Sivu 1/1

Puusepän Verstasauto

Lähetetty: 22 Syys 2012 23:55
Kirjoittaja pikkujätti
Tervehdys kaikille!

Paljon näyttäis jäsenillä olevan hunajaisia purkkeja(kulkureita) joita näin etäältä voin kuolata. Arvatenkin taas jotakin kysyttävää on(kun vasta olen tullut).

Ajattelin että restaurointipuuseppänä verstas kuorma-autossa olisi tavattoman hyvä idea.
Mikkelin suunnalla taisi pyöriä fillarikorjaamokuorma-auto, näin auton myynti-ilmoituksen. Ilmeisesti peltisepän tms. pajoja on myös tehty, siis virallisesti. Turussa konttorilla sanottiin kuitenkin että puusepänverstasta ei saa rakentaa autoon mutta verstaan sisustusta mikään ei kiellä kuljettamasta siellä.
Onko kellään ajatusta eläinten eli koirien kuljettamisesta. Harrastusmielessä. Koirat ovat omia ja talvella olisi erittäin näppärää kulkea esim kisoissa tms kuorkilla ja verstaassa olisi eri hyvä korjata rekeä... Mitä sitten jos neuvokas puuseppä haluaisi asentaa puukaminan sinne?
Mitens sitten kuvitellulla kisamatkalla niin autossa ei saisi tietenkään yöpyä, (miten koirien laita?) mutta autossa valvomista kukaan ei kai kieltäisi?
Hyvänen aika! Sillähän voisi vaikka heittää pitkää "keikkaa" kavereiden luo Myllylammenrantaan...
Onko tietoa tai kuulopuheita vastaavista tai edes kaukaa liippaavista toteutuksista bussi/kuorma-autossa(työkuntaautoissa).
Talomme pienehkön hiekkatien varressa asettaa rajoituksia kokonaispituudelle. Nykyisillä aitatoteutuksilla (talossa seitsemän koiraa) arvelisin kuorma-auton seitsemän metrisellä kopilla kääntyvän hyvin pihaan, kuusi nyt ainakin.

Tarjotakin saa kunhan kattokorkeus on sopiva pikkujätteille...

Re: Puusepän Verstasauto

Lähetetty: 23 Syys 2012 09:36
Kirjoittaja Victorjussi
Eikös tuo niin mene, että jos ka:n kopan sisälle rakennetaan verstas, niin se ei ole enää kuorma-auto. Kuormatila puuttuu.
Erikoisautona luulisi onnistuvan, vai mennekö nykyään työkoneeksi, jolloin muu käyttö ei ole sallittua.
Vaihtolava-auto lienee helpoin ratkaisu, niin ei tarvii mitään katsastuksia. Kuljetat vain vaihtolavoja.

Re: Puusepän Verstasauto

Lähetetty: 23 Syys 2012 10:37
Kirjoittaja Wilcox
Kannattaisi varmaan etsiä aihiota hevosautopuolelta, eli kuormatila jaettu asunto ja kuljetustilaan. Koirankuljetuskopit voi olla moduuleina jolloin ne voisi nostella paikoilleen. Ja kun ei ole tarvetta koirankuljetukseen niin takatilaa voi käyttää vaikka verstaana. Livinkipuolella voi sitten keitellä sumpit ja ottaa nokoset. Hevosauto rampit on valmiina jolloin kulku verstaspuolelle helppoa ja matkalle voi ottaa vaikka mopoauton mukaan.

Re: Puusepän Verstasauto

Lähetetty: 23 Syys 2012 10:43
Kirjoittaja pikkujätti
Eli tässäkin pätee vanha viisaus:
"Se mikä ei ole erikseen sallittua on kiellettyä."
Mikä sarvipää siinä on että valtion pitää suojella kansalaisiaan kieltämällä kaikki?
Miten hevosauto? Pitääkö sielä aina olla hevosia kun on tien päällä? Millaisia jäsenten bussit on joissa on heppa osa takana. Miten ne on rekattu?

Re: Puusepän Verstasauto

Lähetetty: 23 Syys 2012 10:53
Kirjoittaja pikkujätti
Ollan aiemmin, Wilcox, mietitty ehdottamaasi ratkaisua. Miten hevosauto säännöt menevät kun siinä on living jossa voi goisia ja hevospuolella vaikka hakata halkoja mutta saman merkkisessä tavis kuorma-autossa sama toiminto tuottaa kymmenientuhensien mätkyn. Hevosauto olisi kylläoiva ratkaisu. Saisi hevoset helposti vaikka uimaan Ypäjälle.

Re: Puusepän Verstasauto

Lähetetty: 23 Syys 2012 11:48
Kirjoittaja Victorjussi
Ettäh siis..?

Lakipykälissä mennään aina niin, että mikä ei ole erikseen kielletty, niin on sallittu.

Ja sanktiot menee saman kaavan mukaan.

Hevosmiestoimistoista saa kyllä erilaisia suolattuja ja väritettyjä tarinoita, mutta faktoilla mennen "nykyherrat" ovat erimaata, kuin patruuna-aikakaudella.

Re: Puusepän Verstasauto

Lähetetty: 23 Syys 2012 13:24
Kirjoittaja Wilcox
Jos autolla kuljetetaan eläimiä(eläviä) niin pitää olla ainakin hevospuolella siihen soveltuvat väliseinät ja systeemit. Lisäksi täytyy ilmanvaihto olla järjestetty asianmukaisesti.
Muutaman hevosauton olen tehnyt ja katsastanut. Veroja niistä on maksettu kuorma-auton mukaan ja yksi tais olla erikoisauto.
Tämänhetkinen Volvo on täällä ruotsissa rekisteröity kuorma-autoksi ja verovapaa kun on yli 30 -vuotias.
Onhan niitä kuorma-autoja käytössä autojen kuljetukseen, niissä on livinkiä ja huolto-osaa etutiloissa,
kai nekin on jossain katsastettu ja kilvissä.

Re: Puusepän Verstasauto

Lähetetty: 23 Syys 2012 14:50
Kirjoittaja Wilcox

Re: Puusepän Verstasauto

Lähetetty: 23 Syys 2012 16:16
Kirjoittaja KajNyy1
Tuo nyt ei pidä paikkaansa ettei saisi rakentaa verstasta kuorma-autoon!
Kysymys on vain miten asia sanotaan tai kirjotetaan. Suomi on täynnä
:idea: puhelin alan "huolto"autoja jotka tosiaan kuljetta puhelinveron korjaukseen tarkoitettuja tarvikkeita ja työkaluja työmaalle = kuormaauto perustarkoituksessaan.
:idea: Rengasliike: huoltoauto kuljettaa renkaita ja laittelee niitä vanteille ja auton alle pitkin maakuntaa. Nämä varsinkin raskaankaluston huoltoon tarkoitetut kuljettavat mukanaan agregaatteja ja ilma kumpuroita sekä rengaskoneita. Nämä kaikki tulee kiinnittä kunnolla etteivät liiku tavaratilassa ajon aikana.
:idea: :wink: Puuseppä :!:
Kuljettaa puutavaraa = raaka-ainetta, puolivalmisteita, valmiita tuotteita, työkaluja ja kaikennäköistä rautakaupppatavaraa. Mitään näistä ei saa kuljettaa irrallaan vaan ne täytyy kiinnittää turvallisesti kuljetuksen ajaksi. Tämä vaatii kaappia hyllyä pöytätasoja johon nämä saa kiinni. Tämä on kaikki viranomaisten vaatimuksia että saat kuljettaa autolla kuin autolla työssäsi tarvitsemaasi tarvikkeita.
Siis :x sana verstas on jätettävä pois niin kaikki on OK! :D
:idea: Ai niin niistä hevosautoista pari sanaa 8) Minulla on sellainen jossa on tilaa kolmelle hirnujalle ja yhdeksälle ihmiselle - osa niistä voi muuttua ratsastajiksi jos nousevat hevosen selkään. Se on muistettava jos autossa on hevonen niin silloin kuljetat rahtia Geneven rahtisopimuksen mukaan.
:mrgreen: Nyt kaikki viranomaiset sanoo HYI! koska minun hevosenkuljetusautoni on katasastettu henkilöautoksi M1. Tämä tosin tapahtui vuonna 2000. Liikenneministeriön puoleen oli käännyttävä että sain tämän läpi.

:mrgreen:
Kuorma-auto?
Auto jossa on takapäässä koko kuormatilan korkuinen ja levyinen kuljetus tila. Tilan pituudesta ei sanota mitään . -kuorman sidonta pisteiden vaatimuksesta sen sijaan on tarkat määräykset.

Re: Puusepän Verstasauto

Lähetetty: 23 Syys 2012 16:27
Kirjoittaja Komissarov
Täältä voi katsoa, mistä löytyy eläinten kuljetuksessa käytetettävälle ajoneuvolle asetettuja vaatimuksia.

Kannattaa esim. huomioida eläintenkuljetuslain 11 § "Kuljetus henkilöauton tavaratilassa: eläimiä ei saa ... kuljettaa henkilöauton umpinaisessa tavaratilassa. Eläinten kuljettaminen on kuitenkin sallittua sellaisessa henkilöauton tavaratilassa, joka on riittävän suuri kuljetettavalle eläimelle ja josta on riittävän avoin yhteys auton matkustajatiloihin eikä eläimelle aiheudu kuljetuksesta tarpeetonta kärsimystä". Eli matkailuauton takatallissa olevissa häkeissä ei saa kuljettaa eläimiä, jos sieltä ei ole riittävän avaraa kulkua matkustajatiloihin. Sama koskee esim. linja-autosta tehdyn M1:n ruumaa. Mutta mikä on "riittävän avara"..?

Re: Puusepän Verstasauto

Lähetetty: 23 Syys 2012 18:49
Kirjoittaja KajNyy1
Komissarov kirjoitti:Täältä voi katsoa, mistä löytyy eläinten kuljetuksessa käytetettävälle ajoneuvolle asetettuja vaatimuksia.

Kannattaa esim. huomioida eläintenkuljetuslain 11 § "Kuljetus henkilöauton tavaratilassa: eläimiä ei saa ... kuljettaa henkilöauton umpinaisessa tavaratilassa. Eläinten kuljettaminen on kuitenkin sallittua sellaisessa henkilöauton tavaratilassa, joka on riittävän suuri kuljetettavalle eläimelle ja josta on riittävän avoin yhteys auton matkustajatiloihin eikä eläimelle aiheudu kuljetuksesta tarpeetonta kärsimystä". Eli matkailuauton takatallissa olevissa häkeissä ei saa kuljettaa eläimiä, jos sieltä ei ole riittävän avaraa kulkua matkustajatiloihin. Sama koskee esim. linja-autosta tehdyn M1:n ruumaa. Mutta mikä on "riittävän avara"..?
Saamani tiedon mukaan EU on kieltänyt rahdin kuljetuksen henkilöautolla muutama vuosi sitten. joten hevosenkuljetusauto rekisteröidään joko pakettiautoksi tai kuorma-autoksi tänäpäivänä.
Edit:
Minun kulkuaukkoni on 400x1600mm2 vaatimus on josta ihminen mahtuu läpi turvallisesti ajon aikana vaikka ryömimällä.

Re: Puusepän Verstasauto

Lähetetty: 23 Syys 2012 19:37
Kirjoittaja pikkujätti
Oli kyllä maukkaan näköinen hevåsauto, luulenpa vain että autolla saattaisi olla demoralisoiva vaikutus työntekoon kun on niin mukavan nnäköinen ; ) Hyvät ilmanvaihtosysteemit on muutenkin ihan välttämättömät kun on parhaimmillaan seitsemän likomärkää koiraa lämpimässä autossa. Saatais muuten olla todistamassa taas sitä ihmettä että poutapäivänä auton sisällä sataa vettä.
Aiheutitpa sellaisen keuhkot täyttävän "aHaaa" oivalluksen. Eli ei "verstas-auto" vaan
"Kulttuurihistoriallisten rakennusten rakenneosien huolto- ja huollonvalmisteluauto". Tuosta saa aika vetävän valokyltin ohjaamon katolle : ) Eli ihan tavallinen kuorma-auto. Mitä laki sitten sanoo tavaratilan jakavasta väliseinästä, "kuormatilan korkuinen ja levyinen kuljetus tila". Aivan. Vastaus löytyi ed. postista. Millainen sen pitää olla ja saako siinä olla ovi? Ihan älyttömiä kysymyksiä mutta kyllä on älytön laitoskin. Mitä laki sitten sanoo ka:ssa nukkumisesta? Huoltotoimet erämaajärven rannallahan saattavat venyä viikonlopun yli?
Millaisia ovat suomi kuorma-autojen koppien seinät? Kannattaako lisälämpöeristää kun toisinaan varmasti tulee tehtyä niitä "huoltotoimenpiteitä" talvellakin?

Kiitoksia paljon vastauksista. Kaiken tuon tonkiminen Trafin uumenista olisi pahasti syönyt miestä.
Olette avartaneet käsityksiäni mahdollisuuksista toteuttaa otsikon mukainen ajatus.

Re: Puusepän Verstasauto

Lähetetty: 23 Syys 2012 19:57
Kirjoittaja Komissarov
Tiedän, KajNyy1. Mainitsin kuitenkin asiasta, kun alkuperäisessä kysymyksessä kysyttiin myös ajatuksia koirien kuljettamisesta. Itsellakin viisi koiraa matkustaa pakettiautossa, jos vaunun kanssa ollaan reissussa, niin myös yöpyvätkin siellä. Siksi olen joutunut tuotakin puolta pohtimaan. Omituista tuossa(kin) pykälässä on mm. se, että henkilöauto vaatii tuon aukon, mutta täysin sama auto pakettiautona ei...

Re: Puusepän Verstasauto

Lähetetty: 23 Syys 2012 20:17
Kirjoittaja KajNyy1
Meillä kattokanava tuuletus toimii myös hevostilassa. Orginal bussin sellainen hyvin on riittänyt kesällä lähes 30 asteen lämmössä kesällä Saksassa tosin vain yksi hevonen kyydissä. 1 hevonen on = 700 W lämmitystehoa.

En muista Aukkohistoriaa vuodelta 2000 mutta jo silloin sellainen sai olla myös kuorma-autossa joka kuljettaa hevosia.
Epävarma vastaus kuorma-auton tavaratilan kulkuovelle.
Vaatimusta sille tulee siitä että sen on kestettävä sama kuormitus kuin vaaditaan väliseinälle.

Edit:
Välioveni on metallirunkoinen , metallipintainen ja avautuu tavaratilan puolelle.

Re: Puusepän Verstasauto

Lähetetty: 24 Syys 2012 00:47
Kirjoittaja Wonderi
Saahan kuorma-autossa nukkua. Rahtarit nukkuu hyvinkin usein. Joissain kuorma-autoissa on muutaman metrin pidempikin makuuhytti, ei sille ole rajoitusta. Kunhan on se edellä mainittu tavaratila johon kantavuuden mukaisen kuorman saa lastattua ja sidottua.

Re: Puusepän Verstasauto

Lähetetty: 24 Syys 2012 01:42
Kirjoittaja pikkujätti
Hei nää on kaikki hyviä vastauksia. Täytyy vielä lukea se 11 pykälä että tuntee virallisen kannan.

Kiitos vielä.

Re: Puusepän Verstasauto

Lähetetty: 29 Syys 2012 16:50
Kirjoittaja Wilcox