9000-sarjan Volvon alustarakenne

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja ansa »

joo ja olipas yllätys että tuuppari taas pyörät kohti taivasta ;-)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Se ensimmäinen versio slide out:ista.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Vauhdilla on tainnut sladittaa että kokonaan kyljelleen on mennyt
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
3510iveco
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 17 Syys 2013 13:56
Truck: Iveco Daily 3510
Location: Rusko
Member id: 005

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja 3510iveco »

täytyyhän alustan kunto tarkistaa
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Lahti32 kirjoitti:Vauhdilla on tainnut sladittaa että kokonaan kyljelleen on mennyt
Kyllä tuo eri kuvien perusteella näyttäisi kulkeneen varsin suoraan, ei sladissa. Tuo risteävän tien penkka sen kai kaatoi, kun tuli vasen pyörä ensin törmään.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja motoku »

9000 en tiedä, b10l ja b10b tuli kyllä tutuksi. Vaarallisin ajoneuvo, mitä voi joutua ajamaan. Erillisjousitetun keulan pehmeys ja liian suuri takaylitys tekee sen, että sopivan pitkässä heitossa etupyörät käytännössä nousee ilmaan ja hukkaa kerralla kaiken pitonsa. Ratilla saa tehdä mitä haluaa, vaikka nakata ovimonttuun, suoraan mennään....
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja ansa »

motoku kirjoitti:9000 en tiedä, b10l ja b10b tuli kyllä tutuksi. Vaarallisin ajoneuvo, mitä voi joutua ajamaan. Erillisjousitetun keulan pehmeys ja liian suuri takaylitys tekee sen, että sopivan pitkässä heitossa etupyörät käytännössä nousee ilmaan ja hukkaa kerralla kaiken pitonsa. Ratilla saa tehdä mitä haluaa, vaikka nakata ovimonttuun, suoraan mennään....
joo tuollaases tilantees tuulenpuuska ja kuskikin on matkustajana ;-)
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja mikko »

ansa kirjoitti:
motoku kirjoitti:9000 en tiedä, b10l ja b10b tuli kyllä tutuksi. Vaarallisin ajoneuvo, mitä voi joutua ajamaan. Erillisjousitetun keulan pehmeys ja liian suuri takaylitys tekee sen, että sopivan pitkässä heitossa etupyörät käytännössä nousee ilmaan ja hukkaa kerralla kaiken pitonsa. Ratilla saa tehdä mitä haluaa, vaikka nakata ovimonttuun, suoraan mennään....
joo tuollaases tilantees tuulenpuuska ja kuskikin on matkustajana ;-)
No onks se sit auton vai kuljettajan vika.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja ansa »

mikko kirjoitti:
ansa kirjoitti:
motoku kirjoitti:9000 en tiedä, b10l ja b10b tuli kyllä tutuksi. Vaarallisin ajoneuvo, mitä voi joutua ajamaan. Erillisjousitetun keulan pehmeys ja liian suuri takaylitys tekee sen, että sopivan pitkässä heitossa etupyörät käytännössä nousee ilmaan ja hukkaa kerralla kaiken pitonsa. Ratilla saa tehdä mitä haluaa, vaikka nakata ovimonttuun, suoraan mennään....
joo tuollaases tilantees tuulenpuuska ja kuskikin on matkustajana ;-)
No onks se sit auton vai kuljettajan vika.
no siis aianahan se on viimekädes kuskin vika ,tilannenopeus liian iso ,vaikka noi olosuhteetkin vaikuttaa asiaan ;-)
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja mikko »

Voit sisällyttää vain 3 lainausta toisiinsa. :x

No joo, totta. Jos toi mahuri-Volvo jolla oon tänään liikenteessä muuttuu tos ennen puolta yötä liukkailla ja pimeillä pikkuteillä kotiin päin kurvaillessa yhtäkkiä erillisjousitetuks tuuppariks ja tyrkkään siksi ulos päällysteeltä, oon kyl itekin syyttämässä olosuhteita.

Meinasin nyt vaan et kun tietää millanen se ajoneuvo käytökseltään on, ni ei sitä voi vaaralliseks sanoa sikäli kun teknistä vikaa ei satu olemaan.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Meneeköhän tuo bussi purkuun vai vielä pajan kautta ajoon?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Matkamese kirjoitti:Meneeköhän tuo bussi purkuun vai vielä pajan kautta ajoon?
Eiköhän alle vuoden ikäinen auto korjata, kun taitaa vahingot keskittyä oikean kyljen pellityksiin ja laseihin. Tuskin moottorikaan päässyt kyljellään ollessa pitkään käymään.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja mikko »

Pilotti kirjoitti:
Matkamese kirjoitti:Meneeköhän tuo bussi purkuun vai vielä pajan kautta ajoon?
Eiköhän alle vuoden ikäinen auto korjata, kun taitaa vahingot keskittyä oikean kyljen pellityksiin ja laseihin. Tuskin moottorikaan päässyt kyljellään ollessa pitkään käymään.
Ihanan kallista. Entisessä työpaikassa entinen työkaveri karautti suht pränikän Scanian kylelleen hankeen hyvin, hyvin hitaalla vauhdilla. Ei siis liukunut lainkaan kyljellään, vaan kopsahti sinne ojaan suht suorilta. Annoin itseni ymmärtää, että remontti makso n. 40.000€.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja motoku »

mikko kirjoitti:
Meinasin nyt vaan et kun tietää millanen se ajoneuvo käytökseltään on, ni ei sitä voi vaaralliseks sanoa sikäli kun teknistä vikaa ei satu olemaan.
juurikin sitä tarkoitin, että lähes kaikkea mahdollista ja niiden yhdistelmiä olen ajanut enkä MILLÄÄN MUULLA keksinnöllä ole muuttunut matkustajaksi voimatta asialle enää mitään. VAIKKA TIESIN miten ne käyttäytyy ja TUNSIN YMPÄRISTÖN TÄYDELLISESTI ja NOUDATIN ÄÄRIMMÄISTÄ VAROVAISUUTTA. vain aivan älytön tuuri on pelastanut minut useamman kerran samantyyppiseltä katastrofilta.

en minä tätä kirjoittaisi, jos tuollainen edes jollakin aistilla havaittavalla tavalla kertoisi ja varoittaisi. en halua väittää vastaan. mutta kun tuollainen bussi EI varoita. siksi autotyyppi on vaarallinen. varokaa!

siinäpä se. siellä on bussi kyljellään. luulenpa että sitä ajoi joku bussiammattilainen.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Täysi kuorma päällä takamoottorisessa ja keskimoottorisessa akselipainot menee ihan samoin kun samat rajat molemmissa tulee vastaan. Tyhjänä sitten takamoottorinen voikin olla kevytkeulaisempi. Mun perstuntumien perusteella paljon moottorin sijaintia suurempia eroja tulee jousituksen ja ohjauksen täsmällisyydestä ja yleensä ehjyydestä (katsastuksesta läpi pääseminen ei tarkoita että olisi lähimainkaan ehjä). 2000-luvun bussit tuntuu olevan paljon täsmällisempiä menemään suoraan kuin 90-lukuiset ja vanhemmat. Huonossa kelissä selkeästi vakain ajamani bussi on muuten takamoottorinen, eikä siinä ole ruotsalaista alustaa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kyllä mun ajamista vehkeistä hankalin on ollut saksalaisvalmisteinen erillisjousitettu lyhyt ja korkea takamoottoribussi. Tuulella aivan järkyttävä pidellä verrattuna esimerkiksi Volvoon. Mutta kaikista huonoin on sprinter, näissä muuten on yhteistä saman valmistajan moottori
Tulevaisuus on sähköinen
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja mikko »

motoku kirjoitti:
mikko kirjoitti:
Meinasin nyt vaan et kun tietää millanen se ajoneuvo käytökseltään on, ni ei sitä voi vaaralliseks sanoa sikäli kun teknistä vikaa ei satu olemaan.
juurikin sitä tarkoitin, että lähes kaikkea mahdollista ja niiden yhdistelmiä olen ajanut enkä MILLÄÄN MUULLA keksinnöllä ole muuttunut matkustajaksi voimatta asialle enää mitään. VAIKKA TIESIN miten ne käyttäytyy ja TUNSIN YMPÄRISTÖN TÄYDELLISESTI ja NOUDATIN ÄÄRIMMÄISTÄ VAROVAISUUTTA. vain aivan älytön tuuri on pelastanut minut useamman kerran samantyyppiseltä katastrofilta.

en minä tätä kirjoittaisi, jos tuollainen edes jollakin aistilla havaittavalla tavalla kertoisi ja varoittaisi. en halua väittää vastaan. mutta kun tuollainen bussi EI varoita. siksi autotyyppi on vaarallinen. varokaa!

siinäpä se. siellä on bussi kyljellään. luulenpa että sitä ajoi joku bussiammattilainen.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 513
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Ääriolosuhteissa sitä menemisen vakautta viimeistään tarvitaan , jos ei ole, aikansa hakee ja sit ollaan ojassa tai penkan päällä pötköllään. :oops:
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Onhan se näin. Auto ajetaan ojaan, ei se sinne itsestään mene. Paitsi erään kuskin täyspitkä. Kuski kahvilla ja lämpimät renkaat voittivat pitokitkan. Humps ja keksintö löytyi hieman eri paikasta mihin kuski sen muisti jättäneensä. Tarina löytyy kokoelmasta, josta löytyy parhaimpia vahinkokertomuksia vakuutusyhtiöille.

Toinen: Törmäsin puuhun, jota minulla ei ollut = ajoi autonsa naapurin pihaluiskalle. Joku rivitaloyhtiö vissiin...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Ei tuossa alustassa mitään rakenteellista vikaa ole, menee kuin juna takatuuppariksi.
Jäinen tie ja raju sivutuuli, siinä se.
Minä ajoin viime talvena motarilla varmaan samoissa olosuhteissa, jäätä ja tuulta.
Kallioleikkauksen jälkeen avoimella osuudella tuuli työnsi bussin toiselle kaistalle, ei siinä mitään pystyny tekemään, onneks oli penkkaa mihin nojata.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Rosvolinna kirjoitti: Paitsi erään kuskin täyspitkä. Kuski kahvilla ja lämpimät renkaat voittivat pitokitkan. Humps ja keksintö löytyi hieman eri paikasta mihin kuski sen muisti jättäneensä.
ai tarvii käydä kahvillakin :lol: kyllä tuo lahtikko lähti yhtenä talvena omille teilleen kun pysähdyttiin tien varteen vettä heittämään. Humps vaan selän takana ja bussi oli pari metriä lähempänä ojan pohjaa.
Tuli muuten kiire takaisin kajuuttaan, onneksi ei ollut paljoa yleisöä mukana :oops:
Tulevaisuus on sähköinen
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja mikko »

Moni pitää etuvetoisia autoja aivan mahdottomina ajaa talvella. Ei tiedä millon lähtee puskemaan mihinkin suuntaan, ylipäätään etuvetosen auton hallinta liukkaalla kelillä on kuulemma aivan mahdotonta.

Voin kertoa, että etuvetoisella pärjää ihan siinä ku taka- tai nelivetoisellakin. Ajelu pitää vaan sovittaa olosuhteiden mukaiseksi. Itse ajelen jo toista talvea etuvetoisella, eikä oo ollu minkäänlaisia ongelmia.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Wilcox
Rattimajuri
Viestit: 193
Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
Truck: Wilcox/Volvo F610
Location: Jönköping / Sweden

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja Wilcox »

Ei kai kukaan enää tänäpäivänä kyseenalaista etuvetoisen talviominaisuuksia. Nelivetoiset
ovat omassa luokassaan, mutta kyllä etuvetoinen aina kardaanivetoisen takapotkun voittaa
talviominaisuuksissa.
Kardaanimiehet joutuu latomaan hiekkasäkkiä kontin täyteen näin talviaikaan. :lol:
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja neppi »

Paras talviauto (tai siis hauskin) mitä mulla on ollu, oli Skoda 120L joskus junnuna. Makso markan, joten ei haitannu vaikka välillä vähän penkkaan nojaski. Miten liittyy tähän aiheeseen? No seki oli perämoottoriauto.

N
Vastaa Viestiin