Tuo kolmiopuomilla hinaaminen on toki tuttu juttu, mutta kun tuo selvästi on työntöjarrun vetopää, niin voisiko olla jotenkin kytketty "perävaunun" jarruihin..? Juu, ei varmasti onnistu Suomessa, mutta ihan mielenkiinnosta. Varmaan miellyttävä ottaa tuo hinattava käyttöön kurakelillä hinauksen jälkeen...
Muuta en osaa sanoa ku että suomessa verolle pantava, mutta kielletään varmuuden vuoksi!
Eikö "Kainyy" tai joku muu muuttolintu laittanu joskus vastaavan kuvan?
Tuo kolmiopuomilla hinaaminen on toki tuttu juttu, mutta kun tuo selvästi on työntöjarrun vetopää, niin voisiko olla jotenkin kytketty "perävaunun" jarruihin..? Juu, ei varmasti onnistu Suomessa, mutta ihan mielenkiinnosta. Varmaan miellyttävä ottaa tuo hinattava käyttöön kurakelillä hinauksen jälkeen...
Yksinkertaisimmillaan (=useimmiten) tuo työntöjarru on aivan mekaanisesti vaijerilla yhdistetty hinattavan jarrupolkimeen . Todella simppeli systeemi kun pääsee "kädestäpitäen" katsomaan .
Tuo kurakeliilä hinaaminen ei ilmeiseti suuri ongelma koska varsinaisia kurakelejä täällä etelässä jossa noita paljon näkee ei oikeastaan ole
IRJA kirjoitti:Yksinkertaisimmillaan (=useimmiten) tuo työntöjarru on aivan mekaanisesti vaijerilla yhdistetty hinattavan jarrupolkimeen . Todella simppeli systeemi kun pääsee "kädestäpitäen" katsomaan .
Tuo kurakeliilä hinaaminen ei ilmeiseti suuri ongelma koska varsinaisia kurakelejä täällä etelässä jossa noita paljon näkee ei oikeastaan ole
No perhana, niinpä tietenkin! Ei pitäisi ajatella liian vaikeasti...
neppi kirjoitti:Tommosia aisoja ne tuolla etelässä käyttää.
Jep, jenkeissä viime kesänä ajelin Harrikalla 4000 km etelävaltioissa ja varsin monta matkailubussia tuli läheltä (=viereiseltä kaistalta) nähtyä. Tyypeillä oli siellä joku uudenkarhea citymaasturi usein perässä, harvemmin pientä henkilöautoa. Taitaa olla siellä enemmän rahamiesten harrastus tämä meidän kylähulluutemme - bussitkin olivat aika uudenkiiltäviä ja usein mustia
Busabussi kirjoitti:Hieno systeemi rengaskauppiaan kannalta. Eikö tolla tyylillä hinatessa kulu ensimmäisessä liikenneympyrässä eturenkaat vanteihin asti pois????
Ei ne eturenkaat minnekkään ihmeemmin kulu , autoissahan on kääntyvät etupyörät kun vain muistaa ottaa rattilukon pios päältä ennen kuin lähtee liikkeelle . . Kyllä ne etupyörät siellä kääntyy ihan itsestään mukana
Jaa kääntyy? Mä olen vain tyhmä konekuski, mutta väittäisin että kun risteyksessä käännyt niin ei takuulla tule niinku täysperävaunu perässä tuolla systeemillä.
Ei se nyt samalla lailla tule, mutta melko nätisti kuitenkin, kun vaan kuski muistaa mitä on tekemässä. Joitain kertoja on tullut tuollaisella kolmiopuomilla hieman tuota esimerkkiä järeämpää ajoneuvoa vedettyä. Tiukoissa paikoissa toki eturenkaat murtaa, mutta ei se nyt niin ihmeellistä ole.
Peruuttaminen tuolla kuvan yhdistelmällä ei liene yhtä näppärää kuin "asuntovaunun jarruilla" varustetun kärryn kanssa. Taitaa tarjota hinattavan auton jarruja kiinni heti, kun vähän työntää aisaa kasaan... Liekö joku perinteinen peruutussalpa tms..?
65-14 kirjoitti:Olisiko "työntöjarrun" sijaan kyseessä jonkinlainen "iskunvaimennin"
Niinkin, mutta miksi sitten käsijarrukahva..? Täällä meillä jarruttoman, yli 750 kg hinattavan laitteen vetonopeus on max. 60 km/h. Jos määräykset ovat tuossa kohti kuten meillä, niin se kyllä kummasti puoltaisi tuota jarrullisuutta. Ja kuten IRJA kirjoitti, tuo jarrullisuus on toteutettavissa varsin helposti, tosin tuo peruuttaminen siinä mietityttää. Vaikka eipä tuollaisen peruuttaminen pelkistä peileistä houkuttelisi muutenkaan, se kun on jo poikittain, ennenkuin näkyy peileistä...
65-14 kirjoitti:Olisiko "työntöjarrun" sijaan kyseessä jonkinlainen "iskunvaimennin"
Niinkin, mutta miksi sitten käsijarrukahva..? Täällä meillä jarruttoman, yli 750 kg hinattavan laitteen vetonopeus on max. 60 km/h. Jos määräykset ovat tuossa kohti kuten meillä, niin se kyllä kummasti puoltaisi tuota jarrullisuutta. Ja kuten IRJA kirjoitti, tuo jarrullisuus on toteutettavissa varsin helposti, tosin tuo peruuttaminen siinä mietityttää. Vaikka eipä tuollaisen peruuttaminen pelkistä peileistä houkuttelisi muutenkaan, se kun on jo poikittain, ennenkuin näkyy peileistä...
Käsijarrukahva!
jos kuula irtoaa vedettäessä vetää varmuusvaijeri käsijarrun päälle... eli lukitsee päälle. Osalla tuo työntö varsi käyttää takajarrua (käsijarrua) kuten normaalissa TupperWaressa.
Tuo etupyörän käänyminen ja oikeneminen perustuu sihen että akselin kääntymispiste on edempänä kuin pyörän kosketuspiste tiehen (tällä on oiken nimikin jota en muista periaate sama kuin ostoskärryn pyörä )
Koska autossa etupyörät eivät käänny 360* astetta ei tällaisella yhdistelmällä voi peruttaa ilman että etupyörät menee linkkuun.