Käyttötarkoitus yön yli tapahtuviin hillareissuihin, kalastusretkiin, nuotioretkiin ja jopa pitkille vuoristoretkille. Olennaista olisi maastokelpoisuus, pienemmät polttoainekulut, hyvä lämmitysjärjestelmä ja keittomahdollisuus, siis kunnollinen retkeilyauto. Hintaluokka muutamassa tonnissa josta rakennellen sitten. Plussaa olisi B-kortilla ajo (että vaimokin voisi ajaa) mutta kiehtoisi se raskas kalustokin että saisi tiloja tehtyä mutta tarjonta on kovin vähäistä nelivetoisissa maastokuorma-autoissa
vaihtoehtoja olisi ainakin nämä kolme:
1. Chevrolet Astro AWD esim vm -96
+ tuttu merkki
+ voimakas V6 kone
+ automaatti
+ mukava maantiellä
+ varustelutaso kunnossa
+ halpa ostaa
- bensaa kuluu 10-15L / 100km
- harvinainen
- matalia sisältä
- ei kovin korkea maavara
2. Mitsubishi Delica esim vm -92
+ näyttää todella maastokelpoiselta
+ diesel
+ halpa ostaa
+ kapea kori, samalla miinuskin
- jaappanilainen ritsa
- harvinainen
3. Mercedes Unimog maastokuorma-auto
+ kunnon metsäkone
+ kantanee matkailukorin
+ korkea, turvallinen
+ työkäyttöön tehty
- bussin kulutus?
- vaimo ei varmasti aja!
- entäs maantiellä?
Tuleeko mieleen muita vaihtoehtoja? Tällaisen rakentaminen on varmaan aivan erilaista kun ilmajousitetun raskaan bussin joka antaa vakaata kyytiä suurelle porukalle. Maastomallin seikkailuautolla ajetaan joskus mäkeä alas perä ilmassa jolloin kaiken pitäs olla sellaiseen soveltuvaa.
Varustelupuolella pitäis ainakin olla kahden hengen punkka, verkkovirta, primus, lattialämmitys, kaasukeitin, kahvinkeitin ja muurikkapannu. Telttasauna ei olisi pahitteeksi. Tällä sitten vedetään puskaparkkiin sanan mukaisesti

