Sivu 1/3
					
				talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 19 Syys 2013 08:28
				Kirjoittaja transpot
				Tankissa n.400l kesälaatua (tai mitä nyt scania carruksen delta tankin tilavuus on ?)Kuinkahan paljon sietää pakkasta tai lähinnä kuinka paljon saa olla pakkasta että toimii vielä. Tyhjentämään ei viitsi alkaa.
mitä kaikkea kannattaa huomioida jos auto seisoo talven ulkona?
Itselle tulee seuraavat seikat mieleen.
-vesitankit tyhjiksi
-akut irti ja säilytys viileässä, välillä lataukseen?
-pakkasnesteen tarkistus/lisäys.
-auton käyttö lämpimäksi välillä ja pientä liikuttelua/jarruttelua
- sisälle jotain kosteuttava imevää tököttiä jota asuntovaunuissa käyttävät talvisin.
Mitä muuta huomioitavaa? Ja mitä mieltä pressutuksesta? Eikö Se ainakin kannata
toteuttaa niin että pressu ei makaa suoraan auton päällä vaan niin että ilma pääsee kiertämään pressun
alla.?
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 19 Syys 2013 08:50
				Kirjoittaja Rosvolinna
				transpot kirjoitti:Tankissa n.400l kesälaatua (tai mitä nyt scania carruksen delta tankin tilavuus on ?)Kuinkahan paljon sietää pakkasta tai lähinnä kuinka paljon saa olla pakkasta että toimii vielä. Tyhjentämään ei viitsi alkaa.
Tankkaa sinne parikymmentä litraa 95E sekaan, niin kestää pakkasta. Suodattimiin tuo nafta hyytyy, jos on hyytyäkseen. Linja-autoissa nuo suodattimet ovat yleensä koneen kyljessä, joten ne lämpenevät ajossa. Pitää muistaa - Suodattimet menevät tukkoon mikäli parafiini pääsee kiteytymään niihin. Kiteet eivät sula kovinkaan helposti vaikka suodattimia lämmittäisi. Joskus on tullut niitä sulateltua. Muistaakseen apuna oli vedenkeitin ja hieman uudisraivooja henkeä.
 
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 19 Syys 2013 10:53
				Kirjoittaja transpot
				Bensaa   
 
mitäs pumppu tykkää. Jossain viestiketjussa oli juttua ettei kannata laittaa voi rikkoa pumpun?
Vai koskeeko vaan uudempaa kalustoa/tekniikka? Oma scania vm.90, 11L carrus delta.
 
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 19 Syys 2013 11:15
				Kirjoittaja Rosvolinna
				Bensa sekoittuu dieseliin, joten pumpulle menevä tavara on melko laimeata.
Muuten tuosta talvisäilytyksestä:
-kaikki ylinmääräinen kangastavara kannattaa viedä pois
-kosteudenpoistajana voi käyttää tiesuolaa laakeassa astiassa. Kilohinta on pienempi samaa tavaraa.
-mikäli pressun laitat niin jätä ilmarako
-konetta kannattaa käyttää muutaman kerran talvessa ja antaa paineiden nousta ja avata seisontajarrua, samallahan sitä muutaman metrin ajeleekin.
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 19 Syys 2013 12:51
				Kirjoittaja kulkuri
				Mielestäni kuitenkin yksi parhaita homeen torjunta konsteja on puhtaus  
 
Eli pese ja imuroi huolella kaikki tilat puhtaiksi myös pienet kolot , kulmat ynm. 
Puhtaat matot jne.
Itsellä ollut 3 talvea matot , patjat , kangas sohva ja verhot paikallaan eikä ole tullut pientä pilkkuakaan hometta. Vaikka ei ole ollut mitään kosteuden poisto apuvälinettä.
Toki kaikki kosteuden poistajat on hyvä jos niitä sinne laitat mutta se puhtaus ennen kaikkia kuitenkin 

 
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 19 Syys 2013 12:59
				Kirjoittaja neppi
				Mä aion talvisäilyttää ton laitteen ajamalla sillä niin paljon ku kerkeen!
N
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 19 Syys 2013 15:26
				Kirjoittaja B9M
				Akut täyslatinkiin syksyllä ja - navat irti. Turha kannella sisälle 

  jos akut jonkimmoisessa kunnossa. Oishan se tietysti parempi pitää akut sisällä, muttei viitti eestas raijjata aina kun starttailee. T. Ari
 
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 19 Syys 2013 17:45
				Kirjoittaja Rosvolinna
				Ladattu akku kestää pakkasta tyhjä ei - arvaatte varmaan miten tämän huomasin 

 
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 19 Syys 2013 19:30
				Kirjoittaja ansa
				Rosvolinna kirjoitti:Ladattu akku kestää pakkasta tyhjä ei - arvaatte varmaan miten tämän huomasin 

 
lisäksi akut oksidoituvat lämpimässä säilytyksessä joka siis lyhentää niiden käyttö ikää 

 
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 19 Syys 2013 19:43
				Kirjoittaja Reddewil
				Jossa siihen ressun saat viriteltyä niin akkujen maa vaan irti ja jouluna lataus. Ei se muuta tarvii. Itellä tulee 5 talvi eikä oo homehtunu, vaikka koivun alla onki ollu, toki yhet akut rikoin ku pääsi tyhjänä jäätymään. Kesälaatu toimii jonnehi -10 että tulee suodattimen läpi, mut suotta kokeilet niitä tukkia. Nesteellä -15/-25, yleensä -5/-15, same/suodatettavuus.
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 19 Syys 2013 19:48
				Kirjoittaja wiima63
				keskikesällä ja alkusyksystä se on tota 5/15 ja sit myöhemmässä vaihdeessa syksyä ja alkutalvea se vaihtuu 15/25c
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 19 Syys 2013 21:19
				Kirjoittaja Reddewil
				wiima63 kirjoitti:keskikesällä ja alkusyksystä se on tota 5/15 ja sit myöhemmässä vaihdeessa syksyä ja alkutalvea se vaihtuu 15/25c
Juu nii onki 
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... 552%2C3555 
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 19 Syys 2013 21:21
				Kirjoittaja Iski
				Talvella kun on noita lauhempia jaksoja, niin silloin webasto päälle tai lohkolämmitin ja sitten kone tulille kun vähän esilämmennyt, ei kannata tukkia suodattimia kovilla pakkasilla, kosteuden poistajat on hyviä ja välillä kannattaa tuuletella ovet auki, myös kaikki syötävä pois ja jos sähköä saatavilla, niin noi elektroniset karkottimet pitää hiiret poissa.
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 19 Syys 2013 23:08
				Kirjoittaja Lahti32
				Ajamalla läpi vuoden välttää lumityöt. Saa muuten pudotella keväällä melko köntit alas ja siinä hommassa särkyy kattoluukut helposti. Itse ajan sen verran tiheään ettei katolta lennä mitään pelastusveneen kokoisia lauttoja tielle niinku yhellä tutulla ku lähdettiin hiihtolomalle 

 
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 20 Syys 2013 08:09
				Kirjoittaja transpot
				Kiitoksia vastauksista. Vielä kun saisi nyt sen jonnekkin talvisäilöön. Ennen auton ostoa piti olla niin varma säilytyspaikka ja nytten kun alkaa olemaan kohta ajankohtaista niin alkanut epäröimään mitään selvää vastausta ei saa että saako viedä vai ei...harmittaa ja alkaa jo jännittää että löydänkö paikan talveksi. Auto nyt ns. Yleisellä parkkialuueella ja kohta tulee varmaan sanomista siitä.
kysellään nyt valmiiksi jos tuo ns.luvattu paikka kosahtaa jostain syystä eli
jos jollain tietoa kaarina/turku tai lähistöllä paikasta jossa voisi esim.marraskuusta huhtikuun loppuun säilytellä niin laittaa yv:tä. Mitään hirmuvuokraa köyhä huonopalkkainen pysty maksamaan kuukaudesta..joku 50-100€ vois olla ok.
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 20 Syys 2013 09:05
				Kirjoittaja wiima63
				Luulis sillä hinnalla löytyvän jo sisältäkin lämmintä tilaa jostain päin.
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 20 Syys 2013 09:32
				Kirjoittaja transpot
				Kyllä täällä Turun suunnalla tuntuu olevan kalliit vuokrat mitä nyt katsellut 

neliö vuokrahinnat pyörii jossain 6-8€/kk. Tallihan olisi aika bueno...no mutta riittää Se pihapaikkakin,pääasia et saa jonnekkin mahdollisimman lähelle säilytykseen.
 
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 20 Syys 2013 11:21
				Kirjoittaja KajNyy1
				Palmun alla talven yli
16. lokakuuta lähden viemään autoa jälleen talvisäilytyspaikkaan palmun  alle. Jouluksi palaamme Suomeen lentäen ja auto jää parkkiin palmun alle. Suomeen se ajetaan takaisin huhtikuussa 2014. Aurinkokennot huolehtii akuista automaattisesti.
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 20 Syys 2013 11:42
				Kirjoittaja neppi
				transpot kirjoitti: ...pääasia et saa jonnekkin mahdollisimman lähelle säilytykseen.
Nyt vain täytyy ettiä jostaki Turun suunnalta se palmu. 
N
 
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 20 Syys 2013 12:56
				Kirjoittaja transpot
				neppi kirjoitti:transpot kirjoitti: ...pääasia et saa jonnekkin mahdollisimman lähelle säilytykseen.
Nyt vain täytyy ettiä jostaki Turun suunnalta se palmu. 
N
 
voi olla että saa vähän aikaa sitten etsiä 

 
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 20 Syys 2013 13:04
				Kirjoittaja Lahti32
				Ahdasta on palmukaupungeissa 

 Eilen ajeltiin kaksikerroksisella avomallin bussilla pitkin Palma de Mallorcaa. Koko ajan sai olla väistelemässä yhtä ja toista, oliivipuut raapi ylätuulilasiin... Iteltä ois jääny ajamatta kyseinen reitti omalla Volvolla 

 mut kyllä täällä saattais talven viettää jos vaan löytyis riittävän avarat tienoot
 
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 20 Syys 2013 13:41
				Kirjoittaja salainenagentti_007
				neppi kirjoitti:transpot kirjoitti: ...pääasia et saa jonnekkin mahdollisimman lähelle säilytykseen.
Nyt vain täytyy ettiä jostaki Turun suunnalta se palmu. 
N
 
Hotelli Caribiassa taitaa varmimmin löytyä palmuja Turunseudulla...eikun altaalle parkkiin! Cuba Libreä tropiikissa...
 
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 20 Syys 2013 17:47
				Kirjoittaja Jokelan linja
				Tällälailla kun asettelee talveksi niin ei mene hiiret sisään.
Melkolailla hankala varastaakin.
Kaupanpäälle saa vielä näppärän autotallin henkilöautolle. 

 
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 20 Syys 2013 20:41
				Kirjoittaja Reddewil
				Jokelan linja kirjoitti:Tällälailla kun asettelee talveksi niin ei mene hiiret sisään.
Melkolailla hankala varastaakin.
Kaupanpäälle saa vielä näppärän autotallin henkilöautolle. 

 
Ei helvetti onko tuo kuva aito? Tollaset pukit?
 
			 
			
					
				Re: talvisäilytyksestä.
				Lähetetty: 20 Syys 2013 20:48
				Kirjoittaja Wonderi
				Jos auto saa seistä koko talven ja ne käyttelyt/liikuttelut pystyy osuttamaan suojakelipäiville niin antaa olla vaan kesänaftan tankissa eihän se siellä kiteydy jos ehtii lämmetä ennen moottorin käynnistymistä. Akutkin kestää talven yli hyvin akunkenkä irrotettuna ilman joululatausta, jos ei kestä niin oli jo valmiiksi rikki.