Sivu 1/1
Paras aihio
Lähetetty: 20 Maalis 2006 21:27
Kirjoittaja Lahti32
Äänestetäänpä vaihteeksi.
Eli mitä mieltä porukka on millaisesta autosta kannattaa alkaa matkailuautoa tekemään
Tuolla "Aihio" keskustelussahan jo vähän selviteltiinkin puolia ja toisia...
Lähetetty: 21 Maalis 2006 13:11
Kirjoittaja Lahti32
pistäkäähän vähän perusteluja kehiin

Lähetetty: 21 Maalis 2006 14:26
Kirjoittaja Jone
Äänestin kirjastoautoa. Mullahan on myös se Lahti 32-turisti joka on tehty enempi keikkabussiksi. Etu noissa on mielestäni kirjastoautossa se että on niin paljon jo valmista. Esim eristys on jo ok kesämatkailuun. Sähköt on iso plussa. Omassa on niin kun tolppasähkön kytkee niin sisällä on pistokkeet 220v ja järjestelmä lataa samalla akut. Loisteputkivalaisimet on jees, tai niiden kaapelointia voi käyttää suoraan. 12v ja 24v ulostulot löytyy kanssa ja 220v invertteri on useissa valmiina. WC on kanssa valmiina.
Valokatto on myös mukava, tosin helpommin alkaa vuotamaan ja vaatii hieman huomioa/huoltoa. Kaiken kaikkiaan helpompi alkaa hommiin. Ei ole juurikaan purkamista. Tasainen lattia jne. Autoilla on ajettu 200-500tkm ja kone kestää varmasti vielä paatuneimmankin kulkurin kilometrit ellei suurempia tuhoja tapahdu. Autoilla on hyvä ja dokumentoitu huoltohistoria. Vm-85-89 autoja saa suunnilleen 6000-10000€ hintaan. Halvemmallikin on saanut ja huomattavasti kalliimpiakin on nähty. Alustat suomessa usein Volvo ja Scania ja huollot pelaa. Yleisemmät koritehtaat Vähämaa ja Kiitokori edelleen toiminnassa ja osiakin saa. Miinus tulee niiden hinnoista. Vähäinen valmistusmäärä nostaa ikävästi hintaa.
Lähetetty: 08 Elo 2007 12:53
Kirjoittaja volvo240
Mielestäni kirjasto/myymäläauto. Valmiiksi tasainen lattia eli ei rajoituksia rakentelulle. Helppo projekti. Mutta toki 60/70- luvun värkeissä on eniten tyyliä.
Yksi kaverini rakentaa 60 luvun scaniaa ja tekee autoon harjakattoa sekä asentaa autoon rännit. On aika veikeä värkki.
Lähetetty: 09 Elo 2007 12:30
Kirjoittaja JussiK
Iso miinus kirjastoautoon on että niistä puuttuu IKKUNAT.
Lähetetty: 09 Elo 2007 15:34
Kirjoittaja KajNyy1
Vastasin empien Kirjastoauto mutta kyllä Turistibussissa on erinomaisesti huomioitu että sillä ajetaan ja on kattotuuletuskanavia, valoja äänentoistoa jopa WC
Ikkunoitakin on ja voi jättää bussipysäkille tai bussiasemalle, usein H:linna.

Bussikaistatkin ovat käteviä

Lähetetty: 09 Elo 2007 15:51
Kirjoittaja pompo
Annoin ääneni kaksikerroksiselle: ainoa aihio, jossa koko ulkomitan voi hyödyntää sisämitoissa. Näkyvyyskin on koko lailla vapaa.
Oikeastaan optimaalisin olisi "puolitoistakerroksinen" tyyliin Van Hool Altano. Moisessa voi asuinosassakin kulkea selkä suorana.
Lähetetty: 09 Elo 2007 16:14
Kirjoittaja Lahti32
Miksiköhän nuo tilausajot kauas ajetaan turistibusseilla

Koskapas matkalla on mukana tavaraa

joka mahtuu kyytiin

ja ihmisiä, jotka haluaa nähdä ulos

ikkunat tarvitaan

ja hyvät ajo-ominaisuudet maantielle

elikkä ei turistibussin voittanutta

Lähetetty: 09 Elo 2007 16:38
Kirjoittaja Bussiton
Kyllä mäkin olen ton turistibussin linjoilla

On tosiaan ikkunat ja niistähän saa ylimääräset peitettyä

Eli haku on päällä sellaisesta jos vaan löytyy näillä pelimerkeillä mitä on

Lähetetty: 09 Elo 2007 20:10
Kirjoittaja vjk55
Turistibussi minustakin on paras. Olen miettinyt että jos
uudemman bussin ostaisin niin mikähän olis se vuosimalli jota
uudempaa ei kannattas ostaa. Volvo on mielessä yläraja jokin
1988. Ei tässä nykyisessäkään Volvo B58:sa v1979 tällähetkellä mitään vikaa ole. Saattaahan tämäkin kestää vielä
kauvankin ilman suuria remontteja, ja tämä 13m on minusta
hyvä ei liian pitkältä tunnu,vaikka joskus vaikkeuksia on pituutesta hieman ollut. Niin ja keskiovi sais myös olla ja siinä
keskioven montussa WC-valmiina. Sit kaksikerros bussi
hirvittää korkeus ja eikös sinne yläkertaan ole jyrkät raput.
Puolitoista kerroksinen olis yksi vaihtoehto. Kerro Lahtis 32
kokemuksia volvostasi. Sit mites Scania kutter.
Lähetetty: 09 Elo 2007 20:22
Kirjoittaja vjk55
Tämmöinen nyt kiinnostas onko tuossa liian uutta tekniikkaa.
Laitan linkin tähän.
http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ype=&pfrom
Lähetetty: 09 Elo 2007 21:13
Kirjoittaja mrl586
vjk55 kirjoitti:Olen miettinyt että jos
uudemman bussin ostaisin niin mikähän olis se vuosimalli jota
uudempaa ei kannattas ostaa.
Scanioissa tuo vuosimalli taitaa ajoittua ajankohtaan, jolloin kolmossarjasta (esim. N113) siirryttiin nelossarjaan (esim. N94).
Lähetetty: 09 Elo 2007 21:39
Kirjoittaja Pilotti
mrl586 kirjoitti:vjk55 kirjoitti:Olen miettinyt että jos
uudemman bussin ostaisin niin mikähän olis se vuosimalli jota
uudempaa ei kannattas ostaa.
Scanioissa tuo vuosimalli taitaa ajoittua ajankohtaan, jolloin kolmossarjasta (esim. N113) siirryttiin nelossarjaan (esim. N94).
Tuo N-sarjahan on paikkurialustoja automaattilaatikolla! Ei hyvänen aika paikkurialustaa kulkuriksi. Olkoon millä numerolla tahansa(110,111,112,113,92,93,94 jne). Kaupunkivälitykset, ei tavaratilaa, kovassa käytössä olleet... Oikeasti paras alusta lienee 1988-mallin K112 se on jo sama vehje kuulemma kuin sen aikaiset 113:set, mutta ilman moottorin pumpun elektroniikkaa. Tuommoinen alusta keppivaihteilla on kyllä hyvä...Nimim. minullako on...hmm.
Lähetetty: 09 Elo 2007 22:09
Kirjoittaja B9M
Minun mielestä paras aihio on juuri se jonka on hankkinut. Kuka tykkää äitistä, kuka tytöstä. Makuasioista on turha väitellä. Tuppereita on pakko ostaa valmiina ja saavat väitellä onko integroitu, puoliintergroitu tai alkovimalli paras. Tv. Ari
Lähetetty: 09 Elo 2007 22:30
Kirjoittaja Pilotti
B9M kirjoitti:Minun mielestä paras aihio on juuri se jonka on hankkinut. Kuka tykkää äitistä, kuka tytöstä. Makuasioista on turha väitellä. Tuppereita on pakko ostaa valmiina ja saavat väitellä onko integroitu, puoliintergroitu tai alkovimalli paras. Tv. Ari
No näinhän se on tottakai. Jos haluaa lämpöä, ahtautta ja melua nokalle niin tottakai nokkakoneellinen. Ja jos haluaa hankalan huollettavuuden, mutta peräosaan vara-auton pelastukseksi niin pannari OK. Ja ne jotka haluavat hiljaisen ohjaamon ja helpon moottoriin pääsyn(vaikkei tarvetta olekkaan) valitsevat tuupparin...Pitää olla toimiva kierroslukumittari, että tietää että kone edes käy, ei meinaan moottorin ääntä juuri kuulu nokalle asti. Ja sopivalla korilla tavaritilaa noin 12 kuutiota.
No tää oli perjantai-illan kevennys, älkää ottako liian tosissanne, mutta kaikkihan me löydämme omista kulkureistamme ne parhaat puolet...
Ja pitää vielä korjata että torstai-illan kevennys..
Lähetetty: 09 Elo 2007 22:57
Kirjoittaja mrl586
Pilotti kirjoitti:mrl586 kirjoitti:Scanioissa tuo vuosimalli taitaa ajoittua ajankohtaan, jolloin kolmossarjasta (esim. N113) siirryttiin nelossarjaan (esim. N94).
Tuo N-sarjahan on paikkurialustoja automaattilaatikolla! Ei hyvänen aika paikkurialustaa kulkuriksi. Olkoon millä numerolla tahansa(110,111,112,113,92,93,94 jne). Kaupunkivälitykset, ei tavaratilaa, kovassa käytössä olleet...
Tuo N-sarja oli vain esimerkki. Olisin voinut käyttää esimerkkinä myös K113- ja K114-alustoja, mutta N-sarja tuli mieleeni ensin. Syy, miksi nelossarjaa ei kannata hankkia, on väyläsähköt.
Osa paikkurialustoista on ollut kovassa käytössä, mutta löytyy niitä vähemmänkin ajettuja esim. eräällä paikkurilla on ajettu vuodessa alle 27000 km.
"Ei tavaratilaa" -väite pätee vain täysmatalaan kalustoon. Low entryihin on usein mahdollista rakentaa pieni tavaratila. Tälläinen tavaratila löytyy esimerkiksi Paunun Scaloista. Korkealattia-auto on silloin hyvä valinta, jos haluaa paikkuriin paljon tavaratilaa.
Nimimerkki Pilotti ei ole ilmeisesti huomannut, että löytyy niitä automaattivaihteistoja korkealattiaisesta tilausajokalustostakin esim. HelB 5026:ssa on automaattivaihteisto.
Lähetetty: 09 Elo 2007 23:13
Kirjoittaja Lahti32
Nyt kun jokainen on kehunut omansa ja haukkunut toiset niin saadaanko tasta kattava tietopankki aikaan esim tuonne wikin puolelle. Siella on valikko kalusto, jossa on kuvaus B57 alustasta. Laittaisin kuvauksen B58sta jos vain olisi kaytto ohjeita. Huonosti taipuu tuo lontoon murre..... Kun maallikolle ei sano K112 mitaan, voitaisiin kertoa kuvauksessa et kyse on takamoottorilla, ilmajousilla, katkaistulla tai katkenneella rungolla varustettu alusta, kuluttaa xx litraa sadalle, huolletaan takakautta sinne saakka mihin ranteet yltaa ja peili mahtuu (pieni luonnollinen kuittikuitti.....) moottorin tehoa on vaikka sit se 400hv, vaihteita 10 eteen ja 0 taakse (jos volvo EGS helkama vaihteilla vain pakki puuttuu) eli hyvia ja huonoja puolia esille vaan. Ei tehda aihion valinnasta liian mustavalkoista, on hyva et linja-autoja on tehty niin monenlaisia versioita, villit suunnitelmat voi sitten aina johonkin muottiin soveltaa.
Lähetetty: 10 Elo 2007 10:04
Kirjoittaja Pilotti
Joo kaikkihan on hyviä omalla tavallaan, kauneus on katsojan silmässä, vai malkako se oli. Ei muista enää noita vanhoja kansanviisauksia..Ämärälle toteaisin kyllä tietäväni, että automaatteja on tosiaan käytetty/ käytetään tilaus/pitkänmatkanliikenteessä. Valitettavasti olen sellaista itsekin aikanaan joutunut ajamaan. Tuota Helbin autoa paremmin tuntematta voisin kuitenkin kuvitella sen pyörivän aika paljon täällä "nurkissa", eli siihen ajoon tietysti OK.Kyllä tuolla pitemmällä matkalla on manuaali mielestäni parempi. Siis raskaassa kalustossa, ite ajelen mielelläni automaattivaihteisella A4-Audilla silloin kun en ole liikkeellä Scanialla.
Lähetetty: 10 Elo 2007 18:23
Kirjoittaja otto
siinä tuli perusprinsiipit. on se kone edessä,takana tai mahuri aina voittaa tupperin.