Sivu 1/1

Missä kulkurisi kone

Lähetetty: 10 Elo 2007 16:17
Kirjoittaja Lahti32
Kuinkas on kulkurit alustansa valinneet, toinen tykkää hetkusta, toinen pannarista ja kolmas tuupparista. Uusille selvyyden vuoksi nämä nimitykset vielä:

Etumoottori = hetku, keulakone etuakselin etupuolella

Keskimoottori = mahuri, pannari, kone akseleiden välissä

Takamoottori = tuuppari, takatuuppari, kone taka-akselin takapuolella

Lähetetty: 10 Elo 2007 16:22
Kirjoittaja Lahti32
Ensin meinasin laittaa että ei aleta inttämään kunkin vaihtoehdon paremmuudesta tai huonommuudesta mutta voishan sitä vähän väitelläkin vaikka keskimoottoritieteen tohtoriksi, kunhan ei mene liian vakavaksi :wink:

Lähetetty: 10 Elo 2007 16:32
Kirjoittaja Lahti32
Mahurissa hyvää

* Moottori ei haittaa rakentelua
* Takatallit ja saunat mahdollisia
* Helppo huoltaa konetta molemmista sivuluukuista ja päältä
* Alhainen painopiste > hyvä ajettava
* Helppo äänieristää tosi hiljaiseksi

Huonoa

* Volvon etukardaanisysteemi syvältä
* Läpilastattavaa tavaratilaa vähemmän
* Ei tuu nyt muuta mieleen

Lähetetty: 10 Elo 2007 19:22
Kirjoittaja Jone
Tuupparissa hyvää:

* Todella hiljainen matkain
* Etutila+keskitila "tyhjä" sisäänkäynnille
* Sallii matalan/tasaisen lattian(lopussa nousu)
* Kuolevaisen huoltotoimet suoraan nenän edessä kyykkimättä

- Painojakauma osin hankala
- Ei salli takatallia, esim pikkuautolle, ei oikein keikkabussiksi

Lähetetty: 10 Elo 2007 20:27
Kirjoittaja MAN
Mjaa..... mullon toi etumoottori mutten oo aatellu jotta se olis äänekäs..... enemmän antaa toi Letukka ja Volovo rengasääniä tienpäällä..... mutta kai se on sitte äänekäs...........:-)).... parasta on suuri takatalli..... no.... on kai se miinusta ku joutuu voimisteleen jotta pääsee kuskinpenkille...... tai sitte menee kuskinovesta....:-)

Lähetetty: 10 Elo 2007 21:06
Kirjoittaja H.Tawast
Meillä etumoottori ja jokseenkin äänekäs, mutta juttelemaan kuitenkin pystyy huutamatta ja puhumaan kännykkään. Jonkinverran äänieristetty, mutta lisää täytyy laittaa. Se on hyvä puoli, jotta koneeseen pääseen hyvin käsiksi ja huoltamaan. Perinteisen tyyppiset vivustot moottoriin, eli helpohkot korjata ja huoltaa. Miinusta on tietty hieman ahdas etuosa, mutta plussaa esim. tuuppariin, korkea takatila.

Lähetetty: 10 Elo 2007 23:20
Kirjoittaja JussiK
jone-51k kirjoitti:Tuupparissa hyvää:

* Todella hiljainen matkain
* Etutila+keskitila "tyhjä" sisäänkäynnille
* Sallii matalan/tasaisen lattian(lopussa nousu)
* Kuolevaisen huoltotoimet suoraan nenän edessä kyykkimättä

- Painojakauma osin hankala
- Ei salli takatallia, esim pikkuautolle, ei oikein keikkabussiksi
Unohtupa yksi, eli:
* Suuret tavaratilat

Ja tuota hiljaisuutta ei voi koskaan liikaa kehua. :wink:

Lähetetty: 11 Elo 2007 08:34
Kirjoittaja KajNyy1
Mahuri Volvo B10M Lisätään siihen mitä jo mainittu mahureista.
:arrow: Tasapainoinen käyttäytyminen liukkaalla akseli kuormat 50% ja 50% kun ollaan normaali matkailukäytössä, takatalli painon kannalta tyhjä.
:arrow: Takateltta=talli lattia takaosassa hyvin matalalla

Lähetetty: 11 Elo 2007 11:35
Kirjoittaja Bussiton
Kyllä mä oon kans ton mahurin puolella :wink: kävin kokeilemassa takamoottori Lahti Eaglea K112, niin ei se kyllä mikään kovin hiljainen ollut :shock: :roll: mut kun kokeilin vm.-88 B10M:än Wiimalaista niin siinä oli kyllä hiljanen kabiini :D eikä se remontoiminen mitään kauheen vaiketa tossa mahurissa ole :wink: nostaa vaan luukut lattiasta ylös, niin siinähän ne olla möllöttää :lol: kun kävin Paimelassa ettimässä sopivaa mittarin nopeudenmuuntajaa ei mennyt kun muutama minutti kun otti vanhan pois ja uusi tilalle :shock: ja se kävi näppärästi taaemmasta huoltoluukusta :shock: :lol: ei tarvinnut könytä yhtään auton alla vaan olla möllötteli siinä vaihdelaatikon päällä :shock: :lol: :lol:

Lähetetty: 12 Elo 2007 21:16
Kirjoittaja B9M
Mahurille tietysti pojo. Tv. Ari

Re: Missä kulkurisi kone

Lähetetty: 13 Elo 2007 21:35
Kirjoittaja volvo240
Meidän scaniassa etumoottori, konehuone hyvin äänieristetty ei ole ääniongelmia ja helppo huoltaa .(saa istua penkillä ja tarkistella öljyjä :).

Re: Missä kulkurisi kone

Lähetetty: 14 Elo 2007 00:17
Kirjoittaja motoku
takatuuppari-turistia vaikea ajaa korvakuulolta :lol: :lol:
ei kuulu hälyäänet eikä luistavat hihnat...
ja keula on kevyt :!: nousee esim loskan päälle sen kummemmin varottelematta :?

mahurissa painojakauma ok, mutta sisältää muuten väkisin tehtyä tekniikkaa, etukardaanit, erilliset öljysäiliöt ym
onneksi volvo ehti tehdä niitä niin kauan, että oppivat pärjäämään "kaadetun koneen" kanssa

etukoneinen lähes identtinen vastaavan kuorma-auton kanssa, jolloin osat yleisempiä, mutta tyhjänä perä on kevyt..
korvan vieressä huriseva kone tosin auttaa ajamaan tarkimmin, jolloin ne liukkaalta lähdötkin onnistuu :wink:
ompahan muuten mahtava kardaani tossa f112 (av6500): 5 ristikkoa ja 3 kannatinta :!: :!: :!:
ja joku niistä kilahtaa liikkeelle lähdettäessä. APUVA :!:

10 vuoden kuluttua alkaa kaikki aihiot olla takakoneisia, halusimme sitä tai ei :shock: :shock:

Re: Missä kulkurisi kone

Lähetetty: 14 Elo 2007 10:52
Kirjoittaja Jone
ja keula on kevyt :!: nousee esim loskan päälle sen kummemmin varottelematta :?
Tämän olen huomannut. Yritänkin nyt hieman ottaa huomioon josko saisi rakenneltua niin että painoa saisi keulallekin eikä vaan taka ja keskiosiin. Scania K92 on vielä ajettavissa omilla kyvyillä mutta tuo Neoplan Skyliner onkin aikamoinen vempula ja vaatii enempi keskittymistä. Heitoissa keula tuntuu nousevan ilmaan.