Usein pääsee helpommalla kun tekee remonttia ennemmin kuin myöhemmin.
Kulkurin katsastus
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Kulkurin katsastus
418 meni katsastuksesta läpi ja 340 km oli tullut edellisestä, katsuri sanoi että vähän enemmän voisi ajaa.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 667
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Kulkurin katsastus
Samaa mieltä. Ja koska tuommoista ei kukaan ravista kotona, kannattaa pyytää sitä katsastajaa kertomaan mitä löytyy. Siksihän siitä maksetaan. Esim. mulle sanoi nyt katsastaja ihan asiallisesti, että tuuppa katsomaan, tuo raidetangon pää ei enää ole ihan uusi. "Alkava välys, mutta eipä tuota kannata lapulle näillä kilometreillä kirjoittaa. Mutta jos ravistaa niin tiedät." Ja autohan hieman ravistaa nykyään. Täytyy varmaan vaihtaa, kun tulee uudet eturenkaatkin ensiviikolla.
Edellisellä kertaa tuli vinkki parin ilmasäiliön pannasta. Niin juu, ja ohjaustehostimen putkista on kans kyl kerrottu pari kertaa, tarttis nekin kai vaihtaa
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki

- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Kulkurin katsastus
DoDih!
Vuosi tuli taas lisää ajoaikaa
. Ajoin puolelta päivin Räyrinkiin huoltohalliin ja nappasin pyörän kontista. Palasin reilun 44km polkemisen jälkeen takas
ja katsastuslappu. penkilla Oli muuten Halsuan Helmessä helevetin hyvät makkaraperunat
Ei oltu kyselty piirturin ja nopeustajoittimen perään. On se heleppoo kun raskashuolto katsastaa kymmeniä autoja vuosittain. 4100km tullu vuodessa T. @ri
Vuosi tuli taas lisää ajoaikaa




#048
-
- Kuski
- Viestit: 31
- Liittynyt: 18 Loka 2020 19:39
- Truck: Volvo Carrus
- Location: KOKKOLA
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Kulkurin katsastus
Perjantaina hain leiman . Wetterillä savut ja jarrusovite 147e Katsastus 130e piirturin pois"leimaus"52e . Kyselin tuon piirturin perään että kun on niin paikkakuntakohtaista pitääköolla tarkastettu /poisleimattu . Kertoi että selvät ohjeet on "kaikilla"jos piirturi on niin pitää tarkistaa 2 vuodenvälein tai sitten pois leimata. Jos ei ole kumpaakaan tehty ja on ratsia tienpäällä niin tulee sakot jos "huomaavat"
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 316
- Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
- Truck: Rautarouva
- Location: Valkeakoski
- Member id: 512
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Kulkurin katsastus
Mites toi piirturin "pois" leimaus tapahtuu. Itellä kans ollu taistelua noiden konttoreiden kanssa piirtureista ja haluan tuosta värkistä eroon
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
-
- Kuski
- Viestit: 31
- Liittynyt: 18 Loka 2020 19:39
- Truck: Volvo Carrus
- Location: KOKKOLA
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Kulkurin katsastus
Ei se ole kuin paperi homma tuo piirturin "poisto" . Rekisteriotteeseen vain tulee merkintä .
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 316
- Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
- Truck: Rautarouva
- Location: Valkeakoski
- Member id: 512
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Kulkurin katsastus
Tänään rautarouva katsastettu ilman moitteen sanaa. Tai ei ihan. "Moitteet" tuli liian tehokkaista jarruista kun ei saanu paineita ylös ennen ku oli jo lukossa. Eikä vemputtamallakaan löytyny mitää kolmas kesä alkakoon tuoreen leiman kanssa.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Re: Kulkurin katsastus
Meillä oli Sisu SR:n kanssa yleisin syy hylkyyn liikaa jarruvoimaa. Aina hirvee säätö saada autosta jarruja pois, ja käytännössä ihan turhan takia kun vain nuppiauto.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 316
- Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
- Truck: Rautarouva
- Location: Valkeakoski
- Member id: 512
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Kulkurin katsastus
En kyl ihan täysin ymmärrä tuotakaan miten ei voi antaa olla "liian" tehokkaiden kanssa. En mä ymmärrä paljo noista luvuista mitä siel taululla vilkkuu mutta tietty voima pitää olla että pysähtyy. Se jos on tehottomat on eri asia. Mutta eipä mun näitä tarviikkaan ymmärtää
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Re: Kulkurin katsastus
Kuorma-auto yhdistelmässä tuosta tulee ongelma jos vetoauto jarruttaa enemmän kuin perävaunu. Siellä pitää siis tietyllä paineella olla jarruvoimaa etukäteen sovittu määrä, jotta kärry jarruttaa yhtä suurella voimalla kuin veturikin. Ja jarruvoiman pitää kasvaa auton kuormituksen mukaan, niin perässä tuleva kärry ei tule jarrutuksessa ihan kelkkana perässä.kallek505 kirjoitti: ↑31 Maalis 2025 19:18 En kyl ihan täysin ymmärrä tuotakaan miten ei voi antaa olla "liian" tehokkaiden kanssa. En mä ymmärrä paljo noista luvuista mitä siel taululla vilkkuu mutta tietty voima pitää olla että pysähtyy. Se jos on tehottomat on eri asia. Mutta eipä mun näitä tarviikkaan ymmärtää
Mikä tekee tuosta typerän on se että sama pätee vaikka autolla ei kärryä hinattaisikiaan.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 316
- Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
- Truck: Rautarouva
- Location: Valkeakoski
- Member id: 512
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Kulkurin katsastus
Tuli muuten sellainen tuosta leiman jälkee mieleen että on ollu puhetta näistä piirtureista ja rajoittimista täälläkin ja mulla ei ole huolta enää. Kysäisin konttorilla että pitääkö tarkistella näitä vehkeitä ja sanoi että ei tarvii. Nappasi vielä piirturin tarkastustarrankin pois kulkiessaan (oli mennyt jo viime vuonna vanhaksi tarkastus ja avaimen "hävitin" leiman ajaksi) . Rajoittimesta sanoi sen verran että jos plommi on ehjä alustassa ei muuten puututa.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 470
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Kulkurin katsastus
Ei se nyt ihan noin mene.Jule kirjoitti: ↑01 Huhti 2025 09:34Kuorma-auto yhdistelmässä tuosta tulee ongelma jos vetoauto jarruttaa enemmän kuin perävaunu. Siellä pitää siis tietyllä paineella olla jarruvoimaa etukäteen sovittu määrä, jotta kärry jarruttaa yhtä suurella voimalla kuin veturikin. Ja jarruvoiman pitää kasvaa auton kuormituksen mukaan, niin perässä tuleva kärry ei tule jarrutuksessa ihan kelkkana perässä.kallek505 kirjoitti: ↑31 Maalis 2025 19:18 En kyl ihan täysin ymmärrä tuotakaan miten ei voi antaa olla "liian" tehokkaiden kanssa. En mä ymmärrä paljo noista luvuista mitä siel taululla vilkkuu mutta tietty voima pitää olla että pysähtyy. Se jos on tehottomat on eri asia. Mutta eipä mun näitä tarviikkaan ymmärtää
Mikä tekee tuosta typerän on se että sama pätee vaikka autolla ei kärryä hinattaisikiaan.
Jos auto on perävaunun vetoajoneuvo, niin sen pitää mennä "käytävään", eli kokonaisjarrutehon pitää olla sovitun suuruinen.
Jos ei ole vetoajoneuvo, niin tehdään ns. perustarkastus. Eli mitataan akselikohtaiset jarruvoimat ja alb jos on, ennakot yms.
Käytävään ei tarvitse osua. Kunhan jarrut on akselipainosuhteiltaan ok, niin kelpaa.
Liian tehokkaat jarrut eivät voi olla tässä tapauksesssa.
Suurin ongelma syntyy siinä, että on olemassa tietyt jarrupaineet millä mitataan ja jos jarrut ovat kovin purevat, niin dynamon rullat tuppaavat luistamaan/pysähtymään ennen kuin vaadittava jarrupaine on saavutettu. Tämä on siis mittaustekninen ongelma.
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 470
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Kulkurin katsastus
Tuo on edelleen tosi outoa. Henkilöautossa ei vaadita piirturia eikä rajoitinta muutenkaan.kallek505 kirjoitti: ↑09 Huhti 2025 04:39 Tuli muuten sellainen tuosta leiman jälkee mieleen että on ollu puhetta näistä piirtureista ja rajoittimista täälläkin ja mulla ei ole huolta enää. Kysäisin konttorilla että pitääkö tarkistella näitä vehkeitä ja sanoi että ei tarvii. Nappasi vielä piirturin tarkastustarrankin pois kulkiessaan (oli mennyt jo viime vuonna vanhaksi tarkastus ja avaimen "hävitin" leiman ajaksi) . Rajoittimesta sanoi sen verran että jos plommi on ehjä alustassa ei muuten puututa.
Rajoittimessa ei ole sinettiä alustassa. Piirturin anturissa pitäisi olla. Sitäköhän tarkoitti.
Toisaalta piirturi ja rajoitin ei liity toisiinsa juuri mitenkään.
Vaikka autossa olisikin rajoitin, niin mitäs se katsurille kuuluu, jos sitä ei vaadita.
Onhan monessa autossa rajoitin 250km/h(ns. herrasmiessopimus). Ei siitäkään vaadita todistusta katsastukseen.
Toki säädökset sanovat, että jos autossa on joku varuste, niin sen pitää toimia. Henkilöautossa voi olla piirturi ja se voi toimia, mutta miksi siitä pitäisi olla erikseen todistus?
Luvanvaraisessa liikenteessä pitää olla piirturi ja se pitää olla myös tarkastettu. Noin pääsääntöisesti. Poikkeuksia toki on.
Re: Kulkurin katsastus
Itseasiassa noita "vapaaehtoisia" rajoittimia on henkilöautoissa muitakin kuin tuo 250. Esim pösö traveller tila-autossa on 170 rajoitin. Voövolla oli muistaakseni myös joissain malleissa.
Tuo kuulostaa ihan loogiselta, ja noin se munkin mielestä pitäisi olla, mutta 100varmasti ainakin yhden, mielestäni useamminkin hylky tuli liian suuresta jarruvoimasta. Sen ketjun ne usein laittoi, jolla pitivat auton jarrurullassa kovempaa kiinni. En sitten tiedä onko katsastusmies ollut vaan urpo ja mitannut sen yhdistelmäauton jarrukäytävään. Kyllä se sisu joskus elämässään oli veturinakin toiminut.Jokelan linja kirjoitti: ↑09 Huhti 2025 22:17
Ei se nyt ihan noin mene.
Jos auto on perävaunun vetoajoneuvo, niin sen pitää mennä "käytävään", eli kokonaisjarrutehon pitää olla sovitun suuruinen.
Jos ei ole vetoajoneuvo, niin tehdään ns. perustarkastus. Eli mitataan akselikohtaiset jarruvoimat ja alb jos on, ennakot yms.
Käytävään ei tarvitse osua. Kunhan jarrut on akselipainosuhteiltaan ok, niin kelpaa.
Liian tehokkaat jarrut eivät voi olla tässä tapauksesssa.
Suurin ongelma syntyy siinä, että on olemassa tietyt jarrupaineet millä mitataan ja jos jarrut ovat kovin purevat, niin dynamon rullat tuppaavat luistamaan/pysähtymään ennen kuin vaadittava jarrupaine on saavutettu. Tämä on siis mittaustekninen ongelma.
-
- Kuski
- Viestit: 31
- Liittynyt: 18 Loka 2020 19:39
- Truck: Volvo Carrus
- Location: KOKKOLA
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Kulkurin katsastus
Eipä ollut katsastaja "ajantasalla" ja eihän se siltä ole pois jos on tehnyt virheen . Maantiellä jos on kunnon ratsia niin sulle tulee sakot piirturista kun ei ole tarkastettu eikä vaihtoehtoisesti pois leimattu . Asiasta on kullakin mielipide varmaankin mutta näin se vain menee. Katsastus asemilla (kaikilla)on selkeät ohjeet mutta toiset soveltaa ja siinä on kuluttaja kärsiänä . Selvitin tämän Traficomilta sain oikein "asiantuntian"kanssa keskustella sekä keskustelin paikallisen katsastajan kanssa aiheesta.