Paras lämmitys kulkuriin

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Terve tuloa vaan, toivottavasti satun olemaan kotona aika paljon kyllä olen.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kiertovesipumpussa taitaa olla nuolet väärinpäin, kun noin ei oikein toimi jos kabolan yläpäästä letku pumpun päähän.
Mitenkähän pumppu vettä kierrättää tai taa olla nuolet väärinpäin
Mitenkähän pumppu vettä kierrättää tai taa olla nuolet väärinpäin
Vesipumppu kabola.jpg (52.9 KiB) Katsottu 14370 kertaa
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Voihan tuossa olla syynä sekin että patteriverkostossa on niin paljon ilmaa että tuo pieni pumppu ei jaksa työntää sitä pois. Olen kyllä yrittänyt ilmata siis ilmaruuvia aukonut sieltä missä niitä on. Tähän kabola malliin olis kuulunut vähän isompi pumppu jossa olis ollut kolme eri kiertonopeutta, mutta kun se pumppu oli älyttömän kallis yli 600 € . Myyjäkin arveli että tällä pienemmälläkin varmaan toimii.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Onko kuskin takana termostaatit kokonaan auki? Jos olet tehnyt putkituksen saamasi kaavion avulla, pitää termarit olla koko ajan auki ja varmista se ettei kapillaarianturi sulje kiertoa kesken kaiken. Nuolet on kyllä oikeinpäin. Ilma pois kokonaan muuten ei kierrä.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kyllä olen tehnyt suurinpiirtein putkituksen saamani kaavion mukaan ja termostaatit on auki niissä termarissa 5 pykälää ja 5:tosella ne on ja tuo etukenno on myös auki. Sitten moottorille menevä sulku on siinä isossa putkessa joka kulkee siinä käytävän laitassa edessä ja se on kiinni. Muuta paisuntasäiliötä ei ole kuin auton oma. Miten ihmeessä saan nyt kaiken ilman pois järjestelmästä. Jos siellä on ilmalukko ja tuo pieni pumppu ei jaksa työntää sitä pois. Mikäs se tuo kapillaarianturi on, mulle ihan outo sana.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

En tiedä oonko oikee neuvomaan :oops: mut herää kysymys et aukeeko termostaatti varmasti :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kyllä termostaatit pitäs auveta, kun ennen tätä remonttia ajoin autolla termostaatit auki niin kyllä patterit lämpesivät. Nyt en voi lähteä ajamaan kun vakuutus on seisomassa toistaiseksi. Semmoista myös ajattelin että olisko parempi jos tuo pumppu olis paluu putkessa, palaava vesi on viileämpääkin niin vois pumppukin kestää paremmin. Nyt pumppu on menoputkessa eli aika lähellä kaminaa jossa vesi on kuuminta. Vesi rupeaa nyt kiehumaan kaminassa, kun se ei kertakaikkiaan kierrä ja minum käsityksen mukaan se johtuu vaan ilmasta jota en saa sieltä pois.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Etukenno ensin kiinni. Menee sitä kautta alkuun aivan liikaa energiaa. Kapillaaritermostaatti on se termostaatilta lähtevän pilliputken päässä oleva mutikka, se haistelee lämpötilaa ja sulkee kun on liian lämmintä vaikka oliskin ruuvattu termari täysille.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Taas olin rassaamassa tuota vesikiertoa, tuo termari on auki avasin sen ruuvin joka painaa sitä kirkasta piikkiä ja se piikki on ihan ylhäällä ja painelin sitä piikkiä ja liikkui hyvin ja ei se lämmön takia ainakaan ole itsestään sulkenut kun ne putket ovat olleet ihan kylmät, siksi kylmät kun se vesi ei kierrä. Nyt muutin tuon punpun paluu putkeen siten että se nyt työntäisi lämmintä vettä eteenpäin, mutta ei mitään apua. Noin yleensä kummassa putkessa tuo pumppu pitäisi olla. Ja moottorinkin panin käyntiin ja käytin tyhjäkäynnillä, silloin kun moottori kävi oli se moottorille menevä sulkuventtiili auki. Tyhjäkäynnillä ei saa patteria lämpenemään, kun ei viiti kovin kauvan käyttää kun naftan katku menee suoraan naapuriin, voi tulla sanomista. Sitä ihmettelin kun siinä oikeallapuolella etu oven vieressä on patteriputkissa ylä ja ala putkessa ilmaus ruuvit niin niistä ei tule vettä vaikka irroittaa koko ruuvit, ei tullut vaikka moottori kävi, minne se vesi häviää, koska ei mistään vuodakkaan. Miten päin tuo patterivesi kulkee auton käydessä, tuo pumppuhan työntää tai imee kahdesta suunnasta jos se patteriputkeen T-haaralla liitetään. aika ongelma tästä nyt tuli näin äkkinäiselle.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Nyt minä sain semmoisen neuvon että anna pumpun pyöriä ja avaa ylimmäiset ilmausruuvit ja pidä niin kauvan auki että tulee ilmat pois. Kyllä kuulema 2-3 tunnin päästä rupeaa vettä tulemaan. Pitäneenkö paikkansa, mutta senkin kyllä kokeilen.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mulla sama juttu ettei niistä ruuveista tahdo tulla se ilma pois vaikka ottaa ruuvit kokonaan irti. Paras keino on käyttää moottoria suuremmilla kierroksilla jolloin paine kasvaa ja ilma lähtee liikkeelle. Ennenkun pyörität pumppua tuntikausia niin varmistu että siinä on vettä. Eikös B9M polttanu yhen pumpun ja mistä se palaminen johtui,en muista

Sitten vielä huolellinen varmistus että menoputkia seuraten veden reitti löytyy paluuputkeen saakka ettei nyt sitten enää olisi mitään vaikeaa putkitusongelmaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Joo se B9M poltti yhden pumpun se johtui väärästä kytkennästä, meni + ja -- sekaisin. Minä nyt pyöritin pumppua ainakin 2 ja puoli tuntia, ei se auttanut kyllä siellä vettä on sen verran ettei pumppu kuumene yhtään ja minullakin voi ottaa ylä ilmausruuvin vaikka irti niin vettä ei tule yhtään, siellä lirisee vettä niin vähän ei kulje putki täynnä. Suljin tuon etukennon ja kuljettajan jalkatilan lämmittimen tuosta jalkatilan lämmittimestäkin lähtee ohut putki jonnekkin auton alle. Tuolla auton sisällä on mulla pari kenno puhallinta patteriverkostossa ja ne puhallin kennot on liitetty letkulla patteri verkostoon jos ottas letkut irti yhtestä kennosta ja laittas väliin toisen pumpun, minulla olis yksi 12 voltin pumppu joka siihen kävis ja se tulis lähes keskelle autoa ja toiselle puolelle kun tämä nykyinen pumppu,olisko tuosta apua. Kyllä se vesi tietysti lähtis paremmin liikkeelle jos koneesee laittas kierroksia, mutta kyllä siitä semmoinen pölläkkä pakoputkesta lähtee ettei naapurit tykkää. Ajamalla tietysti vesi liikkus, mut kun nyt vakuutus seisonnassa.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Tuo polttoaine jäi vielä mietityttämään onko mitään eroa talvilaatu polttoöljyllä ja talvilaatu naftalla, että onko sama kumpaa kaminassa polttaa. Käsketään talvilaatu löpöä, mut eikös talvilaati Naftaakin voi polttaa.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Viime talvena taistelin lämmitysjärjestelmän ilmauksen kanssa ja sama homma että ei kehtaa naapurisovun ylläpitämiseksi kovin kauan autoa käyttää pihalla ja webaston pumpun teho ei ilmaukseen riittänyt!! Meillä on rinnetontti ja auto ei ollut aivan "vaaterissa" joten ilmataskuja jäi, mutta kunnon ajolenkki ja kierroksia koneeseen niin kyllä ne ilmat lähti liikenteeseen ja loppujen lopuksi sinne meni vielä monta litraa jäähdytysnestettä.
Kysyppä katastuskonttorilta paljonko maksaa punatarra kilvet yhdelle päivälle jos olet tehnyt jo käytöstäpoiston!
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Auton moottori käyntiin ilmauksen ajaksi - sen vesipumpussa on paljon enemmän potkua. :D
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1483
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja B9M »

Kone ja webasto pyörimään vaan niin ilmat liikkuu. Nestepinta pitää olla tietysti koko ajan maksimissa. Hyvä konsti on kanssa nestekiertoisen lämmityslaitteiston koeponnistus pumppu. 1bar painetta ja odottaa hetken ja päästää ilmoja pois ja taas lisää painetta. Pitää kyllä olla kalvopaisuntasäiliö kun sitä kokeilee tai lopussa varmistaa vedet kuumana ettei paine nouse liikaa. Se Kabolan oma pumppu ei pyöritää ilmoja ollenkaan. Omassa se pumppu n:o1 paloi kun nesteet valui sen moottorista läpi. Tv. Ari
#048
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Kiertopumpuissa on hyvä huomata, jos on ilmavaivoja, saattaa pumppukin pyöriä kuivana, ja keraaminen liukurengastiiviste kuolee hyvin nopeasti.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Arilta kysyisin mitä sinulla tuo kabolan lämpömittari näyttää kun lämmität sillä autoa ja paine mittari liikkuuko yhtään. Mikä aiheutti veden menon sen pumpun moottorin läpi, kysyn vaan että voisin sitä varoa. Onko sinulla se pumppu meno vai paluu linjassa, mulla nyt paluu linjassa. Tähän olis kuulunut se isompi pumppu kolme nopeuksinen , mutta kun sen hinta oli ihan hirveä. Tämä nykyinen pumppu on kyllä aika tehoton, jaksaakohan kierrättää koko patteriverkostoa. Kyllä se myyjä arveli tämänkin riittävän. En ole päässyt oikein kokeilemaan tuota kabolaa , kun on ollut noita ilmaus ongelmia. Mulla ei ole nyt muuta paisunta säiliötä kun auton oma.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Ja tännekin vastaan vaikka en mitään mistään tiedä, mutta miten on kuluttaako liikaa virtaa tollainen kiertovesipumppu joka on tarkoitettu esim omakotitaloon jos sitä käyttää invertterillä..?
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Minun mielestä ei kuluta liikaa virtaa, eihän nuo omakititalon kiertovesipumput kovin isoja ole ja niitä on ainakin kolme nopeuksisia. Kävin tuossa vaimon veljen luona niin se näytti yhtä rikkinäistä omakotitalon pumppua se oli kolme nopeuksinen ja aika pieni kokoinen, en nyt muista paljonko se otti virtaa, mutta ei se kovin suuri kulutuksinen ollut.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1483
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja B9M »

vjk55 kirjoitti:Arilta kysyisin mitä sinulla tuo kabolan lämpömittari näyttää kun lämmität sillä autoa ja paine mittari liikkuuko yhtään. Mikä aiheutti veden menon sen pumpun moottorin läpi, kysyn vaan että voisin sitä varoa. Onko sinulla se pumppu meno vai paluu linjassa, mulla nyt paluu linjassa. Tähän olis kuulunut se isompi pumppu kolme nopeuksinen , mutta kun sen hinta oli ihan hirveä. Tämä nykyinen pumppu on kyllä aika tehoton, jaksaakohan kierrättää koko patteriverkostoa. Kyllä se myyjä arveli tämänkin riittävän. En ole päässyt oikein kokeilemaan tuota kabolaa , kun on ollut noita ilmaus ongelmia. Mulla ei ole nyt muuta paisunta säiliötä kun auton oma.
Lämpömittari näytti Hankalassa +40C kun oli ykkösellä ja yöllähän kävi lämpötila jo pakkasella. Lämpötilahan riippuu siitä kuinka isolla lämmittää ja paljonko on lämmönkulutus. Jos pitää liian isolla kiehumisenestin aktivoituu ja pannu sammuu. Kovilla pakkasilla pannu käy jo yli +70C. Kabolassa tuo tulo- ja menoveden lämpötilaero ei saa tulla liian isoksi. Paine nousi aluksi sinne 0,7bar kun oli koneenkin vedet se +80C . Nyt ei näytä mitään mutta koneella ja Webastolla ajaa ilmat liikkelle niin hyvin lämmitin toimii vaikka paineita ei mittari näytä ollenkaan. Sitten kun on se lämmönvaihdin niin lämmitysputkistossa saa olla se 0,7baria. Pumppuun meni neste, koska klemmari jäi liian löysälle ja tiputti pumpun takapuolelta eikä sitä nähnyt. Pumppu oli asennettu "väärin" eli moottori alaspäin joten valuminen oli mahdollista. Nyt asento on korjattu ja se töppi maksoi sen 230€. Kyllä pumppu pyörittää hyvin kun ei ole ilmaa putkissa ja mikä tärkeätä oikealla nopeudella. Pumppu on asennettu paluulinjaan ennen pannua eli alaputkeen. Muistaakseni Kabola suosittelikin pumpun asennusta "pukkaamaan" nestettä pannulle. Tv. Ari
#048
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1483
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja B9M »

Jailbird kirjoitti:Ja tännekin vastaan vaikka en mitään mistään tiedä, mutta miten on kuluttaako liikaa virtaa tollainen kiertovesipumppu joka on tarkoitettu esim omakotitaloon jos sitä käyttää invertterillä..?
Pohjantähden Mikalla on tuo omakotitalon kiertovesipumppu autossa ja osaa kertoa tuosta käyttökokemuksesta. Piti käydä kurkkaan pannuhuoneessa ja meillä vie75W,50Wja 30W/230VTv. Ari
#048
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kiitos taas Arille hyvistä neuvoista, niitä tässä tarvitaan, pieniä töppäyksiä on tässä tullut jo tehtyä, mut onneksi ei mitään vakavampaa. Kyllä tuolla koneella ja wepastolla saa näköjään nuo ilmat lähtemään. Joudun vielä ottamaan pumpun irti ja muuttamaan vähän putkitusta. Tuo kabola on aika ranttu tuon naftan kylmyydestä jos kylmää niin ei oikein pala. Panin kabolan tankkiin vaan tavallista naftaa talvilaatua, onko sillä paljoa eroa tun talvilaatu polttoöljyn kanssa.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1483
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja B9M »

vjk55 kirjoitti: Tuo kabola on aika ranttu tuon naftan kylmyydestä jos kylmää niin ei oikein pala. Panin kabolan tankkiin vaan tavallista naftaa talvilaatua, onko sillä paljoa eroa tun talvilaatu polttoöljyn kanssa.
Sinolilla kunnolla malja kuumaksi niin kyllä kylmälläkin syttyy. Älä käytä polttoöljyä kun kestää vain -5C. Käytä moottoripolttoöljyä (=värjätty nafta) tai naftaa ja niitä löytyy sinne arktiseen asti. Polttoöljystä puttuu voiteluominaisuksia ja sitä nykymoottorit ei kestä. Kabolassa toimisi hyvin mutta suodatettavuus loppuu tuohon -5C asti. Polttoöljyä on vain yhtä laatua jonka suodatettavuus nostetaan talveksi. Tv. Ari
#048
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Miten sait tuohon pumppuun letkun kiinni niin että pysyy kiinni ajaessakin, eihän tuohon voi jatkoa juottaa kuumuu ja sulaa siivet. Kun niin lyhyet nuo lähdöt ja liukasta ainetta. Olen lemmarilla yrittänyt kiristää, mut arveluttaa että pysyykö. Pitää varmaan jotenkin jos ei muuten niin rautalangalla varmistaa pysyminen.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Vastaa Viestiin