kumpi vai kampi??
-
- Apukuski
- Viestit: 10
- Liittynyt: 02 Elo 2009 14:00
- Truck: scania82 delta
- Location: lappeenranta
kumpi vai kampi??
eli autoon olis edessä akkujen osto.ostaakko optiman keltaset 75 amp vai esim vartan 200 amp.?? olis aikalailla saman hintaiset.ja startti amp on aivan samaa luokkaa.mutta riittääkö optimoissa "älyä"pitää jää kaapit telkkarit yms päällä edes kohtuullisen aikaa?? autossa ei ole erikseen hupi akkuja vaan kaikki tulee samoista pattereista.
Re: kumpi vai kampi??
Kyllähän ne 200Ah akut pitempään kestää invertteri käytössä.Virtaahan ne isommat
vertit vie melkosen reilusti.Akkujen lataukseen menee aikaa myös reilusti.
vertit vie melkosen reilusti.Akkujen lataukseen menee aikaa myös reilusti.
Falcon
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: kumpi vai kampi??
Suuri maksimi virranluovutuskyky sopii starttiakuille.
Kapasiteettikysymys taas pitää ratkaista kuinka kauan akusto kestää suunniteltua, pienempää nimelliskuormaa.
Vanhat inhimillisyyteen perustuvat säännöt vois ottaa käyttöön
.
Nuo fyysisesti pienemmät, potkii hetken lujaa, mutta väsyy pitkässä pienessä purkauksessa.
Nykyisin ilmoitetut Ah määrät eivät ole aina vertailukelpoisia.
Koska näissä
hyötyajoneuvoissa on käytössä 24V jännite, yllättävän pienikokoisella akustolla auto käynnistyy, mutta pitkässä hitaassa kulutuksessa kookkaampi voittaa.
Tosin havaintojeni mukaan nuo optimat myös latautuvat samalla laturilla nopeammin, mutta jos ei ole käytettävissä latausapua aina tarvitessa, on tuo isompi hyvä ratkaisu.
Ja olisko peräti niin että isolla voi aina tehdä pienenkin työn, mutta ei pienellä isoa työtä
Juu ja olosuhteet olis hyvä tietää sillä joitakin kertoja jossain... olen tavannut poppivehkeitä joita syötti 80neliöiset hitsauskaapelit
Tuon luokan poppivehkeisiin suosittelen suurta määrää Optimoita
Käsitykseni mukaan Optimat soveltuvat myös perinteisiä akkuja paremmin rinnan kytkettäviksi, pienemmän sisäisen vastuksensa johdosta.
Kapasiteettikysymys taas pitää ratkaista kuinka kauan akusto kestää suunniteltua, pienempää nimelliskuormaa.
Vanhat inhimillisyyteen perustuvat säännöt vois ottaa käyttöön

Nuo fyysisesti pienemmät, potkii hetken lujaa, mutta väsyy pitkässä pienessä purkauksessa.
Nykyisin ilmoitetut Ah määrät eivät ole aina vertailukelpoisia.
Koska näissä

Tosin havaintojeni mukaan nuo optimat myös latautuvat samalla laturilla nopeammin, mutta jos ei ole käytettävissä latausapua aina tarvitessa, on tuo isompi hyvä ratkaisu.
Ja olisko peräti niin että isolla voi aina tehdä pienenkin työn, mutta ei pienellä isoa työtä

Juu ja olosuhteet olis hyvä tietää sillä joitakin kertoja jossain... olen tavannut poppivehkeitä joita syötti 80neliöiset hitsauskaapelit

Tuon luokan poppivehkeisiin suosittelen suurta määrää Optimoita

Käsitykseni mukaan Optimat soveltuvat myös perinteisiä akkuja paremmin rinnan kytkettäviksi, pienemmän sisäisen vastuksensa johdosta.
Viimeksi muokannut konenikkari, 15 Maalis 2010 20:19. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
-
- Apukuski
- Viestit: 10
- Liittynyt: 02 Elo 2009 14:00
- Truck: scania82 delta
- Location: lappeenranta
Re: kumpi vai kampi??
http://www.poppikoneet.com/default.asp? ... 1116164917
tuo isompi=parempi ajattelu voi olla aivan totta.mutta tämmöset keltaset optimat on suunniteltu ilm,luovuttamaan myös hupi akkumaisesti virtaa ja tunnetusti ne luultavasti kesää paljon kauemmin kuin normi happo akut.päätös on vaikea
tuo isompi=parempi ajattelu voi olla aivan totta.mutta tämmöset keltaset optimat on suunniteltu ilm,luovuttamaan myös hupi akkumaisesti virtaa ja tunnetusti ne luultavasti kesää paljon kauemmin kuin normi happo akut.päätös on vaikea

-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: kumpi vai kampi??
Noin optimat jakaa kyllä yleensä mielipiteet ääripäihinsä itellä ei oo kokemusta niistä mutta toiset kehuu maasta taivaisiin ja toiset polkee ne alimpaan vihtahousu osastoon.............
Mihin tää nyt perustuu kun verrataan 75 ah optimaa ja 200 ah normiakkua? eikös noi numrotkin jotai vaikuta?
Asiaan liittyen akku liikeessä kerrottiin että normiakuissa käynnistysvirta heikkenee aika nopeesti mutta ns.hupi-akkuina saattavat kestää vuos kausia sen jälkeenkin. Onhan loogista että esim. tilausajo-autoissa(?) on aina oltava varma että lähtee niin niissä vaihdettas startti akkuja suht usein ?
Mihin tää nyt perustuu kun verrataan 75 ah optimaa ja 200 ah normiakkua? eikös noi numrotkin jotai vaikuta?
Asiaan liittyen akku liikeessä kerrottiin että normiakuissa käynnistysvirta heikkenee aika nopeesti mutta ns.hupi-akkuina saattavat kestää vuos kausia sen jälkeenkin. Onhan loogista että esim. tilausajo-autoissa(?) on aina oltava varma että lähtee niin niissä vaihdettas startti akkuja suht usein ?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: kumpi vai kampi??
No omassa kupissa tässä tapauksessa vaikuttaisi tuo reilun tuplan kestävä aika ennen kuin tyhjä. Laittaa sitten superkondensaattoreita jos piikkivirta on pääasia, mutta sitten ei jääkaappia pyöritetä päivää... Se on totta että keltaisen optiman omistajat vaihtaa autoa, ja ottaa vanhan optimansa mukaan. Mutta ei mulla henkilökohtaisesti ole ollut niin lyhyt ikäisiä lyijyakkuja että optimaan silti vaihtaisin. Hinta on vaan niin kova siinä vaakakupissa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Apukuski
- Viestit: 10
- Liittynyt: 02 Elo 2009 14:00
- Truck: scania82 delta
- Location: lappeenranta
Re: kumpi vai kampi??
kävin kyselee tarjouksia niin saisin 2kpl 75amp keltasta optimaa hintaan 450€ ajatteli et jos ottas tuommoset ja laittas mukaan pikku agregaatin ja jos loppuu nii laittaa laturin perään hetkeks.30min cetecin perässä ollet 180 amp akut jaksaa jo pyöräyttää kulkurin käyntiin et luulis et kyl pikku optimatkin jaksaa 

-
- Apukuski
- Viestit: 10
- Liittynyt: 02 Elo 2009 14:00
- Truck: scania82 delta
- Location: lappeenranta
Re: kumpi vai kampi??
noniin akut ostettu.180A scania akut tuli hommattua ku kerta halvalla sai
155€ kpl :O patterit paikalleen ja jovot et rukki pajahti käymäselleen
akun kenkä räpsähti aikalailla kun laitoin paikalleen ja vanhoissa akuissa oli havaiitavissa tyhjenemistä auton ollessa käyttämättä pitkään.mittailin kulutuksen olevan n. 0,5 amp päävirran ollessa pois päältä ja hieman yli 1 amp päävirran ollessa päällä.onko normi lukenmia?


- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: kumpi vai kampi??
Hyvä että ostit isommat akut. Mistä noin halavalla?jyrtsa79 kirjoitti:noniin akut ostettu.180A scania akut tuli hommattua ku kerta halvalla sai155€ kpl :O patterit paikalleen ja jovot et rukki pajahti käymäselleen
akun kenkä räpsähti aikalailla kun laitoin paikalleen ja vanhoissa akuissa oli havaiitavissa tyhjenemistä auton ollessa käyttämättä pitkään.mittailin kulutuksen olevan n. 0,5 amp päävirran ollessa pois päältä ja hieman yli 1 amp päävirran ollessa päällä.onko normi lukenmia?
Vuotovirtoja on aina, ja vaikka ei olisi, niin piirturi, kello, mankka ym. saa virtaa päävirran ollessa pois kytkettynäkin. Itsellä päävirta päällä ottaa 2Ah, ja pidän sitä ok lukemana. Autossani on sähköinen "päävirta-irroitin", eli kabiinissa tavis päävirtavipu jonka virralla akkukotelossa kauhia kontaktori kytkee päävirran

-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Kippari
- Viestit: 67
- Liittynyt: 17 Syys 2009 21:24
- Truck: VolvoB10M Ajokki Exp
- Location: Kempele
- Paikkakunta: Kempele
Re: kumpi vai kampi??
Puuilokin myy 180Ah akkuja 139€ / kpl. Noista ei tosin ole kokemusta että miten kestää ja kuin hyviä, mutta ajattelin itselle alkuun nuo hommata ja testata. Enkä kyllä muista että missä päin Puuiloja enää nykyisin on.
- JuTi
- Tosi harrastaja
- Viestit: 39
- Liittynyt: 05 Huhti 2007 18:37
- Truck: Scania 112 DeltaStar
- Location: Punkalaidun
- Member id: 57
- Paikkakunta: punkalaidun
Re: kumpi vai kampi??
akuista tuli mieleen,jääty kovien pakkasten aikoin startti+hupiakut sit tuli mieleen vanhojen automiesten kikka.joten akut lämpimään sulaksi ja väärinpäin.uudet hapot sisään ja lataukseen.akut ollut paikalla nyt noin 3viikkoa ja on peliittänyt hyvin kotipihassa voi olla että loppuu virta kun lähtee tontin rajojen ulkopuolelle.ps.vaimokin sanoo aina että vanhat täytyy käyttää ensin loppuun:)
Scania 112 DeltaStar-87
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: kumpi vai kampi??
Oulun Ruskossa lähin Puuilo, sieltä kaasun vaihtokin edullisimmasta päästä 21,90e 11 kg pullo, kiirastorstaina just kulkurin peruuttelin kaasukaapin vierelle siinä...zelcin kirjoitti:Puuilokin myy 180Ah akkuja 139€ / kpl. Noista ei tosin ole kokemusta että miten kestää ja kuin hyviä, mutta ajattelin itselle alkuun nuo hommata ja testata. Enkä kyllä muista että missä päin Puuiloja enää nykyisin on.
Puuilokin myy 180Ah akkuja 139€ / kpl. Noista ei tosin ole kokemusta että miten kestää ja kuin hyviä, mutta ajattelin itselle alkuun nuo hommata ja testata. Enkä kyllä muista että missä päin Puuiloja enää nykyisin on.
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: kumpi vai kampi??
"akuista tuli mieleen,jääty kovien pakkasten aikoin startti+hupiakut sit tuli mieleen vanhojen automiesten kikka.joten akut lämpimään sulaksi ja väärinpäin.uudet hapot sisään ja lataukseen.akut ollut paikalla nyt noin 3viikkoa ja on peliittänyt hyvin kotipihassa voi olla että loppuu virta kun lähtee tontin rajojen ulkopuolelle.ps.vaimokin sanoo aina että vanhat täytyy käyttää ensin loppuun:)"
Akku ollessaan tilassa jolloin elektrolyytti jäätyy, on tyhjä,
jolloin akussa oleva neste on lähes vettä
tai veden ja rikkihapon seosta joka jäätyy.
Eli happo on kemiallisen prosessin seurauksena,
imeytyneenä eristelevyihin ja varsinaisiin akkulevyihin.
Automiehen kikalla,
lähes vesi ainoastaan poistuu akusta,
sen sulattua jos akku käännetään ylösalaisin.
Jos lisätään akkuun tuossa tilanteessa,
normi akkuhappoa OP.1,28 on lopputuloksena ,
että akussa on tämän jälkeen melko väkevät elektrolyytit.
Varsinkin jos akku onnistutaan latamaan "täyteen"
Jonka seurauksena akun levyt löytyvät
kotelon pohjalta, melko lyhyen käytön jälkeen.
Mutta uskokoon kuka mihinkin tahtoo.
Ainoa tapaus on jossa akkuun lisätään akkuhappoa,
tilanne jossa akku on kaatunut ja tyhjentynyt,
kaikista nesteistään,silloin akku täytetään tislatulla,
tai ionivaihdetulla vedellä, ja pidetään vaikkapa 1viikko,
kiinni laturissa, jonka jäjkeen akku tyhjennetään huolellisesti,
ja pistetään siihen akkuhappo OP.1,26--1,28.
Eikä vanhoja, varsinkaan totuuksia
voi loppuun käyttää,
ne totuudet ennemminkin loppuunkäyttää meidät
Akku ollessaan tilassa jolloin elektrolyytti jäätyy, on tyhjä,
jolloin akussa oleva neste on lähes vettä
tai veden ja rikkihapon seosta joka jäätyy.
Eli happo on kemiallisen prosessin seurauksena,
imeytyneenä eristelevyihin ja varsinaisiin akkulevyihin.
Automiehen kikalla,
lähes vesi ainoastaan poistuu akusta,
sen sulattua jos akku käännetään ylösalaisin.
Jos lisätään akkuun tuossa tilanteessa,
normi akkuhappoa OP.1,28 on lopputuloksena ,
että akussa on tämän jälkeen melko väkevät elektrolyytit.
Varsinkin jos akku onnistutaan latamaan "täyteen"
Jonka seurauksena akun levyt löytyvät
kotelon pohjalta, melko lyhyen käytön jälkeen.
Mutta uskokoon kuka mihinkin tahtoo.
Ainoa tapaus on jossa akkuun lisätään akkuhappoa,
tilanne jossa akku on kaatunut ja tyhjentynyt,
kaikista nesteistään,silloin akku täytetään tislatulla,
tai ionivaihdetulla vedellä, ja pidetään vaikkapa 1viikko,
kiinni laturissa, jonka jäjkeen akku tyhjennetään huolellisesti,
ja pistetään siihen akkuhappo OP.1,26--1,28.

voi loppuun käyttää,
ne totuudet ennemminkin loppuunkäyttää meidät

Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....