Uusi bussihullu ilmoittautuu mukaan

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Vemppula
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Heinä 2023 06:20
Location: Ummeljoki

Uusi bussihullu ilmoittautuu mukaan

Viesti Kirjoittaja Vemppula »

Hei,
Olen uusi näissä piireissä mutta unelmoinut silti omasta bussista jo jonkin aikaa. Ongelma tulee vaan siinä että unelmana on kaksikerroksinen ja talviasuttava kulkuri. Käytännössä haluaisin rakentaa minikodin jossa asua jatkuvasti.

Ymmärrän hyvin että huomattavasti helpommalla ja halvemmalla pääsisi kolmen vuoden ajan yksikerroksisella kulkurilla. Ja päätilaakin olisi enemmän. Tosin olen lyhyen läntä niin ainakin Onnibussissa mahduin hyvin kävelemään suorana molemmissa kerroksissa.

Onnibussista puheen ollen millä nimellä löytää netistä sen lisäboxin mikä onnibussissa on? Lasketaankohan se bussin pituuteen vai saako se ylittää suurimman sallitun mitan jos itse bussi on vaikka 15m pitkä?

Olisi melkoinen kysymysten tulva tulossa.

Ensinnäkin mikä aihio olisi hyvä ettei joutuisi koko runko uusimaan ruostevaurioiden takia.
Tuolla projekti puolella oli Neoplanin se iso 4 akselinen bussi jo kohta 10 vuotta kestänyt rakentelu. Autossa mittavat ruostevauriot.
Oma suunnitelma olisi enintään 2 vuotta ja homma valmis.

Uskaltaako siis ulkomaista hankkia Neoplan, Van Hool tai joku muu? Vai onko parempi pysyä Scaniassa tai Volvossa? Ulkomailta saisi DD:n edullisesti. Mitä mahtaa maksaa bussin tuonti Suomeen?

Olisiko turisti vai linja versio parempi? Linja versiossa ei ole ulkopuolisia varastotiloja ollenkaan. Tosin kaikki tilat täytyy kuitenkin olla lämpimiä ettei vedet jäädy.

Mikä lämmitysmuoto olisi hyvä? Suurinosa ajasta tarkoitus asua paikoillaan johdon perässä. Pilp, Vilp, ilp, kaasu, sähkö, alde, trumatic? Lattialämmitys ja iv kuitenkin tehtävä? Paneelit tulee katolla ja isoa akustoa olen suunnitellut sekä agrekaatti varalle.

Pystyykö näissä peleissä elämään ilman kaasu järjestelmiä? Induktioliedellä yms? Vai onko kaasu hyvä tehdä varajärjestelmäksi?

Onkohan ruisku uretaani kaikkein kätevin tapa eristää bussi? Miten paksusti täytyy laittaa?
5cm, 10cm?
Millaisia budjetteja bussin rakentajilla on ollut?

Jotta oma toteutuu niin lähes kaikesta joudun luopumaan eli alkaa ihan uusi elämä.

Kuluista puheenollen, millaisia kiinteitä kuluja kertyy kun asuu bussissa/vaunussa/autossa?
Sähkö, vakuutus, kaasu, kausipaikka, lämmitys?
Ajokulut on sitten ihan erikseen eli polttoaine, ajoneuvovero, liikennevakuutus, yms.

Mitrn osoitteen muutos menee jos ei ole kiinteää osoitetta missä asuu? Eli on niin sanotusti nomad? Miten kaikki viranomais asiat hoidetaan? Aluksi ainakin olisi tarkoitus oleskella kausipaikalla. Mahdollisesti jossain kohti jos löytyy niin hankkia oma pieni tontti jolloin kiinteä osoite taas mahdollinen.

Minkälainen lämmitystehon kw tarve bussissa on? Tykkään asustella viileässä joten talvilämpö on varmaan 18 astetta. Vaatetta saa aina päälle.

Mitenkäs saunan kanssa, sellainen myös haaveissa. Kumpi kiuas parempi bussissa, sähkö vai puu? Pystyisikö kevyt takka olemaan varalämmön lähde bussissa? Mitä kaikkea huomioitava kun asentaa tulisijan autoon?

Oletteko tehneet ennakkoon kuinka hyvät suunnitelmat/piirustukset? Rakenne, sähkö, vesi, viemäri, lämmitys, ilmastointi?
Vai onko kaikki vaan päässä ja sitten improvisoidaan? Itsellä olisi tarkoitus tehdä hyvät suunnitelmat ennakkoon tietokoneelle josta sitten näkee mahdolliset mokat ja pystyy muuttamaan suunnitelmaa. Tilan fiksu käyttö kuitenkin kaiken A ja O.

Tästä päästään painojakaumaan. Oletteko kuinka hyvin tasapainottaneet bussin? Kun laittaa säiliöitä, akkuja, koneita yms. Ettei kaikki menisi vahingossa samalle puolen bussia tai olisi perässä painona kun siellä sattui olemaan hyvä tila.

Olettekos kuinka paljon asentaneet taloautomaatiota busseihin? Itsellä tämä myös tarkoitus jotta lähes kaikkea voisi seurata kännykällä.

Mistä hankitte rakennus materiaalin? Ostatteko kaiken uutena erilaisista kaupoista vai selaatteko nettissä kirppiksiä ja roskalavoja yms. jotta saisitte mahdollisimman halvalla? Mitkä paikat olisi hyviä hankkia tavaraa?

Millaisissa paikoissa rakennatte bussia? Oma piha, vuokrahalli (paljonko maksaa), naapurin piha?

Mietteissä olisi että jättäisin vain yhdet portaat yläkertaan sekä ainoastaan yhden oven asuintilaan. Tällä saisin lisätilaa käyttöön. Mutta onko jokin lakipykälä joka määrittää ettei niitä voi poistaa? Toimiiko ne hätäpoistumisreittinä? Tosin ikkunan läpi pääsee aina.

Kiitos, jos jaksoit lukea loppuun asti oli paljon asiaa.
Toivoisin vielä että vastaukset olisivat fiksuja, eikä netin tyyliin mollaamista.
Kyllähän ihmisellä saa unelmia olla, suuriakin.
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 297
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: Uusi bussihullu ilmoittautuu mukaan

Viesti Kirjoittaja setrailija »

Moro ja onneksi olkoon harrastuksen pariin tulosta.
kyllä mie pysyisin turistialustassa konttitilaa ei koskaan ole liikaa. takamoottori vai mahuri siinäpä on ikuinen kysymys. itse asunut talvet espanjassa linja-autossa ja nykyisin pienessä 17 paikkaisessa m-b.ssä. on helppo siivota eikä ylimääräistä tavaraa kulje mukana. suihkua kaipaan eniten.
Lämmitykseen panostaisin webasto,kaasu,ilppi tai mikä tahtoaan niin ainakin kaksi eriversiota. vesivaraaja ja webasto on kätevä, voi ajonaikana varata lämpöä. kiinalainen ilmalämmitin on hyvä hätävara. jatkakoon joku noista eristyksistä miulla niitä ei paljoa ole. ikkunat vuotavat miusta eniten. Bussin tuonti ulkomailta on helppoa paritonnia tulee kuluja meno+paluu ja majoitus. y-tunnuksella alv jää pois. 15 metrisellä laivaliput on todella arvokkaat alta 12m voit varata matkailu-auton paikan ei tarvii mennä rahtipuolenkautta.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Niehku_vanlife
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 02 Loka 2022 10:16
Location: Jaala

Re: Uusi bussihullu ilmoittautuu mukaan

Viesti Kirjoittaja Niehku_vanlife »

Tätähän pitää ruveta seuraamaan, kun meilläkin on DD ajatuksissa.

Nykyinen 11m oli aikalailla valmiiksi rakennettu ja toimii kyllä reissuautona, mutta ei siinä voi kokonaan asua.

Olikos täällä kenelläkään DD-bussia, että pääsis vähän katsomaan ratkaisuja?
leemu
Kansleri
Viestit: 1035
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Uusi bussihullu ilmoittautuu mukaan

Viesti Kirjoittaja leemu »

http://kylahullutkulkurit.fi/forum/view ... f=2&t=8786

Tuossa on ainakin yksi oikein viimeisen päälle hieno dd.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Uusi bussihullu ilmoittautuu mukaan

Viesti Kirjoittaja Jule »

Linja-autossa se takakontti pitää sisältyä siihen 15m, se on oikein erikseen linja-autopykälissä mainittu, mutta vastaavaa tarkennusta ei muissa ajoneuvoluokissa ole... Pitäisikö tulkita että muissa se sitten saa olla lisänä. Tosin jos auto on asuntoauto tai kuorma-auto, niin suurin sallittu pituus on suomessa 13m, maailmalla 12m. Mun tietääkseni 13m asuntoautolla ei saa ajella kuin suomessa ja ruotsissa.

Linja-autoa kuljettavalla pitää olla linja-auto kortti, sekä suomessa muita kuin saman talouden ihmisiä kyydittäessä myös voimassa oleva ammattipätevyys.

2 kerroksisia ei tietääkseni ole valmistettu ruostumista vastustavasta metallista, eli käytännössä etsittävä jotain eteläeuroopan suolaamatonta yksilöä, tai sitten vaan elettävä sen ruosteen kanssa.

2 kerroksisia "ei turisti" malleja ei liene kuin brittien kaksikerroksisia. Paikallisliikenteen bussissa on pakko olla riittävä sisäkorkeus kävelyyn ja seisoville matkustajille, joka on vähintään jotain 4,5m luokkaa. Briteissä ja suomessakin ok, mutta yleisesti kiellettyä, joten kaksikerroksinen paikkuri ei liene realistinen vaihtoehto.

Roikan perässä lämpöpumpulla lämmittäminen on edullisinta, mutta käytännössä järkevintä on mitoittaa lämpöpumppu vain pienehköön pakkaseen, ja avustaa kovemmilla pakkasella kaasulla tai polttoöljyllä. Ongelmaksi tulee helposti se että tehokkaan lämpöpumpun minimiteho on myös isompi, jolloin se käy hyvin lyhyissä jaksoissa silloin kun tehoa ei paljoa tarvita.

Vilp on kalliimpi kuin ilp, mutta samalla tietysti vilp mahdollistaa mukavamman ja tasaisemman lämmönjaon. Ilp saa myös kanavoitavana, eli se yhteen kohtaan sijoitettava patti ei ole ainoa malli.

Ilman kaasua pystyy elämään, mutta sähköpuoli pitää silloin tehdä vaan vähän järeämmäksi. Tosin tuo lämpöpumppu jo edellyttää melko tukevaa sähköä, siinähän nuo menee samalla.

Irtolaislakia ei enää käsittääkseni sen kummemmin enää toimeenpanna, mutta ehkä käytännössä on järkevintä olla kirjoilla esim jollain sukulaisella tms.
Paitakauppias
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
Truck: Scania OmniExpress
Location: Tampere

Re: Uusi bussihullu ilmoittautuu mukaan

Viesti Kirjoittaja Paitakauppias »

Mulla on ollut kaksi eri hallia, vuokrat alveineen suuruusluokkaa 1400-1700e/kk, sisältäen lämmityksen ja veden. Sähköt joutuu maksamaan itse.
Vemppula
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Heinä 2023 06:20
Location: Ummeljoki

Re: Uusi bussihullu ilmoittautuu mukaan

Viesti Kirjoittaja Vemppula »

Paitakauppias kirjoitti: 30 Heinä 2023 18:45 Mulla on ollut kaksi eri hallia, vuokrat alveineen suuruusluokkaa 1400-1700e/kk, sisältäen lämmityksen ja veden. Sähköt joutuu maksamaan itse.
Jos halli vuokrat liikkuu noissa hinnoissa joutuu kyllä miettimään jotain muuta ratkaisua. Onko sitten iso pressuhalli tai ihan taivasalla..?
Vemppula
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Heinä 2023 06:20
Location: Ummeljoki

Re: Uusi bussihullu ilmoittautuu mukaan

Viesti Kirjoittaja Vemppula »

leemu kirjoitti: 30 Heinä 2023 11:33 http://kylahullutkulkurit.fi/forum/view ... f=2&t=8786

Tuossa on ainakin yksi oikein viimeisen päälle hieno dd.
Hieno on kyllä, tosin ei minun makuun mutta hieno.

Tää ei oo DD mut enemmän vaikuttais tulevan mun makuinen. Hienoja videoita tehty rakentamisesta.
https://www.kylahullutkulkurit.fi/forum ... f=2&t=8784
Vemppula
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Heinä 2023 06:20
Location: Ummeljoki

Re: Uusi bussihullu ilmoittautuu mukaan

Viesti Kirjoittaja Vemppula »

Niehku_vanlife kirjoitti: 30 Heinä 2023 09:27 Tätähän pitää ruveta seuraamaan, kun meilläkin on DD ajatuksissa.

Nykyinen 11m oli aikalailla valmiiksi rakennettu ja toimii kyllä reissuautona, mutta ei siinä voi kokonaan asua.

Olikos täällä kenelläkään DD-bussia, että pääsis vähän katsomaan ratkaisuja?
Onko sun nykyinen bussi näkyvillä missääm sivustolla tai voisitko laittaa kuvia, kertoa tarinaa?
Vemppula
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Heinä 2023 06:20
Location: Ummeljoki

Re: Uusi bussihullu ilmoittautuu mukaan

Viesti Kirjoittaja Vemppula »

setrailija kirjoitti: 30 Heinä 2023 07:44 kyllä mie pysyisin turistialustassa konttitilaa ei koskaan ole liikaa.
Tarkoitus päästä kaikesta turhasta tavarasta eroon ja kulkurin rakennuksen jälkeen myös hävittää suurinosa työkaluista. Ja kaikki tavaratila olisi sitten bussin sisällä lämpöisessä. Siksi meinasin sen peräboksin laittaa jonne sitten saisi kylmän kestäviä koneita, ilp yms.

Lämmitykseen panostaisin webasto,kaasu,ilppi tai mikä tahtoaan niin ainakin kaksi eriversiota. vesivaraaja ja webasto on kätevä, voi ajonaikana varata lämpöä. kiinalainen ilmalämmitin on hyvä hätävara.
Täytyy miettiä kovasti tuota lämmitysratlaisua, mikä olisi hyvä. Suurinosa ikkunoista tarkoitus peittää eristeellä niin helpottaa lämmitystä.
jatkakoon joku noista eristyksistä miulla niitä ei paljoa ole. ikkunat vuotavat miusta eniten. Bussin tuonti ulkomailta on helppoa paritonnia tulee kuluja meno+paluu ja majoitus. y-tunnuksella alv jää pois. 15 metrisellä laivaliput on todella arvokkaat alta 12m voit varata matkailu-auton paikan ei tarvii mennä rahtipuolenkautta.
12m ei riitä minun suunnitelmille, 14m vähintään täytyy olla mielellään vähän yli + se peräboksi.
Vemppula
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Heinä 2023 06:20
Location: Ummeljoki

Re: Uusi bussihullu ilmoittautuu mukaan

Viesti Kirjoittaja Vemppula »

Jule kirjoitti: 30 Heinä 2023 15:15 Linja-autossa se takakontti pitää sisältyä siihen 15m, se on oikein erikseen linja-autopykälissä mainittu, mutta vastaavaa tarkennusta ei muissa ajoneuvoluokissa ole... Pitäisikö tulkita että muissa se sitten saa olla lisänä. Tosin jos auto on asuntoauto tai kuorma-auto, niin suurin sallittu pituus on suomessa 13m, maailmalla 12m. Mun tietääkseni 13m asuntoautolla ei saa ajella kuin suomessa ja ruotsissa.
Eli jos takakonttia haaveilee niin sen verran lyhyempi bussi täytyy olla.

Linja-autoa kuljettavalla pitää olla linja-auto kortti, sekä suomessa muita kuin saman talouden ihmisiä kyydittäessä myös voimassa oleva ammattipätevyys. Ajokortti asiaa jo vähän tiedustelin autokolusta. Tosin jäi kysymättä miten ajokorttiluokan lisäys vaikuttaa nykyisen korttiin. Iltalehdestä tai jostain luin joskus et joutuko sit alkaa käydä 5 vuoden välein ajokokeessa tai jotain...?

2 kerroksisia ei tietääkseni ole valmistettu ruostumista vastustavasta metallista, eli käytännössä etsittävä jotain eteläeuroopan suolaamatonta yksilöä, tai sitten vaan elettävä sen ruosteen kanssa.
Mieluummin etsii hyvää yksilöä hetken kuin ostaa ekaa vastaan tulevaa joka ruostuu käsiin. Sit se täytyy vaan korroosiosuojata hyvin kun on repinyt kaiken irti.

2 kerroksisia "ei turisti" malleja ei liene kuin brittien kaksikerroksisia. Paikallisliikenteen bussissa on pakko olla riittävä sisäkorkeus kävelyyn ja seisoville matkustajille, joka on vähintään jotain 4,5m luokkaa. Briteissä ja suomessakin ok, mutta yleisesti kiellettyä, joten kaksikerroksinen paikkuri ei liene realistinen vaihtoehto.
[color=#00BF40Eikös bussilla ollut Suomessa ainakin 4,4m max korkeus?
https://autoline24.fi/-/myynti/kaksiker ... 1925602500
Kyllä noita löytyy muualtakin kuin briteistä.[/color]

Roikan perässä lämpöpumpulla lämmittäminen on edullisinta, mutta käytännössä järkevintä on mitoittaa lämpöpumppu vain pienehköön pakkaseen, ja avustaa kovemmilla pakkasella kaasulla tai polttoöljyllä. Ongelmaksi tulee helposti se että tehokkaan lämpöpumpun minimiteho on myös isompi, jolloin se käy hyvin lyhyissä jaksoissa silloin kun tehoa ei paljoa tarvita.
Käsittääkseni lähes kaikki lämpöpumput ovat nykyään invertteri koneita niin käyttävät tehoja vain sen verran kuin tarvitaan? Tuleehan se Vilp tosi kalliiksi laittaa mut nyt vasta mietitään ja suunnitellaan

Vilp on kalliimpi kuin ilp, mutta samalla tietysti vilp mahdollistaa mukavamman ja tasaisemman lämmönjaon. Ilp saa myös kanavoitavana, eli se yhteen kohtaan sijoitettava patti ei ole ainoa malli.
Täytyypäs selvittää tuo kanavoitu ilp.

Ilman kaasua pystyy elämään, mutta sähköpuoli pitää silloin tehdä vaan vähän järeämmäksi. Tosin tuo lämpöpumppu jo edellyttää melko tukevaa sähköä, siinähän nuo menee samalla.
Sähköpuoli on kyllä tarkoitus tehdä järeäksi. Tällä hetkellä tarkoitus laittaa 220v kaikkialle jatkuvasti. Katsotaan kun pidemmälle pääsee suunnitelmissa onko se mahdollista.

Irtolaislakia ei enää käsittääkseni sen kummemmin enää toimeenpanna, mutta ehkä käytännössä on järkevintä olla kirjoilla esim jollain sukulaisella tms. Tätäkin täytyy vielä tutkia lisää mikä on järkevää
Vemppula
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Heinä 2023 06:20
Location: Ummeljoki

Re: Uusi bussihullu ilmoittautuu mukaan

Viesti Kirjoittaja Vemppula »

Kiitoksia vastanneille, toivottavasti tulee vielä lisää vastauksia tai vaikka linkkejä josta lukea tietoa.

Tuonne sähköpuolelle jo laitoinkin kysymystä että onko kukaan käyttänyt kaksisuuntaista latausta kulkurin aurinkopaneeleita söhköauton lataukseen ja sitten sähköauton akkuja varavirtana kulkurille sen akkujen tukena?

Löysin muuten se peräboksi netistä nimellä "ski box for bus"

https://youtu.be/xeMT1d_L-hw
Tuosta muuten alkoi meikän bussi kuume.

Kun sitten joskus lähtee bussia katsomaan/ostamaan. Mitä kaikkea siinä pitäisi osata katsoa? Tai olisiko innokasta mukaan lähtijää asiantuntijaksi?

Löytyisikö Kymenlaaksosta tai ympäröivistä maakunnista kulkureita/projekteja joita voisi tulla katsomaan ja tutkimaan?
Vemppula
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Heinä 2023 06:20
Location: Ummeljoki

Re: Uusi bussihullu ilmoittautuu mukaan

Viesti Kirjoittaja Vemppula »

Mikä sähköjärjestelmä mahtaa olla se fiksuin? 12v ei taida kannattaa edes miettiä. Riittääkö 24v? Onko parempi mennä 48v vai kenties vielä enemmän? Akkuja vaan saa olla melkoinen määrä jos voltteja nostaa korkeaksi. Invertterillä sitten viimeinen nosto 220 volttiin.

Mahtaisiko olla järkevää ostaa suoraan aurinkosähköpankki? Ne tosin maksaa maltaita...
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Uusi bussihullu ilmoittautuu mukaan

Viesti Kirjoittaja Jule »

Noissa lämpöpumpuissa tarkoitin nimenomaan invertteripumppuja, on-off pumpussahan ei ole mitään minimitehoa, vaan se ajaa aina täysillä. Ei se inveryyerilämpöpumpun teho skaalaudu määräänsä enempää alaspäin, vaikka säädettävissä onkin.

Jos kaikki sähköt on tarkoitus tehdä 230v, ei sillä akun jännitteellä ole suoraa merkitystä, jolloin 48v on paras hyötysuhde. 12v systeemissä alkaa virrat kasvamaan hankalan isoiksi, 24v puolittaa virran, mutta tuohon busseissa päädytään yleensä siksi että auton oma sähköjärjestelmä on 24v, ja esim valaistus on helppo toteuttaa suoraan 24v. 48v lamput ja led nauhat ovat harvinaisia.
Vemppula
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Heinä 2023 06:20
Location: Ummeljoki

Re: Uusi bussihullu ilmoittautuu mukaan

Viesti Kirjoittaja Vemppula »

Onkohan kukaan yrittänyt rakentaa jenkeissä suosittuja slide outteja?
Vaatii kyllä paljon metalli töitä mutta voisi olla pidemmän ajan suunnitelmana hyvä ratkaisu jos siis asuminen siirtyy kokonaan bussiin.
Painoa tulee myös helposti paljon lisää. Samoin miten nuo toimii suomen talvessa ja niiden eristys voi tuottaa ongelmia.

Täytyy miettiä tämän kanssa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Uusi bussihullu ilmoittautuu mukaan

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kiinnostavia ajatuksia.

Panostaisin eristykseen, isoon litiumakkuun, aurinkopaneeleihin, lattialämmitykseen ja pesutiloihin kunnollisine vesijärjestelmineen. Ilmanvaihto pitää myös järjestää. Osta sellainen sähköauto jolla voit tuoda bussille sähköä kun kaikki on lumen alla.

7 projektissa mukana olleena varaisin budjettiin sellaisen 80-250 tuhatta euroa, riippuen siitä osaatko tehdä itse kaiken vai joudutko teettämään asioita. Työmääränä tuollaisen bussin tekeminen tarkoittaa 1200-2000 tuntia. Lopulta ne valmistuu. Pahinta on tuo lompakon puristaminen mutta kyllähän kaikkea voi tehdä. Jotkut riemastuvat kun kerron näitä toteutuneita budjetteja että mihin on mennyt mutta samalla unohtavat että rakennetaan omakotitalon ominaisuudet mutta paljon vaikeampaan kohteeseen, liikkuvaksi ja omavaraiseksi. Ei ole mitenkään mahdollista pikkurahalla tehdä.

Hyvin suunniteltuna säästää kyllä paljon juuri työssä. Mikä on olennaista, riittävää ja yksinkertaista, on myös edullista
Luksus maksaa ja kalliit brändit vielä enemmän
Niitäkin on tehty, saatiinpa tehtyä yhteen bussiin kymppitonnin penkki. Siinä oli sitten Rolls Royce Camarquen nahkaa, pyöri ympäri, oli E-hyväksytty kolmipistevöin, ilmajousitus ja sähkölämmitys. Hieronut se ei vielä tuohon hintaan.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Uusi bussihullu ilmoittautuu mukaan

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Onhan noista Slide Outeista täälläkin palstalla keskusteltu ja uhattu rakentaa. Kotitekoista ei ole vielä näkynyt. Minun mielestä ne eivät tuo mitään lisäarvoa bussissa asumiseen ainoastaan hankaloittavat tilojen käyttöä silloin, kun ne ovat sisäänvedettyinä. Suomiversio taitaa olla iso varikkoteltta.

Rahansa, olevat ja tulevat tähän harrastukseen saa helposti upotettua ja muiden virheistä ei voi oppia. Tervetuloa "Vemppula".
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Uusi bussihullu ilmoittautuu mukaan

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Entäs norjalaistyylinen naulateltta ja terassi kylkeen. Sellaista oon haaveillut tehdä tuohon meidän bussiin.
Tulevaisuus on sähköinen
Vemppula
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Heinä 2023 06:20
Location: Ummeljoki

Re: Uusi bussihullu ilmoittautuu mukaan

Viesti Kirjoittaja Vemppula »

Lahti32 kirjoitti: 01 Elo 2023 17:27 Kiinnostavia ajatuksia.

Panostaisin eristykseen, isoon litiumakkuun, aurinkopaneeleihin, lattialämmitykseen ja pesutiloihin kunnollisine vesijärjestelmineen. Ilmanvaihto pitää myös järjestää. Osta sellainen sähköauto jolla voit tuoda bussille sähköä kun kaikki on lumen alla.

7 projektissa mukana olleena varaisin budjettiin sellaisen 80-250 tuhatta euroa, riippuen siitä osaatko tehdä itse kaiken vai joudutko teettämään asioita. Työmääränä tuollaisen bussin tekeminen tarkoittaa 1200-2000 tuntia. Lopulta ne valmistuu. Pahinta on tuo lompakon puristaminen mutta kyllähän kaikkea voi tehdä. Jotkut riemastuvat kun kerron näitä toteutuneita budjetteja että mihin on mennyt mutta samalla unohtavat että rakennetaan omakotitalon ominaisuudet mutta paljon vaikeampaan kohteeseen, liikkuvaksi ja omavaraiseksi. Ei ole mitenkään mahdollista pikkurahalla tehdä.
Itse olisi tarkoitus tehdä kaikki mahdollinen ja samalla opetella tekemään asioita. Muutaman kämpän olen remontoinut niin hieman on kokemusta ja työkaluja mutta tähän projektiin tarvitaan molempia lisää jotta tulee hyvä.
Jossain 90-120k€ hujakoille veikkaisin omaa budjettia ja ajallisesti tosiaan pari vuotta, toivottavasti vähemmän.
Vaatii paljon netistä materiaalin metsästystä jotta säästää. Tosin se yaas kuluttaa aikaa. Näissä asioissa täytyy vähän tasapainoilla, käyttääkö rahaa vai aikaa. Kuten sanoit tässä rakennetaan omakotitalo pyörille niin siltä kantilta katsottuna 100k€ ei ole vielä edes paljoa.
Tietyissä asioissa sitten taas ei kannata säästellä.


Hyvin suunniteltuna säästää kyllä paljon juuri työssä. Mikä on olennaista, riittävää ja yksinkertaista, on myös edullista
Luksus maksaa ja kalliit brändit vielä enemmän
Niitäkin on tehty, saatiinpa tehtyä yhteen bussiin kymppitonnin penkki. Siinä oli sitten Rolls Royce Camarquen nahkaa, pyöri ympäri, oli E-hyväksytty kolmipistevöin, ilmajousitus ja sähkölämmitys. Hieronut se ei vielä tuohon hintaan.
Vemppula
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Heinä 2023 06:20
Location: Ummeljoki

Re: Uusi bussihullu ilmoittautuu mukaan

Viesti Kirjoittaja Vemppula »

Rosvolinna kirjoitti: 01 Elo 2023 21:37 Onhan noista Slide Outeista täälläkin palstalla keskusteltu ja uhattu rakentaa. Kotitekoista ei ole vielä näkynyt. Minun mielestä ne eivät tuo mitään lisäarvoa bussissa asumiseen ainoastaan hankaloittavat tilojen käyttöä silloin, kun ne ovat sisäänvedettyinä. Suomiversio taitaa olla iso varikkoteltta.
Tuo on kyllä totta että ajonaikana bussissa tulisi olemaan hankala liikkua. Tuskin joka pysäkillä tulisi slidejä avattua. Markiisi tai teltta lienevät paremmat vaihtoehdot.

Rahansa, olevat ja tulevat tähän harrastukseen saa helposti upotettua ja muiden virheistä ei voi oppia. Tervetuloa "Vemppula".

Eihän se ole harrastus eikä mikään jos siihen ei kaikkia rahoja mene.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Uusi bussihullu ilmoittautuu mukaan

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kaipa kaikki kylähullut ovat jollain tasolla slideout ajatukseen tutustuneet.

Sinänsä sen slideoutin voi kyllä toteuttaa niin että se ei häiritse, tai ainakaan estä käyttöä sisäänvedettynä, silloin se tietysti edellyttää pohjaa jossa se lisätila on vain ylimääräistä avaruutta.

Ihan käytännössä kaksikerroksisessa bussissa ikkunaruudun kokoista aluetta isompi slideout sitten edellyttäisi insinöörityötä, koska kyljet ovat auton kantava rakenne. Vanhassa rungollisessa autossa slideout voisi ehkä vielä toimiakin ruutupaperi suunnitelmalla.
Niehku_vanlife
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 02 Loka 2022 10:16
Location: Jaala

Re: Uusi bussihullu ilmoittautuu mukaan

Viesti Kirjoittaja Niehku_vanlife »

Vemppula kirjoitti: 31 Heinä 2023 22:46
Niehku_vanlife kirjoitti: 30 Heinä 2023 09:27 Tätähän pitää ruveta seuraamaan, kun meilläkin on DD ajatuksissa.

Nykyinen 11m oli aikalailla valmiiksi rakennettu ja toimii kyllä reissuautona, mutta ei siinä voi kokonaan asua.

Olikos täällä kenelläkään DD-bussia, että pääsis vähän katsomaan ratkaisuja?
Onko sun nykyinen bussi näkyvillä missääm sivustolla tai voisitko laittaa kuvia, kertoa tarinaa?
Instasta löytyy kuvia vähäsen Niehku_vanlife

Me siis tehtiin töissä talvena Sprinter ja kun se osoittautui vähän pieneksi, niin nyt on tuo bussi...
Vastaa Viestiin