Sivu 1/1

Tyhjäkäynti...

Lähetetty: 10 Marras 2010 16:50
Kirjoittaja Samppa
Onkohan olemassa säädäntöä linja- ja kuorma-autojen tyhjäkäynnistä ennen liikkeelle lähtöä ? Sehän ei voi olla samat 2/4 minuuttia kuin henkilöautoille vai onko ?

Re: Tyhjäkäynti...

Lähetetty: 10 Marras 2010 16:52
Kirjoittaja Reddewil
Pikkuveli oli sitä mieltä että tyhjäkäyntiä saa käyttää niin kauan kuin tarpeellista. Jos ei ole painetta, niin sehän ei ole joutokäyntiä, vaan hyötykäyttöä. Ja nämähän on hyötyajoneuvoja, tai no m1 kai ei enää ole...

Re: Tyhjäkäynti...

Lähetetty: 10 Marras 2010 18:03
Kirjoittaja Wonderi
Laki on sama kaikille. Mutta teknisistä syistä on välillä pakko ja sitä myöten sallittuakin pöristä pidempään.

Joku määräyshän siitäkin kyllä on kuinka kauan paineiden nostaminen saa kestää. Yli kaksi minuuttia kuullostaa jo aikamoiselta paineilmavuodolta.

Re: Tyhjäkäynti...

Lähetetty: 10 Marras 2010 19:38
Kirjoittaja IRJA
Wonderi kirjoitti:Yli kaksi minuuttia kuullostaa jo aikamoiselta paineilmavuodolta.
Kyllä se pienikin vuoto saa säiliöt tyhjäksi muutamassa vuorokaudessa ja taitaa ilma-alustaisen bussien paineennosto alkaen tyhjistä säiliöistä vaikkapa vaan jousituksen puolella kestää tyhjäjäynnillä mieluummin 20 minuuttia kuin 2 minuuttia :shock: mutta onhan mahdollista painaa vaikka hiukan kaasua niin homma nopeutuu huomattavasti

Re: Tyhjäkäynti...

Lähetetty: 10 Marras 2010 21:00
Kirjoittaja Reddewil
Ottaa kai se 5min ainakin vaikkei ole vuotoa eikä ilma-alustaa. 2 mäntänen kompura on mulla ja vuotoa on sen verran että vuorokaudessa tippuu 2 kiloon. Kierrosten nosto ei oikein vaikuta, tai no aika puolittuu jos rajotinta vasten huudattaa. Paineiden nousuun kai ei ole lakia, vaikka esim. minimi moottoriteholle on kuorma-autossa!

Re: Tyhjäkäynti...

Lähetetty: 11 Marras 2010 10:48
Kirjoittaja Wonderi
Kyllä siihen joku laki on.

Omalle kohdalle ei ole koskaan osunut kymmenen minuutin paineiden nostoa vaikka välillä ollut 60 tonnia kahdeksan ilmajousiakselin päällä ja pahimmillaan vuoto sitä luokkaa että liikennevaloissa odotellessa piti painaa kaasua ettei käsijarru mene päälle. Saattaa toki wanhemmassa kalustossa kompurat olla reilusti pienempää kaliiberia kuin uudemmissa, ja harvoin täydessä iskussa enää.