No
puomin päässä on oltu, ja
kuvakin siitä tuli otettua. Sinänsä harvinainen tapaus sattui heti matkailuhistorian alkumetreillä - aiemmin tuli työajoa vanhoilla/entisillä busseilla useampikin kilometri ja silloin tapahtui vain kaikenlaista "tavallistä" pientä:
-ei starttaa, virta on loppu koska akut p..kana ja moottori lähtee huonosti käyntiin (Aina ekalla ja nyt kun piti kaks kertaa niin...)
-polttoainejärjestelmä jäätyy -35 pakkasella koska tankissa on kesälaatua
-sama juttu koska tankisssa on vettä
-laturi hajoaa ja matkaa tehdään pelkillä parkkivaloilla
-jarrut jäätyy koska hra X ei ole täyttänyt tenttukuppia
-lasinpyyhkijä(/pissapoika ei toimi talvella koskaan (normaalitilanne)
-auto jäätyy koska jäähdytysjärjestelmässä on liian laimeat nesteet
-polttoaineen siirtopumppu hajoaa, kalvo puhki ( tilalle laitettiin ensimmäinen käsiinsaatu sopiva osa eli sunnuntaiaamuna huoltamolta löydetty 12 v pissapojan pumppu ja sähköt akun keskinavasta, toimi vielä pitkään...)
-kytkin hajoaa koska se on kulunut loppuun
-startti hajoaa koska on startattu vaihde päällä koska kytkin on rikki...
Yleisesti ottaen varmaankin puolet vioista ovat sellaisia jotka on joko varoittaneet itsestään, johtuvat huollon laiminlyönnistä tai ovat seurausta siitä toisesta viasta joka on laiskuuden/kiireen/tms. vuoksi jätetty korjaamatta.
Kulkurikilometreillä (<5000 km / vuosi useimmilla ?) ja pelkilä kesäkelillä ajettaessa on välille jäämisen riski pieni ja paras keino sen ehkäisemiseen on huollettu auto (öljyt ja muut nesteet, hihnat ja renkaat kunnossa). Jos näistä on pidetty huolta niin se mitä sitten sattuu kuuluu harrastukseen.
Auton rakenteen ymmärtäminen ja hyvinvarustettu työkalupakki auttaa. Kesällä ei tuo välille jääminenkään niin haittaa kun voi nukkua melkein missä vaan paitsi moottoritiellä. Ennenvanhaan venäläiset rekkakuskit teki keskitalvellakin linja-autopysäkillä hiilipannun lämmössä suurremontteja hajonneille autoille ja muutaman päivän päästä auto oli taas mystisesti hävinnyt. Mutta jos aikoo käyttää yhteiskunnan palveluita niin viikonloppuna minkään ei kannata mennä rikki joten pidemmän matkan aikataulussa kannattaa olla pari varapäivää loppupäässä.
Välille jäädessä paikalliset raskaan kaluston kuljettajat tietää ne edullisemmat paikat jossa auto kannattaa korjauttaa. Maaseudulla ollaan aika hyvin tuttuja tämän tekniikan kanssa (taidot löytyy ehkä kaikkialta muualta paitsi henkilöautojen merkkikorjaamosta...)