Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi
Onkohan mitään estettä jos linja-auto on katsastettu 8 hengen kuorma-autoksi ja nyt haluaisikin muutoskatsastaa sen takaisin linja-autoksi. Vaikka 16 paikkaiseksi D1 kortilla ajettavaksi bussiksi. Onnistuuko katsastus noinpäin. Jäis dieselvero pois.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi
Miten muuten mahtoi köydä tässä ?
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi
Eikai sille mitään estettä ole. Voi kuormuristakin tehä linjurin jos määritelmät täyttyy.
- ponupannu11
- Kippari
- Viestit: 70
- Liittynyt: 07 Kesä 2009 12:34
- Truck: Ajokki-72/Scania 112
- Location: Kolari
Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi
Mie katsastin 5 vuotta sitte yhen Ivecon takas 16 paikkaseks linjaautoksi ku oli edellinen omistaja katsastanut Ivecon kuormuriks ku ei riittäny sillä kortissa kirjaimet.
Normi muutoskatsastus,mutta ainaki silloin vaaditiin alkuperästa poikkeuslupaa mukaan katastukseen,mitä mulla ei siihen autoon ollu niin jouduin hakemaan sen Akelta silloin maksoi 230€ nyt 380€.
Mulla ei täyttyny nuo linjurin ehdot Ivecossa mm.korin lujuus laskenta,desipeli mittaus,kuljettajan turvaseinä penkin taakse,sisään tulon askelman nousu korkeus ja taisi siinä olla vielä jotain muutakin mitä en muista,mutta näille jouduin hakeen poikkeusluvan niin muutosleima tuli paperiin.
Jos auto ollu ennen linjuri niin ainaki mulla katsuri näki suoraan Aken tietokannasta mitä poikkeuksia siihen on uutena vaadittu ja sen mukaan jouduin nuo poikkeukset hakemaan ja tais muistaakseni sanoa et ovat auto/merkki kohtasia juttuja.
Normi muutoskatsastus,mutta ainaki silloin vaaditiin alkuperästa poikkeuslupaa mukaan katastukseen,mitä mulla ei siihen autoon ollu niin jouduin hakemaan sen Akelta silloin maksoi 230€ nyt 380€.
Mulla ei täyttyny nuo linjurin ehdot Ivecossa mm.korin lujuus laskenta,desipeli mittaus,kuljettajan turvaseinä penkin taakse,sisään tulon askelman nousu korkeus ja taisi siinä olla vielä jotain muutakin mitä en muista,mutta näille jouduin hakeen poikkeusluvan niin muutosleima tuli paperiin.
Jos auto ollu ennen linjuri niin ainaki mulla katsuri näki suoraan Aken tietokannasta mitä poikkeuksia siihen on uutena vaadittu ja sen mukaan jouduin nuo poikkeukset hakemaan ja tais muistaakseni sanoa et ovat auto/merkki kohtasia juttuja.
Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi
Olikos siinä D1:ssä se max 8 metrin pituus?
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:55
- Truck: MB Kolibri
- Location: Uki
Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi
Minäs vuonna sellainen sitten oli?gemssy kirjoitti:Olikos siinä D1:ssä se max 8 metrin pituus?
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi
Ei tuo D1 8 metrin pituus vaikuta autojen katsastukseen. Ajoneuvoluokaksi tulee M ja sitä ajetaan paikkaluvusta riippuen joko B, C, D1 tai D kortilla. Uudella D1 kortilla ei saa kuljettaa 1+16 paikkaista yli 8 metrin linja-autoa. Eli kortilla ei tee juurikaan mitään hulluharrastuksessa.
Vanhoilla D1-korteilla saa kuljettaa pidempiäkin linja-autoja. Uudet kuskit saavat mahduttaa saunansa Sprintteriin ja edes paljua ei pituuden puolesta voi mukana hinata.
Vanhoilla D1-korteilla saa kuljettaa pidempiäkin linja-autoja. Uudet kuskit saavat mahduttaa saunansa Sprintteriin ja edes paljua ei pituuden puolesta voi mukana hinata.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun