
talvisäilytyksestä.
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: talvisäilytyksestä.
Millä kraanalla toi on tonne nostettu .....niska 

-
- Rattimajuri
- Viestit: 186
- Liittynyt: 27 Elo 2013 00:08
- Truck: Volvo B57
- Location: Turku
- Paikkakunta: Turku
Re: talvisäilytyksestä.
Itsellä myös talvipaikka haussa Turusta... Vinkkejä saa heittää!
Re: talvisäilytyksestä.
Mulla oli julkisella paikalla vaikka oman ikkunan alla niin silti oli vähän jäynäilty.transpot kirjoitti:jos jollain tietoa kaarina/turku tai lähistöllä paikasta jossa voisi esim.marraskuusta huhtikuun loppuun säilytellä niin laittaa yv:tä. Mitään hirmuvuokraa köyhä huonopalkkainen pysty maksamaan kuukaudesta..joku 50-100€ vois olla ok.
Nyt talveksi siirtyy maalle(Nousiainen) talteen, kyl sinne varmaan toinenkin bussi mahtuis jonon jatkoks, jossei muuten niin päräyttämällä moottorihasan tulille. Ajosäilytyspaikkana huono, kun tarvii aika tarkkaan styyrata ettei vie talosta kulmaa pihaan peruuttaessa.

Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: talvisäilytyksestä.
Haussa mutta tuo liian pitkällä 

-
- Rattiamiraali
- Viestit: 281
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: talvisäilytyksestä.
minkäslaisia kosteudenpoistajia tms yleensä on porukka käyttänyt. saahan niitä valmiinakin, mutta joskus oli että voisi tehdä itse, kun laittaa suolaa siivilään ja ämpäri alle. en muista oliko ohje täältä, en ainakaan nyt nopeasti löytänyt.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: talvisäilytyksestä.
Kissanhiekkaa (valkoisia kiteitä) tai merisuolaa pariin sankoon.
Tulevaisuus on sähköinen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: talvisäilytyksestä.
Tiesuolaa laakeaan astiaan. Tuo kalsiumkloridi imee moninkertaisesti kosteutta verrattuna merisuolaan. Kumihanskat käteen - tiesuolalla on myös kyky kuivattaa asentajan kädet ja kunnolla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- TurboTeVe
- Varakuski
- Viestit: 6
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 21:31
- Truck: MB 508/TeVe
- Location: Toholampi
- Member id: 146
Re: talvisäilytyksestä.
Täältä peukku kissanhiekalle,ite käyttäny sitä vuosikaudet (siis autossa)
Rainbow vaaleat rakeet tais olla merkki ja se on siligageeliä. Pariin muoviseen irtokarkkirasiaan oon laittanu tuuman paksuisesti tavaraa , kun kirkas rae menee valkoiseksi niin se on tehtävänsä tehnyt eli imenyt kosteuden. 4kg pussi tais maksaa alle viitosen,eli halpaakin vielä.

- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: talvisäilytyksestä.
Tankissa kesälaatua ja mittari näyttää noin puoleen väliin eli siellä lienee se 150 litraa paikalla. Tuin poisajelu olisi jo pidempi lenkki, joten muuta pitänee keksiä.Oliko dieselin sekaan olemassa joku lisäaine jolla tuo kesälaatu saadaan pysymään toimivana? Ajattelin käyttää suojakelillä talvella tuota autoa ja liikutella sen muutaman metrin. Lisäksi nuo uudet akut huolestuttavat. Mulla on niissä kiinni CTek mxt 14. Voiko sillä ylläpitää noita koko talven?
Onko kukaan testannut tuota STPn Diesel Winter Treatmentia?
Onko kukaan testannut tuota STPn Diesel Winter Treatmentia?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Re: talvisäilytyksestä.
Pyöristä nostavalla, vaatii kyllä pukit alustaltaan tukevan alustan
nosto esim
z https://www.finnkone.fi/tuote/akkukaytt ... sirio-srm/
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: talvisäilytyksestä.
Vähän 95E sekaan niin notkistuu parafiinikiteet. Suodattimet niissä tukkeutuu, jos nafta on liian kylmää. Ei siinä sen suurempaa vahinkoa tapahdu. Jää vain tuo metrin matka ajamatta. Pluskelillä taas kehrää.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: talvisäilytyksestä.
Kesädiesel tosiaan kestää yleensä vähintään -10 lämpötilan ihan ongelmitta, esimerkkinä ainakin täällä PK-seudulla Neste Express -asemilla myytävä diesel on kesälläkin -10/-20 (samepiste/suodatettavuus). Eli jos suojakelillä tai edes vain pienellä pakkasella hoitaa säännölliset käynnistelyt niin ei pitäisi olla kesälaadunkaan kanssa mitään ongelmaa.
Monestihan suositellaan että pitkät seisonnat olisi syytä tehdä aina mahdollisimman täydellä tankilla jotta tankkiin kondensoituisi mahdollisimman vähän vettä. Itse tankkasin Tuurista palatessa tankin täyteen sitä mitä ikinä ST1:n pumpusta sattuikaan tulemaan (tässä mielessä Neste on paljon parempi pulju kun kertovat mitä pumpussa on) ja sillä ajattelin ensi talven nyt katsoa. Aiempina talvina stressasin tuosta talvilaadusta, mutta aika vähissä ovat kovat pakkaset viime talvina olleet joten ajattelin tällä tavalla pärjätä ihan hyvin kun bussikaan ei vielä ole talviasuttava.
Monestihan suositellaan että pitkät seisonnat olisi syytä tehdä aina mahdollisimman täydellä tankilla jotta tankkiin kondensoituisi mahdollisimman vähän vettä. Itse tankkasin Tuurista palatessa tankin täyteen sitä mitä ikinä ST1:n pumpusta sattuikaan tulemaan (tässä mielessä Neste on paljon parempi pulju kun kertovat mitä pumpussa on) ja sillä ajattelin ensi talven nyt katsoa. Aiempina talvina stressasin tuosta talvilaadusta, mutta aika vähissä ovat kovat pakkaset viime talvina olleet joten ajattelin tällä tavalla pärjätä ihan hyvin kun bussikaan ei vielä ole talviasuttava.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Re: talvisäilytyksestä.
Tarkennetaan nesteen kausipolttoaineet, (-10/-20 on kevät/ syksy laatu)aina ei voi luottaa pienemmillä ( henkilöauto asemat.) että laatu menee on just mitä ilmoitetaan(myös tarratkin jää toisinaan vaihtamatta) johtuen pienestä myynnistä, oletettavasti syksy kuitenkin pyritään huomioimaan riittävän ajoissa, ainakin täällä vaasan korkeudella.
Epäilen että eteläsuomessa kesälaatukausi on pidempi kuin oulun korkedella, ainakin nesteen tiedotteiden mukaan..
https://www.neste.fi/tuote/neste-futura ... -kesalaatu
D pisteissä ollut yleensä kahta laatua kausi ja talvi ( ennen oli kesä/ talvi, lisäksi oli tietyillä alueilla arktista)
osa kulj. kalustosta liikkuu kausi aineilla, ennen kun oli laadut kesä tai talvi usein pärjäsi kesälaadullakin ,
webastolämmittimet oireili ensimmäisenä varsinkin pidemmän seisokin aikana.
Hyvin usein tuli seurattua tulevaa säätä ja varoiksi tankattua talvilaatua, kuitenkinn min määrä kun se hiukan kallimpaa ja kulutus jonkin verran suurempi, yhden yhdistelmän / kuskin käyttämä polttoainemäärä on suuruusluokassa 25-50 tuhatta
litraa/ vuosi, retkibussi käytäjälle hinta eroilla/ suurempi kulutus ei isompaa merkitystä ole.
Epäilen että eteläsuomessa kesälaatukausi on pidempi kuin oulun korkedella, ainakin nesteen tiedotteiden mukaan..
https://www.neste.fi/tuote/neste-futura ... -kesalaatu
D pisteissä ollut yleensä kahta laatua kausi ja talvi ( ennen oli kesä/ talvi, lisäksi oli tietyillä alueilla arktista)
osa kulj. kalustosta liikkuu kausi aineilla, ennen kun oli laadut kesä tai talvi usein pärjäsi kesälaadullakin ,
webastolämmittimet oireili ensimmäisenä varsinkin pidemmän seisokin aikana.
Hyvin usein tuli seurattua tulevaa säätä ja varoiksi tankattua talvilaatua, kuitenkinn min määrä kun se hiukan kallimpaa ja kulutus jonkin verran suurempi, yhden yhdistelmän / kuskin käyttämä polttoainemäärä on suuruusluokassa 25-50 tuhatta
litraa/ vuosi, retkibussi käytäjälle hinta eroilla/ suurempi kulutus ei isompaa merkitystä ole.
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: talvisäilytyksestä.
Meidän talouden henkilöautot tankataan Nesteellä ja tarkistin nuo useammasta digitaalisesta kuitista ennen viestini kirjoittamista, pelkkää -10/-20:tä on ostettu ihan läpi kesän.BussMAN kirjoitti: ↑18 Loka 2020 19:40 Tarkennetaan nesteen kausipolttoaineet, (-10/-20 on kevät/ syksy laatu)aina ei voi luottaa pienemmillä ( henkilöauto asemat.) että laatu menee on just mitä ilmoitetaan(myös tarratkin jää toisinaan vaihtamatta) johtuen pienestä myynnistä, oletettavasti syksy kuitenkin pyritään huomioimaan riittävän ajoissa, ainakin täällä vaasan korkeudella.
Epäilen että eteläsuomessa kesälaatukausi on pidempi kuin oulun korkedella, ainakin nesteen tiedotteiden mukaan..
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: talvisäilytyksestä.
Joka paikassa horistaan niistä parafiinikiteistä dieselissä, jotka tukkivat suodattimen. Liukeneeko ne kiteet taas kelien lämmettyä pois sieltä vai jäävätkö kerran tultuaan tankin pohjalle pyörimään?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: talvisäilytyksestä.
Filsun ne kiteet tukkivat. Liukenevat kyllä uudestaan lämmön avulla. Kuumapuhaltimella joskus LT-volkkarin suodatinta sulattelin. Se oli sijoitettu melko pakkasarkaan paikkaan pyöräkoteloon.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: talvisäilytyksestä.
Kesän tullen siis sulavat viimeistään. Onko kellään kokemusta tuosta STPn Diesel Winter Treatmenista, auttaako mitään?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Re: talvisäilytyksestä.
Kyllä pitää paikkansa kesälläkin -10 diesel tarkistin , ei vaan ole koskaan henkilöautoasemilla (Express) tankattua ,Geekuality kirjoitti: ↑18 Loka 2020 23:06Meidän talouden henkilöautot tankataan Nesteellä ja tarkistin nuo useammasta digitaalisesta kuitista ennen viestini kirjoittamista, pelkkää -10/-20:tä on ostettu ihan läpi kesän.BussMAN kirjoitti: ↑18 Loka 2020 19:40 Tarkennetaan nesteen kausipolttoaineet, (-10/-20 on kevät/ syksy laatu)aina ei voi luottaa pienemmillä ( henkilöauto asemat.) että laatu menee on just mitä ilmoitetaan(myös tarratkin jää toisinaan vaihtamatta) johtuen pienestä myynnistä, oletettavastip syksy kuitenkin pyritään huomioimaan riittävän ajoissa, ainakin täällä vaasan korkeudella.
Epäilen että eteläsuomessa kesälaatukausi on pidempi kuin oulun korkedella, ainakin nesteen tiedotteiden mukaan..
D pisteissä kausi polttoaineet 0 asteesta alkaen (4 laatua/ vuoden aikojen mukaan) ja osassa myös talvilaatu mittari
lisänä.
Kai tuo henkilöautojen diesel hinta eikä kulutus suuria eroja käytännössä ja pakkaskestävät laadut ei ongelmaa moottoritekniikassa nykyään ja pako kaasut puhtaampia etu ainakin ruuhkasuomessa.( start stop joka alkaa olla
joka autossa pitää ehkä hiukkas suod puhtaampana)
Re: talvisäilytyksestä.
Siis kyllähän sitä dieselin jäänestoa saa kaupasta ostaa? Jotain vanhaa louskua voi tietysti rankaista ihan bensallakin, mutta siinä pullon kyljessä on suoraan sekoitussuhde haluttuun pakkasenkestoon, johonkin 150 litraan sitä saa tietysti jo pari litraa laskea sekaan, ja sen jälkeen pieni ajolenkki että sekottuu tankissa ja kuljeutuu polttoainejärjsetlmän läpi suodattimiinkin.
Mä en ole tietenkään kaikilla D pisteillä tankannut, mutta pääsääntöisesti niissä on keskellä kesää sitä täyttä kesälaatua (onko se nyt +5/0°C) ja muun kauden aina kahta "vierekkäistä". Keskellä talvea ei saa varsinaisen talvilaadun lisäksi kuin sitä -15/-25°C, varsinaista kesälaatua ei saa.
Tietysti pieni D asema jossa ei ole kuin yksi pistooli ei ole kuin yhtä laatua, en sitten tiedä isoista asemista, olisiko niillä sitten talvellakin ihan kesälaatu.. Se kyllä edellyttäisi lämmitettyä mittariaja letkua että sen saisi pumpattua tankkiin. Muovikanisterillinen kesälaatua on -30 pakkasessa kyllä aivan kivikova.
Mä en ole tietenkään kaikilla D pisteillä tankannut, mutta pääsääntöisesti niissä on keskellä kesää sitä täyttä kesälaatua (onko se nyt +5/0°C) ja muun kauden aina kahta "vierekkäistä". Keskellä talvea ei saa varsinaisen talvilaadun lisäksi kuin sitä -15/-25°C, varsinaista kesälaatua ei saa.
Tietysti pieni D asema jossa ei ole kuin yksi pistooli ei ole kuin yhtä laatua, en sitten tiedä isoista asemista, olisiko niillä sitten talvellakin ihan kesälaatu.. Se kyllä edellyttäisi lämmitettyä mittariaja letkua että sen saisi pumpattua tankkiin. Muovikanisterillinen kesälaatua on -30 pakkasessa kyllä aivan kivikova.
Re: talvisäilytyksestä.
Kaksoispistooli D asemilla on kausi ja lisäksi talvilaatu, tuo kausi vuodenaikojen mukaan vaihtaa pakkaskestävyyttä,
Nesteen linkin mukaan . Etelässä ei tarvetta aidolle talvilaadulle -38 (-40) ja kausiaine pitäis seurata alueen lämpötiloja ja
olla toimiva ympäri vuoden, tässä ’vaasan korkeudella”, muutamana talvena tarve talvimittariainetta ( webasto
viikolopun jälkeen toimi varmemmin) https://www.neste.fi/tuote/neste-futura ... -kesalaatu
Nesteen linkin mukaan . Etelässä ei tarvetta aidolle talvilaadulle -38 (-40) ja kausiaine pitäis seurata alueen lämpötiloja ja
olla toimiva ympäri vuoden, tässä ’vaasan korkeudella”, muutamana talvena tarve talvimittariainetta ( webasto
viikolopun jälkeen toimi varmemmin) https://www.neste.fi/tuote/neste-futura ... -kesalaatu
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: talvisäilytyksestä.
Minä vien 30.12. bussin Portugaliin talvisäilytykseen. Siellä on sopiva ilmasto Volvolle sielä lähtee käyntiin kuin palmunalta. Siksi mä jätän myös itseni sinne talvisäilytykseen. Toukokuuksi takaisin Suomeen.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 198
- Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
- Truck: 9700 B12B
- Location: Koli
- Member id: 438
Re: talvisäilytyksestä.
Kova juttu, KajNyy1. Siis ajelet bussimatkiksella talvehtimaan portugaliin. Onko jokatalvinen tapa viedä talvisäilytykseen sinne. Mielenkiintoista. Onko stooria jossain luettavaksi muille hulluille käytännöistä? 

Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! 

-
- Rattimajuri
- Viestit: 198
- Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
- Truck: 9700 B12B
- Location: Koli
- Member id: 438
Re: talvisäilytyksestä.
Matkakertomuksista löytyikin portugalin seikkailuja! 

Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! 

Re: talvisäilytyksestä.
Itse itselleni vastaten.Jule kirjoitti: ↑21 Loka 2020 20:31 Siis kyllähän sitä dieselin jäänestoa saa kaupasta ostaa? Jotain vanhaa louskua voi tietysti rankaista ihan bensallakin, mutta siinä pullon kyljessä on suoraan sekoitussuhde haluttuun pakkasenkestoon, johonkin 150 litraan sitä saa tietysti jo pari litraa laskea sekaan, ja sen jälkeen pieni ajolenkki että sekottuu tankissa ja kuljeutuu polttoainejärjsetlmän läpi suodattimiinkin.
Se kaupassa myytävä dieselin jäänesto on vaan polttoaineen seassa olevan veden jäätymisen estoon/poistoon.. Varsinaisen naftan same- tai suodatettavuuspisteeseen sillä ei ole vaikutusta..
Kaikkea sitä kuulee kun viisaaksi elää...
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: talvisäilytyksestä.
Ite mietiskellyt että eikös noi dieselin ja bensiinin jään estot oo etanolia yleensä.
Eli sillonhan ois sama vaikka tankilla käydessä ottas asemalta pikkusen tankkiin E85:sta?
Eli sillonhan ois sama vaikka tankilla käydessä ottas asemalta pikkusen tankkiin E85:sta?