Sivu 1/2
Seikkailuauto
Lähetetty: 14 Elo 2012 23:08
Kirjoittaja Lahti32
Mietintämyssyssä muhii sellainen kahden hengen maastokelpoinen metsäauto.
Käyttötarkoitus yön yli tapahtuviin hillareissuihin, kalastusretkiin, nuotioretkiin ja jopa pitkille vuoristoretkille. Olennaista olisi maastokelpoisuus, pienemmät polttoainekulut, hyvä lämmitysjärjestelmä ja keittomahdollisuus, siis kunnollinen retkeilyauto. Hintaluokka muutamassa tonnissa josta rakennellen sitten. Plussaa olisi B-kortilla ajo (että vaimokin voisi ajaa) mutta kiehtoisi se raskas kalustokin että saisi tiloja tehtyä mutta tarjonta on kovin vähäistä nelivetoisissa maastokuorma-autoissa
vaihtoehtoja olisi ainakin nämä kolme:
1. Chevrolet Astro AWD esim vm -96
+ tuttu merkki
+ voimakas V6 kone
+ automaatti
+ mukava maantiellä
+ varustelutaso kunnossa
+ halpa ostaa
- bensaa kuluu 10-15L / 100km
- harvinainen
- matalia sisältä
- ei kovin korkea maavara
2. Mitsubishi Delica esim vm -92
+ näyttää todella maastokelpoiselta
+ diesel
+ halpa ostaa
+ kapea kori, samalla miinuskin
- jaappanilainen ritsa
- harvinainen
3. Mercedes Unimog maastokuorma-auto
+ kunnon metsäkone
+ kantanee matkailukorin
+ korkea, turvallinen
+ työkäyttöön tehty
- bussin kulutus?
- vaimo ei varmasti aja!
- entäs maantiellä?
Tuleeko mieleen muita vaihtoehtoja? Tällaisen rakentaminen on varmaan aivan erilaista kun ilmajousitetun raskaan bussin joka antaa vakaata kyytiä suurelle porukalle. Maastomallin seikkailuautolla ajetaan joskus mäkeä alas perä ilmassa jolloin kaiken pitäs olla sellaiseen soveltuvaa.
Varustelupuolella pitäis ainakin olla kahden hengen punkka, verkkovirta, primus, lattialämmitys, kaasukeitin, kahvinkeitin ja muurikkapannu. Telttasauna ei olisi pahitteeksi. Tällä sitten vedetään puskaparkkiin sanan mukaisesti

Norjassa nähtiin kerran Daf kuorma-autosta tehty maastomatkailuauto. Isä siinä taivasteli että tuossei ny oo mittään järkiä mutta minun mielestä siinä oli jotain

Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 14 Elo 2012 23:24
Kirjoittaja j0ri
Vai B-kortilla ajettava...

Bensaa liekkeihin:
http://www.robgray.com/graynomad/wothah ... /index.php
Tuolta vaan ideoita hakemaan seuraavaan rakenteluprojektiin!

Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 14 Elo 2012 23:26
Kirjoittaja Reddewil
Betukka on just tuollanen (toki vaatii BC:n)

Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 14 Elo 2012 23:32
Kirjoittaja j0ri
Näkyy olevan kaupallinenkin taho seikkailuautoille:
http://www.unicat.net/en/index2-Programm.html
Sieltä valkkaamaan mieltymysten mukaan sopivasta luokasta ja eikun tilausta menemään..
Tai no, ideoita ainakin saa ilmaiseksi jos budjetti ei ihan anna myöten.

Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 14 Elo 2012 23:36
Kirjoittaja Matkamese
Tästä alusta ja asuntokontti päälle.
http://www.nettikone.com/man/aof-14-440 ... to/1092598
Tai sitten tämä...tulee armeija-ajat mieleen

ja oli muuten kiva auto ajaa
Tekis mieli itse ostaa tuo pois kuleksimasta
http://www.nettikone.com/sisu/proto/1002514
Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 15 Elo 2012 00:44
Kirjoittaja Wonderi
Pienemmästä päästä, mutta klassinen kahden hengen retkeilyauto on takamoottorinen Transporter. Nelivetoversio on hyvinkin maastokelpoinen.
Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 15 Elo 2012 07:53
Kirjoittaja Rosvolinna
Minulla on tuo MB609. Siinä on 2+1 makuupaikkaa, kaasuliesi, vaatekaappi. Tällä hetkellä vekottimessa ei ole lämmityslaitetta talviyöpymiseen, mutta käyttö on ajoittunut kesäaikaan.
MB:n maavara on riittävä - pystyy ajamaan hieman heikoimmiillakin teillä. Lumiketjut ja paripyörät auttavat pahimmissa paikoissa.
Hytissä on riittävä korkeus asumiseen ja tavaratilaan mahtuu kaikki mönkkäriä pienemmät esineet.
En tiedä onko tuo MB mikään pienikulutuksellinen, mutta tukeva ajaa ja riittävästi tilaa kahdelle.
Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 15 Elo 2012 09:15
Kirjoittaja L0nely_R1der
Meillä pärjätty tähän asti neliveto Hiacella. Aina on lammelle päästy...ja joka kerta poiskin...
Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 15 Elo 2012 11:09
Kirjoittaja housetruck
Meidän auto nykykuosissaan juuri tuota mistä kirjoitit. Paljon ajetaan pieniä metsäteitä ja soratietä muutenkin. Autohan on perus 508 varustettuna kunnon kattotelineellä jossa kulkee kanootti kätevästi, vetävissä karkeat maastokuvioiset renkaat. Lämmitys joko primuksella tai laivakaminalla. Primus lämmittää koneenkin, aurinkokenno lataa akkuja. Onnistuu veneenlaskut ja kärryn vedot vaikkei nelivetoa olekaan. Mersun ykkönen on käytännössä ryömintävaihde. Monen vuoden kokemuksella tollasesta retkeilykäytöstä ja pikkutieajosta voi suositella tavallista 508 mersua. Jos vielä lyhyellä akselivälillä hommaa mahtuu vaikka minne pikkupoluille. Meillä pitkällä ja vielä jatketulla korilla, silti taipuu metsäteille. Aihioita saa halvalla ja osia on joka toisen liiterin takana. Yhteen aikaan saksan armeijan tod. vähän ajettuja mersuja oli netissä kaupan muutamalla tonnilla. Niissä valmiiksi maastovärikin. Suosittelen.
Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 15 Elo 2012 11:26
Kirjoittaja L0nely_R1der
housetruck kirjoitti:Meidän auto nykykuosissaan juuri tuota mistä kirjoitit. Paljon ajetaan pieniä metsäteitä ja soratietä muutenkin. Autohan on perus 508 varustettuna kunnon kattotelineellä jossa kulkee kanootti kätevästi, vetävissä karkeat maastokuvioiset renkaat. Lämmitys joko primuksella tai laivakaminalla. Primus lämmittää koneenkin, aurinkokenno lataa akkuja. Onnistuu veneenlaskut ja kärryn vedot vaikkei nelivetoa olekaan. Mersun ykkönen on käytännössä ryömintävaihde. Monen vuoden kokemuksella tollasesta retkeilykäytöstä ja pikkutieajosta voi suositella tavallista 508 mersua. Jos vielä lyhyellä akselivälillä hommaa mahtuu vaikka minne pikkupoluille. Meillä pitkällä ja vielä jatketulla korilla, silti taipuu metsäteille. Aihioita saa halvalla ja osia on joka toisen liiterin takana. Yhteen aikaan saksan armeijan tod. vähän ajettuja mersuja oli netissä kaupan muutamalla tonnilla. Niissä valmiiksi maastovärikin. Suosittelen.

Niinpä. Meidän neliveto Hiacen rinnalle tuli juurikin MB 508. Pidempiä leiriytymisiä ja ei ihan niin extreme-reissuja varten. Nyt onkin verrattain kova kaksikko reissuelämää varten. Kun vaan olis sitä aikaa kahvilayrittäjäperheessä...kahden kahvilan...pitäisiköhän...hmm...mainostaa Kylähullukollegoille...enpä taida kuitenkaan. Vielä.
Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 15 Elo 2012 12:53
Kirjoittaja housetruck
Vielä asiasta: Kun etsii auton jossa on mahdollisimman vähän ikkunoita saa lämpimän ja energiataloudellisen vehkeen myös koviin pakkasiin. Meillä asutaan 508.ssa viikko joka maaliskuu ja muutamana viikonvaihteenakin talvella. Mitään ongelmaa ei ole ollut vaikka pakkasta on parhaimmillaan ollut se 30. Pienin refleksin laivakamina vie desin tunnissa löpöä ja lämmintä meinaa tulla liikaakin. Väliseinä hytin ja asuntopuolen välillä on tärkeä. Etenemisen kanssakaan ei ole koskaan ollut ongelmia. Karkeeta kumia ja mukana ketjut niin varmasti pärjää. Jonkunlainen tienpohjahan kuitenkin on alla oltava, maastossa kun ei saa ajella ilman lupaa. Sen puoleen minusta tuo 4wd ei ole välttämätön retkeilyautossa. Meillä auton käyttö on yhä enempi tuota kalastusta ja marjastusta, pienillä teillä ajamista. Tänä kesänäkin ihan huippuretkiä metsähallituksen mailla. Kanootti katolle tai vene kärryyn. Syyskuussakin tarkoitus yksi viikonloppu olla niissä merkeissä metsässä. Monta hyvää MB aihiota nytkin netissä. Pari Nalle-Sisuakin näky olevan jos harvinaisempi aihio kiinnostaa. Jos ite olisin autoa vaille retkeilykäyttöön niin 508 tai hyvä Nalle. Simppeli tekniikka, maavaraa ja ketteryyttä. Kumpaistakin ollu armeijan käytössä joka sekin tarvii maastossa liikkuvuutta.
Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 15 Elo 2012 13:17
Kirjoittaja L0nely_R1der
Totta puhuu tuo mies. 4wd tulee kyseeseen todella pienillä poluilla, jossa jo nostellaan pyöriä, siellä meillä käytetään Hiacea, joka EI kuitenkaan ole maasturi, se pitää muistaa...kolme senttiä tuota on korotettu alakerrasta ja lukko laitettu etupäähän. Eikä ole kiinni jääty edes kolme kelkkaa telikärryssä 20 senttisessä hangessa...tosin sama on tehty 508:llakin
Pienin refleksin laivakamina vie desin tunnissa löpöä ja lämmintä meinaa tulla liikaakin.
Tuollaiselle olisi kyllä meilläkin tarve...
Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 15 Elo 2012 14:06
Kirjoittaja housetruck
Refleks on hyvä. Yksinkertainen, pieni ja tehokas. Käytetään kalastuspaateissa ja vastaavaa on natolla telttalämmittimenä. Ei kärytä ja toimii varmasti. Juuri passeli esim. 508.n lämmittämiseen.
Muutenkin on pyritty kalustossa yksinkertaisuuteen ja varmatoimisuuteen. 508 on sitä. Monen mielestä laiska ja meluisa mutta idioottivarma laite jota monen maan armeija on käyttänyt ja käyttää vieläkin. Retkeilyautona sopivan kokoinen. Painoluokka sellainen, että löytyy b kortilla ajettavana tai raskaampana. Meillä tuo on C-kortilla ajettava erikoisauto. Ei turhia veroja.
Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 15 Elo 2012 16:16
Kirjoittaja Victorjussi
http://www.autojakonevalitysharkonen.fi/myytavana.php
Eihän tuota myynnissä ollutta Unimogia kauan tarvii kuvasta katella, kun vastaava kuume alkaa kohota. Onneksi joku ehti jo tuon napata.

.
Kuopion Bilteman pihalla kiersin sakemannien maastokuormuriasuntoautoa, kuin kissa kuumaa puuroa joku aika sitten.
Oli tehty sikäläisen sähköverkkohuoltoautosta oikein viimosen päälle fiksu asuntoauto. Tais olla Mannin alustalla. Sähköyhtiön nimi himmeänä ovessa paljasti, etteivät sentään olleet ihan uudesta alustasta tehneet.
No niin, järkeähän siinä ei ole moisella Nordkappiin matkailla, mutta että tuota niin vaikka jos ja kun, miten sen nyt sanoiksi pukisi? No kyllähän työ ällyättä. Tuommonenhan pitäs olla .........

Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 15 Elo 2012 18:05
Kirjoittaja neppi
Laitatko ´Lahti32´ yksityisviestillä puhelinnumeron.
Mulla ois tossa sekä Delica, että Astro AWD myytävänä...
No on toi Suburbankin kaupan, mut se ei ihan ehkä täytä noita sun kriteereitä.
neppi
Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 15 Elo 2012 18:51
Kirjoittaja neppi
Ja palatakseni vielä aiheeseen:
1. Chevrolet Astro AWD esim vm -96
+ tuttu merkki
Niin, Chevrolethan on maailman suurin autonvikojen valmistaja!
+ voimakas V6 kone
No se on kyl kiva, vaan ei tuokaan mikään raketti oo ku vapari, ja painaa pikkusen enempi ku keskiverto fiijjatti.
+ automaatti
Sen homman kyllä jenkit osaa.
+ mukava maantiellä
jep
+ varustelutaso kunnossa
Tostahan on eri varustelutasoja jenkkityyliin vissiin kuussataa erilaista. Perusmallissa ei oo mitään. Se on itseasiassa paku. Sit on noita hlö-versioita, joissa on tehdasvarustuksia jotain viis. Mulla esim. on etu-ilmastointi, mut ei keskuslukkoa, vakkaria tai automaattiohjausta. Sit on niitä pienempien koripajojen omia virityksiä, mitä myydään Chevroletin kautta vähän niinku niitten omina malleina (kuuluisin lienee Starcraft) vaik ne siis on niitten koripajojen omia malleja
+ halpa ostaa
"Jo vain on kallis jos ei ole rahaa!"
- bensaa kuluu 10-15L / 100km
No pakkoko sitä on kokoajan ajaa lappu lattiassa?!? Ei kyllähän sitä joo kuluu, mut ite hommasin ton siks että se on kohtuu kätevästi muutettavissa maakaasulle. En vaa oo ehtiny...
- harvinainen
Suomessa ehkä, mut meeppä ameriikkaan! Siellä niitä on joka pihassa kaks ja takapihalla varaosa-autoja peukalonhangallinen! Netin parasta antia on tämmöset keskustelufoorumit, ja oon löytäny useita Astro-foorumeita, joista voi kysyy mitä vaa! Tietoa löytyy kyllä! Osia saa Suomesta melkein joka kioskista ja jos ei saa ni on kuitenki ne muutamat joista löytyy aina. Ja jos osaa käyttää nettiä ja luottokorttia, ni rock-autosta saa ihan kaiken.
- matalia sisältä
On. Mutta ite ajattelen esim tota Delicaa liikkuvana telttana, ja onhan siinä kuitenki enemmän päätilaa ku yhessäkään Hillebergissä ikinä! Ü
- ei kovin korkea maavara
Vaa mullapa on! Siinä on alusta-korotus! 265/70/15 pyörii nyt alla ja jos haluis ni 31/10,5/15 mahtuis alle tunnin työllä, ku siinä alustasarjassa on vielä korotusvaraa vaik kuin.
2. Mitsubishi Delica esim vm -92
+ näyttää todella maastokelpoiselta
JA ON!!! Paras mitsu mitä on koskaan siihen hommaan tehty! Lähes keskimoottori, joten painopiste on upee, vaikka ois korotustaki alustassa.
+ diesel
On niitä bensakutosellaki, mut siinä ei oo sitä alavääntöö, mitä dslssä. Mulla on myös IC-Pajero, mut Delsun välijäähdyttämätön on (ainaki mulla) paljon pirteempi. Koko ajan mitä toi on mulla ollu, oon ollu aikeissa vaihtaa pakoputken vähän avarampaan, jolloin kaikki parametrit väännöstä kulutukseen paranis paljon.
+ halpa ostaa
Noista mun autoista ainaki se halvempi! Ü
+ kapea kori, samalla miinuskin
En oo keksiny siitä juuri haittaa. Mahtuu pienemmästä ravosta! Ja ei se nyt ihan kapea oo ku Savotta-ahkio mahtuu takapaksiin poikittain.
- jaappanilainen ritsa
Se on muuten sinkitty kori. Mitsuissa on ärsyttävää se, et tasan samassa mallissa saattaa kesken mallivuoden vaihtuu joku osa just ihan toiseks. Ota siinä nyt sit selvää, et "mikä termostaatti tähän nyt käy ku tää on -92 alkupuolelta".
- harvinainen
On, mut eihän niitä tarviikkaan olla ku yks hyvä! Saksasta löytyy. Ja sit jos haluu jotain erikois-palikoita, vaik jotain snorkkeleita tai korotussarjoja, ni briteistä löytyy ne jäppiset, jotka niitä toimittaa. Saksasta löysin kerran semmosen firman, joka tekee kaikkee upeeta palikkaa just noihin Delicoihin. Mm 100-litran lisäpolttoainesäiliöö, erilaisia alustapanssareita ja villein juttu oli muunnoskitti jonkun uudemman VW Golfin muuttuvageometriselle ahtimelle. Jäbä kulkee ulkomaiden (aussit, britit, Saksa) Delicafoorumeilla nickillä ´Kanis´.
Halutessani voisin googlettaa noi kaikki em saittien linkit tähän, mut nyt just en haluu, ku oon koko päivän ollu saunaa vailla ja se on nyt just tossa.
N
Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 16 Elo 2012 00:07
Kirjoittaja Lahti32
No tuo Astro on tuttu kyllä, kaksi on mullakin ollut ja jotain 200tkm mentiin niillä. Toinen oli Gladiator jossa ei sitte mitään varustusta ja sitte oli starcraft josta löyty kaikki. Tuosta Starcraftista tykkäsin, vaihoin sen taas Express Vaniin josta en tykännyt vaikka oli 6,5 litranen kasi. Astrossa ei ollu koskaan mitään suurempaa vikaa, mitä nyt abs boksi jumitti etujarrut lukkoon katsastusaseman dynolle ja kone alko savuttaan ku öljyt loppu kesken matkan. Kyllä tommonen Manni vois olla kanssa, miten nii ei oo järkiä?
Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 16 Elo 2012 10:06
Kirjoittaja Rosvolinna
Mukavan hankala saada varapalikoita noihin US/Canada vermeisiin. Niin rahalla saa, mutta sitä ei ole mitenkään liiaksi taskuun juuttunut. Meillä on US-Voyager ja jonkun verran joutuu puhelinrumbaa tekemään, kun varapalikoita etsii.
Eurooppa/Aasia-auton varaosahinnan voi kertoa kahdella ja odotusajan kymmenellä. Muutama "purkkapatentti" tuossa puukylki-Voyagerissamme on juuri tuon osien saatavuuden takia.
Nuo Astrot ovat todella söpöjä ja mukavia ajaa. Niihin saisi varmasti mahdutettua pienen luukaalin.
Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 16 Elo 2012 12:13
Kirjoittaja kengu
Tuosta vähän mallia:
http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=955676
Seurasin tuota joskus päivittäin tuota etenemistä tuolta foorumista.
Tuolta foorumilta löytyy vähän kaivamalla muitakin hyvin ideoita.
Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 16 Elo 2012 18:23
Kirjoittaja neppi
"kahen hengen retkiauto" toi jenkkiarmykeksintö. Ü
Ite mietin tota asiaa just tänään ku Suburbanilla jouduin töissä ajaa pehmeetä mehtäkoneenjälkee keikkapaikalle. Oisin ehkä tuhat kertaa mielummin ollu Delicalla siellä ku siitä näkee ja se mahtuu joka koloon, eikä se paina neljää tonnii!
Noi saksalaisten käyttämät Mannit ja muut on hyviä aavikolla ja jossain tundralla, mut ei niillä kyllä hillasuolle oo mitään asiaa. Delican saa suosta ylös Pajerolla (ja mistäkö tiedän?) mut ajappa samaan paikkaan joku tommonen lentokenttäpaloauto kii, ni ei lähe MI 8:llakaan. Ees kahella, vaik muuten on kyl ihan kiva helikopteri. Ainaki hypätä.
Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 16 Elo 2012 20:08
Kirjoittaja Speed
Löytyyhän maailmassa kaikenlaisia virityksiä. Enemmän tai vähemmän hauskannäköisiä.
http://www.amccf.com/yabb2/YaBB.pl?num=1290150086/all
Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 16 Elo 2012 20:40
Kirjoittaja Mimyy
Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 16 Elo 2012 22:11
Kirjoittaja Lahti32
Tuohon mersun OM606 ja rupes kulkemaan. Velipoika istuttas tommosen mersun koneen vaikka mihin, viimeksi 740 Volvoon kera Ivecon turbon.
tämä Volvo C306 on kyllä sopivan kokoinen ja tarpeeksi "kylähullu" vehje.
Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 17 Elo 2012 07:27
Kirjoittaja Rosvolinna
Kätevyys ja polttoainetaloudellisuus kohdallaan tuossa Volvossa:)
Keppi ja kivi naapurini rakensi yhden hengen "matkailuauton" henkilöautoksi rekisteröidystä "Smurffibussi"-Suzukista.
Ainoastaan kuskinpenkki ja pelkääjän paikan tilalle sänky. Ei ollut neliveto, mutta monta eräreissua hän sillä teki.
Re: Seikkailuauto
Lähetetty: 17 Elo 2012 09:20
Kirjoittaja B9M
Tämäntapaiseen lavalle siirrettävä mökkihökkeli (vrt. saunat) suurimmilla sallituilla mitoilla ( leveys, peränylitys) Perältä sisään etuteltasta ja vaikka portapotilla. Jos omistaa muuta tonttia, niin pitää paikallaan siellä ja voi käydä yöpymässä. Kyllä avolavalle aina muuna aikana käyttöä löytyy. Tv. Ari