Venäjälle?

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
haaveilija
Rattiamiraali
Truck: Scania L94 Lahti 520
Member id: 144

Venäjälle?

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Nyt se tuli tämäkin päivä vastaan :roll: Venäjälle lupauduin lähtemään ja vieläpä Murmanskiin. Viimeksi olen käynyt -80 luvulla bussilla ja edelleen elävästi muistan bussikuskin märän selän kun vaihtoi renkaita keskellä ei mitään rajajoosepin ja murmanskin välillä :?
Onko muilla kokemuksia ja hyviä vinkkejä otetaan vastaan? Missähän kunnossa se tie sinne mahtaa näinä päivinä olla?
nokivasara
Kuski

Re: Venäjälle?

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

Kiersin kesäkuussa Laatokan moottoripyörällä. Sillä silmällä katsoin, että juuri näillä isopyöräisillä ajoneuvoilla siellä on paras liikkua. Toiseksi paras moottoripyörällä ja sitten kolmanneksi maasturilla. Vihoviimeinen vaihtoehto on pienipyöräinen henkilöauto.
Tullimiehen katselmus linja-autossa saattaa olla mielenkiintoinen kokemus.
jiipee
Kokenut kuljettaja

Viesti Kirjoittaja jiipee »

No muutaman reissun olen tuonne linjamobiililla tehnyt.

Tässäpä joitain vinkkejä:
-linja-auton täytyy olla alle 15 vuotta vanha. (sääntö tullut voimaan tänä keväänä)
-joka penkissä täytyy olla turvavyöt. (sääntö tullut voimaan tänä keväänä ja tiedän että autoja on käännytetty vöiden puuttuessa)
-kansainvälinen katsastustodistus
-auton omistajalta valtakirja auton kuljettamiseen ulkomailla
-vakuutus todistus ulkomaille ( green gard )
-piirturista ja rajoittimesta tarkastustodistukset
-ja tietenkin henkilöliikenteen yhtisölupa

Tullissa täytetään tulliselvityskaavake ja juostaan kopilta kopille leimoja keräämässä. Nopeimmillaan olen selvinnyt molemmista tulleista vajaassa tunnissa ja joskus on mennyt reilu kolme tuntia. Auton tullitarkastus ei ole ainakaan minun kohdalla ollut mitään turhaa niuhottamista. Suomen tulli on tarkistanut auton paljon tarkemmin kuin venäläiset (kerran). Kaikki tarvittavat paperit ja käytännöt vaihtelevat eri tulliasemilla. Pohjoisen tulliasemista ei ole kokemusta. Vartiuksesta eteläänpäin olen mennyt yli jokaiselta rajanylitys paikalta. Käytös pitää olla viileän asiallista ja vaikka kuinka tekis mieli sanoa mitä mieltä heidän systeemeistään on niin kannattaa jättää sanomatta. Osaavat sen verran Suomea että ymmärtävät jos heitä arvostellaan ja sen jälkeen homma kestää.

Tiestöstä voi sanoa sen verran että löytyy jopa parempaa tietä kuin Suomesta, mutta pääasiassa tiet ovat tosi surkeassa kunnossa. Oman kokemuksen mukaan, mitä pohjoisemmaksi menee, niin sitä surkeammat tiet. Kalevalaa ylempänä en ole käynyt.

Varailmapussi ja vararengas (päivänselvä asia) kannattaa ottaa mukaan sekä hyvä kirves ja lapio. Työkaluja sen verran että pikku rempan saa tarvittaessa tehtyä.

Aikataulut kannattaa unohtaa rajanylityksen jälkeen ja kireä pipo kannatta jättää Suomen puolelle.

Tässäpä joitakin juttuja jotka tuli näin pikaisesti mieleen. En ota vastuuta jos jätin joitakin tarvittavia papereita mainitsematta.

Turvallista matkaa. Harasoo :)
Lahti32
Vapaaherra
Truck: Jäämeri Express

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

No onpa onneksi niin hyvät säännöt ettei tarvi lähteä omaa bussia tuonne särkemään :D
Tulevaisuus on sähköinen
Rosvolinna
Vapaaherra
Truck: B10M + MB515

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

"Venäläinen venttiili on virtausvastus" - näin sanoi eräs IVO:n nimeltämainitsematon insinööri kun olin tutustumiskierroksella ydinvoimalassa.

No hyvä, että on vyöt joka penkissä noissa itänaapurin omissakin autoissa :) :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
jsaari
Kuski
Truck: Scania -74 & -84

Viesti Kirjoittaja jsaari »

Onko tuo max. 15 vuotta vanha ja turvavyöt varmasti käytössä kaikkialla?

Sallan asemalta on noista syistä käännytetty kyllä jo aiemmin. Vaalimaalta taasen on kaikenlaista mennyt yli vielä tänäkin kesänä.

On tuosta tiedotteita näkynyt, mutta se "lopullinen totuus" kiinnostaisi. Venäjällä kun mikään ei ikinä ole ihan niin selkeää tai suoraviivaista.

Oma viimeisin reissu oli toukokuussa. Nyt pitäisi taas syksyllä lähteä, eikä millään viitsisi käydä testimatkalla etukäteen. Eli kaikki tieto ihan raja-asemalta kiinnostaisi.

JS
edu99
Tosi harrastaja
Truck: volvo b 58 vm-72

Viesti Kirjoittaja edu99 »

moro itse ainakin olen käynyt tuosta wärtsilän ja nuijamaan asemilta ylitse ja ainakaan wärtsilästä ei ole ollut ongelmia sen iän tai turvavöiden kanssa vaikka ei kaikilla olisikaan. eli kulkuri autossa mut sit kun ajaa tuota tilausliikennettä venäjän puolelle nii siinä ehkä pikkasen tarkemmin katsovat niitä turva vöitä ja tuulilasin halkeamakin joka kelpasi suomalaiselle katsastusmiehelle niin eipä kelvannut nuijamaalta venäjän rajamiehelle eikä miliisille. eli ei päässyt läpi setra kun oli melkein kämmenen kokoinen häränsilmä vasemmassa alakulmassa noin 20cm päässä reunasta sivulta ja alhaalta.
itsellä ei kokemusta tuolta murmanskin suunnalta mut paljon meidän autot ajaa esim vienan kemiin ja ei ne kuskit kyllä hirveästi kehu teitä sillä korkeudella, itse petroiskoista etelään päin laatokkaa ympäri ja pietaria, kannasta yms siltä väliltä.
ja sekin riippuu hyvin paljon millä päällä tarkastajat ovat mut joskus vieläkin tupakkatoppa tai helteillä limppari pullo oli kovaa valuuttaa rajan ylityksessä ei aina niuhotettu pikkumaisuuksista kun oikealle kaverille antoi tai jopa kysyivät itsekin saako ottaa. raja muodollisuudet voivat tosiaan muuttua melkein päivittäinkin kuten myös käytäntökin.
mut seikkailu mieltä ja ei kun venäjälle.
jsaari
Kuski

Jotenkin en oikein usko tuohon turvavyöpakkoon. Alkuperäinen tiedoite kun oli, että tehdasasennetut turvavyöt pitäs olla. Noita busseja sitten löytyy lähinnä kourallinen koko Suomesta. Auton ikää ei missään muuallakaan katsota, niin mikäs järki tässä olisi? Etenkin kun Pietarissa sahaa edelleen 70-luvun busseja tuhansittain.

Ylipäänsä, mikä tolkku olisi tehdä noin isoa vahinkoa turismille? Jos vaaditaan tehtaalla lyödyt turvavyöt, niin tippuu linja-autoliikenne Pietariin ja Viipuriin aika radikaalisti. Eikä ainakaan vielä ole näkynyt uutisissa juttua, että kymmenittäin busseja olisi käännytetty rajalta. Yleensäkin, jokainen bussi tuo turisteja = rahaa, eli miksi noita jotenkin rajata.

Tuossa vielä ylhäältä lainattu lista papereista täydennettynä:

-linja-auton täytyy olla alle 15 vuotta vanha. (sääntö tullut voimaan tänä keväänä)
-joka penkissä täytyy olla turvavyöt. (sääntö tullut voimaan tänä keväänä ja tiedän että autoja on käännytetty vöiden puuttuessa)
-kansainvälinen katsastustodistus
-auton omistajalta valtakirja auton kuljettamiseen ulkomailla
-vakuutus todistus ulkomaille ( green gard )
-piirturista ja rajoittimesta tarkastustodistukset
-ja tietenkin henkilöliikenteen yhtisölupa
-Ajokortti
-Ne piirturin kiekot (tai tulosteet)
-Tulliselvitys kahtena kappaleena (uusi malli busseille)
-Kaupparekisterin ote, jos myös joukkoliikennelupa
-Tietenkin myös rekisteriote
-Matkustajaluettelo (koneella tehtynä, pohja edes)
-Maahantulokortit kaikille (bussimatkoilla aina kaikilta)

Ja rajatarkastus on neliosainen. Eli passi ensin, sitten tieministeriön lupa raskaalla kalustolle, sitten tulliselvitys ja lopuksi auton manuaalinen tutkiminen. Nuo paperit kyytiin ja jokainen luukku pitäs olla mahdollista avata bussista.

Pitkin Venäjää on tullut ajettua turhankin paljon. Pietariin asti tie on hyvää. Moskovaan sitten jo paljon hankalampi. Siitä eteenpäin vaihtelee. Pikkutiet on aika synkkiä. Rengaskauppaa löytyy vähän joka välistä, ihan syystäkin.

Miliisin kanssa asioiminen kannattaa opetella ennen matkaa. Varmuudella tulee vastaan pidemmällä matkalla. C-kortilla ajettava, bussin näköinen matkailuauto on tuntematon käsite Venäjällä. Älä edes yritä, jossei kortissa ole D1 tai D.

Yksityinen bussi on myös uusi käsite. Jos pidemmälle mielit, katso että ajokki on firman nimissä.

Ja edelleen, ensikäden tietoa rajalta kaivataan. Pääseekö sieltä yli bussilla, jos ei ole turvavöitä?

Tai sitten joutuu vaan ensi viikolla ajamaan koematkan....

JS
jiipee
Kokenut kuljettaja

Viesti Kirjoittaja jiipee »

jsaari kirjoitti:Jotenkin en oikein usko tuohon turvavyöpakkoon. Alkuperäinen tiedoite kun oli, että tehdasasennetut turvavyöt pitäs olla. Noita busseja sitten löytyy lähinnä kourallinen koko Suomesta. Auton ikää ei missään muuallakaan katsota, niin mikäs järki tässä olisi?
Siinäpä se. Mitä järkeä? Milloin näillä olisi jotain järkeä noissa säännöissä? Säännöthän pitäisi olla samat kaikille ja kaikilla raja-asemilla mutta ei esim. tuo uusi tulliselvitys lappukaan vielä joka paikassa ole käytössä.

Jos minä otan Oulusta matkustajat kyytiin tarkoituksena käydä Venäjällä, niin en tasan tarkkaan lähde kokeilemaan että pääsenkö turvavyöttömällä bussilla rajan yli jos asiasta on tullut virallinen tiedote. Riippuu niin paljon henkilöstä kuka rajalla on. Aamulla voi päästä mutta illalla ei. Saa sitä lähteä kokeilemaan.

Sehän siinä naurettavinta onkin kun kattelee niiden omia romuja millä ne ajelee. :lol:

Ei muuta ku reipasta mieltä ja Venäjälle. :lol: Huomenna pitäis taas lähteä. :roll:
jsaari
Kuski

Eipä noissa logiikkaa ole. Tällä kertaa tosin luulisi olevan kyseessä sen verran isommat rahat, että toivoisi sitä väliä löytyvän. Tai sitten ei vaan Moskovassa kiinnosta pätkääkään.

Tiedotteet on Linja-autoliiton. Eipä Venäjän tulli välitä noita tiedottaa, ei etu eikä jälkikäteen. Eli ei mitään tietoa, pitävätkö paikkansa.

Ei myöskään huvita kokeilla hakea Pudasjärveltä matkustajia ja todeta että rajan yli ei pääse ilman turvavöitä. Tämä kun on syyskuussa ohjelmassa.

Pakko kai lähteä itse paikan päälle kokeilemaan ja tiedustelemaan.

JS
edu99
Tosi harrastaja
Truck: volvo b 58 vm-72

Viesti Kirjoittaja edu99 »

kyselin tänään isännältä käytäntöä niin on sinne päässyt yli 15v vanhallakin kalustolla vielä ainakin kesällä wärtsilästä viety mansikka tyttöjä petroskoihin 89mallisella deltalaisella.eikä ole turvavoitä kaikille.
mut se rajan ylitys on niin monesta pikku seikastakin kiinni välillä.
toisaalta tämän firman autot ovat kulkeneet venäjälle yli 20v ja ovat siten tuttuja näkyjä raja jonoissakin.
jsaari
Kuski

Turvavyöt on näemmä suht halpoja. Lannevyöt saa Helsingistä 38e/kpl. Eli noiden hankkiminen nyt ei ongelmaa tuota.

Ilmeisesti ei vaan löydy mitään tahoa joka nuo paikalleen laittaisi ja siitä paperin antaisi. Venäjän rajan taas tuntien tuota "tehdasasennettu" paperia kysyvät kumminkin, eli itse paikalleen ruuvaaminen ei välttämättä auta.

Mitään tietoa asiasta? Onko edes olemassa mitään "todistusta tyrvavöiden asennuksesta"? Onko edes uusissa busseissa mukana mitään lappua turvavöistä?

Ja toisaalta, eipä noiden asentamisesta nyt mitään haittaakaan ole. Eli taidampa hakea vyöt joka tapauksessa.

JS
Reddewil
Vapaaherra
Truck: Tukato & FM
Member id: 037

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Niinpä, miten ne on tehdastekoiset, kun suomessa koripajalla omilla pikkukätösillä ne penkitkin tekevät =) Tai no onhan ne sillon "tehdastekoset" eikä itse virkatut. Venäjä on kyllä sellanen paikka että se yllättää aina! Ois mullakin jakkaroissa pultin paikka vöille, mutta eihän ne sitten ole lailliset tuolla itärajan takana, kun itse pulttaisin kiinni...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
jsaari
Kuski

Jotenkin alkaa näyttää aika selkeeltä, että ei tuommosta paperia ole olemassakaan rajojen tällä puolen.... Jos vaan ruuvais itse vyöt kiinni ja tulostais todistuksen asiasta.... Monta väriä tosin pitää olla lapussa, sellasista tulli tykkää. Ja onhan ne vyöt sitten siellä paikoillaan, jos asiasta suurempikin kiista syntyy.

Konttorilla voi varmaan myös käydä näyttämässä, että vyöt on lisätty. Tämä taas ei venäläistä ilahduta, koska eivät periaatteesta oikein mitään lue rekisteriotteesta. Pitäs olla erillinen paperi kaikesta, kuten sellasesta pikkujutusta kuin katsastus.

Joskus alkaa tuo hermo ja usko loppua venäjän rajaviranomaisten kanssa....

JS
jsaari
Kuski

Eli ylitettiin sitten ilman turvavöitä. Kaikki muu mahdollinen tutkittiin, mutta vyöt eivät kiinnostanaeet ketään.

Suomen puolella kuittasivat, että ketään ei ole heidän tietääkseen käännytetty vöiden puutteesta.

Ja tämä siis Vaalimaalta.

Tuommoinen pykälä löytyy, mutta muotokin hiukan epäselvä. Ei selvinnyt itselle, onko siis että yli 15 vuotta vanhoihin vaaditaan vyöt vaiko ihan kaikkiin.

Vaalimaalta kuitenkin pääsee ainakin vielä yli ilman vöitä. Muutenkaan en ole kuullut vielä yhtään varmaa tapausta, että tämän takia olisi käännytetty. Eli lienee enempi urbaania legendaa.

Kiekkoja sen sijaan katsovat tarkkaan. Katsastuksen lisäksi tiiraavt ajoaikoja TODELLA tarkkaan.

JS
neppi
Vapaaherra
Truck: Hino Blue Ribbon -91

Viesti Kirjoittaja neppi »

Nostetaas aihetta.

Oon elokuun lopulla lähdössä Murmanskin nurkille ja koska edellisestä linja-autokäynnistä (-68 Scanialla) on aikaa, ni voisin viimehetken vinkkejä kysellä…

Onks tullu uusia omituisuuksia? Pääseeks Sallasta yli millään? Ü
Turvavyöt? Se 15v?

Entäs yksityinen linja-auto? Pystyyks omalla yksityis-linja-autolla menee läpi? Jos oma yksityis-linja-auto onki rekisteröity oman firman nimiin, pitääks olla liikennelupa tms siellä?

Muuta?

Kerran poksahti VanHoolista kytkin ja 100km oli kumpaanki suuntaan lähimpään puhelimen kenttään. Pakkastahan ei ollu ku parikyt. Onneks kone kävi et pysy kaappi lämpimänä.

Neppi
neppi
Vapaaherra

Heihei

Löytyyks jostain jotain ajantasaista linkkiä tähän aiheeseen liittyen? Oon yrittäny googlettaa erilaisilla hakusanayhdistelmillä, mut mitään järkevää ei oikein meinaa löytyä...

Ajaaks joku tässä porukassa rajan taa jotenki säännöllisesti tai ees epäsäännöllisesti, että vois asioista jotain tietää?

Pääseekö jollain -87 vehkeellä läpi vai pitääks olla -97? Ja siis Sallasta? No entäs Vaalimaalta?

Mulla on yks bändi tulossa Braziliasta Helsinkiin ja siitä Rovaniemen kautta Murmaskiin ja takas, mut menomatka ei oo pakko mennä Suomen puolella, et jos joku tietää varmaks että Sallasta ei pääse -97 vanhemmilla, mut Vaalimaalta varmasti pääsee, ni mennään sit sieltä. Tuleehan se halvemmaksi. Ainaki polttoaineiden puolesta...

Ja mitään ongelmaahan ei olis jos ois projektiin hulluna rahaa käytettävissä, mut ku ei oo. Kasiseiskoja keikkabusseja saa kavereilta lainaan, ysiseiskoja ei. Ü

Neppi
Lahti32
Vapaaherra
Truck: Jäämeri Express

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kyllä ainakin Kuusamosta pääsee. 1974 mallisella yksityisbussilla tutut käyneet mutta tie on sitten niin älyttömän huono ettei päivässä pitkästi mennä. Kuukausi sitten 12km päässä käynti kolme tuntia et siihen pitää varautua.
Tulevaisuus on sähköinen
jsaari
Kuski

Eipä ole Vaalimaalla ole ollut mitään ongelmaa viime aikoina. Turvavyöt unohtuivat johonkin ja rajamuodollisuuksia jopa helpotettu. Viime talven erikoisuutena oli lähetteet röntgeniin, jos bussissa väliseiniä.

Eli jos paperit kunnossa, niin sieltä vaan yli.

Sallastakin pääsee yli, jos vaan bussi alle 12m ja kaikki tarvittavat paperit kyydissä. Ei tuota kyllä uskalla silti suositella.

Raja-Joosepin kautta pääsee Murmanskiin suht kivuttomasti, jos ei paljoa tavaraa ole mukana. Isompi backline on noille tuottanut päänsärkyä viime reissuilla. Ja kannattaa tankata rajalla, siellä ei oikeasti ole mitään rajan ja Murmanskin välillä.

JS
neppi
Vapaaherra

Menin muuten kerran Sallasta yli 13-metrisellä ilman papereita! Ü

Se oli toi sama keikka ku hajos toi kytkin. Siinä kyllä tarvittiin muutama venäjää äidinkielenään puhuva heebo, pari puhelua Helsingistä Venäjälle, sekä Suomen ja Venäjän raja-asemien päälliköiden tapaaminen rajojen välissä...

No pitihän ne lapset saada sieltä pakkasesta pois. Ü

Siinähän oli vielä seki (kyllähän näitä nyt sit putkahtelee ku alkaa taas kelaa), et rikkinäiseltä dösältä kumpaanki suuntaan viis-kuus kilometriä oli se seuraava risteys missä ois päässy kääntää auton. Tais olla vielä jotenki niin että joko kymmenen kilometriä edes-takas ajoa tai pari kilometriä peruutusta. 200metriä hajonneelta bussilta Suomeen päin oli sotavaltion puomi, jossa semmonen pikkunen kamiinakoppi niille päivystäjille. Siihen oli kolattu Uazin mentävä reikä siihen pihaan. Päätin sit siinä kääntää sen Jonckheeren. Joka nurkalle ukko näyttää merkkiä ja yks vielä päivystämään sen kamiinakopin räystästä. Keulan ja perän lasikuituosat vähän rutis ku niitä vuorotellen sinne penkkaan työnnettiin, mut viis-kymmenen senttii kerrallaan nitkutettiin Scania ympäri.

Se oli kyllä kaikin puolin erikoinen rojekti!

Yhtään lahjaa tai lahjusta ei tarjottu missään vaiheessa kenellekkään ja silti mentiin koko ajan kovaa vauhtia joka kohassa. Ainoo pitempi säätö oli että saatiin se iso bussi Venäjänpuolen rajasta yli... Se teki vissiin loppujenlopuks jonku "poikkeus-lain" se transport-ukkeli ja pyöritteli vaan päätään ku löi leimoja paperiin...

Parin päivän päästä olin viemässä sitä samaa jengiä takaspäin, ni se sama transport-ukkeli anto mulle sakot just ton hazardi-keikan kiekoista! ÜÜÜ

Neb
Matkamese
Ajoneuvos
Truck: Haaveissa taas
Member id: 065

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

jiipee kirjoitti:No muutaman reissun olen tuonne linjamobiililla tehnyt.

...

Tullissa täytetään tulliselvityskaavake ja juostaan kopilta kopille leimoja keräämässä. Nopeimmillaan olen selvinnyt molemmista tulleista vajaassa tunnissa ja joskus on mennyt reilu kolme tuntia....

Aikataulut kannattaa unohtaa rajanylityksen jälkeen ja kireä pipo kannatta jättää Suomen puolelle.

Tässäpä joitakin juttuja jotka tuli näin pikaisesti mieleen. En ota vastuuta jos jätin joitakin tarvittavia papereita mainitsematta.

Turvallista matkaa. Harasoo :)

Rajalla reissaavana (pari kertaa per kk) on tullut kokemuats Vaalimaan ylityspaikalta.

Nykyisin olen ollut liikkeellä henkilöautolla, mutta aikaisemmin omavalmiste-MatkaMesellä.

Usein Suomen puolella on jonoa, mutta vuorokauden aika ratkaisee usein paljonko sitä on. Paras ylitysaika rajalla on arki aamupäivä. Venäjän tullissa/rajalla on nopein ylitys ollut alle 15 minuuttia sisältäen passintarkastuksen, tullipaperien käsittelyn ja auton tullitarkastuksen sekä vielä passin leiman tarkastuksen tullialueelta poistuttaessa.
Pahimmillaan Venäjän puolella on itselleni sattunut viimeaikoina noin tunnin-kahden jonotus. Muodollisuudet on helpottuneet takavuosiin verrattuna ja usein ei ole mitään ongelmia. Onpa venäläiset tulli/rajavirkailijat oppineet hymyilemäänkin ja asiallinen linja saa vastakaikua, v*ttuilijoille vastataan samalla mitalla ja vielä bonukset päälle.

Suomen passi- ja tullitarkastus on muuten läpihuutojuttu, paitsi jonotus syö hermoja. En käsitä miksi EU-kansalaisen pitää jonottaa omaan maahansa muiden ei-EU-matkailijoiden kanssa samassa jonossa. Venäjän puolella on eri jonot. Kapasiteettia Vaalimaalla on, mutta ei henkilökuntaa miehittämään koppeja. Viimeksi kun palasin Suomeen: yksi virkailija tarkastamassa passeja arki-iltapäivänä!!!! Muut ilmeisesti olivat lomalla tms. muussa hommassa. Em. virkamieshuumoria on Suomen puolellakin, mutta toisinaan kohdellaan suomalaisiakin kuin varkaita, tylysti ja hymyttömästi. Onneksi on poikkeuksia aina parempaan suuntaankin. Ilmeisesti tupakka- ja bensaralli on tehnyt tehtävänsä tulli- ja rajahenkilöstön asenteisiin.

Onko muuten Venäjällä nuo alussa mainitut määräykset vain linja-autoina rekisterissä oleville ajoneuvoille?
Linja-autosta tehty matkailuauto siis yhtä hankala viedä rajalta yli?

Olen taas :roll: katselemassa kulkurilaitetta ja edellisestä kokemuksesta toivottavasti viisastuneena osaan nyt valita sopivamman laitteen.

TommiK alias Matkamese
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Matkamese
Ajoneuvos
Truck: Haaveissa taas
Member id: 065

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Onko tuota Vaalimaan rajanylitystä kukaan Kylähullu testannut bussilla käytännössä tänä kesänä?
Jos tosiaan se 15 vuoden ikäraja autolle on voimassa niin tankkausreissut ja muutkin reissut itärajan yli bussilla voi unohtaa :evil:
Ihan sen vuoksi en viitsi M1/matkailuautoksi katsastaa että pääsisi "itäsuomeen" käymään.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Konferens
Renkaiden potkija
Truck: Volvo B10M Vanhool

Viesti Kirjoittaja Konferens »

Nostellaanpas vanhaa aihetta ylöspäin..

Kesälomareissukausi on alkamassa ja meidänkin Volvo on lähdössä jälleen liikkeelle. Tällä kertaa olemme suunnitelleet reissua Mustalle Merelle / Odessaan. Matkan ´erikoisuutena´ on kaavailtu reitti, joka kulkisi kutakuinkin Tampere - Vaalimaa - Pietari - Kiova - Odessa. Paluumatka tod.näk. Puolan kautta Via Balticaa ylöspäin.

Matkaseurueena +10 ennakkoluulotonta äijämatkaajaa :D Ryhmältä löytyy vahvasti kokemusta (Itä-)Euroopan bussimatkailusta (n. 10 kertaa), joten siellä liikkuminen onkin jo varsin tuttua. Haasteena onkin tällä kertaa lähinnä tuo Venäjä, jonka rajanylityksiin / läpikulkuun tarvittaisiin tietoa.

Lisätietona: automme on linja-autoksi rekisteröity (1+16 hlö) B10M Vanhool, alunperin vuodelta 1990.

Nyt kysynkin onko täällä palstalla ihmisiä, jotka ovat ajelleet omilla busseillaan Itärajan tuolla puolen? Lähinnä tarvittavat auton dokumentit kiinnostavat ja miksei tietysti kaikki muukin ajankohtainen tieto omalla bussilla matkailusta Venäjällä.

..ja jos joku haluaa lähestyä säpolla, niin sekin onnistuu osoitteeseen jamseju(at)gmail.com

Kiitos jo etukäteen vinkeistä!!!
neppi
Vapaaherra

Tarviiks yksityis-bussi kansainvälisen katsastustodistuksen?

Muutenhan siinä ei oo mitään kummaa. Kaikki maholliset auton paperit, passi ja viisumi matkaan, maahantulolaput täyteen ja luukulle. Koko porukka, kuski ekaks. Sit paperihommien jälkeen ulos ja näyttää niille tullijampoille auton. Kaikki luukut pitää saada auki. Sisällä käyvät kans mut ite pitää olla vieressä sielläkin.

Ajoneuvotarkastusta ei enää oo ollenkaan, eli kiekkoja tai äänenvaimenninta ei tarvi enää näyttää.

Jos auto on katsastettu ja kunnossa ni ei pitäis olla ongelmia.

N
Iski
Kansleri
Truck: Carrus 502 B10M
Member id: 149

Viesti Kirjoittaja Iski »

Viime kesänä käytiin Viipurissa Ford excursion mallisella autolla, eivät kai lue paljoa noita papereita vaan tivasivat pumaskaa siis valtakirjaa autosta joka oli oma ja taas syynättiin papereita ja leimaa leiman viereen, eivät osaa tai halua puhua oikeen muuta kuin Venäjää.
Jos 5 henkilöä tai enemmän matkustaa samassa autossa niin saa ryhmäviisumin, ei tarvi lähettä passeja vaan kopiot riittää, passit oltava voimassa matkan päätyttä vähintään 6 kk.
Ainaskin Lappeenrannan matkatoimistoista saa visumit kätevästi.
Kumma juttu toi viisumi, olisko ollu 66 euroa majoituksen yhteydessä ja ilman majoitusta 70 ja jotain, risteilylle missä voi viettää parikin yötä viipurissa tai pietarissa niin ei tarvi viisumia ollenkaan ja risteily maksaa alkaen jotain reilut 30 euroa????
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Vastaa Viestiin