terve kylähullut kulkurit :))

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
caravancar
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Tammi 2016 18:21
Truck: hankkimassa
Location: savo

terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja caravancar »

terve vaan kaikille täällä oleville,tässä saapu yksi uusi hullu kerhoon

autoa tässä etsitään tai miks ei vaunukin mutta auto projektia etsimässä.

eli kiitokset mukavista tarinoista ja muista kertomuksista !!!
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja Iski »

Tervetuloa :)
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 331
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja matkalintta »

Tervetulloo jookkoon kummaan :P
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

No Tere Tere. Nyt vaan pätäkkää lompsaa ja silmät kiinni ja sormi nettikoneesee ja ostaa joku katiska! Kyl myö se virtuaalikorjauksella saahaa kuntoon!
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
ae70
Rattiamiraali
Viestit: 276
Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
Truck: Scania Bf 80
Location: Mikkelin kupeessa

Re: terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja ae70 »

Tervetulloo!
Scania Bf80 "vajokki" 5000.

Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
caravancar
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Tammi 2016 18:21
Truck: hankkimassa
Location: savo

Re: terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja caravancar »

juu, kuumeisesti projektia tässä etitään,muutama tässä jo harkinnassa

vielä kans toi koko harkinnassa,täys pitkä 12m vai pitäskö kallistua ns pätkään 9m

millaisia on teidän kokemukset , matkustelen varmaan aina mamman kanssa tai veljen kanssa kalareissuja,eli ei paljoa ikinä porukkaa

onko koolla siis koneen koolla ja bussin pituudella , suuria vaikutuksia diesel kulutukseen?

mulla sellainen käsitys että aina sellaiset 25litraa aina kuuluu satasella? onko näin?

vai viekö esim pätkä bussi 9m pienemmällä koneella vähemmän?
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

12 liian pieni, 9 vielä pienempi :) vaikka oon volovo miäs ni kaaniassa paremmat väännöt noi niiku vanhemmissa malleissa kuulemma. Mut jos ei perhettä oo ni pikkunen menee täysin hyvin näin luulisi.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

9-metrinen mahtuu kaupunkiparkkipaikoille yhtä huonosti kuin 12-metrinenkin. Joten aika sama valita 12-metrinen. Valikoimaakin on paremmin ja osat löytyy helpommin. Sitten taas jos on täyskokoisen tekniikalla tehty lyhyt auto niin ei siinä säästä kulutuksessakaan juuri.
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 331
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja matkalintta »

Autohan kannattaa valita sen mukaan mihin käyttöön tulee. 608 mersun jälkeen vahvasti olin sitä mieltä että laitan bussin...Tarkemmin ajateltuani tulos olisi taas sama kuin ennenkin, minä aina ratissa kun emäntä ei aikonut mennä ajamaan c-korttia, päädyin iveco dailyyn eli ritmoon. Kokonaispaino tasan 3500kg, kuudelle rekisteröity, petipaikat viidelle, kulutus aika tarkka 10L/100km, kaikki renkaat on samassa parkkiruudussa kaupan pihalla, menee samasta paikasta kuin henkilöauto tai jopa pahemmasta (kiitos hyvän maavaran) eli kalareissuilla varsin hyvä. Lämmitys/jääkaappi/liesi toimii kaasulla eli ei niin riippuvainen sähköstä. Bussikuume kummittelee siltikin mielessä vaikka sen tietää ettei sitten ole mitään asiaa pienille metsäteille. Viime keväänä vein pojan luokkalaiset leirikouluun eräälle mökille, opettajat eivät tahtoneet päästä henkilöautolla kun tie oli "hiukan" heikossa kunnossa. Ritmo meni hienosti, pentuja auto täynnä ja viikon ruokatarpeet takakontissa :D + oppilaiden omat henkilökohtaiset reput ja tarvikkeet. Koko viime kesän ajelin ritmolla, otin henkilöauton pois liikenteestä keväällä ja sama toistuu myös tänä keväänä... Eli auto tarpeen mukaan...
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Ei. Nyt meet ostaa isoimman dösän minkä löydät ja sit me nauretaan ku noh... nii oot sit koukussa :) Juu tarpeiden mukaan jos menisin ni ajasin peel merkkisellä autolla. (Kvg)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja mikko »

Wonderi kirjoitti:Sitten taas jos on täyskokoisen tekniikalla tehty lyhyt auto niin ei siinä säästä kulutuksessakaan juuri.
En sano etteikö vierintä- ja ilmanvastuksella olis kummallakin tuntuva merkityksensä kulutuksessa, sanon että massalla on.

Jos neljänneksen lyhyempi auto painais karkeasti arvioiden vaikka kuudenneksen vähemmän, ni kyllähän se jo alkaa tuntua tankatessa.

12m silti parempi. Kyllä niille muutamalle nyt ylimääräiseltä tuntuvalle hyötyneliölle tulee ennemmin tai myöhemmin käyttöä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

9m on käytännössä Setra tai muu ulkomaan kulkuneuvo. Saman syö kuin muut ja on huonompi ja epävakaampi ajaa kuin pitkät bussit.

Tuolla Volvo Scania linjalla pysytellen saa varmimmat bussit. Sitten niistä vielä valitaan se mitä hitsataan vähiten. Mun mielipiteenhän kaikki tietää. Korirakenteita on tehty ruostuvista ja ruostumattomista materiaaleista ja alustassa on myös eroja, Volvo häviää väännössä mutta silti kerkeää parhaiten ajella kun aika ei mene hitsaamisen opetteluun.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Hitsaaminen on helppoa ja hauskaa.Bussin kohdalla homma poikkeaa henkilöautoon verrattuna siten, että bussiin pitää tehdä ihan oikeaa saumaan. Pelkkä koristeompele ei pidä paloja yhdessä - ai mistäkö tuon tiedän?....Kantapää kertoo.

Mahdollisimman pitkä skandinaavinen lyhyellä akselivälillä - sillä pääsee lähes joka paikkaan. 9-metrisessä ei säästä kuin sisäneliöissä.

Tervetuloa palstalle ja onnea auton etsintään.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
junior
Rattiamiraali
Viestit: 443
Liittynyt: 28 Heinä 2013 15:40
Truck: volvo b58
Location: turku

Re: terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja junior »

Bussin kohdalla hitsaaminenkin onnistuu kun materiaali paksuus on riittävä ei tarvi harrastaa sitä pitsin nypläystä mitä henkilöautojen kohdalla joutuu tekemään.

Tervetuloa ja onnea projektin etsintään
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tervetuloa, kyllä toi 12m alkaa oleen aika sopiva, saattaa joutua siinäkin tekeen kompromissejä :lol: meinaan jos on paljonkin ideoita.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

jos löydät hyvän 9 metrisen osta se :D jos taasen löydät hyvän 12 metrisen niin osta se :D
se kolme metriä seuraa siellä perässä kyllä kiltisti :wink:
pää asia että ostat bussin :lol:
Avatar
höpelö
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 27 Helmi 2015 15:54
Truck: Scania K113 Vanhool
Location: Joensuu

Re: terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja höpelö »

8.5 metriisellä neoplaanilla kurvailtiin 4v, ja ol näppärä ajella minne lystäs ku ol vaan noin metrin pitempi akselaväli ku henkilöautossa, 5.9lturbo mersun kone 16l/100 kulutus n:90km/h nopeuvessa.
Nyt on pihassa 12m ryöhkä ja on siinä vaan hyvin tilaa siihen lyhkäseen verrattuna(siisprojektiasteella vielä). Oli ainaki 300km kotio tuonti reissun perusteella todella hyvä ja vakaa ajaa tuo pitkä, kulutus on varmasti jotain muuta mut on kyllä koneessa vetojaki eritavalla..
Eli sotki varmaan vaan tää kommentti, mut pitkä on minun mieleen, ompahan vähä reilummin tilaa ja pätkä jos meinaat survoutua pienemmille teille kalareissuille..
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Miusta pitkä peränylitys on hankalampi kun pitkä akseliväli.
Rosmo
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Rantarosvo kirjoitti:Miusta pitkä peränylitys on hankalampi kun pitkä akseliväli.
Kuinka pitkä alkaa muuten oikeasti haittaamaan?

Mulla muistaakseni 3,2m ylitys mutta se ei kyllä vielä haittaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Mun subjektiivinen mielipide. Kyllä tuo pitkä akseliväli haittaa enemmän kuin peräylitys. Pitkävälistä on hankala kääntää ahtailla pikkukaduilla ja kärrypoluilla - keula tekee isoa kaarta
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

samaa mieltä rosvolinnan kanssa :!:
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tekee se iso etuylityskin isoo kaarta =) Mulla on meinaa kohtalaisesti molempia 701:ssä, mutta lyhyt akseliväli! Paljo näppärämpi silti tuo kaanian 3-aks k113 tla on ku volvon 2-aks b58/b10m, 12m on molemmat.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1453
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja B9M »

Omassa 7m akseliväli ja entisessä 6,5 m. Vanha nyt johonkin käänty, mutta uudella saa joka saatanan liikenteenjakajassa olla kieli keskellä suuta :evil: . 5,5 metrinen on sitten kuin mikroautola ajelis :mrgreen: T. Ari
#048
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: terve kylähullut kulkurit :))

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kyllähän sen ketteryyden kuitenkin määrää akseliväli, kokonaispituus määrää sitten sen pienimmän sallitun petäjien välin. Ylityyksethän voi ajaa tien ulkopuolellekin jos siellä ei ole esteitä.
Vastaa Viestiin