


Saattaa joillakin olla harhaluulo että busseista maksettais romuttamolla tai vastaanottopisteessä jotain. Ilmaiseksi saa itse viedä, jos viet hinurilla niin tahtoopa olla auton omistaja hinauksenkin maksumiehenä. Rautakorisesta ei makseta bussipurkaamollakaan jos ei ole sellaista mallia jota liikennöitsijät paljon käyttävät. Alumiini tuntui vähän kiinnostavan. Ei kai ole kuin vuosi kaksi kun romumiehet kilvan hakivat ihmisten autonromut sulattoon ja maksoivat peräti niistä. Velipoikakin osti pari vuotta sitten Fiat Unon jossa oli puoli tankkia bensaa. Uno maksoi 20 euroa posteljoonilta ostettuna. Unolla käytiin Kreikan Patrassa 7700 kilsan reissu ja myytiin romuksi hintaan 120e....
Selvittelin sen nivelbussin romuttamista, ei euroakaan keltään ja pituus kauhistutti kaikkia. Eipä helppo ole tuo 12 metrinenkään kun romurekkojen kahmarit jaksaa 1500 kg ja romulavalle mahtuu bussit kyljelleen katto kasaan paineltuna kuuden metrin pätkissä, jää enää vaihtoehtoiseksi kuljetusmuodoksi joko ajaminen tai hinaaminen.
Jätelaki muuttuu vuodenvaihteen jälkeen niin että romuttamot ja jätteenkäsittelylaitokset joutuu alkaa maksaan lisää veroa ongelmajätteistä. Eli tilanne romuautojen kanssa kääntyy vielä vähän mutkikkaammaksi. Näyttää siltä että kokeilen tuon romutuskuvion lyhyen kaavan kautta. Lauantaina ja ens viikolla osat irti ja parin viikon päästä paaliin. Kerron sitten lisää miten homma toteutui. Jospa tästä aiheesta olisi jollekin hyötyä, onhan tuolla maaseudulla noita bussin raatoja pelloilla vielä.