jotain tapahtui... korin sähköt hävisi -> akut oli tyhjät...
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
jotain tapahtui... korin sähköt hävisi -> akut oli tyhjät...
Oli jäännyt päävirtakytkin päälle yön yli, sammutin hetkeksi ja yritin startata, no eihän se lähtenyt.
Laitoin laturin kiinni akkuihin (24V14A aito CTEK). Nyt en saa korille sähköä enää, kun painan päävirta päälle kuuluu yläpuolella olevasta sähkökeskuksesta että jokin/jotkut releet vetää, mutta selän takana olevat ISOT päävirtakontaktorit ei vedä. Kokoa näillä sen 10x10x10cm, kaksi kappaletta vierekkäin. Akkutilassa vähän pienempi kontaktori. Selän takana (eli isot kontaktori(t)) on vetäny aikaisemmin heti kun painaa päävirran päälle. Eli jostain puuttuu ohjaussähkö.
Auto lähtee käyntiin, ajovalot toimii, mutta stereot, sisävalot, 24V/12V muuntajat, ovet... kaikki pimeänä.
Kuvassa tämä systeemi. Missäköhän on kakkosakut? Voisiko siellä olla jotain sulakkeita? Eli yhdet akut on etuvasemmalla, kuljettajan alla. Siellä myös jokunen sulake, yritin ne tarkistaa, näytti ok.
Vai onko nämä etuvasemmalla olevat kakkosakut? Nyt kun aloin miettiä, niin miksi nyt takatuupparissa olisi pääakut edessä?
Eli ne varmaan löytyy jostain siellä takana?
Huomenna pitää valoisaan aikaa metsästää ne akut... Ja mahdollisesti sulakkeita.
Kuvasta: Releet K64,K65,K67 vetävät kun toi päävirtakatkaisija on päällä. Toi Jännitevalvontakortti MPK112 palaa LED1, ja sähköä on navassa 3. K62 ja K63 ovat ne isot kontaktorit
Pitää kokeilla huomenna jos joku noista releistä olisi rikki, että sen takia ei toimi. Eli vetävät kyllä, mutta jos ei anna kontaktia.
Laitoin laturin kiinni akkuihin (24V14A aito CTEK). Nyt en saa korille sähköä enää, kun painan päävirta päälle kuuluu yläpuolella olevasta sähkökeskuksesta että jokin/jotkut releet vetää, mutta selän takana olevat ISOT päävirtakontaktorit ei vedä. Kokoa näillä sen 10x10x10cm, kaksi kappaletta vierekkäin. Akkutilassa vähän pienempi kontaktori. Selän takana (eli isot kontaktori(t)) on vetäny aikaisemmin heti kun painaa päävirran päälle. Eli jostain puuttuu ohjaussähkö.
Auto lähtee käyntiin, ajovalot toimii, mutta stereot, sisävalot, 24V/12V muuntajat, ovet... kaikki pimeänä.
Kuvassa tämä systeemi. Missäköhän on kakkosakut? Voisiko siellä olla jotain sulakkeita? Eli yhdet akut on etuvasemmalla, kuljettajan alla. Siellä myös jokunen sulake, yritin ne tarkistaa, näytti ok.
Vai onko nämä etuvasemmalla olevat kakkosakut? Nyt kun aloin miettiä, niin miksi nyt takatuupparissa olisi pääakut edessä?
Eli ne varmaan löytyy jostain siellä takana?
Huomenna pitää valoisaan aikaa metsästää ne akut... Ja mahdollisesti sulakkeita.
Kuvasta: Releet K64,K65,K67 vetävät kun toi päävirtakatkaisija on päällä. Toi Jännitevalvontakortti MPK112 palaa LED1, ja sähköä on navassa 3. K62 ja K63 ovat ne isot kontaktorit
Pitää kokeilla huomenna jos joku noista releistä olisi rikki, että sen takia ei toimi. Eli vetävät kyllä, mutta jos ei anna kontaktia.
- Liitteet
-
- File0005.pdf
- (201.66 KiB) Tiedosto ladattu 540 kertaa
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: jotain tapahtui... korin sähköt hävisi
Tässä yöllä mietin tuota kytkentäkaaviota, että sehän on maa/miinus joka puuttuu... eli releet vetää, mutta pitää etsiä jostain missä maa on irti. Eikös se viiva juuri tarkoita maata? Eli kun katsoo noita K64-K67 (paitsi K65) releet, niin aina on napa 30 tai 87 viivan takana
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: jotain tapahtui... korin sähköt hävisi
Jatkan itseni kanssa puhuminen.
Vika selvisi, eli vasemmassa etulaatikossa olevat akut ovat kakkosakut, ne on ladattu ja antaa 24V (noin).
Löysin "ykkösakut", kuljettajan takana käytävän alla, käynti tavaratilan kautta. Samassa tilassa löytyi myös tunkki, sekä 5-6kpl ilmapusseja, näyttivät käytetyltä mutta olisko kuitenkin ehjiä? Ei kai rikkinäisiä sälytetä. Oli siellä myös joku automaattilaturi, mutta näyttää olevan pois käytöstä, eli oli 220V piuha irti rasiasta, enkä nähnyt että olisi lähtenyt muitakaan piuhoja siitä. 220V jakaantuu, toinen jää tähän laturin viereen, toinen näyttää menevän taaksepäin. -> Siihen tilaan CTEK pienemmän version
Mutta takaisin ykkösakkuihin, yleismittari kiinni -> 4V. CTEK kiinni niihin akkuihin, päävirta päälle -> KLONKS selän takana!!! Jipii, vika selvisi, ykkösakut tyhjät -> ei jaksanut vetää kontaktoria jotta kakkosakut olisi auttanut.
Vika selvisi, eli vasemmassa etulaatikossa olevat akut ovat kakkosakut, ne on ladattu ja antaa 24V (noin).
Löysin "ykkösakut", kuljettajan takana käytävän alla, käynti tavaratilan kautta. Samassa tilassa löytyi myös tunkki, sekä 5-6kpl ilmapusseja, näyttivät käytetyltä mutta olisko kuitenkin ehjiä? Ei kai rikkinäisiä sälytetä. Oli siellä myös joku automaattilaturi, mutta näyttää olevan pois käytöstä, eli oli 220V piuha irti rasiasta, enkä nähnyt että olisi lähtenyt muitakaan piuhoja siitä. 220V jakaantuu, toinen jää tähän laturin viereen, toinen näyttää menevän taaksepäin. -> Siihen tilaan CTEK pienemmän version
Mutta takaisin ykkösakkuihin, yleismittari kiinni -> 4V. CTEK kiinni niihin akkuihin, päävirta päälle -> KLONKS selän takana!!! Jipii, vika selvisi, ykkösakut tyhjät -> ei jaksanut vetää kontaktoria jotta kakkosakut olisi auttanut.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: jotain tapahtui... korin sähköt hävisi -> akut oli tyhjät...
Ihan vaan ot:nä että sulla oli tuossa superstarissa kahdennettu akkusysteemi? Eikö se ole ihan "tavallinen" bussi eikä mikään matkailupeli, onkohan monissakin tupla-akut ja minkähän takia ne on sellasia tehneet?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: jotain tapahtui... korin sähköt hävisi -> akut oli tyhjä
jep, on ihan normi bussi, on varmaan kahdennetut akut kun tässä on sutrak ilmastointi.
Lukee tuossa allekirjoituksessa tämä auto...
Lukee tuossa allekirjoituksessa tämä auto...
-
- Kuski
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
- Location: Suomi
Re: jotain tapahtui... korin sähköt hävisi -> akut oli tyhjä
Vastailen hieman myöhään, mutta kuitenkin kun satuin ketjun löytämään.
Vasemmalla etulaatikossa olevat akut ovat siis G1, mikäli nämä oli ladattu ja auto lähti käyntiin. Elikkä "ykkösakut". Ja siellä takana G2, mitkä antoi 4 volttia, ovat ne kakkosakut eli G2.
Elikkä tuossa kytkentäkaaviossa linja +30.1 ja 1B+ ovat akuista G1, jotka ovat siis auton alkuperäiset akut, "starttiakut". Näistä akuista saa virran kontaktori K61, joka on auton alkuperäinen päävirtakontaktori, MPK112-kortti ja rele K67 eli akkujen G2 päävirtareleen apurele.
Kontaktorit K62 (koriakkujen päävirtakontaktori) ja K63 (koriakkujen latauskontaktori) saavat vetovirran akuista G2 eli koriakuista.
Isot kontaktorit on kahdella käämillä, toinen on vetokäämi josta katkeaa virta kun kontaktori on vetänyt ja toinen pitokäämi, missä on virta niin kauan kunnes kontaktorin apurele katkaisee maan kontaktorilta.
Vasemmalla etulaatikossa olevat akut ovat siis G1, mikäli nämä oli ladattu ja auto lähti käyntiin. Elikkä "ykkösakut". Ja siellä takana G2, mitkä antoi 4 volttia, ovat ne kakkosakut eli G2.
Elikkä tuossa kytkentäkaaviossa linja +30.1 ja 1B+ ovat akuista G1, jotka ovat siis auton alkuperäiset akut, "starttiakut". Näistä akuista saa virran kontaktori K61, joka on auton alkuperäinen päävirtakontaktori, MPK112-kortti ja rele K67 eli akkujen G2 päävirtareleen apurele.
Kontaktorit K62 (koriakkujen päävirtakontaktori) ja K63 (koriakkujen latauskontaktori) saavat vetovirran akuista G2 eli koriakuista.
Isot kontaktorit on kahdella käämillä, toinen on vetokäämi josta katkeaa virta kun kontaktori on vetänyt ja toinen pitokäämi, missä on virta niin kauan kunnes kontaktorin apurele katkaisee maan kontaktorilta.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: jotain tapahtui... korin sähköt hävisi -> akut oli tyhjä
terve,
osaatko kertoa tuon MPK112 virkaa, mitä sen pitäisi tehdä ja milloin? jokin ledi siellä palaa vaikka päävirta on auki...
nyt on uudet akut (laitettu syksyllä), oli auto joulun aikana levolla kun ei ollut ajoja, olisko 2vko seissyt ja melkein kun palmun alta, lämpötila oli silloin jotain -10c
osaatko kertoa tuon MPK112 virkaa, mitä sen pitäisi tehdä ja milloin? jokin ledi siellä palaa vaikka päävirta on auki...
nyt on uudet akut (laitettu syksyllä), oli auto joulun aikana levolla kun ei ollut ajoja, olisko 2vko seissyt ja melkein kun palmun alta, lämpötila oli silloin jotain -10c
-
- Kuski
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
- Location: Suomi
Re: jotain tapahtui... korin sähköt hävisi -> akut oli tyhjä
Jännitteenvalvontakortti MPK112 ohjaa akkujen välistä kontaktoria ja kojelaudan merkkivaloa.
Eli tuo kytkee akut yhteen kontaktorilla K63 kun akuston G1 (etulaatikossa) jännite on riittävän ylhäällä ja erottaa akut kun jännite laskee tarpeeksi alas. Varmistaa sen, että akustossa G1 riittää tarpeeksi virtaa auton käynnistämiseen, vaikka akusto G2 kulutettaisi tyhjiin.
Kojelaudan merkkivalon toimintaperiaatetta en tiedä, luultavasti syttyy kun akut on erotettu taikka syttyy jos akut on liian tyhjät tms...
Tuo saa tosiaan virtansa ennen pääkytkintä, joten siellä se ledi palaa ilmoittamassa että laite toimii.
Akustosta G2 saa virtansa siis kylmäkone ja korilaitteet.
Eli tuo kytkee akut yhteen kontaktorilla K63 kun akuston G1 (etulaatikossa) jännite on riittävän ylhäällä ja erottaa akut kun jännite laskee tarpeeksi alas. Varmistaa sen, että akustossa G1 riittää tarpeeksi virtaa auton käynnistämiseen, vaikka akusto G2 kulutettaisi tyhjiin.
Kojelaudan merkkivalon toimintaperiaatetta en tiedä, luultavasti syttyy kun akut on erotettu taikka syttyy jos akut on liian tyhjät tms...
Tuo saa tosiaan virtansa ennen pääkytkintä, joten siellä se ledi palaa ilmoittamassa että laite toimii.
Akustosta G2 saa virtansa siis kylmäkone ja korilaitteet.