Kytkin

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Kytkin

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

Kytkin temppuilee.Elikkä kun ei ole paineita tarpeeksi kytkin on kova mutta kun paineet nousee ja summeri lopettaa huutamisen niin kytkin tuntuu veltolta eli ei tunnu vasta paineita eikä vaihteet mene päälle.
Missä vika????????? :roll:
Auto B10M 89
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1454
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja B9M »

Nestepuoli ilmeisesti kunnossa kun poljin kovana painettomana. Luukku auki ja kuikuileen vaihdelatikon päältä onko vivustot niinkuin pitää paineilmatehostimessa auton käydessä. T. Ari
#048
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Poljinsylinteri tyhjä? Nesteputki vuotanut jostain?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kytkin jos tuntuu kevyeltä niin toiminee ok, mutta ei irroita? Sammuksissa vaihde päälle ja startilla kytkin pohjassa käyntiin. Näin kokeilisin ja pikkuautossa saanut jumittuneen kytkimen irti.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

nestekuppi oli ylämerkissä niin kuin oli syksyllä jätettäessä seisomaan.
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

egs laatikko jätänkö vaihteen päälle ja sammutan ja sitten starttaan kytkin pohjassa
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

EGS-laatikolla ei pitäisi pystyä menemään vaihde päälle ilman kytkintä eikä pitäisi vaihteen jäädä päälle moottoria sammuttaessa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Nii mulla on CS-loota ja sillä voi pykällellä auto sammuksissa jos on vain ilmaa. Eli paineet ylös, sammuksiin, virtapäälle, vaihe tupaan ja kytkin pohjassa käyntiin. Tuo jos ei onnistu niin sitten en osaa keksiä oikeen muuta millä sen sais irrotettua.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Liikkuuko vivusto kytkin "kopassa" kunnolla, varsinkin jos poljin heittäytyy "veltoksi".
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

kyllä vaihde voi jäädä päälle egs laatikossa"kokemusta on".En ole vielä päässyt tutkimaan laatikon päältä
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

Nyt pääsin katsomaan laatikon päältä, kytkimen painesylinteristä tappi tulee ulos 2-3cm kun polkaisee kun kytkin on veltto eli ei minusta tarpeeksi.
Näyttäisi siltä että vaihteille ei tule paine ilmaa vai jättääkö paineet pois kun kytkin ei toimi kunnolla.
Ilma vuotoja ei kuulu mistään auton käydessä eikä sammutuksen jälkeen. Paineet pysyy samanlailla kuin viime kesänä. Neste vuotojakaan en äkikseltään huomannu.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ruuvaa tuo kytkintehostimen paineilmaliitin löysälle ja kuuntele tuleeko sinne ilmaa. Vesi saattaa joskus jäätyä venttiileihin ja estää niitä toimimasta.

Röllissä pamahti kuivurin ylipainemokkula jäähän ja paineet nousivat 12bariin - varoventtiili vihelsi komeasti. Raksalämmittimellä hieman suvea kuivurille ja taas matka jatkui.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

Tuo rosvolinnan teoria vois vaikuttaa järkevältä , pitää huomenna tarkistaa tuo ilman tulo.
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

En ole vaihtanut kuivurin ryynejä koskaan joten en tiedä missä se kuivuri sijaitsee B10M:ssä.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kuivuri majailee kuskipuolen eturenkaan takana. Ryynit olisi hyvä vaihtaa, joka syksy ennen pakkasia. Näin isot pojat tiesivät kertoa. Röllissä olen vaihtanut ne kerran viiden vuoden aikana.

ilmasäiliöt on hyvä tyhjentää pohjapropusta ainakin kerran kaudessa sulanmaan aikoihin. Säiliöiden pohjalle saattaa kertyä vettä tai ainakin öljynsekaista mössöä.

Tenua kuivuriin ei saa laittaa - tämä on niitä harvoja asiaoita bussinpidossa, jote en ole keksinyt kantapään kautta.

Jarrulla polkee säiliöt tyhjäksi puolenkymmentä kertaa luulisi kaiken irtokosteuden poistuva.

Tuo kuivurin jäätymisen aiheutti loskasohjo jäätyessään. Autosta puuttui pala roiskeläppää ja eturengas heitti kaiken moskan kuivurin pohjaan. Nyt on kokonainen läppä ja ongelma poissa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

Ryynit olleet jo 5 vuotta, huoltokirjan mukaan, pitänee alkaa vaihtaan ne .En tosiaan oo koskaan vaihtanu niitä joten en tiedä edes minkä näköinen se pönttö on :D :oops:
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Kokeile tuota rosvolinnan mainitsemaa jarrupumppausta. Pistä kierroksia koneeseen ja anna kompuran hakata säiliöt lähes täyteen ja sitten hakkaa jarrua niin että paineet putoaa alas ja anna taas kompuran ladata piirit täyteen ja hakkaa taas jarrulla alas paineet. toista monta kertaa kyseinen operaatio niin hyvällä tuurilla voit saada (mahdollisesti jäässä) olevaan piiriin lämmintä paineilmaa mikä sulattaa mahdollisen vesihelmen.
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

Ok huomenna jarrujumppaa
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mulle antoi yksi asentaja vinkin että laittaa tenun sekaan vähän automaattilaatikko öljyä, siis tilkka, sitä sitä putkeen mikä lähtee kuivurilta eteenpäin niin voitelee venttiileitä. Estää mm.pikapoistoventtiilien kiinni jäämistä.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mulla (-92) on ainaki tämmönen kuivain:
kuivain.gif
kuivain.gif (29.61 KiB) Katsottu 17535 kertaa
Ei tenua eikä muutakaan sinne. Patruunavehje. Kuivuri saattaa löytyä muualtaki. Mulla se on kuskin puolella, keskimmäisen lastiluukun takana koteloituna siten, et sen vaihtamisessa tarvitaan akkukone ja repullinen varapattereita. Omasta suuresta syystäni siitä edestä joutuu vielä purkaa neljä 220Ah akkua pois. Ei viitti ihan joka päivä vaihdella...

N
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja pelti »

scaniassa (Neoplan) toi on moottoritilassa. Kuulostaa, että on onnistuneempi sijoitus/vaihtopaikka.
peltiliiteri.com
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Nepin kuivuri on todella siistin näköinen. Röllin versio on mudan ja ferro-oksidin kuorruttama - samaan tapaan kuin jokainen mekaaninen osa tuossa pihakoristeessa.

Onhan tuo Röllin kuivurikin teoriassa moottoritilassa. Ainoa paha puoli on se että, B10M moottori ui mudassa. Maavaraa 15cm ja pata roikkuu heti eturenkaiden takana. Eniten saa siipeensä kompura, öljysäiliö ja tuo kuivuri. On tuossa ollut jokin suojapaneeli joskus keppi ja kivi, mutta se on jäänyt linjalle jo markka-aikaan.

Kaikki laitteet ovat onneksi öljyn kuorruttamia, joten ei niitä ainakaan ruoste tuhoa - keskusvoitelu.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja neppi »

No tuota tuota. On se mun kuivuri hyvässä suojassa ja siistihkö, mutta ei tuo tuossa kuvassa! Ü
Toi on jälleenmyyjän kuvastosta ja siks lähinnä referenssimateriaalia!

Mulla on muuten etupyörien takana autonlevynen kuraläppähässäkkä, joten moottöritila on kyl suh suojattu.
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

Tänään pääsin kokeileen tuota rosvolinnan jarrujumppaa JA VOT sehän alkoi toimimaan.3 kertaa tyhjennin pumppaamalla ja sitten kokeilin vaihteita niin ne pelasivat aivan oikein.
kiitoksia vastauksista ja ohjeista :D :D :D :wink:
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Kytkin

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Itse kyllä vaihdan tuon kuivaimen panoksen ihan joka syksy :!:
Se on pieni hinta siitä että ei tarvi seistä jossain tienposkessa kun jarrut jäässä ja kytkin ei tehosta. :lol:
Vastaa Viestiin