Sivu 1/2
9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 02 Joulu 2013 11:25
Kirjoittaja Reddewil
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 02 Joulu 2013 16:54
Kirjoittaja ansa
joo ja olipas yllätys että tuuppari taas pyörät kohti taivasta

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 02 Joulu 2013 17:08
Kirjoittaja Rosvolinna
Se ensimmäinen versio slide out:ista.
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 02 Joulu 2013 18:35
Kirjoittaja Lahti32
Vauhdilla on tainnut sladittaa että kokonaan kyljelleen on mennyt
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 02 Joulu 2013 19:09
Kirjoittaja 3510iveco
täytyyhän alustan kunto tarkistaa
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 02 Joulu 2013 19:40
Kirjoittaja Pilotti
Lahti32 kirjoitti:Vauhdilla on tainnut sladittaa että kokonaan kyljelleen on mennyt
Kyllä tuo eri kuvien perusteella näyttäisi kulkeneen varsin suoraan, ei sladissa. Tuo risteävän tien penkka sen kai kaatoi, kun tuli vasen pyörä ensin törmään.
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 03 Joulu 2013 09:07
Kirjoittaja motoku
9000 en tiedä, b10l ja b10b tuli kyllä tutuksi. Vaarallisin ajoneuvo, mitä voi joutua ajamaan. Erillisjousitetun keulan pehmeys ja liian suuri takaylitys tekee sen, että sopivan pitkässä heitossa etupyörät käytännössä nousee ilmaan ja hukkaa kerralla kaiken pitonsa. Ratilla saa tehdä mitä haluaa, vaikka nakata ovimonttuun, suoraan mennään....
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 03 Joulu 2013 19:11
Kirjoittaja ansa
motoku kirjoitti:9000 en tiedä, b10l ja b10b tuli kyllä tutuksi. Vaarallisin ajoneuvo, mitä voi joutua ajamaan. Erillisjousitetun keulan pehmeys ja liian suuri takaylitys tekee sen, että sopivan pitkässä heitossa etupyörät käytännössä nousee ilmaan ja hukkaa kerralla kaiken pitonsa. Ratilla saa tehdä mitä haluaa, vaikka nakata ovimonttuun, suoraan mennään....
joo tuollaases tilantees tuulenpuuska ja kuskikin on matkustajana

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 04 Joulu 2013 18:47
Kirjoittaja mikko
ansa kirjoitti:motoku kirjoitti:9000 en tiedä, b10l ja b10b tuli kyllä tutuksi. Vaarallisin ajoneuvo, mitä voi joutua ajamaan. Erillisjousitetun keulan pehmeys ja liian suuri takaylitys tekee sen, että sopivan pitkässä heitossa etupyörät käytännössä nousee ilmaan ja hukkaa kerralla kaiken pitonsa. Ratilla saa tehdä mitä haluaa, vaikka nakata ovimonttuun, suoraan mennään....
joo tuollaases tilantees tuulenpuuska ja kuskikin on matkustajana

No onks se sit auton vai kuljettajan vika.
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 04 Joulu 2013 19:07
Kirjoittaja ansa
mikko kirjoitti:ansa kirjoitti:motoku kirjoitti:9000 en tiedä, b10l ja b10b tuli kyllä tutuksi. Vaarallisin ajoneuvo, mitä voi joutua ajamaan. Erillisjousitetun keulan pehmeys ja liian suuri takaylitys tekee sen, että sopivan pitkässä heitossa etupyörät käytännössä nousee ilmaan ja hukkaa kerralla kaiken pitonsa. Ratilla saa tehdä mitä haluaa, vaikka nakata ovimonttuun, suoraan mennään....
joo tuollaases tilantees tuulenpuuska ja kuskikin on matkustajana

No onks se sit auton vai kuljettajan vika.
no siis aianahan se on viimekädes kuskin vika ,tilannenopeus liian iso ,vaikka noi olosuhteetkin vaikuttaa asiaan

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 04 Joulu 2013 21:11
Kirjoittaja mikko
Voit sisällyttää vain 3 lainausta toisiinsa.
No joo, totta. Jos toi mahuri-Volvo jolla oon tänään liikenteessä muuttuu tos ennen puolta yötä liukkailla ja pimeillä pikkuteillä kotiin päin kurvaillessa yhtäkkiä erillisjousitetuks tuuppariks ja tyrkkään siksi ulos päällysteeltä, oon kyl itekin syyttämässä olosuhteita.
Meinasin nyt vaan et kun tietää millanen se ajoneuvo käytökseltään on, ni ei sitä voi vaaralliseks sanoa sikäli kun teknistä vikaa ei satu olemaan.
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 07 Joulu 2013 22:51
Kirjoittaja Matkamese
Meneeköhän tuo bussi purkuun vai vielä pajan kautta ajoon?
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 07 Joulu 2013 22:59
Kirjoittaja Pilotti
Matkamese kirjoitti:Meneeköhän tuo bussi purkuun vai vielä pajan kautta ajoon?
Eiköhän alle vuoden ikäinen auto korjata, kun taitaa vahingot keskittyä oikean kyljen pellityksiin ja laseihin. Tuskin moottorikaan päässyt kyljellään ollessa pitkään käymään.
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 08 Joulu 2013 00:17
Kirjoittaja mikko
Pilotti kirjoitti:Matkamese kirjoitti:Meneeköhän tuo bussi purkuun vai vielä pajan kautta ajoon?
Eiköhän alle vuoden ikäinen auto korjata, kun taitaa vahingot keskittyä oikean kyljen pellityksiin ja laseihin. Tuskin moottorikaan päässyt kyljellään ollessa pitkään käymään.
Ihanan kallista. Entisessä työpaikassa entinen työkaveri karautti suht pränikän Scanian kylelleen hankeen hyvin, hyvin hitaalla vauhdilla. Ei siis liukunut lainkaan kyljellään, vaan kopsahti sinne ojaan suht suorilta. Annoin itseni ymmärtää, että remontti makso n. 40.000€.
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 08 Joulu 2013 03:17
Kirjoittaja motoku
mikko kirjoitti:
Meinasin nyt vaan et kun tietää millanen se ajoneuvo käytökseltään on, ni ei sitä voi vaaralliseks sanoa sikäli kun teknistä vikaa ei satu olemaan.
juurikin sitä tarkoitin, että lähes kaikkea mahdollista ja niiden yhdistelmiä olen ajanut enkä MILLÄÄN MUULLA keksinnöllä ole muuttunut matkustajaksi voimatta asialle enää mitään. VAIKKA TIESIN miten ne käyttäytyy ja TUNSIN YMPÄRISTÖN TÄYDELLISESTI ja NOUDATIN ÄÄRIMMÄISTÄ VAROVAISUUTTA. vain aivan älytön tuuri on pelastanut minut useamman kerran samantyyppiseltä katastrofilta.
en minä tätä kirjoittaisi, jos tuollainen edes jollakin aistilla havaittavalla tavalla kertoisi ja varoittaisi. en halua väittää vastaan. mutta kun tuollainen bussi EI varoita. siksi autotyyppi on vaarallinen. varokaa!
siinäpä se. siellä on bussi kyljellään. luulenpa että sitä ajoi joku bussiammattilainen.
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 08 Joulu 2013 03:35
Kirjoittaja Wonderi
Täysi kuorma päällä takamoottorisessa ja keskimoottorisessa akselipainot menee ihan samoin kun samat rajat molemmissa tulee vastaan. Tyhjänä sitten takamoottorinen voikin olla kevytkeulaisempi. Mun perstuntumien perusteella paljon moottorin sijaintia suurempia eroja tulee jousituksen ja ohjauksen täsmällisyydestä ja yleensä ehjyydestä (katsastuksesta läpi pääseminen ei tarkoita että olisi lähimainkaan ehjä). 2000-luvun bussit tuntuu olevan paljon täsmällisempiä menemään suoraan kuin 90-lukuiset ja vanhemmat. Huonossa kelissä selkeästi vakain ajamani bussi on muuten takamoottorinen, eikä siinä ole ruotsalaista alustaa.
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 08 Joulu 2013 10:59
Kirjoittaja Lahti32
Kyllä mun ajamista vehkeistä hankalin on ollut saksalaisvalmisteinen erillisjousitettu lyhyt ja korkea takamoottoribussi. Tuulella aivan järkyttävä pidellä verrattuna esimerkiksi Volvoon. Mutta kaikista huonoin on sprinter, näissä muuten on yhteistä saman valmistajan moottori
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 08 Joulu 2013 14:55
Kirjoittaja mikko
motoku kirjoitti:mikko kirjoitti:
Meinasin nyt vaan et kun tietää millanen se ajoneuvo käytökseltään on, ni ei sitä voi vaaralliseks sanoa sikäli kun teknistä vikaa ei satu olemaan.
juurikin sitä tarkoitin, että lähes kaikkea mahdollista ja niiden yhdistelmiä olen ajanut enkä MILLÄÄN MUULLA keksinnöllä ole muuttunut matkustajaksi voimatta asialle enää mitään. VAIKKA TIESIN miten ne käyttäytyy ja TUNSIN YMPÄRISTÖN TÄYDELLISESTI ja NOUDATIN ÄÄRIMMÄISTÄ VAROVAISUUTTA. vain aivan älytön tuuri on pelastanut minut useamman kerran samantyyppiseltä katastrofilta.
en minä tätä kirjoittaisi, jos tuollainen edes jollakin aistilla havaittavalla tavalla kertoisi ja varoittaisi. en halua väittää vastaan. mutta kun tuollainen bussi EI varoita. siksi autotyyppi on vaarallinen. varokaa!
siinäpä se. siellä on bussi kyljellään. luulenpa että sitä ajoi joku bussiammattilainen.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 08 Joulu 2013 16:25
Kirjoittaja Timppa
Ääriolosuhteissa sitä menemisen vakautta viimeistään tarvitaan , jos ei ole, aikansa hakee ja sit ollaan ojassa tai penkan päällä pötköllään.

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 08 Joulu 2013 17:13
Kirjoittaja Rosvolinna
Onhan se näin. Auto ajetaan ojaan, ei se sinne itsestään mene. Paitsi erään kuskin täyspitkä. Kuski kahvilla ja lämpimät renkaat voittivat pitokitkan. Humps ja keksintö löytyi hieman eri paikasta mihin kuski sen muisti jättäneensä. Tarina löytyy kokoelmasta, josta löytyy parhaimpia vahinkokertomuksia vakuutusyhtiöille.
Toinen: Törmäsin puuhun, jota minulla ei ollut = ajoi autonsa naapurin pihaluiskalle. Joku rivitaloyhtiö vissiin...
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 08 Joulu 2013 17:41
Kirjoittaja Puu Tiainen
Ei tuossa alustassa mitään rakenteellista vikaa ole, menee kuin juna takatuuppariksi.
Jäinen tie ja raju sivutuuli, siinä se.
Minä ajoin viime talvena motarilla varmaan samoissa olosuhteissa, jäätä ja tuulta.
Kallioleikkauksen jälkeen avoimella osuudella tuuli työnsi bussin toiselle kaistalle, ei siinä mitään pystyny tekemään, onneks oli penkkaa mihin nojata.
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 08 Joulu 2013 19:11
Kirjoittaja Lahti32
Rosvolinna kirjoitti: Paitsi erään kuskin täyspitkä. Kuski kahvilla ja lämpimät renkaat voittivat pitokitkan. Humps ja keksintö löytyi hieman eri paikasta mihin kuski sen muisti jättäneensä.
ai tarvii käydä kahvillakin

kyllä tuo lahtikko lähti yhtenä talvena omille teilleen kun pysähdyttiin tien varteen vettä heittämään. Humps vaan selän takana ja bussi oli pari metriä lähempänä ojan pohjaa.
Tuli muuten kiire takaisin kajuuttaan, onneksi ei ollut paljoa yleisöä mukana

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 09 Joulu 2013 19:45
Kirjoittaja mikko
Moni pitää etuvetoisia autoja aivan mahdottomina ajaa talvella. Ei tiedä millon lähtee puskemaan mihinkin suuntaan, ylipäätään etuvetosen auton hallinta liukkaalla kelillä on kuulemma aivan mahdotonta.
Voin kertoa, että etuvetoisella pärjää ihan siinä ku taka- tai nelivetoisellakin. Ajelu pitää vaan sovittaa olosuhteiden mukaiseksi. Itse ajelen jo toista talvea etuvetoisella, eikä oo ollu minkäänlaisia ongelmia.
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 09 Joulu 2013 20:43
Kirjoittaja Wilcox
Ei kai kukaan enää tänäpäivänä kyseenalaista etuvetoisen talviominaisuuksia. Nelivetoiset
ovat omassa luokassaan, mutta kyllä etuvetoinen aina kardaanivetoisen takapotkun voittaa
talviominaisuuksissa.
Kardaanimiehet joutuu latomaan hiekkasäkkiä kontin täyteen näin talviaikaan.

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Lähetetty: 09 Joulu 2013 21:12
Kirjoittaja neppi
Paras talviauto (tai siis hauskin) mitä mulla on ollu, oli Skoda 120L joskus junnuna. Makso markan, joten ei haitannu vaikka välillä vähän penkkaan nojaski. Miten liittyy tähän aiheeseen? No seki oli perämoottoriauto.
N