Scania BF110 1969 voiko olla plusmaadotteinen?

osilpi
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 12 Touko 2010 21:49
Location: Espoo

Scania BF110 1969 voiko olla plusmaadotteinen?

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Voiko tuo Scania BF110 1969 (tuoreempi DS8-turbokone) olla plusmaadotteinen? Tuntuu todella oudolta. Kaveri puhui, että akkujen napaisuudet voisi olla kääntyneet, mutta yleismittarilla molemmat akut antaa navoista mitattuna normaalit lukemat. Sitten kun mittaa siitä, minkä pitäisi olla akkupaketin maa, ja rungon välistä, niin antaa 26 volttia...

Kone kuitenkin lähti käymään normaalisti.

Asia tuli esille, kun olisin antanut apuvirtaa ja iskikin "maakaapeli" kipinää osuessaan runkoon. Lähti lopulta ilman apuvirtaa kuitenkin.

Osaan kyllä kytkeä apuvirtakaapelit oikein; siitä ei ole kyse...

Kolmen kuukauden seisonnan jälkeen kesälaadulla napista käyntiin kolmannella yrittämällä ja -7 pakkasta = ok.

Toinen asia, mitä nyt voisi kysellä, on se, ettei paineet nousseet lainkaan koko aikana. Liekkö joku venttiili jäässä tms? Edellisellä omistajalla oli pettänyt kompuran tiiviste viime vuonna, mutta nyt ei kyllä vaikuttaisi siltä. Ei tule painetta jäähdytinnesteen joukkoon ja pakkaskestävyyttä ollut kyllä riittävästi nesteessä.

Milläs muuten olette tiputelleet lumia katolta? Kävi mielessä, josko laittaisi paksun köyden väliin jonkun muovilevyn solmujen väliin ja sillä kiskoisi edestakaisin enimmät lumet alas.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania BF110 1969 voiko olla plusmaadotteinen?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Eikö kaapeleita voi seurata että meneekö - vai + runkoon?
Paineet voi jäädä nousematta juuri jäätyneen venttiilin takia, kuuluko ääntä että sutkutteliko suoraan pihalle?
Lapiolla olen tyrkkinyt lumia alas, varovainen saa olla ku tuo alumiinikatto on melko liukas. Viime talvena pari kertaa ja äsken kattelin että oisko aika tälle talvelle aika pukkia nyt, +0,8c. Toki tuleehan ne alas kevväällä itekkin! Tarkistaa vaan ettei tule vettä pirttiin mistään.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
osilpi
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 12 Touko 2010 21:49
Location: Espoo

Re: Scania BF110 1969 voiko olla plusmaadotteinen?

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Kaapelit katoaa mukavaan muoviputkeen heti akkujen jälkeen eli ei näe ihan helpolla. Plusmaadoitteisuus vaan tuntuu tässä ainoalta mahdollisuudelta, vaikka näiden kuulemma pitäisi aina olla miinusmaadotteisia. Keväämmällä voisi noita kaapeleita käydä läpi...

Siellä on ilmeisesti jäässä kompuran jälkeinen putki, yleinen paikka kuulemma. Odottelemme sen suhteen plussakelejä.

Sitä ei tiedä, uskaltaako tuonne katolle mennä, ettei painu lyttyyn. On sitä lunta vaan niin paljon siellä, että ainakin muoviset kattoluukut on kovilla. Täytyy kehitellä jotain. Lapiolla on kammettu osa lumista jo.
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Scania BF110 1969 voiko olla plusmaadotteinen?

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Yleismittarilla tai vaikka 24V lampulla voi kokeilla kumpi on maissa.Toinen johto vaikka siitä lampusta akun
+ napaan ja toinen runkoon.Jos palaa niin on - maadoitus.Jos ei pala voi olla + maadoitus jonka toteat
laittamalla lampun toisen johdon - napaan ja toisen runkoon.
Yleismittari on nopeampi ja helpompi vaihtoehto.
Falcon
osilpi
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 12 Touko 2010 21:49
Location: Espoo

Re: Scania BF110 1969 voiko olla plusmaadotteinen?

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Juu kyllä yleismittari on tuttu kapistus ja on se uskottava, että tämä on plusmaadotteinen.

Pari päivää sitten käyttelin plussakelillä ja kaikki toimi normaalisti.
Vastaa Viestiin