Sivu 1/1
Öljypoltin? bussiin-
Lähetetty: 10 Helmi 2015 19:08
Kirjoittaja miguli1
Muistelin lukeneeni täällä että joku olisi rakennellut bussiin jonkinsortin öljypolttimen lämmitykseen. Mikähän mahtaa moisen härvelin nimi olla?
Re: Öljypoltin? bussiin-
Lähetetty: 10 Helmi 2015 19:34
Kirjoittaja Iski
Laivakamina Kabola tai Reflex ja jokuhan on tehny ittekkin

Re: Öljypoltin? bussiin-
Lähetetty: 10 Helmi 2015 19:36
Kirjoittaja miguli1
Kiitos
Re: Öljypoltin? bussiin-
Lähetetty: 10 Helmi 2015 19:43
Kirjoittaja miguli1
Taitavat olla kaikki 230v malleja.Mahtaiskohan moisen härvelin saada rakennettua 12 tai 24v.Omassa kulkineessa on kyllä julmetun kokoinen webastokin.Tomivuudesta en vielä tiedä kun en ole kerinnyt testailemaan.Tässä vaan tuumailen eri vaihtoehtoja.
Re: Öljypoltin? bussiin-
Lähetetty: 10 Helmi 2015 19:51
Kirjoittaja IRJA

Webastohan sen oljypolttimen nimi on

Sehän toimii kuten kotitalon öljypoltin .
Mutta asiaan
Kyllähän joku kylähullu aikoinaan öljypolttimen laittoi webaston pälopään tilalle ja toimiva sekin oli , olen itse nähnytkin sen toiminnassa mutta siitä aikaa varmaan 15v kun jossain kylähullujen tapaamisessa sitä ihmeteltiin , mutten kuollaksenikaan muista kenen autossa se oli

Re: Öljypoltin? bussiin-
Lähetetty: 10 Helmi 2015 19:59
Kirjoittaja miguli1
Itsellä webaston toimivuudesta vähän huonoja kokemuksia ajoilta jolloin kuluttelin tien pintaa työn puolesta.Toki samanlaisia öljypolttimiahan ne on hiukan eri paketissa vaan.Voisihan sen oman webastonkin raapasta irti ja otta pöydälle tarkempaa tutkiskelua varten.Jos putsais ja tarkistais palopesän.Ja vaihtais vaikka hehkun.On vaan aika kova virtasyöppö tuo webasto.Toisaalta useinhan sitä on piuhan päässä ja agrikaattikin löytyy eli latausvirtaa akkuloisille on.
Re: Öljypoltin? bussiin-
Lähetetty: 10 Helmi 2015 20:06
Kirjoittaja Iski
Kabola tarvii 230 v, Reflex ei tarvi sähköä ollenkaan jos sen saa esim ruumaan että toimii vapaakierrolla, muuten tarvii kiertovesipumpun ja niitähän löytyy 12v, 24v ja 230v, Refleksillä on myös pieniä kaminoita joissa ei ole vesikiertoa ollenkaan.
Re: Öljypoltin? bussiin-
Lähetetty: 10 Helmi 2015 20:23
Kirjoittaja wiima63
miguli1 kirjoitti:Itsellä webaston toimivuudesta vähän huonoja kokemuksia ajoilta jolloin kuluttelin tien pintaa työn puolesta.Toki samanlaisia öljypolttimiahan ne on hiukan eri paketissa vaan.Voisihan sen oman webastonkin raapasta irti ja otta pöydälle tarkempaa tutkiskelua varten.Jos putsais ja tarkistais palopesän.Ja vaihtais vaikka hehkun.On vaan aika kova virtasyöppö tuo webasto.Toisaalta useinhan sitä on piuhan päässä ja agrikaattikin löytyy eli latausvirtaa akkuloisille on.
Elä traumoista välitä näissä busseissa olevat webastot on samanlaisia kun kotipolttimetkin. Eli näissä _EI_ ole hehkua niinkun perinteisissä vikaherkissä webastoissa.
Näissä on korkeapaine poltin eli toimii kun kotiöljypoltin nafta sumutetaan paineella sumuna suuttimen läpi ja kipinäkärjet sytyttävät seoksen. Lähes yhtä toimintavarmoja kun kotiöljypolttimetkin. 6-7 amppeeria taitaa viedä ?
Jos siis siellä Webasto DBW 2010/2020 noista muista merkeistä mitä ollu 80 lukusissa ei oo käsitystä miten ne toimii.
Re: Öljypoltin? bussiin-
Lähetetty: 11 Helmi 2015 12:10
Kirjoittaja Rantarosvo
Kannattaa noissa laivakaminoissa olla polttoaineputkessa magneettiventtiili. Loppuu polttoaineen valuminen jos liekki sammuu. Perinteisestihän niissä ei oo polttoainepumppua vaan se tulee painovoimalla. Itellä oli aikonaan reflex ja magneettiventtiili oli ainoo mikä sähköä kulutti, eli pienellä kulutuksella toimii.
Periaatehan niissä on yksinkertanen. Putkikierukka joka pystyasennossa ja siinä kiertää vesi. Liekki palaa keskellä.
Miulla on jossain nurkissa jonkun metsäyhtiön teettämä metsäkoneen moottorilämmitin. Siihen laitetaan nestekaasu tohon ja teho on melkonen. Kone lämpiää alta kymmenen minuutin. Metalli siinä on on jotain eksoottisempaa, ei kuulemma pajarauta kestä. En oo vielä keksiny mihin kohtaan autoa sen vois virittää niin ettei auto pala

Re: Öljypoltin? bussiin-
Lähetetty: 11 Helmi 2015 12:31
Kirjoittaja Reddewil
wiima63 kirjoitti:miguli1 kirjoitti:Itsellä webaston toimivuudesta vähän huonoja kokemuksia ajoilta jolloin kuluttelin tien pintaa työn puolesta.Toki samanlaisia öljypolttimiahan ne on hiukan eri paketissa vaan.Voisihan sen oman webastonkin raapasta irti ja otta pöydälle tarkempaa tutkiskelua varten.Jos putsais ja tarkistais palopesän.Ja vaihtais vaikka hehkun.On vaan aika kova virtasyöppö tuo webasto.Toisaalta useinhan sitä on piuhan päässä ja agrikaattikin löytyy eli latausvirtaa akkuloisille on.
Elä traumoista välitä näissä busseissa olevat webastot on samanlaisia kun kotipolttimetkin. Eli näissä _EI_ ole hehkua niinkun perinteisissä vikaherkissä webastoissa.
Näissä on korkeapaine poltin eli toimii kun kotiöljypoltin nafta sumutetaan paineella sumuna suuttimen läpi ja kipinäkärjet sytyttävät seoksen. Lähes yhtä toimintavarmoja kun kotiöljypolttimetkin. 6-7 amppeeria taitaa viedä ?
Jos siis siellä Webasto DBW 2010/2020 noista muista merkeistä mitä ollu 80 lukusissa ei oo käsitystä miten ne toimii.
Kyllä joo, taitaa kaikki yli 10kW tehoiset olla "painesuutin" eli öljypoltintyyppisiä kipinäsytytyksellä. Webasto 2020/300, paloilma / korkeapainelöpöpumppu on n.100W (4,2A @ 24V). Vesipumppu toinen mokoma mutta sillon tehoa on 23,3 - 30kW eli karkeasti 10 kertaa alde tjsm.
Re: Öljypoltin? bussiin-
Lähetetty: 11 Helmi 2015 19:32
Kirjoittaja Victorjussi
Webastohan (siis iso sellainen) on juurikin öljypoltin+kattila rakennettuna sellaiseen muotoon, että sitä voidaan järkevästi, turvallisesti ja varmasti käyttää erityisolosuhteissa. Näitä esim kylmä, kosteus, tärinä ja pieni "pannuhuone". Paketti on oikein huollettuna oikein tosi varma peli.
Semmonen mielenvika tässä käyny itellä, että josko ajaessa tai jos ei oo ajoa, niin sitte weballa lämmittäs illalla niitä varaajia sänkyjen alla ja nukkus sitte sen yön hiljasuuvessa aina niitten varas.
Paljokohan tuommonen kesäkäyttöön viilattu katiska sitte tarviis niit suolavesii, että pohjanmaan kesähallayön pärjäis

Re: Öljypoltin? bussiin-
Lähetetty: 14 Maalis 2015 21:37
Kirjoittaja Lonely-Rider
Tuossa mun maasto scaniassa on ruotsalaisten tekemä "reflex"tyyppinen ilma lämmitys ,eli kamina osa on samanlainen sisältä kuin nuo laivakaminat mutta siinä on peltinen lämmön vaihdin ja kanavat lattiassa mistä puhaltaa lämmintä ilmaa (koppi pysyy todella hyvin lämpimänä kovallakin pakkasella ja paikat kuivana kun ilma kiertää).Polttoainetta valopetrooli/diesel kuluu noin 1dl/tunti.Tuli sytytetään ulkopuolelta luukusta ja taitettava savupiippu tulee nurkasta ylös ja käryt menee taivalle eikä haise.Puhallin kuluttaa virtaa noin 1,5A/h ja on lähes äänetön.Kuva kaminasta ulkopuolelta
scanian öljykamina
Re: Öljypoltin? bussiin-
Lähetetty: 15 Maalis 2015 09:09
Kirjoittaja B9M
Ihan sama säädin kuin kabolassa.

Potikasta päältä säädetään liekkiä ja Viiva kyljessä merkkaa minimimitan säiliön pohjan korkeudelle (muistaakseni 15 cm yli) Liekkivahti pitäs katkaista syötön kun liekki sammuu, joko mötikkä säätimen jälkeen tai säiliön jälkeen. T. Ari
Re: Öljypoltin? bussiin-
Lähetetty: 15 Maalis 2015 09:32
Kirjoittaja Victorjussi
Ja mistä tuommosenki saa? Ihan uus asia? Ruotsin armeijan autoissako tuommonen ollu. No, tuskin se scania sitä on rakentanu, onko se näitä samoja laivakaminoita sovellettuna, vai? Paljonko tuo on mitoiltaan?
Re: Öljypoltin? bussiin-
Lähetetty: 15 Maalis 2015 10:00
Kirjoittaja Reddewil
Tuohan vaikuttaa ihan vastaavalta ku UPO:n kultaliekki. Mulla on sellanen tuolla kellarin "projektijonossa" odottamassa tutustumista, sen kotelosta vaan putket asunto-osaan ja tieksikkapuhallin siirtämään ilmaa. Tai kieppi kuparia ja vesi kiertämään patteriin - varaajaan...
Re: Öljypoltin? bussiin-
Lähetetty: 15 Maalis 2015 11:36
Kirjoittaja Lonely-Rider
Just sama periaate kuin kultaliekki,kabola,reflex...tässä laitetaan puhallin päälle 1tai 2 nopeus samalla aukeaa tuo kuvassa oleva magneettikytkin,polttoaine valuu omalla painollaan jerrykannusta säätimelle josta säädetään liekin suuruutta.Tuossa on myös bimetallijousi sähköjohdossa kaminan sisällä ylikuumenemisen varalta eli jos kuumenee jostain syystä liikaa magneettikytkimeltä lähtee sähköt pois
Tuo lämmitin on vakiona asennettu ruotsin armeijan radio koppeihin mitä kuskataan eri vehkeillä mm.scania tgb30 (minulla käytössä scania ja radiokoppi lavalla).lämmitin on yksinkertainen ja varmatoiminen
Re: Öljypoltin? bussiin-
Lähetetty: 15 Maalis 2015 11:55
Kirjoittaja Victorjussi
Alkaa pahasti vaikuttaa siltä, että tuommosesta tai laivakaminasta löytys se minun kaipaama kesävepasto.
Re: Öljypoltin? bussiin-
Lähetetty: 15 Maalis 2015 12:05
Kirjoittaja Lonely-Rider
Tuo on just kuin laivakamina mutta kiinteästi asennettu,siinä on kopin sisäpuolella luukkun alla pieni levy missä voi keittää vaikka teetä.
Re: Öljypoltin? bussiin-
Lähetetty: 15 Maalis 2015 12:32
Kirjoittaja Victorjussi
Kai siitä valmistajan nimikin jostain löytyy, ni nähtäs mihin sylttytehtaalle ne johtavat?
Mullahan kyllä jo on 23kw vesi- ja 1,7kw ilmaweba, mutta kumpikaan ei melun osalta täytä täydelleen minun laatuvaatimuksia.
Re: Öljypoltin? bussiin-
Lähetetty: 15 Maalis 2015 12:57
Kirjoittaja Lonely-Rider
Merkki on Tervento aktiebolag typ:kaf4 .Joskus googlettelin mutta huonosti löytyy tietoa kun tuo laitoshan on tehty kauan ennen nettiä .Minä asensin tuohon toiseksi lämppäriksi 1,7kw ilmawebaston mutta käyttämättä on jääny kun kuluttaa virtaa enempi ja äänekäs
Re: Öljypoltin? bussiin-
Lähetetty: 16 Maalis 2015 18:00
Kirjoittaja esaheikki
Tuossa kultaliekissä säätö toimii sillä periaatteella tuossa säätimen sisässä on koho joka säätää polttoaineen pinnan tuohon viivaan ja pesä on visu tuon viivan alapuolelta niin se ei tulvi ja säätimen ja palopesän välissä on iso säätösuutin jotai 5mm reijällä.Viimmetalvena tutkin tuota kultaliekkiä ,eioo polttoaineestaa kovin ranttu siinä oli ollut sama polttoöljy yli 30 vuotta ja hyvin vielä sytty.Polttelin pihalla ja sitte mietin mitähän tuollaki tekis.
Esa Ä