Kulkurin katsastus

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2620
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kulkurin katsastus

Viesti Kirjoittaja Jule »

Timppa kirjoitti: 07 Loka 2023 13:23 Minä olen usein kysynyt että onko mitään parannettavaa , kyllä alustasta saa paremmin selvää siellä montulla .
Usein pääsee helpommalla kun tekee remonttia ennemmin kuin myöhemmin.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 533
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka

Re: Kulkurin katsastus

Viesti Kirjoittaja seepra »

418 meni katsastuksesta läpi ja 340 km oli tullut edellisestä, katsuri sanoi että vähän enemmän voisi ajaa.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 B10M-C700
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 667
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Kulkurin katsastus

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Jule kirjoitti: 07 Loka 2023 15:05
Timppa kirjoitti: 07 Loka 2023 13:23 Minä olen usein kysynyt että onko mitään parannettavaa , kyllä alustasta saa paremmin selvää siellä montulla .
Usein pääsee helpommalla kun tekee remonttia ennemmin kuin myöhemmin.
Samaa mieltä. Ja koska tuommoista ei kukaan ravista kotona, kannattaa pyytää sitä katsastajaa kertomaan mitä löytyy. Siksihän siitä maksetaan. Esim. mulle sanoi nyt katsastaja ihan asiallisesti, että tuuppa katsomaan, tuo raidetangon pää ei enää ole ihan uusi. "Alkava välys, mutta eipä tuota kannata lapulle näillä kilometreillä kirjoittaa. Mutta jos ravistaa niin tiedät." Ja autohan hieman ravistaa nykyään. Täytyy varmaan vaihtaa, kun tulee uudet eturenkaatkin ensiviikolla.

Edellisellä kertaa tuli vinkki parin ilmasäiliön pannasta. Niin juu, ja ohjaustehostimen putkista on kans kyl kerrottu pari kertaa, tarttis nekin kai vaihtaa🙄
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kulkurin katsastus

Viesti Kirjoittaja B9M »

DoDih!
Vuosi tuli taas lisää ajoaikaa :D . Ajoin puolelta päivin Räyrinkiin huoltohalliin ja nappasin pyörän kontista. Palasin reilun 44km polkemisen jälkeen takas :D ja katsastuslappu. penkilla Oli muuten Halsuan Helmessä helevetin hyvät makkaraperunat :shock: :D Ei oltu kyselty piirturin ja nopeustajoittimen perään. On se heleppoo kun raskashuolto katsastaa kymmeniä autoja vuosittain. 4100km tullu vuodessa T. @ri
#048
venetohtori
Kuski
Viestit: 31
Liittynyt: 18 Loka 2020 19:39
Truck: Volvo Carrus
Location: KOKKOLA
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kulkurin katsastus

Viesti Kirjoittaja venetohtori »

Perjantaina hain leiman . Wetterillä savut ja jarrusovite 147e Katsastus 130e piirturin pois"leimaus"52e . Kyselin tuon piirturin perään että kun on niin paikkakuntakohtaista pitääköolla tarkastettu /poisleimattu . Kertoi että selvät ohjeet on "kaikilla"jos piirturi on niin pitää tarkistaa 2 vuodenvälein tai sitten pois leimata. Jos ei ole kumpaakaan tehty ja on ratsia tienpäällä niin tulee sakot jos "huomaavat"
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 316
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Kulkurin katsastus

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Mites toi piirturin "pois" leimaus tapahtuu. Itellä kans ollu taistelua noiden konttoreiden kanssa piirtureista ja haluan tuosta värkistä eroon
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
venetohtori
Kuski
Viestit: 31
Liittynyt: 18 Loka 2020 19:39
Truck: Volvo Carrus
Location: KOKKOLA
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kulkurin katsastus

Viesti Kirjoittaja venetohtori »

Ei se ole kuin paperi homma tuo piirturin "poisto" . Rekisteriotteeseen vain tulee merkintä .
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 316
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Kulkurin katsastus

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Tänään rautarouva katsastettu ilman moitteen sanaa. Tai ei ihan. "Moitteet" tuli liian tehokkaista jarruista kun ei saanu paineita ylös ennen ku oli jo lukossa. Eikä vemputtamallakaan löytyny mitää kolmas kesä alkakoon tuoreen leiman kanssa.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2620
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kulkurin katsastus

Viesti Kirjoittaja Jule »

Meillä oli Sisu SR:n kanssa yleisin syy hylkyyn liikaa jarruvoimaa. Aina hirvee säätö saada autosta jarruja pois, ja käytännössä ihan turhan takia kun vain nuppiauto.
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 316
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Kulkurin katsastus

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

En kyl ihan täysin ymmärrä tuotakaan miten ei voi antaa olla "liian" tehokkaiden kanssa. En mä ymmärrä paljo noista luvuista mitä siel taululla vilkkuu mutta tietty voima pitää olla että pysähtyy. Se jos on tehottomat on eri asia. Mutta eipä mun näitä tarviikkaan ymmärtää
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2620
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kulkurin katsastus

Viesti Kirjoittaja Jule »

kallek505 kirjoitti: 31 Maalis 2025 19:18 En kyl ihan täysin ymmärrä tuotakaan miten ei voi antaa olla "liian" tehokkaiden kanssa. En mä ymmärrä paljo noista luvuista mitä siel taululla vilkkuu mutta tietty voima pitää olla että pysähtyy. Se jos on tehottomat on eri asia. Mutta eipä mun näitä tarviikkaan ymmärtää
Kuorma-auto yhdistelmässä tuosta tulee ongelma jos vetoauto jarruttaa enemmän kuin perävaunu. Siellä pitää siis tietyllä paineella olla jarruvoimaa etukäteen sovittu määrä, jotta kärry jarruttaa yhtä suurella voimalla kuin veturikin. Ja jarruvoiman pitää kasvaa auton kuormituksen mukaan, niin perässä tuleva kärry ei tule jarrutuksessa ihan kelkkana perässä.

Mikä tekee tuosta typerän on se että sama pätee vaikka autolla ei kärryä hinattaisikiaan.
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 316
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Kulkurin katsastus

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Tuli muuten sellainen tuosta leiman jälkee mieleen että on ollu puhetta näistä piirtureista ja rajoittimista täälläkin ja mulla ei ole huolta enää. Kysäisin konttorilla että pitääkö tarkistella näitä vehkeitä ja sanoi että ei tarvii. Nappasi vielä piirturin tarkastustarrankin pois kulkiessaan (oli mennyt jo viime vuonna vanhaksi tarkastus ja avaimen "hävitin" leiman ajaksi) . Rajoittimesta sanoi sen verran että jos plommi on ehjä alustassa ei muuten puututa.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 470
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Kulkurin katsastus

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Jule kirjoitti: 01 Huhti 2025 09:34
kallek505 kirjoitti: 31 Maalis 2025 19:18 En kyl ihan täysin ymmärrä tuotakaan miten ei voi antaa olla "liian" tehokkaiden kanssa. En mä ymmärrä paljo noista luvuista mitä siel taululla vilkkuu mutta tietty voima pitää olla että pysähtyy. Se jos on tehottomat on eri asia. Mutta eipä mun näitä tarviikkaan ymmärtää
Kuorma-auto yhdistelmässä tuosta tulee ongelma jos vetoauto jarruttaa enemmän kuin perävaunu. Siellä pitää siis tietyllä paineella olla jarruvoimaa etukäteen sovittu määrä, jotta kärry jarruttaa yhtä suurella voimalla kuin veturikin. Ja jarruvoiman pitää kasvaa auton kuormituksen mukaan, niin perässä tuleva kärry ei tule jarrutuksessa ihan kelkkana perässä.

Mikä tekee tuosta typerän on se että sama pätee vaikka autolla ei kärryä hinattaisikiaan.
Ei se nyt ihan noin mene.
Jos auto on perävaunun vetoajoneuvo, niin sen pitää mennä "käytävään", eli kokonaisjarrutehon pitää olla sovitun suuruinen.
Jos ei ole vetoajoneuvo, niin tehdään ns. perustarkastus. Eli mitataan akselikohtaiset jarruvoimat ja alb jos on, ennakot yms.
Käytävään ei tarvitse osua. Kunhan jarrut on akselipainosuhteiltaan ok, niin kelpaa.
Liian tehokkaat jarrut eivät voi olla tässä tapauksesssa.
Suurin ongelma syntyy siinä, että on olemassa tietyt jarrupaineet millä mitataan ja jos jarrut ovat kovin purevat, niin dynamon rullat tuppaavat luistamaan/pysähtymään ennen kuin vaadittava jarrupaine on saavutettu. Tämä on siis mittaustekninen ongelma.
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 470
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Kulkurin katsastus

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

kallek505 kirjoitti: 09 Huhti 2025 04:39 Tuli muuten sellainen tuosta leiman jälkee mieleen että on ollu puhetta näistä piirtureista ja rajoittimista täälläkin ja mulla ei ole huolta enää. Kysäisin konttorilla että pitääkö tarkistella näitä vehkeitä ja sanoi että ei tarvii. Nappasi vielä piirturin tarkastustarrankin pois kulkiessaan (oli mennyt jo viime vuonna vanhaksi tarkastus ja avaimen "hävitin" leiman ajaksi) . Rajoittimesta sanoi sen verran että jos plommi on ehjä alustassa ei muuten puututa.
Tuo on edelleen tosi outoa. Henkilöautossa ei vaadita piirturia eikä rajoitinta muutenkaan.
Rajoittimessa ei ole sinettiä alustassa. Piirturin anturissa pitäisi olla. Sitäköhän tarkoitti.
Toisaalta piirturi ja rajoitin ei liity toisiinsa juuri mitenkään.
Vaikka autossa olisikin rajoitin, niin mitäs se katsurille kuuluu, jos sitä ei vaadita.
Onhan monessa autossa rajoitin 250km/h(ns. herrasmiessopimus). Ei siitäkään vaadita todistusta katsastukseen.
Toki säädökset sanovat, että jos autossa on joku varuste, niin sen pitää toimia. Henkilöautossa voi olla piirturi ja se voi toimia, mutta miksi siitä pitäisi olla erikseen todistus?
Luvanvaraisessa liikenteessä pitää olla piirturi ja se pitää olla myös tarkastettu. Noin pääsääntöisesti. Poikkeuksia toki on.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2620
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kulkurin katsastus

Viesti Kirjoittaja Jule »

Itseasiassa noita "vapaaehtoisia" rajoittimia on henkilöautoissa muitakin kuin tuo 250. Esim pösö traveller tila-autossa on 170 rajoitin. Voövolla oli muistaakseni myös joissain malleissa.
Jokelan linja kirjoitti: 09 Huhti 2025 22:17
Ei se nyt ihan noin mene.
Jos auto on perävaunun vetoajoneuvo, niin sen pitää mennä "käytävään", eli kokonaisjarrutehon pitää olla sovitun suuruinen.
Jos ei ole vetoajoneuvo, niin tehdään ns. perustarkastus. Eli mitataan akselikohtaiset jarruvoimat ja alb jos on, ennakot yms.
Käytävään ei tarvitse osua. Kunhan jarrut on akselipainosuhteiltaan ok, niin kelpaa.
Liian tehokkaat jarrut eivät voi olla tässä tapauksesssa.
Suurin ongelma syntyy siinä, että on olemassa tietyt jarrupaineet millä mitataan ja jos jarrut ovat kovin purevat, niin dynamon rullat tuppaavat luistamaan/pysähtymään ennen kuin vaadittava jarrupaine on saavutettu. Tämä on siis mittaustekninen ongelma.
Tuo kuulostaa ihan loogiselta, ja noin se munkin mielestä pitäisi olla, mutta 100varmasti ainakin yhden, mielestäni useamminkin hylky tuli liian suuresta jarruvoimasta. Sen ketjun ne usein laittoi, jolla pitivat auton jarrurullassa kovempaa kiinni. En sitten tiedä onko katsastusmies ollut vaan urpo ja mitannut sen yhdistelmäauton jarrukäytävään. Kyllä se sisu joskus elämässään oli veturinakin toiminut.
venetohtori
Kuski
Viestit: 31
Liittynyt: 18 Loka 2020 19:39
Truck: Volvo Carrus
Location: KOKKOLA
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kulkurin katsastus

Viesti Kirjoittaja venetohtori »

Eipä ollut katsastaja "ajantasalla" ja eihän se siltä ole pois jos on tehnyt virheen . Maantiellä jos on kunnon ratsia niin sulle tulee sakot piirturista kun ei ole tarkastettu eikä vaihtoehtoisesti pois leimattu . Asiasta on kullakin mielipide varmaankin mutta näin se vain menee. Katsastus asemilla (kaikilla)on selkeät ohjeet mutta toiset soveltaa ja siinä on kuluttaja kärsiänä . Selvitin tämän Traficomilta sain oikein "asiantuntian"kanssa keskustella sekä keskustelin paikallisen katsastajan kanssa aiheesta.
Vastaa Viestiin