Bussiin lisäkaiuttimia..
- Kivilintu
- Rattimajuri
- Viestit: 181
- Liittynyt: 26 Elo 2007 22:42
- Truck: Scania K82 kiitokori
- Location: Orivesi
- Member id: 058
- Paikkakunta: Orivesi
Bussiin lisäkaiuttimia..
Suunniteltiin tossa laittaa lisäkaiuttimia omalla volumen säädöllä. onks kellään tietoa kuinka ton saa toimimaan ettei mankka kärähä?
eli tarvitaanko erillinen yksikkö hoitamaan noiden muiden kaiuttimien säätöä?
Autossa on nyt mankka ja siinä kaksi kaiutinta kiinni.
-Harri-
eli tarvitaanko erillinen yksikkö hoitamaan noiden muiden kaiuttimien säätöä?
Autossa on nyt mankka ja siinä kaksi kaiutinta kiinni.
-Harri-
#58 "Pikkarainen" scania k82 kiitokori -85
Re: Bussiin lisäkaiuttimia..
Onko mankka suunniteltu vain kahdelle kaiuttimelle, vai löytyykö esim teksti 4x45W? (tuo teho uusimmissa, vanhemmissa laitteissa kai yleensä vähemmän, ainakin sellaisiin pätee, jotka on henkilöautoon suunniteltu)
Jos löytyy niin lisäkaiuttimien laitto ei pitäisi olla ongelma, jos rajoittuu muutamaan.
Kaiuttimien lisäyksessä pitää ottaa huomioon että niiden pitäisi rinnan liitettäessä jotakuinkin samanlaisia että soivat yhtä voimakkaasti. Tärkeimpänä tässä lähinnä se impedanssi (ohmi-luku), joka vaikuttaa kaiuttimen läpi kulkevan virran määrään.
Rinnan kytkettäessä radiolta vaadittava jännite ei nouse, mutta virta kylläkin sillä jokaisen kaiuttimen läpi kulkee sama virta (ol.että kaiuttimissa sama impedanssi). Piirin kokonaisimpedanssi laskee rinnan kytkettäessä, jolloin "ojan leveys" kasvaa, eli virta on suurempi.
Jos kaiuttimet laittaa sarjaan pysyy "ojan leveys" samana, mutta koska tarvitaan suurempi teho nousee jännite eli veden korkeus. (kokonaisimpedanssi kasvaa ja jotta haluttu virta saadaan kaikkien kaiuttimien läpi tarvitaan suurempi jännite) Tällöin lähestytään jossain vaiheessa mankan "rajoja" ja oireina pitäisi esiintyä äänen "särkemistä".
Tällaista tuli mieleen, saattaa olla hieman epäselvästi; viisauden hammas poistettiin ja jomotus häiritsi hieman keskittymistä.
Jos löytyy niin lisäkaiuttimien laitto ei pitäisi olla ongelma, jos rajoittuu muutamaan.
Kaiuttimien lisäyksessä pitää ottaa huomioon että niiden pitäisi rinnan liitettäessä jotakuinkin samanlaisia että soivat yhtä voimakkaasti. Tärkeimpänä tässä lähinnä se impedanssi (ohmi-luku), joka vaikuttaa kaiuttimen läpi kulkevan virran määrään.
Rinnan kytkettäessä radiolta vaadittava jännite ei nouse, mutta virta kylläkin sillä jokaisen kaiuttimen läpi kulkee sama virta (ol.että kaiuttimissa sama impedanssi). Piirin kokonaisimpedanssi laskee rinnan kytkettäessä, jolloin "ojan leveys" kasvaa, eli virta on suurempi.
Jos kaiuttimet laittaa sarjaan pysyy "ojan leveys" samana, mutta koska tarvitaan suurempi teho nousee jännite eli veden korkeus. (kokonaisimpedanssi kasvaa ja jotta haluttu virta saadaan kaikkien kaiuttimien läpi tarvitaan suurempi jännite) Tällöin lähestytään jossain vaiheessa mankan "rajoja" ja oireina pitäisi esiintyä äänen "särkemistä".
Tällaista tuli mieleen, saattaa olla hieman epäselvästi; viisauden hammas poistettiin ja jomotus häiritsi hieman keskittymistä.
- Kivilintu
- Rattimajuri
- Viestit: 181
- Liittynyt: 26 Elo 2007 22:42
- Truck: Scania K82 kiitokori
- Location: Orivesi
- Member id: 058
- Paikkakunta: Orivesi
Re: Bussiin lisäkaiuttimia..
kiitos vastauksista, noin sitä itsekkin muistelin, mutta ajattelin varmistaa muiltakin.
Mankassa on 4x35w ja niistä on nyt kaks käytössä.
Noihin kahteen ajattelin laittaa molempiin kaks kaiutinta niin että jokaisen kaiuttimen saa pois päältä ja jokaisessa on oma äänen voimakkuuden säätö. Kaiuttimet on entisestä Vanhoolista(Paimelan purkaamolta) ja niissä ei ollut noita potikoita, joten ne pitää käydä hakemassa Bebekiltä.
-Harri-
Mankassa on 4x35w ja niistä on nyt kaks käytössä.
Noihin kahteen ajattelin laittaa molempiin kaks kaiutinta niin että jokaisen kaiuttimen saa pois päältä ja jokaisessa on oma äänen voimakkuuden säätö. Kaiuttimet on entisestä Vanhoolista(Paimelan purkaamolta) ja niissä ei ollut noita potikoita, joten ne pitää käydä hakemassa Bebekiltä.
-Harri-
#58 "Pikkarainen" scania k82 kiitokori -85
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Bussiin lisäkaiuttimia..
kuulemma lisäkaiuttimet täytyy asentaa, (mikäli useampia samoihin ulostuloihin), siten että kokonaisvastus säilyy samana, eli vuoroin sarjaan ja rinnan.
joku viisaampi kertokoon miten. itse poistin niitä useita sieltä täältä ja nyt pitäis purkaa kattokanavat auki ja ruveta selvittämään vastukset balanssiin jos auton omaa systeemiä haluaa käyttää. arvatkaapa sylettääkö

joku viisaampi kertokoon miten. itse poistin niitä useita sieltä täältä ja nyt pitäis purkaa kattokanavat auki ja ruveta selvittämään vastukset balanssiin jos auton omaa systeemiä haluaa käyttää. arvatkaapa sylettääkö


- Kivilintu
- Rattimajuri
- Viestit: 181
- Liittynyt: 26 Elo 2007 22:42
- Truck: Scania K82 kiitokori
- Location: Orivesi
- Member id: 058
- Paikkakunta: Orivesi
Re: Bussiin lisäkaiuttimia..
noin tota itsekkin pähkäilin ja nyt pitää aloittaa tarkemmat tutkimukset ton kaiutin systeemin kanssa. Tarkoitus ois saada tonne auton takaosaan lisää kaiuttimia, mutta niin että niissä on omat säädöt voimakkuudelle ja sit ne pitäs sieltä saada myös pois päältä.
Katsotaan miten homma onnistuu
motokulle työn iloa kanssa
-Harri-
Katsotaan miten homma onnistuu

motokulle työn iloa kanssa

-Harri-
#58 "Pikkarainen" scania k82 kiitokori -85
-
- Kippari
- Viestit: 68
- Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
- Truck: MB 609 D KASTEN
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
Re: Bussiin lisäkaiuttimia..
Noiden kaiuttimien kanssa on hiukkasen tiedettävä kaiuttimien suhtautumisessa toisiinsa. Yleensä nuoriso ja sähköoppia ymmärtämätön tuottaa omine kytkentöineen runsaasti elektroniikkaromua, kun eivät tunne juurikaan tuota vastusten rinnankytkentöjen Ohmin lakia. Sarjaan kytketyt kaiuttimet eivät riko vahvistinta, mutta "lonkalta" tehdyt sekakytkennät ja oikosulut sitäkin enemmän.
Jännitearvon nollalla jakaminen (oikosulku) tuottaa äärettömän virtamäärän joka tuhoaa. Esim.(tää ei oo oikosulku) 12V : 0.06 Ohm.= 200A ja 12V X 200A = 2400 W elikkä, noin keskimääräisen bensiiniauton starttimoottorin ottoteho. Normaalin autossa tapahtuvan oikosulun vastusarvo on, n. 0.006 Ohmia (kuparin ominaisvastus 1 mm2 -johtimessa), jolloin oikosulun tehollinen arvo = 24 KW, niin arvaatte millaista tuhoa se tekee 1.5-2mm2 johtimissa? 24V järjestelmässä on saman oikosulun tehoarvo kaksinkertaisena...(48KW). Akussa, kuten tiedätte puhti kyllä riittää, lisäksi, jos "rautakanki" kestääkin oikosulun, niin akku räjähtää.
Tästä syystä, myös matalajännitteisen (autot, kesämökkien aurinkokenno viritykset) laitoksen (käyttöpaikan) sähköasennukset pitäs antaa ammattilaisten hommiksi. Sähköturvallisuusmääräykset tuntevat, sekä suuret jännitteet yli 115V että suuret virrat, joten laitosten (käyttöpaikkojen) sähköasennukset on valtuutettujen asentajien tehtäviä.
Sitten noihin kaiutin juttuihin.
Nyrkkisääntönä on, että kun kaksi saman vastusarvon osaa kytketään rinnan, putoaa niitten vastuksen yhteisarvo neljännekseen. Lisäksi pienimmän vastusarvon osa määrää yhteisen vastusarvon rinnankytkennässä. Autokäytössä olevien lisävahvistinten impedanssi yleensä 4 Ohmia, joittenkin 2 Ohmia. Tapauskohtaisesti on selvitettävä, mikä laitteen impedanssi on, ennen, kun alkaa siihen ulkoisia osia, kaiuttimia ja taajuussuotimia siihen kasaamaan. Kaiuttimia löytyy sitten taas miljoona erilaista ja riippuu valitsijan ja kytkijän tiedoista saadaanko niistä ulos "ihastuttavaa kihinää", savua, vai kunnollista kuunneltavissa olevaa ohjelmaa.
Pitääpä lisätä tähän, pieni esimerkki: jos kaiuttimien impedanssi pitää olla 4ohmia, niin kaksi rinnan kaiuttimien pitää olla 16 Ohmia kukin, sama on tulos, jos kytkee kaksi neljän sarjaa neliohmisia kaiuttimia yhteen kanavaan 4+4+4+4 -rinnan- 4+4+4+4 = 4 Ohmia, tehonkestoltaan kukin kaiutin esim. 50W saapi mukavan 2x8 kaiuttimen stereo systeemin. joka jo bussiinkin antaa mukavat soundit, eikä särje ääntä. Eikä oo kallis systeemi. Nelikanavaiseen laitteeseen saa 4X8 kaiuttimen systeemin samalla tavalla kytkien.
Saapi esittää kysymyksiä, jos kytkinkaava ei avaudu, mieluiten tässä foorumilla, että tieto tulee jaetuksi.
Tää mun vaahtoaminen tuosta akkuvirran vaarallisuudesta, ei oo mitään tiukkapipon änkyttämistä, mutta sinänsä tosiasiaa, mitä voi tapahtua. Varovaisuus ja huolellisuus on aina paikallaan autosähkön kanssa pelattaessa olipa kyseessä asentaja, tai harrastelija. Kyselevä löytää "kylän" ja täällä kysytään ja neuvotaan kyselijää, mistä voi kiittää foorumeille kirjoittavia.
Kylähulluus aina paikallaan ja hyväksyttävää.
"Virta kertaa käämi, pimenee koko lääni"
Jännitearvon nollalla jakaminen (oikosulku) tuottaa äärettömän virtamäärän joka tuhoaa. Esim.(tää ei oo oikosulku) 12V : 0.06 Ohm.= 200A ja 12V X 200A = 2400 W elikkä, noin keskimääräisen bensiiniauton starttimoottorin ottoteho. Normaalin autossa tapahtuvan oikosulun vastusarvo on, n. 0.006 Ohmia (kuparin ominaisvastus 1 mm2 -johtimessa), jolloin oikosulun tehollinen arvo = 24 KW, niin arvaatte millaista tuhoa se tekee 1.5-2mm2 johtimissa? 24V järjestelmässä on saman oikosulun tehoarvo kaksinkertaisena...(48KW). Akussa, kuten tiedätte puhti kyllä riittää, lisäksi, jos "rautakanki" kestääkin oikosulun, niin akku räjähtää.


Tästä syystä, myös matalajännitteisen (autot, kesämökkien aurinkokenno viritykset) laitoksen (käyttöpaikan) sähköasennukset pitäs antaa ammattilaisten hommiksi. Sähköturvallisuusmääräykset tuntevat, sekä suuret jännitteet yli 115V että suuret virrat, joten laitosten (käyttöpaikkojen) sähköasennukset on valtuutettujen asentajien tehtäviä.
Sitten noihin kaiutin juttuihin.
Nyrkkisääntönä on, että kun kaksi saman vastusarvon osaa kytketään rinnan, putoaa niitten vastuksen yhteisarvo neljännekseen. Lisäksi pienimmän vastusarvon osa määrää yhteisen vastusarvon rinnankytkennässä. Autokäytössä olevien lisävahvistinten impedanssi yleensä 4 Ohmia, joittenkin 2 Ohmia. Tapauskohtaisesti on selvitettävä, mikä laitteen impedanssi on, ennen, kun alkaa siihen ulkoisia osia, kaiuttimia ja taajuussuotimia siihen kasaamaan. Kaiuttimia löytyy sitten taas miljoona erilaista ja riippuu valitsijan ja kytkijän tiedoista saadaanko niistä ulos "ihastuttavaa kihinää", savua, vai kunnollista kuunneltavissa olevaa ohjelmaa.
Pitääpä lisätä tähän, pieni esimerkki: jos kaiuttimien impedanssi pitää olla 4ohmia, niin kaksi rinnan kaiuttimien pitää olla 16 Ohmia kukin, sama on tulos, jos kytkee kaksi neljän sarjaa neliohmisia kaiuttimia yhteen kanavaan 4+4+4+4 -rinnan- 4+4+4+4 = 4 Ohmia, tehonkestoltaan kukin kaiutin esim. 50W saapi mukavan 2x8 kaiuttimen stereo systeemin. joka jo bussiinkin antaa mukavat soundit, eikä särje ääntä. Eikä oo kallis systeemi. Nelikanavaiseen laitteeseen saa 4X8 kaiuttimen systeemin samalla tavalla kytkien.
Saapi esittää kysymyksiä, jos kytkinkaava ei avaudu, mieluiten tässä foorumilla, että tieto tulee jaetuksi.
Tää mun vaahtoaminen tuosta akkuvirran vaarallisuudesta, ei oo mitään tiukkapipon änkyttämistä, mutta sinänsä tosiasiaa, mitä voi tapahtua. Varovaisuus ja huolellisuus on aina paikallaan autosähkön kanssa pelattaessa olipa kyseessä asentaja, tai harrastelija. Kyselevä löytää "kylän" ja täällä kysytään ja neuvotaan kyselijää, mistä voi kiittää foorumeille kirjoittavia.
Kylähulluus aina paikallaan ja hyväksyttävää.
"Virta kertaa käämi, pimenee koko lääni"
Viimeksi muokannut pekopee.fi, 23 Touko 2008 01:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Bussiin lisäkaiuttimia..


Jos pistää kaksi kautinta rinnan, pitää näitä myös pistää kaksi sarjaan.
Eli linjassa jos on kaksi sarjassa pitää myös noita sarjassa pareja olla kaksi rinnan.
Huh huh oikeen hiki tuli ku pohdin


Kuva kalleriassa


Samaa voi jatkaa kolme rinnan kolme sarjaan jne.
Tolla systeemillä laitteen kuorma pysyy samana kun yksittäisillä kaiuttimilla, eikä laite kärähdä.
Jokaisen yksittäisen kaiuttimen voimakkuussäätö on vähän hankalempaa noissa laitteissa, mutta mahdollista, tehoa vaan hukkaantuu semmoseen systeemiin aikas paljon.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- Kivilintu
- Rattimajuri
- Viestit: 181
- Liittynyt: 26 Elo 2007 22:42
- Truck: Scania K82 kiitokori
- Location: Orivesi
- Member id: 058
- Paikkakunta: Orivesi
Re: Bussiin lisäkaiuttimia..
Kiitos vihjeistä ja ohjeistakin. Itse ole tota kanssa tossa pähkäillyt ja muistellut miten toi ohmin laki menikään.
Nyt ois tarkoitus laittaa tosiaan noita kaiuttimia tonne taakse ja sitä projektia olisi tarkoitus aloittaa tossa alkavalla viikolla jollei tule muita yllätyksiä vastaan.
Koitan laittaa samalla kuvia ja viimeistään Virroilla (jos olen systeemin saanut valmiiksi) voin myös näyttää millainen siitä tuli.
Projekti kuviakin koitetaan ottaa viikon aikana ja saada ne tännekkin näkyviin.
-Harri-
Nyt ois tarkoitus laittaa tosiaan noita kaiuttimia tonne taakse ja sitä projektia olisi tarkoitus aloittaa tossa alkavalla viikolla jollei tule muita yllätyksiä vastaan.
Koitan laittaa samalla kuvia ja viimeistään Virroilla (jos olen systeemin saanut valmiiksi) voin myös näyttää millainen siitä tuli.
Projekti kuviakin koitetaan ottaa viikon aikana ja saada ne tännekkin näkyviin.
-Harri-
#58 "Pikkarainen" scania k82 kiitokori -85
Re: Bussiin lisäkaiuttimia..
pistetään vielä kauha kattilaan ja pyöräytetään oikein kunnolla sekaisin.
eli jottei menis liian helpoksi niin pitää muistaa että oikeasti siellä kaiutinjohdoissa kulkee vaihtovirta.
Tällöin tulee mukaan käsitteet tehollinen virta ja tehollinen jännite.
Kuitenkin tuota järjestelmää voi hyvin mallintaa normaalina tasavirta laitteena, sillä tasavirtapuolen virta vastaa vaihtojännitepuolen tehollista virtaa ja tuo vaihtojännite puolella vaikuttava impedanssi voidaan hyvin mieltää resistanssiksi (molemmat samaa yksikköä eli ohmia) ainakin kun lasketaan kaiuttimen sopivuutta vahvistimeen tai sen läpi kulkevaa virtaa. Sitten jos mennään hifistelypuolelle pitää ottaa huomioon vaihe-eroja ja muuta, kai. En ole hifi asioihin niin paljon perehtynyt, mutta tuollaiset käsitteet tuli vastaan fysiikkaa opiskellessa lukiossa.
eli jottei menis liian helpoksi niin pitää muistaa että oikeasti siellä kaiutinjohdoissa kulkee vaihtovirta.
Tällöin tulee mukaan käsitteet tehollinen virta ja tehollinen jännite.
Kuitenkin tuota järjestelmää voi hyvin mallintaa normaalina tasavirta laitteena, sillä tasavirtapuolen virta vastaa vaihtojännitepuolen tehollista virtaa ja tuo vaihtojännite puolella vaikuttava impedanssi voidaan hyvin mieltää resistanssiksi (molemmat samaa yksikköä eli ohmia) ainakin kun lasketaan kaiuttimen sopivuutta vahvistimeen tai sen läpi kulkevaa virtaa. Sitten jos mennään hifistelypuolelle pitää ottaa huomioon vaihe-eroja ja muuta, kai. En ole hifi asioihin niin paljon perehtynyt, mutta tuollaiset käsitteet tuli vastaan fysiikkaa opiskellessa lukiossa.
Re: Bussiin lisäkaiuttimia..
ja sitten jos rupee tekemään jakosuodinta itse niin saa leikkiä vielä kapasitanssin kanssa. Sama termi tulee tutuksi esim. radiolähettimen tai vastaanottimen rakentamisessa, kun säätämällä kondensaattorin kapasitanssia ja käämin induktanssia (tuota sanaa oikeasti kai tarkoitin, liian pitkä aika siitä kun näitä tuli opiskeltua) löydetään se kohta jossa kokonaisimpedanssi on pienin, saadaan piiri resonoimaan tietyllä taajuudella (laskettavissa kaavasta f=1/(2(pii)*(neliöjuuri(LC))), jossa f resonassitaajuus, L käämin induktanssi ja C kondensaattorin kapasitanssi) jolloin piiri vahvistaa siihen johdettua resonassitaajuudella johdettua signaalia, ja voilá, radio on viritetty lempitaajuudelle. Yksinkertaista 

- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Bussiin lisäkaiuttimia..



Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
-
- Apukuski
- Viestit: 13
- Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:03
- Truck: DeltaPlan Airisto
- Location: Lohja
- Paikkakunta: TAMPERE
- Viesti:
Re: Bussiin lisäkaiuttimia..
Pitää hieman puuttua vielä keskusteluun pekopeen esimerkissä oli virhe.
Mikäli halutaan että kaiutin ryhmän resistanssi on 4 silloin kytketään yhteen kanavaan 4+4 rinnan 4+4 = 4 0hm
Pekon sanoma laskenta kaava kyllä pitää paikkaansa että rinnan olevien vastuksien resistanssin on summan neljäsosa
eli kun (8 +
/ 4 = 4 ohm ja kahdeksan ohmia tulee siitä että kaksi 4ohm kaiutinta on sarjassa.
Eli suomeksi kun pistetään kaksi kaiutinta sarjaan saadaan 8 ohm vastus ja näitä kun laitetaan 2 rinnakkain tulee vastukseksi 4 ohm tähän kytkentään meni yhteensä 4kpl 4 ohm kaiuttimia
Sai vähän näpräillä että sai hienot kuvat aikaseksi 
Mikäli halutaan että kaiutin ryhmän resistanssi on 4 silloin kytketään yhteen kanavaan 4+4 rinnan 4+4 = 4 0hm
Pekon sanoma laskenta kaava kyllä pitää paikkaansa että rinnan olevien vastuksien resistanssin on summan neljäsosa
eli kun (8 +

Eli suomeksi kun pistetään kaksi kaiutinta sarjaan saadaan 8 ohm vastus ja näitä kun laitetaan 2 rinnakkain tulee vastukseksi 4 ohm tähän kytkentään meni yhteensä 4kpl 4 ohm kaiuttimia
Koodi: Valitse kaikki
+ -------(+) \_/ (-) -----(+) \_/ (-) -----
| |
-----(+) \_/ (-) -----(+) \_/ (-) ----
|
|
- -------------------------------------------
Otetaan tähän virallisen laskukaavan sijoitettuna
1 1 1
----------- = -------------- = ----- = 4 ohm
1 + 1
---- ---- 0.125 + 0.125 0.25
4+4 4+4

Re: Bussiin lisäkaiuttimia..
Laitetaanpa tuo kaava esille myös graafisessa muodossa:konenikkari kirjoitti:1/R= 1/R1+1/R2
jne.
- Liitteet
-
- vastukset_rinnan.gif (1.54 KiB) Katsottu 15734 kertaa
-
- Kippari
- Viestit: 68
- Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
- Truck: MB 609 D KASTEN
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
Re: Bussiin lisäkaiuttimia..
Tulipas tehtyä lapsus
Anteeksi!
Kahdessa viimeisessä kommentissa oikeat laskukaavat. Tosin laskemillani kaavalla ei olisi tuloksena ollut elektroniikkaromua. Ääniteho olisi sillä kytkennällä kylläkin olis puolittunut.
Mutta mietitääs, miten voisi osan tehosta johtaa kaiutinta vastaavaan keno.... ei, kun keinokuormaan. Potikalla, ja parilla transkulla ja sopivalla keinokuormallahan se olisi toteutettavissa. Jopa aikas helposti Jokaisesta, tai osasta kaiuttimista erikseen. 3055 tai 2955, + pienet aputransistorit tai vastaavista, darlington kytkennällä se syntyisi, vaatien tosin jäähdytyslevyn transkuille ja mahdollisesti keinokuormavastukselle. Pääasia, että myös vaimennusyksikön impedanssi pysyisi tuossa 4 Ohmissa ja jos niin vaatii 2 Ohmissa.
Pitääpä laittaa taas elektroniikan sinulaattoridemo koneelle ja alkaa tutkia tapausta.
Tehdääs porukalla "itisvinkulan" skema, että saatas Kivilintua ja toisiakin, jotka samantapaisia juttuja suunnittelevat autettua fiksusti.
Kiitos muuten teille toverit, että olitte hereillä ja ojensitte "eksynyttä"

Anteeksi!

Kahdessa viimeisessä kommentissa oikeat laskukaavat. Tosin laskemillani kaavalla ei olisi tuloksena ollut elektroniikkaromua. Ääniteho olisi sillä kytkennällä kylläkin olis puolittunut.
Mutta mietitääs, miten voisi osan tehosta johtaa kaiutinta vastaavaan keno.... ei, kun keinokuormaan. Potikalla, ja parilla transkulla ja sopivalla keinokuormallahan se olisi toteutettavissa. Jopa aikas helposti Jokaisesta, tai osasta kaiuttimista erikseen. 3055 tai 2955, + pienet aputransistorit tai vastaavista, darlington kytkennällä se syntyisi, vaatien tosin jäähdytyslevyn transkuille ja mahdollisesti keinokuormavastukselle. Pääasia, että myös vaimennusyksikön impedanssi pysyisi tuossa 4 Ohmissa ja jos niin vaatii 2 Ohmissa.
Pitääpä laittaa taas elektroniikan sinulaattoridemo koneelle ja alkaa tutkia tapausta.
Tehdääs porukalla "itisvinkulan" skema, että saatas Kivilintua ja toisiakin, jotka samantapaisia juttuja suunnittelevat autettua fiksusti.
Kiitos muuten teille toverit, että olitte hereillä ja ojensitte "eksynyttä"

- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Bussiin lisäkaiuttimia..
Voi ohmi sentään...
Vääntäkää nyt rautalangasta sellaiselle joka ei ohmeista tajua mitään, ainoa asia minkä sähköstä oon oppinu että rautanaulaa ei saa laittaa pistorasiaan
Eli mulla on bussissa alkuperäiset soittovehkeet sillä "bussivahvarilla", nyt olen kuitenkin poistellut osan kaiuttimista ja havainto oli että kun ottaa yhden välistä pois niin loppuosa menee myös mykäksi - eli ovat varmaankin kytketty sarjaan? Ei hätiä mitiä, näppärä hyppyjohto napojen väliin niin herää loppurivikin henkiin mutta voluumit nousee. Ja kun tämän tekee muutaman kerran peräkkäin niin toinen puoli soittaa tomppaa reilusti isomalla kuin toinen. Mutta taaskaan ei mene sormi suuhun vaan saman verran ämyreitä mäkeen myös toiselta puolelta ja tomppa soi taas tasaisesti
Olenko minä nyt särkemässä auton poppivehkeet lopullisesti vain toimiiko tämä mun systeemi? Eli noin puolet kaiuttimista olen ottamassa pois.
Vääntäkää nyt rautalangasta sellaiselle joka ei ohmeista tajua mitään, ainoa asia minkä sähköstä oon oppinu että rautanaulaa ei saa laittaa pistorasiaan

Eli mulla on bussissa alkuperäiset soittovehkeet sillä "bussivahvarilla", nyt olen kuitenkin poistellut osan kaiuttimista ja havainto oli että kun ottaa yhden välistä pois niin loppuosa menee myös mykäksi - eli ovat varmaankin kytketty sarjaan? Ei hätiä mitiä, näppärä hyppyjohto napojen väliin niin herää loppurivikin henkiin mutta voluumit nousee. Ja kun tämän tekee muutaman kerran peräkkäin niin toinen puoli soittaa tomppaa reilusti isomalla kuin toinen. Mutta taaskaan ei mene sormi suuhun vaan saman verran ämyreitä mäkeen myös toiselta puolelta ja tomppa soi taas tasaisesti

Olenko minä nyt särkemässä auton poppivehkeet lopullisesti vain toimiiko tämä mun systeemi? Eli noin puolet kaiuttimista olen ottamassa pois.
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Bussiin lisäkaiuttimia..
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/al ... C3%A4n.bmp
Elikäs yhtä monta aina rinnan ku on sarjassa.
Elikäs yhtä monta aina rinnan ku on sarjassa.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Bussiin lisäkaiuttimia..
Näin se on kytketty http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... ?pos=-2502
Vaihtoehtoisesti voit laittaa poistettujen kajareiden tilalle vastuksen, niin volumet säilyy entisellään. Eli 4ohm kajarin tilalle 4ohm vastus jne (mittaa kajari!), kestoa ei tarvinne olla 1 wattia enempää.
Tai sitten jos haluat enemmän volaa, niin kytket kaikki jäljelle jäävät oikein
Vaihtoehtoisesti voit laittaa poistettujen kajareiden tilalle vastuksen, niin volumet säilyy entisellään. Eli 4ohm kajarin tilalle 4ohm vastus jne (mittaa kajari!), kestoa ei tarvinne olla 1 wattia enempää.
Tai sitten jos haluat enemmän volaa, niin kytket kaikki jäljelle jäävät oikein

-Koska sen voi tehdä myös itse-
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Bussiin lisäkaiuttimia..
Kiitos! Hyvä kuva, nyt alkaa asia valkenemaan.
Johtoja vain hankala seurata kun kaikki on nipussa saman värisenä
Johtoja vain hankala seurata kun kaikki on nipussa saman värisenä
