Sivu 1/2
Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 05 Tammi 2009 19:17
Kirjoittaja Lahti32
Pakkanen puree jo ihan mukavasti. Eilen -23 ja tänään enää -2 mutta ei lähde sauna käyntiin. Mitäs nopeita keinoja on saada bussi tulille? Huomenna kiristyy taas -17 ja lupaili vieläkin kylmempää. Pitäs saada ajettua halliin että pääsis taas harrastaan.
Ei ole webastoa, on vaan pelkkä öljysäiliön lämmitin. Akut ei jaksa kunnolla pyörittää, yskii kyllä. Laitoin 1000w puhaltimen akkutilaan ja laturiin kiinni, konehuoneeseen 1500w puhaltimen ja öljysäiliön 200watin lämmittimen päälle. Eiköhän se illan mittaan lähde.
Miten yleensä Volvot lähtee pakkasella? Tuntuu että tuolla konehuoneessa on yhä pari tonnia -20 asteista kuollutta rautaa.
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 05 Tammi 2009 20:39
Kirjoittaja hynynenj
Mites noi starttisprayt auttaa näissä. Joissain kuorma-autoissahan ainakin on valmiita paikkoja mistä niitä saa työntää koneeseen.
http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... d=38108869
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 05 Tammi 2009 21:29
Kirjoittaja Reddewil
No täällä tais olla -14 pakkasta ja kyllä toi mun volvo kylmänä pärähti käyntiin

Pakko oli laittaa käymään että sai webaston säiliöön pumpattua ainetta. Akkujen täytyy olla "täynnä", mutta kun jaksaa vähänkin pyörähtää niin hienosti starttaa. Mulla akut ihan finaalissa, mutta 4h:n latauksella 30Ah:n laturilla riittää saamaan virtaa tarpeeksi starttiin.
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 05 Tammi 2009 21:35
Kirjoittaja Bussiton
Ei sit vissiin ole lohkolämmitintäkään

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 05 Tammi 2009 21:45
Kirjoittaja manuaudio
itellä on stroco 20? vai 30kw?,2kw letkulämmitin,öljysäiliölämmitin,akkulaturi ja aggrekaatti.. noi kaikki ku laittaa tohiseen puoleksi tunniksi niin johan lähtee... oon meinannu tehä tollasenkin jossain vaiheessa
http://www.rmattila.com/images/plokitoh ... .jpeg.html mut ei ole vielä ollu tarpeeksi aikaa eikä pakkasta.. PS:stroco kun ei aina pelaa

Ite en lähtis spreijaamaan autoa tulille pakkasessa.. ei spray nimittäin voitele mahottomasti moottoria ekojen minuuttien aikana

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 05 Tammi 2009 22:52
Kirjoittaja konenikkari
Noi starttipilotit, ainakin takavuosina aiheutti pienempiin myllyihin vaurioita, kansi halki ym.
Itse pohdin, samaa asiaa, miten käyntiin jos ei apuja, ja tuli mieleen 70luvun naapuri joka poltti sanomalehteä transittinsa imusarjassa,

auttaiskohan esim. kuumailmapuhaltimella imusarjaan johdettu lämpimämpi ilma.

<<<<<----- Vaikkapa tuosta

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 05 Tammi 2009 23:29
Kirjoittaja Lahti32
Lähti ku lämpes... Akut pitää olla tosiaan täysiä. Tunnin parin lataus 30A laturilla riitti antaan vauhtia niin että ekalla lähti. Akkujen lämmitys auttaa selvästi. Siitä se on kiinni ettei aina virta riitä mutta eiköhän pärjätä kun saan invertterilaturi kiinni niin aina on busa lähtövalmiina.
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 05 Tammi 2009 23:55
Kirjoittaja only4pro
Tota nestekaasulämmitintä löytyy kyllä jo, käyt jostain traktoripurkaamosta hakee jos ne on zetorin purkanu. Taitaa ainakin Crystallissa ollut tuollainen...
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 06 Tammi 2009 09:20
Kirjoittaja Puu Tiainen
Sitten kun on todella kovat pakkaset (yli -30) kannattaa olla tarkkana kun moottorin päräyttää tulille.
Varsinkin mahurivolvoissa voi huonoilla öljyillä käydä huonosti, kone leikkaa kiinni kun voitelu ei pelaa.
Vanhoilla konsteilla pärjää nykyäänkin, talviöljyt, lohkolämmittimet, imusarjan hehkut ja akut kunnossa, pakkosyöttö päälle tarvittaessa, kyllä lähtee.
Nestekaasutoholla tai vastaavalla voi moottoria lämmittää, jos lohkolämmitin ei pelaa, starttipilotteja ei kannata käyttää, niillä se varmasti lähtee, mutta mutta...
Joskus muinoin (86-87 talvi) lyötiin koneet väkisin käyntiin starttipiloteilla jopa yli -40 pakkasissa, oli se järkyttävän kuuloista, kun isot diisselit kolisi rivissä. Silloin niitä moottoriremppoja sitten riittikin.
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 06 Tammi 2009 09:35
Kirjoittaja jiipee73
mä olen muistaakseni nähnyt uusiakin nstekaasu lämmittimiä josain traktori liikkeessä,eli vesi kiertää siinä laatikossa mihin sopii"tohon"pistooli,meillä oli aikoinaan suuressa pyörakuormaajassa montulla sellanen,aamulla ku puoli tuntia lämmitti niin oli normaalilämpöinen moottori

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 06 Tammi 2009 15:35
Kirjoittaja toofasttoshow
kuvassa näkyvä mahuri volvo lähti eilen -17c käyntiin,piiitkän piitkän sahauksen jälkeen,ei varmaan tehny hyvää autolle,mutta oli tarkoitus siirtää ja uudet akut kesti hyvin usean yli 10s starttauksen,savun hälvettyä käynti oli kaunista ja kaikki muu kunnossa mutta paineet ei noussut yhtään,eli ei sitten siirrettykkään....

pikkuvuodosta on ehkä tullut isompi tai joku oleellinen paikka oli ehkä jäässä..
edellisessä volvossa pakkosyöttönapilla lähti muutamassa sekunnissa kovallakin pakkasella,tässä ne kojelaudan napit ei sano mitään...täytyy tutkia.
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 06 Tammi 2009 18:38
Kirjoittaja blackant
Piti kans siirtää autoo. On seissy nyt pari viikkoo, mut eihän se jaksanu lähtee käyntiin. Tarvis hommata uudet akut. Oli päässy vähän tyhjeneen, eikä ne ei jaksa kunnon pakkasella enää antaa tarpeeks virtaa... No viikonloppuna on tulossa taas plussa kelit, ni ei muuta ku akut sillon lataukseen... uudet tarvii hankkia heti ku takatasku antaa periks
Juttelin enoni kanssa, joka on vammaksen tehtailla sähkömiehenä ja se puhu akun lämmittimistä. Onks jollain kokemuksia niistä..? Vaikuttais ainaki ihan järkeviltä
http://www.arcticheat.fi/
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 06 Tammi 2009 18:45
Kirjoittaja Borkkari
Puolustusvoimat käytti muinoin samantapaista lämmitintä protoissa, kuin tuo traktorin systeemi. Siinä oli kaksi putkea päällekkäin joiden väliin jäi vesitila ja sisempään bensakäyttöisellä toholla kuumaa, loppu lämpö samoin öljypohjalle. Toimi hyvin, kunhan sai sen puhalluslampun ensin pelaamaan.
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 06 Tammi 2009 21:14
Kirjoittaja make78
oma auto scania ds11 ja ikinä ei ole tarvinnu pakkosyöttöä käyttää.jos akuissa on ollut virtaa edes sen verran että startilla on saanut houkuteltua koneen pyörimään edes useilla startti yrityksillä kokonaisen kierroksen on autokäynnistynyt aina varmasti.
viimetalvenakin scania seissyt 1kk:n käyttämättä pakkasta muistaakseni 26c ja volvo eilähtenyt kadun varresta käymään niin otettiin kaverin kassa hinaus sessio scanialla joka lähti silloikin kuin palmunalta.
meillä siis tuo isoauto on aina ollut varmin käynnistyjä.jarrupaineet jos ei ole joskus noussut niin tentua säiliöön ja uusi yritys niin yleensä on paineensäädinkin lähtenyt toimimaan.

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 07 Tammi 2009 15:21
Kirjoittaja mustang10
Mulla on toi Mersun paloauto jossa on "tehtaanlainen" aerosolikylmäkännistin. Mielelläni en sellasella mee autooni kylmäkäynnistämään. Bensa- ja dieselmoottoreille on omat "aero-starttinsa". Vihoviimeinen temppu jääkylmälle moottorille on käynnistää se väkisin aerostartilla ja pitää välittömästi kaasu pohjassa

jotta "varmaan lämpiää". Siinä nimittäin ruiskutetaan nestemäistä räjäytysainetta männänpäälle, kyllä varmaan tärähtää käyntiin mutta moottori menee piloille kaasu pohjassa koska jääkylmän moottorin voitelu ei pelaa. Niistä aerosoleistaakaan ei oo paljoo apua jos se purkki on jääkylmä. Sitä kannattaa ensi pitää päivä takin sisässä.
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 07 Tammi 2009 15:49
Kirjoittaja Pilotti
make78 kirjoitti:oma auto scania ds11 ja ikinä ei ole tarvinnu pakkosyöttöä käyttää.jos akuissa on ollut virtaa edes sen verran että startilla on saanut houkuteltua koneen pyörimään edes useilla startti yrityksillä kokonaisen kierroksen on autokäynnistynyt aina varmasti.
viimetalvenakin scania seissyt 1kk:n käyttämättä pakkasta muistaakseni 26c ja volvo eilähtenyt kadun varresta käymään niin otettiin kaverin kassa hinaus sessio scanialla joka lähti silloikin kuin palmunalta.
meillä siis tuo isoauto on aina ollut varmin käynnistyjä.jarrupaineet jos ei ole joskus noussut niin tentua säiliöön ja uusi yritys niin yleensä on paineensäädinkin lähtenyt toimimaan.

Joo samanlaiset kokemukset tuolta 80-luvulta jo. Eli ajalta jolloin nämä meidän kulkurit olivat uusia. Scania (K112) lähti laakista käymään kunnon akuilla ja kävi heti kaikilla pytyillä. Volvossa (B10M) joutui käyttämään pakkosyöttöa ja imusarjan hehkua, sitten jos akuissa riitti puhtia niin mahdollisesti lähti pytty kerrallaan ontumalla käyntiin ja voi kiesus sitä savua... Jos oli toimiva Webasto tai johdon nokassa niin ei tietenkään ongelmia. Ja piti sitten olla oikea Webasto, Strocon ikävä ominaisuus (vaikka olivat uusia) oli, etteivät juurikaan yli 15 asteen pakkasessa lähteneet käyntiin...
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 07 Tammi 2009 18:58
Kirjoittaja make78
joo stroco löytyy itteltäkin mutta niinkuin pilotti tossa totesikin niin ensin täytyy käynnistää scania ja lämmittää sillä patterinesteet että stroconkin saa tulille.

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 07 Tammi 2009 19:05
Kirjoittaja Reddewil
Täytys varmaan ostaa toinen volvo, jotta vois ihmetellä tuota huonoa kännistymistä kun tästä nykyisestä kyseinen ominaisuus puuttuu

Mitä se pakkosyöttö käytännössä tekee, kun laitoin sen vasta toimimaan? Kierroksia nostaa niin kuin esim. käsikaasu? Niin ja kyllä savua maailmaan mahtuu!

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 07 Tammi 2009 19:24
Kirjoittaja Mimyy
Millainen Volvon pakkosyöttö on kun käyttöohjeissa ei ole mainintaa vai onko ollenkaan?
Imusarjahehku ja käsikaasu kylläkin on.
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 07 Tammi 2009 19:46
Kirjoittaja Puu Tiainen
Kaikki 70 ja 80-luvun vehkeet on ihan järkyttäviä savuttajia, jos ne polkastaa alle -10 pakkasessa kylmiltään tulille.
Tämän päivän tekniikkalla päästään sitten savuttomaan kylmäkäynnistykseen, pumppusuutin koneet ei savuta juurikaan, vaikka olis minkälainen pakkanen.
Ensimmäiset euro moottorit olivat jo ihan siedettäviä savuttajia kylmänä, mutta esim. EEV koneet puhaltaa lähinnä lämmintä vesihöyryä kylmäkäynnistyksessäkin. On ne hienoja ja aah, niin ihanan hankalia ja kalliita korjata.
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 07 Tammi 2009 20:55
Kirjoittaja Pilotti
Mimyy kirjoitti:Millainen Volvon pakkosyöttö on kun käyttöohjeissa ei ole mainintaa vai onko ollenkaan?
Imusarjahehku ja käsikaasu kylläkin on.
B10:ssä tuo pakkosyöttö taisi mennä päälle kun startatessa painoi tuota coldstart-nappulaa. Sitähän painettiin jo ennen starttausta ja odotettiin noin kolme minuuttia, kunnes sen merkkivalo sammui, eli vastus oli kuumentunut. Voin olla väärässäkin, mutta tuonnepäin ainakin. Pakkosyötön tekninen toiminta on enempi tuon PuuTiaisen alaa, mutta eiköhän sillä pumpusta ohiteta joku rajoitin/säädin, että saadaan enempi naftaa koneeseen...
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 07 Tammi 2009 21:40
Kirjoittaja Puu Tiainen
Juu, se pakkosyötön solenoidi vetää pumpun säätötangon-rajoittajan sivuun, näin säätötanko pääsee liikkumaan pitemmälle ja kone sää lisää soppaa.
Pakkosyöttöhän toimii siten, että startataan, painetaan nappia ja polkastaan kaasu pohjaan. Ensiksi kannattaa lämmittää se imusarjan vastus kuten Pilotti kertoi.
Uudemmissa B10:ssä ei enää tuota pakkosyöttöä ole, pelkästään imusarjan vastus ja nappi koelaudassa löytyy.
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 07 Tammi 2009 21:42
Kirjoittaja PekuMAN66
Strocoa puolituntia ja moottori käyntiin, näin päin meillä. Ei kait stroco ole sen ihmeellisempi laite kuin webastokaa, kunnossa kun pitää niin iso apu pakkasaamuna. Heikot akut poikii monenlaisia harmeja lämmittimien kanssa ja muutenkin. Kesäaikaan kannattaa lämmitinremontit tehdä...

Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 07 Tammi 2009 22:22
Kirjoittaja Pilotti
PekuMAN66 kirjoitti:Strocoa puolituntia ja moottori käyntiin, näin päin meillä. Ei kait stroco ole sen ihmeellisempi laite kuin webastokaa, kunnossa kun pitää niin iso apu pakkasaamuna. Heikot akut poikii monenlaisia harmeja lämmittimien kanssa ja muutenkin. Kesäaikaan kannattaa lämmitinremontit tehdä...

Ei se Stroco varmaankaan teoriassa sen ihmeellisempi ole kuin Webastokaan. Omat huonot kokemukset vaan on juuri tuollaisista Wiima353/B10M autoista silloin kun olivat uusia. Eli eka tai toka talvea liikenteessä. Kylmässä ne Strocot eivät vaan suostuneet käynnistymään, ja yhtymässä jossa olin töissä noita oli varmaankin parikymmentä. Ehkä niihin sitten on löydetty oikeat säädöt tms. tuon ajan jälkeen, mutta silloin eivät toimineet. Mieluummin lähti pohjoisen pakkasiin vanhemmalla Wiima 352:lla jossa oli Webasto. Niin ja oli muuten uudet ja täydet akut ja tietysti myös Strocot "pakasta vedettyjä", eli olisi pitänyt olla teknisesti OK.
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Lähetetty: 07 Tammi 2009 23:31
Kirjoittaja Joe Cool
Puu Tiainen kirjoitti:pakkosyötön solenoidi vetää pumpun säätötangon-rajoittajan sivuun
Mutta entäs Scania 82:ssa (vuosimalli sama) - ohjekirja sanoo, että kylmäkäynnistyksessä käsikaasu täysille ja paina muutama kerta syöttöpumpun kylmäkäynnistyspainiketta (tjsp). Eipä kerro ohjekirja mitään muuta tuosta painikkeesta, missä se on jne... Onkos jollain Scaniasta tietoa. Siinä ei ole hehkuakaan.
Eilen lähti nollakelistä ihan palmun alta-tyylillä ilman Webastoa, vaikka oli seisonut edelliset pakkaset käynnistämättä. Tänään kokeilin -13 asteessa käynnistystä ilman Webastoa ihan kokeeksi. Hyvin lähti pyörittämään, mutta vaati sahausta ihan jonkin aikaa, enne kuin alkoi yskiä. Sitten toinen pitkä startti sai koneen käyntiin. Vaikkei heti lähtenyt kaikilla pytyillä, niin nopeasti ne siitä heräsivät mukaan.
Webastoa kannattaa tietenkin käyttää, koska sillä lähti -13 pakkasesta yön jälkeen kuin kahvitauolta tultaessa

Mutta pahan paikan varalle olisi kiva kuulla Scanian käynnistysvinkkejä ja tuosta mystisestä syöttönapistakin jotain, kun sellaista en löytänyt...