Linjurin tuonti Ruotsista, mites se nykyään tehdään?
Linjurin tuonti Ruotsista, mites se nykyään tehdään?
Ison auton osto nostelee taas päätään ja nyt olisi sopiva yksilö Ruotsin maalla. Miten noiden rekisteriotteiden ja kilpien raaputusosien kanssa nykyään toimitaan ja etenkin isojen autojen kanssa? Netissä oli hieman ristiriitaisiakin tietoja. Oma vakuutus suomesta ja raaputusosat veke? Rekisteriotteen molemmat osat ostajalle ja myyjälle viralliset kopiot? Onko verotuspäätössysteemi sama isoilla ja pienillä? Vaikuttaakos asiaan, että jos tuon muuttaisi C-kortilla ajettavaksi niin pitääkö se kuitenkin ensin linjurina katsastaa maahan vai voinko tuontikatsastuksessa jo pistää sen eri luokkaan.
Tyhjänä paino on jotain 7 tonnin paikkeilla. Kokonaiskustannuksiltaan halvinta olisi ilmeisesti kuitenkin pitää linjurina vaikka se kuskiasioita vaikeuttaakin? Matkustajia siellä tuskin tulee koskaan olemaan. D-korttia ei ole, mutta piankos sen ajaa. Ammattipätevyyttä en tarvitse, koska pääasiallinen työnkuvani ei tule olemaan linja-auton ajaminen? Pitää vaan siirrellä sitä tyhjänä paikasta toiseen silloin tällöin.
Tyhjänä paino on jotain 7 tonnin paikkeilla. Kokonaiskustannuksiltaan halvinta olisi ilmeisesti kuitenkin pitää linjurina vaikka se kuskiasioita vaikeuttaakin? Matkustajia siellä tuskin tulee koskaan olemaan. D-korttia ei ole, mutta piankos sen ajaa. Ammattipätevyyttä en tarvitse, koska pääasiallinen työnkuvani ei tule olemaan linja-auton ajaminen? Pitää vaan siirrellä sitä tyhjänä paikasta toiseen silloin tällöin.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Linjurin tuonti Ruotsista, mites se nykyään tehdään?
Tuontikatsastus sellaisena kuin se on, varmaan heti perään voi muutoskatsastaa. Linjurista kai ei mene mitään autoveroja kuten pikkuautoista? D-kortti taitaa tätä nykyä maksaa sen verran paljo, että sillä jo M1 eli c-kortilla ajetavan poistaa ja ottaa ajoon jokun kerran =) Ainoa että bussilla saa ajaa 100km/h jos absit ja vyöt.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Linjurin tuonti Ruotsista, mites se nykyään tehdään?
Mikäli asiat ei ole parissa vuodessa muuttuneet, niin yksityinen myyjä ei kilpiä lainaa, joten kannattaa pyytää myyjää ajamaan auto satamaan, jossa voi kilvet antaa pois.
Laivaan mennessä, kun ei kilpiä tarvi ja tullista Suomen päässä saa tarrakilvet.
Jos myyjä on liike, niin ne ovat kilpiä lainanneet, joilla voi sitten ajella pidemmältäkin sataamaan ja palauttaa sitten aikanaan postissa liikkeeseen ja liittää mukaan kopio tullauspaperista, jolla he
sitten todistavat, että auto on viety/rekisteröity toiseen maahan, kun palauttavat kilpiä ja ilmoittavat omistajanvaihdosta.
Rekisteriotteen 2.osaa myyjät eivät yleensä luovuta myöskään, jos ei myyjänä ole liike.
Näin heitä aikoinaan on vägverket ohjeistanut toimimaan.
Näin ainakin henkilöautojen kanssa ja busseja on pari tuotu, jotka ajeltiin ruotsin kilvissä satamasta kotiin asti n. 200 km. Bussit ostettiin liikkeestä firmalle, joten jokin asia voi olla toisin, kun ostajana on yksityinen henkilö. Meillä on menossa tällä hetkellä myynti Ruotsiin, joten päinvastoin toimittaisiin.
Laivaan mennessä, kun ei kilpiä tarvi ja tullista Suomen päässä saa tarrakilvet.
Jos myyjä on liike, niin ne ovat kilpiä lainanneet, joilla voi sitten ajella pidemmältäkin sataamaan ja palauttaa sitten aikanaan postissa liikkeeseen ja liittää mukaan kopio tullauspaperista, jolla he
sitten todistavat, että auto on viety/rekisteröity toiseen maahan, kun palauttavat kilpiä ja ilmoittavat omistajanvaihdosta.
Rekisteriotteen 2.osaa myyjät eivät yleensä luovuta myöskään, jos ei myyjänä ole liike.
Näin heitä aikoinaan on vägverket ohjeistanut toimimaan.
Näin ainakin henkilöautojen kanssa ja busseja on pari tuotu, jotka ajeltiin ruotsin kilvissä satamasta kotiin asti n. 200 km. Bussit ostettiin liikkeestä firmalle, joten jokin asia voi olla toisin, kun ostajana on yksityinen henkilö. Meillä on menossa tällä hetkellä myynti Ruotsiin, joten päinvastoin toimittaisiin.
Re: Linjurin tuonti Ruotsista, mites se nykyään tehdään?
Miten lie EU direktiivit Suomessa?Ite ku hain henkilöauton Suomesta,riitti ku antoin auton runkonumeron että sain liikkennevakuutuksen kotimatkalle.Suomalainen rekkari ei kiinnostanut vakuutusyhtiötä.
Re: Linjurin tuonti Ruotsista, mites se nykyään tehdään?
Uskokaa tai älkää, mutta satamaan on varovasti arvioiden 15 tunnin ajomatka.. eli myyjä tuskin tuo autoa satamaan
Sekä myyjä, että ostaja ovat yrityksiä, mutta kumpikaan ei ole autoliike.
Eli kilvet sitten vain postitetaan Suomesta tullin kopion kanssa. Mites tuon rekisteriotteen kanssa, sitä toista osaako ei muka sitten tarvitse täällä konttorilla?
Niin tuo D-kortti maksaa nykyään noin hirvittävästi.. 3500e C:stä päivittäen. D1 irtoaisi reilulla tonnilla. Mikäs tuo käyttökustannusrakenne nyt taas oli matkailuauton ja linjurin välillä? Käyty niin tuhannen kertaa kyllä tuotakin läpi.

Eli kilvet sitten vain postitetaan Suomesta tullin kopion kanssa. Mites tuon rekisteriotteen kanssa, sitä toista osaako ei muka sitten tarvitse täällä konttorilla?
Niin tuo D-kortti maksaa nykyään noin hirvittävästi.. 3500e C:stä päivittäen. D1 irtoaisi reilulla tonnilla. Mikäs tuo käyttökustannusrakenne nyt taas oli matkailuauton ja linjurin välillä? Käyty niin tuhannen kertaa kyllä tuotakin läpi.
Re: Linjurin tuonti Ruotsista, mites se nykyään tehdään?
Mikäli ja kun rekisteriotteen 2.osa puuttuu, niin katsastuskonttorilta tehdään ns. RETU-kysely (rekisteritunnus) Trafin kautta Ruotsiin, josta selviää, että auto on poistettu Ruotsin rekisteristä ja mahdollinen siis siirrettäväksi Suomen rekisteriin. Aiemmin on ainakin ollut maksuton. Voi ottaa viikon parikin, mutta voipi tulla nopeamminkin.
Muistutan, että nämä asiat ovat voineet muuttua, kun viimeisestä omasta hausta on pari vuotta jo kulunut. Paremmin tietävät oikaiskoon.
Muistutan, että nämä asiat ovat voineet muuttua, kun viimeisestä omasta hausta on pari vuotta jo kulunut. Paremmin tietävät oikaiskoon.
Re: Linjurin tuonti Ruotsista, mites se nykyään tehdään?
Kannattaa kysyä myyjältä maastavientivakuutusta, onko sellainen mahdollista.
Maastavientivakuutus on voimassa 3 tai 5 vrk jolla, voi nykyjään ajaa myös Suomessa ilman tarrakilpiä
Maastavientivakuutus on voimassa 3 tai 5 vrk jolla, voi nykyjään ajaa myös Suomessa ilman tarrakilpiä
Re: Linjurin tuonti Ruotsista, mites se nykyään tehdään?
Menee ohi topicista, mutta kuinkas se menee siellä Tukholmassa ja yleensäkin Ruotsissa ajelu isolla bussilla? Meinaan, kun keskustan alueille ei kait muuten ole vanhoilla linja-autoilla asiaa, niin koskeeko se myös PB2, matkailuautoksi tai kuorma-autoksi rekisteröityjä linja-autoja?menopeli kirjoitti:Miten lie EU direktiivit Suomessa?Ite ku hain henkilöauton Suomesta,riitti ku antoin auton runkonumeron että sain liikkennevakuutuksen kotimatkalle.Suomalainen rekkari ei kiinnostanut vakuutusyhtiötä.
Jos siis tulen linja-autoksi rekisteröidyllä autollamme Tukholmaan laivalla, niin ohitusteitä kait pääsee rajoitetun alueen ohittamaan, mutta keskustaan ei ole asiaa, reiluja sakkoja ovat vanhat turistibussit kait saaneet siellä.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Linjurin tuonti Ruotsista, mites se nykyään tehdään?
joo, ja hinurilla ulos alueelta, tai vaikka työntämällä...mooperi kirjoitti:reiluja sakkoja ovat vanhat turistibussit kait saaneet siellä.
nyt kuulema olisi sallittua ajaa vaikka miten vanhalla linja-autolla, jos sen ajaa biodieselillä. Tämä on omalta osalta VARMISTAMATON tieto, joten omalla vastuulla. Mutta näin sanoi tuttava joka ajaa noita punaisia linja-autoja tuolla tukholmassa (en tiedä mikä firma, mutta se niistä aika iso paikkuriliikennettä ajava)
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: Linjurin tuonti Ruotsista, mites se nykyään tehdään?
eiköhän tuo suljettu keskusta kosketa nyt kumminkin vain noita tilausajo busseja, mun käsitys tuosta on sellainen että yksityiskäytön linja-autolla ei ole mitään rajoituksia.only4pro kirjoitti:joo, ja hinurilla ulos alueelta, tai vaikka työntämällä...mooperi kirjoitti:reiluja sakkoja ovat vanhat turistibussit kait saaneet siellä.
nyt kuulema olisi sallittua ajaa vaikka miten vanhalla linja-autolla, jos sen ajaa biodieselillä. Tämä on omalta osalta VARMISTAMATON tieto, joten omalla vastuulla. Mutta näin sanoi tuttava joka ajaa noita punaisia linja-autoja tuolla tukholmassa (en tiedä mikä firma, mutta se niistä aika iso paikkuriliikennettä ajava)
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Linjurin tuonti Ruotsista, mites se nykyään tehdään?
jatketaan mutu-tuntumalla, mutta tämän mukaan se koskee kuorma-autoja ja linja-autoja, ei erotella onko ne yksityis vai työajossa. Siinä tosin ei lue mitään tuollaisesta PB rekisteröidystä linja-autosta, ja onhan nämä meidän M1, vaikka kortiksi vaaditaan C. Mutta siinä taas lukee että koskisi yli 3,5t, eli ehkä hyvällä selityksellä ei saa sakkoa.