Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Moi.
Mulla on taas joku vissiin pielessä kun ei lyyti kirjoita.
Oon yrittäny hakea webaston huoltoon liittyviä keskusteluja, mutta hakukone jättää aina webasto -sanan pois hausta.

(+webasto|+huolto), (+webasto+huolto), (webasto), +webasto, (+webasto|+webasto)
kaikki haut jättää hausta pois sanan Webasto?

Missähän vika?

Jos joku osaa kertoa joko hakukoneen käyttämisestä tai webaston huoltamisesta, niin olen pelkkänä korvana. :wink:

- ilari :mrgreen:
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Hakukoneista en tiedä mitään, mutta Webastoista tiedän.
Täältä löydät kaiken tarvittavan tiedon.
http://techwebasto.com/
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja only4pro »

haku ei tällä hetkellä löydä mitään, muutin vähän asetuksia ja nyt se luo sisällysluettelon uudestaan, vie jokunen kymmenen minuuttia.

webasto on niin paljon käytetty täällä että se on pudonnut listalta pois, aikaisemmin yleis-raja oli 10%, nyt muutin että se on 35%, katsotaan jos webasto päättyy listalle...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Hakukone päivitetty, nyt löytyy taas sana webasto.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Nyt tosiaan löyty tuo webastokin hakukoneella.

Mulla on noi webaston pdf:t koneella, ja varmaan niistä kaikki selviääkin.
Tosin niitä näköjään helposti lukee vähän miten miele tekee.
- mulla oli esim viimeviikolla suodatin tukkeutunut kesädieselistä, mitä en tullut vaan ajatelleeksi.
Avasin polttopään ja näin että dieseliä tulee, muttei sumuna vaan norona.
Yritin saada paineen riittämään vaihtamalla pienemmän suuttimen ja meinasin jo ruveta säätämään "regulaattoria", että saisi lisää puristusta suuttimeen.
Onneksi soitin Autotekniikka Finlandiin, josta käskivät tarkistaa ensin suodattimen. Sillä paineentasaajalla ei kai olis ollu vaikutusta?
Uudella suodattimella paine riitti sumutukseen ja kipinä sai dieselin syttymään.
Sitten se parin päivän kuluttua kesken rundin taas lopetti toiminnan.
Voi sitä säädön määrää, kun bändi ei meinannu saada bussia käyntiin.
Kylmänä tuo päävirran suojasulake laukesi jatkuvasti ja paikalle hälyytetty korjaaja juoksi varmaan 20 minuuttia ohjaamon ja sulakkeen väliä, ennekuin moottori lähti käyntiin.
- ja kun bussi oli ensin käynnissä, alkoi webastokin toimimaan sitten toimimaan. :shock:
"kiitos vaan Weba -oot reilu kaveri"

Pikahuolto-ohjeet: (lisätkää/korjatkaa)
- kuuntele, että kaikki lähtee päälle: Vesipumppu, puhallin ja sitten pitäis kuulua ritinää, kun puola iskee kipinää. (Dieseliä ei kuuluisi valua pakoputkesta maaha)
- tarkista/vaihda polttoainesuodatin
- avaa polttopää saranan varaan rakoselleen ja laita webasto päälle. Vesipumpun käynnistyksen jälkeen pitäisi suuttimesta tulla dieseliä leveänä suihkuna tai sumuna (ei norona). Sitten kipinäkärjet alkaa iskeä kipinää - muodostaa valokaaren, johon dieselsuihkun tulisi yltää, jotta se syttyy.
- Tarkista että ilmanotto ja pakoputki on vapaat esteistä.


Uusia suuttimia saa rautakaupasta. Siinä on sama/samanlainen suutin kuin öljypolttimissa, kunhan arvot vaan vastaa toisiaan. Eli sama suihkun leveys ja sama Gallonaa tunnissa arvo.

Miten savutuksen kanssa?
Pitääkö esim. sen palopesän seinät putsata tietyin väliajoin?
Entä sen ilmanoton säätö? - tarvitseeko lisää happea, jos savuttaa?

- ilari :mrgreen:
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 323
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja setrailija »

moro miulla laitettu tuohon setranwebastoon kaksijapuolitonnia euroja ja nyt toimii. olis melkein kannattanut laittaa uusi. mutta sehän menikin vain puhdistukseen. savutus johtui juurikin ilmamäärän ropelista joka ei ollut ehjä. setrassa kun on omajärjestelmä niin kyllä on ajettu kylmällä autolla kotio monetkerrat. etulämmöt reistaa kun venttiili mikä ohjaa etukennoa jumittaa. ei muutakuin luuukkuauki ja irti takaskunlaittaa niin taastarkenee.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:roll: Webastoja on aika monta, ja joka päivä moni puhuu webastosta, vaikka ajoneuvosta löytyy ihan muun merkkinen lämmitin :wink:
Mikähän laite tällä kertaa on kyseessä. :D
Nimi ja malli, jotka löytyy tyyppikilvestä, tai valokuvakin käy :roll:
Aika paljon pystyy laitteen tyypistä päättelemään tekstistä, esim normi oljypolttimista tuttu suutin, jne, mutta ei ihan kaikkea.
Savutuksesta kun puhut, savuttamista tapahtuu kelvollisen palotapahtuman edellyttämän oikean ilmamäärän molemmin puolin, vain väri vaihtuu.
Oikeinsäädetty poltin ei savuta, saavutettuaan käyntilämpötilansa.
Liikaa ilmaa palaa rikkikin, jonka haistaa, liian vähän ilmaa, haisee palamaton polttoaine.
Kokematon tarvii ilmamäärän säätöön mittalaitteen.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

konenikkari kirjoitti::roll: Webastoja on aika monta, ja joka päivä moni puhuu webastosta, vaikka ajoneuvosta löytyy ihan muun merkkinen lämmitin :wink:
Mikähän laite tällä kertaa on kyseessä. :D
Nimi ja malli, jotka löytyy tyyppikilvestä, tai valokuvakin käy :roll:
Aika paljon pystyy laitteen tyypistä päättelemään tekstistä, esim normi oljypolttimista tuttu suutin, jne, mutta ei ihan kaikkea.
Olis kysyjän kannalta paljon parempi kun laittaa riittävästi infoa mukaan, ei tarvitse muiden arvailla mistä härvelistä on tällä kertaa kyse ja valokuvakin auttaa pirusti.

Täällä on yleensäkin melkein tapana kysyä, "auto ei starttaa, mikä vialla". Tämmöseen on paha mennä vastailemaan yhtään mitään, korkeintaan vastakysymyksen voi heittää. :D
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
jones69
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 12 Loka 2006 18:19
Truck: Scania K112Kutter...
Location: Porvoo
Paikkakunta: Porvoo

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja jones69 »

Näitä kun työkseni korjaan niin kuulostaa nuo viritykset aika hurjilta, että avonaisena laitetta ruvetaan sytyttelemään... Kun laitetta ruvetaan huoltamaan (kipinäkonetta) niin ensin koko vekotin putsataan noesta ja paskasta. Sitten irroietaan suutin ja "levy". Kipinäkärjet käännetään ylöspäin ettei vahingossakaan mikään syty palamaan. Tämän jälkeen suuttimen tilalle asennetaan mittari jolla saadaan selville suutinpaine. Suutinpaineen tulisi olla 8-12 bar:ia riippuen lämmittimestä(yleensä 10bar, ainakin thermo 300, DBW300, DBW2030). Suutinpaine säädetään pumppulohkosta (iso talttapää ruuvi). Tämän jälkeen laitetaan paikoilleen levy(kannattaa uusia, ei paljoaa maksa), Suuttin (uusitaan aina huollon yhteydessä!), käännetään kipinäkärjet oikeinpäin ja vanhemmissa malleissa säädetään kärkien etäisyys suuttimesta. !!![Suuttimen on sitten oltava oikea! Kannattaa tarkistaa suuttimen malli valmistajan ja laitteen mallin mukaiseksi, juurikin sen takia että tod. näk. joku kyläseppä on sinne jo joskus omat fiksauksensa tehnyt!!!]!!! Tämän jälkeen poltinpää kytketään takaisin lämmönvaihtimeen. Sitten vasta veihdetaan polttoaine suodatin että mittaus tulokset olisivat oikeat, tosin jos paineita ei saada riittävästi nousemaan niin silloin on syytä tarkistaa polttoaine suodatiin suutinpaineen säädön yhteydessä. Tämän jälkeen suoritetaan koekäyttö ja seosten mittaus / säätö. Tämä hoidetaan siten, että lämmitin laitetaan pääle -> annetaan käydä hetki -> mittari pakoputkeen -> seoksen säätö kohdalleen (co2)... Seos säädetään imuilma "läppää" kääntämällä. Tosin monellakaan ei ole seos mittaria saatavana niin tämän homman voi hoitaa ihan korvakuulollakin, kyllä sen kuulee että koska se palaa nätisti! Tosin korvakuulolla säädetyt lämmittimet nokeentuvat nopeammin koska seoksen säätö ei kuitenkaan ole aivan kohdallaan.

Toki lämmittimessä voi olla miljoona muutakin vikaa (ohjainlaite, puhallinmoottori, vesipumppu, naftapumppu, puola, magnettiventtiili yms.). Mutta nyt oli kyse vain lämmittimen huoltamisesta.

Nämä ohjeet ja arvot siis webastoon, onhan näitä vaikka mitä muitakin kuten eberi tai stroco. kaikissa aivan oma sielunelämänsä vaikka samalla perjaatteella toimiikin.
Scania K112 Kutter DECA340
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

setrailija kirjoitti:moro miulla laitettu tuohon setranwebastoon kaksijapuolitonnia euroja ja nyt toimii. olis melkein kannattanut laittaa uusi. mutta sehän menikin vain puhdistukseen. savutus johtui juurikin ilmamäärän ropelista joka ei ollut ehjä. setrassa kun on omajärjestelmä niin kyllä on ajettu kylmällä autolla kotio monetkerrat. etulämmöt reistaa kun venttiili mikä ohjaa etukennoa jumittaa. ei muutakuin luuukkuauki ja irti takaskunlaittaa niin taastarkenee.
Mulla on Setran etulämmöistä sellainen kokemus, että ilman webaston vesikiertopumppua vesi ei jaksa nousta etukennoon saakka. Setrassa kuuluis olla oma vesikiertopumppu, mutta ainakaan meidän Pyllymäessä (S210H '87) ei pumppua missään näkynyt.

Olin jo sitä magneettiventtiiliä vaihdekepin vierestä vaihtamassa, kun ei etukenno lämmennyt. Sitten kun laittoi webaston päälle (tai oikeastaan jo pelkkä vesipumppu riitti), niin vesi jaksoi nousta etukennoon ja lämmintä rupesi tulemaan. :lol:


Ja mitä tulee noihin huolto-ohjeisiin, niin kiitos Jones69, Puu Tiainen ja Konenikkari!

Ymmärrän että amatöörin mutulla ei pääse samaan tulokseen kuin ammattimiehen otteilla, mutta noilla ohjeilla pystyy ainakin viat todennäköisesti paikantamaan. Jättää sitten säädön vaikka ammattilaisille (tämä siis niin kauan kunnes voi ostaa rahalla koko palvelun) :wink:
Meillä on neljässä '83-87 vuosimallin keikkabussissa jokaisessa samanlainen (ainakin samannäköinen) webasto, ja yhdessä B58:ssa sellainen huomattavasti vanhemman oloinen vekotin. :?:

Sanoisin että nuo neljä ovat malleja DBW 2010, 2020, 300 tai 350
Niissä sopii ainakin ohjausyksiköt keskenään ristiin, ja muutkin osat näyttää aivan samoilta.

Tee-Se-Itse-Ja-Kutsu-Sitten-Ammattimies-Korjaamaan-Vahingot
- ilari :mrgreen:
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Noita ohjauslaitteita on myös eri, minulla on toisessa autossa 1563 ja toisessa 1553, eikä ne käy keskenään...

sitten on vielä ero että onko mekaaninen kello vai sellainen hiano tikitaalinen
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

only4pro kirjoitti:Noita ohjauslaitteita on myös eri, minulla on toisessa autossa 1563 ja toisessa 1553, eikä ne käy keskenään...
En nyt ihan lonkalta muista noita vanhempia Webastoja.
Mikä noissa aivolaatikoissa on erona, muutakin kuin ulkokuori?
Se muovikuorinen on aika harvinainen suomessa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D Aivolaatikot on periaatteessa aivan samoja, ovat vaan aikojen saatossa muuttaneet liitinjärjestystä.
Asentajan työn vaikeuttamiseksi :twisted: :wink:
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

konenikkari kirjoitti::D Aivolaatikot on periaatteessa aivan samoja, ovat vaan aikojen saatossa muuttaneet liitinjärjestystä.
Asentajan työn vaikeuttamiseksi :twisted: :wink:
Jep. Muistelinkin että laitettiin ristikkäin noita bokseja, joku muutos piti tehdä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja only4pro »

eroa en tiedä muuta kun että kerrottiin että ei käy ristiin...

minullahan on juuri tuossa B58 tuo 2020 sensoric malli, eli harvinainen...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Webaston huolto on hyvinkin yksinkertainen juttu.
Ihan ensimmäiseksi puhdistetaan suodatinkuppi, suodatin ja o-rengas uusitaan. Poltinpää putsataan, suutin vaihdetaan ja kärjet säädetään. Vesi- ja naftavuodot tutkitaan ja lopuksi koekäyttö, savutuksen ja käyntiäänen tarkistelu ihan perstuntumalta riittää.

Vianetsinnässä on sitten jo enemmänkin tarkistettavaa, mutta ei sekään teeseitse-miehille ole ylittämätön paikka.
Esim. savutukseen on melkein aina muutama perussyy. Puhaltimen laakerointi kulunut, moottori ei pyöri tarpeeksi nopeasti tai ilmansaanti on muuten estynyt. Tukkeutunut suodatin/suutin tai pumpun sihti. Nämä perusjutut kun on kunnossa pitäisi polttimen palaa puhtaasti.
DBW malleissa polttoainepumpun kansi monesti vuotaa, se tiputtelee palopesään ja aiheuttaa voimakasta savutusta, varsinkin käynnistettäessä. Tämä on helppo korjata vaihtamalla kannen o-rengas.
Thermo malleja ei kylähulluilla varmaankaan vielä ole, niissä on muutama oma jipponsa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Webasto tuntuu lähtevän jytisemään kelillä kuin kelillä kun napistä painaa. Ainoa että tuolla tupaöljyllä pakkasella ei enää pelaa :lol:
Mulla on ongelmia tuon eberin kanssa, puola hajosi, hehku meni. Nyt molemmat ehäjiä, mutta vanha vaiva edelleen, eli ensimmäinen startti pyörittää vajaan minuutin (lähtee käyntiin ihan hyvin), jonka jälkeen poltto sammuu. Toisella startilla yleensä jäänyt päälle, mutta nyt viimeksi viidennen startin jälkeen ei edes yritä enää, ainoastaan kiertovesipumppu pyörii. Tarviis varmaan kaivella se diagnostiikka piuhan paikka ja lukea "vikakoodi". Oisko jollakin vinkkejä tuohon ongelmaan? Eberi on D12W.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Phase7 kirjoitti:
Sanoisin että nuo neljä ovat malleja DBW 2010, 2020, 300 tai 350
Niissä sopii ainakin ohjausyksiköt keskenään ristiin, ja muutkin osat näyttää aivan samoilta.

Tee-Se-Itse-Ja-Kutsu-Sitten-Ammattimies-Korjaamaan-Vahingot
- ilari :mrgreen:
Kyllä se huolto onnistuu kokemattomaltakin, jos ei muuten niin täällä pähkäilemällä varmasti onnistuu.

Nuo DBW mallit ei ole ihan samanlaisia vaikka ulkonäön perusteella vois päätellä.
2010 ja 350 malleissa on ihan erilainen puhallin ja 2010 mallissa erilainen palopesäkin.
Thermot on sitten taas ihan eri laitteita.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Termo90s on minun autossa hyvin muutoin toimii mutta tuo mötikkä lämmittimen alla on vesipumppu jossa magneetilla veto. Tämä kerää kaiken magneettisen töhkän kunnes ei mahdu pyörimää.

Jäähdytysnesteet pidettävä puhtaana tai asennettava Volvon magneettitöhkän kerääjä.
Vesipumppu putsataan avaamalla neljä ruuvia ja vedetään vesipesä irti ja poistetaan töhkä.

Hyvä joulun jatkoa ja uutta vuotta
Algarvestakaj
Liitteet
products_heaters_thermo90s_campaign2003_art_252x173.jpg
products_heaters_thermo90s_campaign2003_art_252x173.jpg (11.27 KiB) Katsottu 42527 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Reddewil kirjoitti:Webasto tuntuu lähtevän jytisemään kelillä kuin kelillä kun napistä painaa. Ainoa että tuolla tupaöljyllä pakkasella ei enää pelaa :lol:
Mulla on ongelmia tuon eberin kanssa, puola hajosi, hehku meni. Nyt molemmat ehäjiä, mutta vanha vaiva edelleen, eli ensimmäinen startti pyörittää vajaan minuutin (lähtee käyntiin ihan hyvin), jonka jälkeen poltto sammuu. Toisella startilla yleensä jäänyt päälle, mutta nyt viimeksi viidennen startin jälkeen ei edes yritä enää, ainoastaan kiertovesipumppu pyörii. Tarviis varmaan kaivella se diagnostiikka piuhan paikka ja lukea "vikakoodi". Oisko jollakin vinkkejä tuohon ongelmaan? Eberi on D12W.
Tuosta viasta en osaa tarkemmin sanoa, mutta yksi asia kannattanee tarkistaa.
Mulla oli Eberissä polttoaineen letku asennettu siten että se ei enää viimeisen 1/4 tankillisen kohdalla yltänyt polttoaineeseen. Se aiheutti jatkuvia ongelmia laitteessa (joka "onneksi" meni auton mukana lunastukseen).
Eber haukkasi ilmaa, eikä suotunut lähtemään toimimaan kunnolla ennen huoltoa.

Mulla ei valitettavasti muita kokemuksia vekottimesta.

- ilari :mrgreen:
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Phase7 kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Webasto tuntuu lähtevän jytisemään kelillä kuin kelillä kun napistä painaa. Ainoa että tuolla tupaöljyllä pakkasella ei enää pelaa :lol:
Mulla on ongelmia tuon eberin kanssa, puola hajosi, hehku meni. Nyt molemmat ehäjiä, mutta vanha vaiva edelleen, eli ensimmäinen startti pyörittää vajaan minuutin (lähtee käyntiin ihan hyvin), jonka jälkeen poltto sammuu. Toisella startilla yleensä jäänyt päälle, mutta nyt viimeksi viidennen startin jälkeen ei edes yritä enää, ainoastaan kiertovesipumppu pyörii. Tarviis varmaan kaivella se diagnostiikka piuhan paikka ja lukea "vikakoodi". Oisko jollakin vinkkejä tuohon ongelmaan? Eberi on D12W.
Tuosta viasta en osaa tarkemmin sanoa, mutta yksi asia kannattanee tarkistaa.
Mulla oli Eberissä polttoaineen letku asennettu siten että se ei enää viimeisen 1/4 tankillisen kohdalla yltänyt polttoaineeseen. Se aiheutti jatkuvia ongelmia laitteessa (joka "onneksi" meni auton mukana lunastukseen).
Eber haukkasi ilmaa, eikä suotunut lähtemään toimimaan kunnolla ennen huoltoa.

Mulla ei valitettavasti muita kokemuksia vekottimesta.

- ilari :mrgreen:
Juu eikun ilmotin vaan että tuo webasto on eri peli kun käy ja kukkuu ongelmitta yleensä. Kyllä se eeberi ainettaa saa, mutta kun raasu ei edes yritä enää mitään =) Eipä haittaa, ku on ollut paljun ja tytön uima-altaan lämmityksessä. Nyt oisin vaan joulun alla ottanu lämpimät kylvyt mutta ei. :evil: Koodin luku auttanee, kun jaksas vaan kattoo.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Nyt on neljästä webastosta kolme todettu toimiviksi. On vain harmillisesti ainoastaan 2 toimivaa ohjainboksia.
Molemmat toimivat laatikot on mallia SG1553/24V : 30607 A.
Yksi boksi on mallia 338.362. Se on noin 10mm korkeampi kuin tuo 30607 A, mutta muuten näyttää samalta.

Tämä boksi tekee seuraava:
Vesipumppu käynnistyy, puhallin käynnistyy, dieselpumppu käynnistyy -> lyö kipinän, mutta heti kun palo syttyy, niin boksi sammuttaa koko systeemin.

Mistähän voisi johtua?
- ilari ;)
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Miten ois tuo liekkivahti tai valosilmä vai millä nimellä se siellä tunnetaan, meillä ainakin teki just samaa, kun oli lopulta nokeentunut... En älynny sitä ensimmäiseen pariin kolmeen vuoteen puhdistaa, enkä koko laitetta huoltaa, kun se vaan toimi ja toimi....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

...niin mutta toisella boksilla sama webasto toimii.
Onkohan ko. boksin joku tuohon liekkivahtiin liittyvä virtapiiri rikki.
Tietääkös kukaan miten vois noi varajärjestelmät ohittaa - eli mitkä navat jätetään tyhjäksi tai mihin pitää tulla virta?

Äh - toi on varmaan liian vaikea spekuloida? :roll:

Määpä yritän etsiä tuon boksin kytkentäkaavion/piirrustuksen käsiini ja päätellä sen kanssa.

Tietty mulle voi vastata jos osaa, mutta onhan tota varmaan vaikea ennustaa...

- ilari :mrgreen:
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Hakukoneen sielunelämä - (webaston huolto)

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Phase7 kirjoitti:...niin mutta toisella boksilla sama webasto toimii.
Onkohan ko. boksin joku tuohon liekkivahtiin liittyvä virtapiiri rikki.
Tietääkös kukaan miten vois noi varajärjestelmät ohittaa - eli mitkä navat jätetään tyhjäksi tai mihin pitää tulla virta?

Äh - toi on varmaan liian vaikea spekuloida? :roll:

Määpä yritän etsiä tuon boksin kytkentäkaavion/piirrustuksen käsiini ja päätellä sen kanssa.

Tietty mulle voi vastata jos osaa, mutta onhan tota varmaan vaikea ennustaa...

- ilari :mrgreen:
Ootko avanny purkin, on ihan peru elektroniikkaa + avonaisia releitä, niitten kontakteja epäilisin, kun muuten boxi on pomminkestävän oloinen.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin