Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Starmaticin saa erikseenkin ilman agrekaattia vastaaviin dieselkoneisiin.
http://www.solarpower.fi/products.php?p=3b34b5
http://www.solarpower.fi/products.php?p=3b34b5
Pohjantähti
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Paljonkohan tuollainen startmatic maksaa valmiina, voisi kysellä tuolta. tosin valmiin boksin ostamisessa ei ole mitään "mielenkiintoista"Mimyy kirjoitti:Starmaticin saa erikseenkin ilman agrekaattia vastaaviin dieselkoneisiin.
http://www.solarpower.fi/products.php?p=3b34b5
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
http://www.aurinkoenergia.com/files/Startmatic.pdf
Tuossa hintakin..
Ei kyllä taida tehdä kaikkia haluttuja temppuja
Tuossa hintakin..
Ei kyllä taida tehdä kaikkia haluttuja temppuja

Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia

- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Kierroslukutiedon saa ruiskutuspumpun kierroslukuanturilta, tosin en tiedä millaista tietoa se lykkää. Millainen solenoidi pystyy säätelemään tarkasti kaasua, pitäis olla jokin vakionopeussäätimen moottori tai servo. Kyllä tosiaan tän kierrostarpeen löytää parhaiten korvakuulolla ja säätää siihen missä sävel on kauneintaBerkhof kirjoitti:Ihan hyvin mietitty..
Käyttäisin hehkujen ja pakkosyötön ohjaukseen lämpötilatunnistinta.
Ja moottorin käynnissäolotunnistukseen kierroslukutietoa ( joko laturilta tai erilliseltä anturilta )
Kierroslukutiedolla saisi ohjattua fiksusti myös kierrosten nostin solenoidia.
Kierrostarve on mielestäni se joka kuulostaa hyvältä, eli ei liian kova.

Ja kyllä, maailmaan pari savua vielä mahtuu. Sen muutaman kerran vuodessa kun systeemi starttaa kylmän koneen, ekan parin minuuutin savut saa puolestani pöllähtää. Hyvä idea ohjata lämpötilalla, siis ehkä nesteiden lämpötilalla pakkosyöttöä. Hehkut ei ole kyllä käytössäkään, vain valo palaa.
Aattelin kiusallani tehdä vielä viikonloppuna toisen kokeen, laitetaan Volvo tyhjäkäynnille, ja viereen aggrekaatti kiukkuisena pärisemään. Otan sitten videota ja koneelta kuunnellaan kumpi ääni kuuluu

Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Aattelin kyllä ihan jotain satasen parin systeemiä jonka sielunelämä on käyttäjälleen täysin selvillä, eli omavalmisteBerkhof kirjoitti:http://www.aurinkoenergia.com/files/Startmatic.pdf
Tuossa hintakin..
Ei kyllä taida tehdä kaikkia haluttuja temppuja

Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Solenoidilla se kierrosten nosto..
Hmm..
Jos servon laittas niin siitä sais suoraan myös vakionopeus säätimen, kova-askisiin..
Automaatteihin pitäs ottaa vielä lisätietoa nopeusmittarin anturilta, toisaalta ehkä kovassakin askissa olis sieltä parempi..
Mulla oli aikoinaa vanhassa kutterissa tuulilasin pyyhkimen moottorista tehty servo kaasulla..
Oli niin perhanan jäykkä se alkuperäinen vivusto..
Potikka polkimelle ja tuulilasin pyyhkimen moottorin akselille.. Pikkasen tehoelektroniikkaa..
Toimi ihan hyvin Suomessa.
Epsanjassa vuoristossa ajellessani pääs piru kuumenenmaan kun elektroniikka oli konehuoneessa, puol metrii turbosta..
Savut otti ohjain kortti.. No onneks oli romuissa yks ikkunannostimen kytkin, se suoraan pyyhkijän moottorin johtoihin.
Oli vähän hätänen kaasu, mut kyl sil Suomeen hyvin ajeli
Tää oli siis elektroniikka harrastukseni alkuaikoina.. Ehkä kakskyt vuotta sitten
Hmm..
Jos servon laittas niin siitä sais suoraan myös vakionopeus säätimen, kova-askisiin..
Automaatteihin pitäs ottaa vielä lisätietoa nopeusmittarin anturilta, toisaalta ehkä kovassakin askissa olis sieltä parempi..
Mulla oli aikoinaa vanhassa kutterissa tuulilasin pyyhkimen moottorista tehty servo kaasulla..
Oli niin perhanan jäykkä se alkuperäinen vivusto..
Potikka polkimelle ja tuulilasin pyyhkimen moottorin akselille.. Pikkasen tehoelektroniikkaa..
Toimi ihan hyvin Suomessa.
Epsanjassa vuoristossa ajellessani pääs piru kuumenenmaan kun elektroniikka oli konehuoneessa, puol metrii turbosta..
Savut otti ohjain kortti.. No onneks oli romuissa yks ikkunannostimen kytkin, se suoraan pyyhkijän moottorin johtoihin.
Oli vähän hätänen kaasu, mut kyl sil Suomeen hyvin ajeli

Tää oli siis elektroniikka harrastukseni alkuaikoina.. Ehkä kakskyt vuotta sitten

Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia

-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
kertokaas mulle tyhmälle, miten akulta mitataan napajännite auton käydessä? laturihan puskee sinne 28V eikä latauksen hetkellinen katkaisukaan kerro heti oikeaa jännitettä, vasta pikku kuormituksen tai vähintään 1/2 tunnin seisomisen jälkeen alkaa saada realistisia arvoja.
siinä mielessä "akut täynnä- sammutetaan" toiminto pitäisi tehdä ampeeri- eikä volttiperustaisena. vai onko mulla vain sivistyksessä akkujännitteen mentävä aukko?
toinen mietintäjuttu oli 8sek starttausohjelma ja sille vielä uusinta.. ainakaan pakkasessa minulla ei ole ollut niin sitkeitä akkuja, että 23V:lla jaksais 8 sek startata ja vielä uusia sen. luulenpa että ohjelma särkee muutamia starttimoottoreita...
kyllä se tuo "lahti32" jaksaa tehdä vaikka mitä. ihailen tuota intoa!
siinä mielessä "akut täynnä- sammutetaan" toiminto pitäisi tehdä ampeeri- eikä volttiperustaisena. vai onko mulla vain sivistyksessä akkujännitteen mentävä aukko?
toinen mietintäjuttu oli 8sek starttausohjelma ja sille vielä uusinta.. ainakaan pakkasessa minulla ei ole ollut niin sitkeitä akkuja, että 23V:lla jaksais 8 sek startata ja vielä uusia sen. luulenpa että ohjelma särkee muutamia starttimoottoreita...
kyllä se tuo "lahti32" jaksaa tehdä vaikka mitä. ihailen tuota intoa!
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Kyllähän edellisellä sivulla spekuloitiin virran mittauksen puolesta..
Ja jos laturia modaa niin sen virran vois mitata laturin magnetointi virrastakin.
Hmm.. Hukkuu kyllä sähköt matkalla starttiin jos ei uusilla akuilla jaksa enempää pyöritellä..
Ööh.. Ja sulla fielä F scania niin akkupiuhatkin on lyhyet..
Tai on turkasen paksut öljyt
Tai startin laakerit jo vähän huonon puolella.
Ja jos laturia modaa niin sen virran vois mitata laturin magnetointi virrastakin.
Hmm.. Hukkuu kyllä sähköt matkalla starttiin jos ei uusilla akuilla jaksa enempää pyöritellä..
Ööh.. Ja sulla fielä F scania niin akkupiuhatkin on lyhyet..
Tai on turkasen paksut öljyt

Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia

- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Jep jep, johan on suunnitelmat!
Mutta ottakaa ohjelmassa vielä yksi turvallisuusseikka huomioon: Jos konehuoneen luukku/luukut on auki, niin ei välttämättä ole hauska yllätys kun automatiikka alkaa starttailemaan konetta.. Juuri kun on änkäytynyt hihnapyörien välistä tarkistamaan jonkun pikkunippelin tilannetta.
Ja toinen, joskaan ei niin välitöntä vaaraa aiheuttava olisi se, että jos lataus nosta akkujännitettä sammutuspisteeseen saakka kuten pitäisi, niin joku maksimiaika minkä kone pyörii ja pysyy sammuneena ennen seuraavaa kertaa. Ettei itsekseen rallattele viikkotolkulla.
Ja ehkä vielä kolmantena, joku pieni backup-poweri, jos virrat katoaa (sulake palaa, johto palaa, akut losahtaa tms), niin pysyisi automatiikka sen verran aikaa käynnissä että kerkeisi sammuttin solenoidia vetämään.. Automatiikalla pitäisi riittää virtaa jonkun 5-10 s virtojen katoamisen jälkeen sammutinsolenoidia varten.

Mutta ottakaa ohjelmassa vielä yksi turvallisuusseikka huomioon: Jos konehuoneen luukku/luukut on auki, niin ei välttämättä ole hauska yllätys kun automatiikka alkaa starttailemaan konetta.. Juuri kun on änkäytynyt hihnapyörien välistä tarkistamaan jonkun pikkunippelin tilannetta.

Ja toinen, joskaan ei niin välitöntä vaaraa aiheuttava olisi se, että jos lataus nosta akkujännitettä sammutuspisteeseen saakka kuten pitäisi, niin joku maksimiaika minkä kone pyörii ja pysyy sammuneena ennen seuraavaa kertaa. Ettei itsekseen rallattele viikkotolkulla.
Ja ehkä vielä kolmantena, joku pieni backup-poweri, jos virrat katoaa (sulake palaa, johto palaa, akut losahtaa tms), niin pysyisi automatiikka sen verran aikaa käynnissä että kerkeisi sammuttin solenoidia vetämään.. Automatiikalla pitäisi riittää virtaa jonkun 5-10 s virtojen katoamisen jälkeen sammutinsolenoidia varten.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Sammutinsolenoidin kun muuttaisi toisin päin toimivaksi, eli virta vetää sen käyntiasentoon ja virran katketessa jousi vetää sammuksiin.j0ri kirjoitti:Ja ehkä vielä kolmantena, joku pieni backup-poweri, jos virrat katoaa (sulake palaa, johto palaa, akut losahtaa tms), niin pysyisi automatiikka sen verran aikaa käynnissä että kerkeisi sammuttin solenoidia vetämään.. Automatiikalla pitäisi riittää virtaa jonkun 5-10 s virtojen katoamisen jälkeen sammutinsolenoidia varten.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Tuo moottoriluukun aukiolo täytyy lisätä hätäsammutusohjelmaan ja starttausohjelman ehdoksi. Sammuttamiseen ajattelin varuiksi laittaa sammutinsolenoidin herätteeseen esim sisävaloviivästimen joka pitää sen reippaan 5sek vetoa päällä että varmasti sammuu. Samaten maksimiaika latauskäynnille, esim tunnin?j0ri kirjoitti:Jep jep, johan on suunnitelmat!![]()
Mutta ottakaa ohjelmassa vielä yksi turvallisuusseikka huomioon: Jos konehuoneen luukku/luukut on auki, niin ei välttämättä ole hauska yllätys kun automatiikka alkaa starttailemaan konetta.. Juuri kun on änkäytynyt hihnapyörien välistä tarkistamaan jonkun pikkunippelin tilannetta.![]()
Ja toinen, joskaan ei niin välitöntä vaaraa aiheuttava olisi se, että jos lataus nosta akkujännitettä sammutuspisteeseen saakka kuten pitäisi, niin joku maksimiaika minkä kone pyörii ja pysyy sammuneena ennen seuraavaa kertaa. Ettei itsekseen rallattele viikkotolkulla.
Ja ehkä vielä kolmantena, joku pieni backup-poweri, jos virrat katoaa (sulake palaa, johto palaa, akut losahtaa tms), niin pysyisi automatiikka sen verran aikaa käynnissä että kerkeisi sammuttin solenoidia vetämään.. Automatiikalla pitäisi riittää virtaa jonkun 5-10 s virtojen katoamisen jälkeen sammutinsolenoidia varten.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Näitä sekunteja, voltteja ja niiden tarkkoja säätöjä kannattaa miettiä. Latauksen ja öljynpaineen valohan sammuttaa starttauksen, kumpi ensin ehtii, ja lisäksi käyntitieto kierroslukuanturilta voidaan ottaa käyttöön startillekin. Mutta olisko syytä jättää öljynpaine startinohjauksesta pois sillä joskushan startti pyörittää jonkin aikaa ennenkuin käynnistyy ja silloin ehtii öljynpaineet nousta ennenkuin kone edes käy.motoku kirjoitti: toinen mietintäjuttu oli 8sek starttausohjelma ja sille vielä uusinta.. ainakaan pakkasessa minulla ei ole ollut niin sitkeitä akkuja, että 23V:lla jaksais 8 sek startata ja vielä uusia sen. luulenpa että ohjelma särkee muutamia starttimoottoreita...
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Me "pikkukaravaanarit" MB 601/Hymermobile MB 240 D,olemme ratkaisseet asian niin ,että hupi/startti-akku ovat oma piirinsä (miulla 100/100 Ah)molemmat latautuvat ajossa ja verkossa,mutta paikallaan ilman 230V:n apua vain hupi antaa virtaa ! Kone lähtee aina kuin palmun alta(tosin 1/2 min hehkun jälkeen !
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Näin se on moni "isohullukaravaanari" asian myös ratkaissut. Saadakseen kaiken kapasiteetin käyttöönsä, otetaan myös ajoakuilta energiaa hupikäyttöön. Mutta ennenpitkää sekin kapasiteetti loppuu ja akkuja on ladattava.timppa49 kirjoitti:Me "pikkukaravaanarit" MB 601/Hymermobile MB 240 D,olemme ratkaisseet asian niin ,että hupi/startti-akku ovat oma piirinsä (miulla 100/100 Ah)molemmat latautuvat ajossa ja verkossa,mutta paikallaan ilman 230V:n apua vain hupi antaa virtaa ! Kone lähtee aina kuin palmun alta(tosin 1/2 min hehkun jälkeen !
Seuraavaksi homma nytkähtää eteenpäin kun posti tuo sarjakaapelin ja Croutzetin pienoislogiikan. Kytkentäkaavio on hyvällä mallilla ja piirrän sen lopullisemman suoraan logiikan muistiin piirto-ohjelmalla. Vaikuttaisi sille että logiikassa on riittävästi älliä hoitaa tämä prosessi. Laitan logiikan output-puolelle lisäreleboksin joka käyttää nykyisiä katkaisimia relekärkien avulla. Tässä on linkki ohjelman esittelyyn. Erittäin mielenkiintoista, ensi viikolla saan logiikan ja sitten katsotaan lisää
http://www.youtube.com/watch?v=UJ8DNl2tWQs
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Siemensin logossa on suunnilleen sama alku ohjelmoinnille,mutta sitten jatko vaikutti viisaammalle tuossa
videossa.En jaksanut katsoa loppuun,koska muutama vuosi sitten piti työkseen korjata toisten tekemiä
ohjelmia.
En lähtisi tekemään tuota kytkentää ainakaan bussiin,koska ohjaukset,indikoinnit ja mittaukset pakkasessa
vaihtelee lämpötilan mukaan.
Ajatelkaa "umpijäässä"olevaa 11 litraista dieseliä joka on pakkasten lauhduttua puolen sentin huurrekerroksen
sisällä? Johtoliitokset?
Tuo järjestelmä pysähtyy anturivikaan.
Paitsi jos automatiikan ohjelmoi pyytämään käyntiluvan käyttäjältä,joka vahtii etävalvontana videokuvan
perusteella miten kone pyörii,niin sitten ehkä toimii tai ei,koska muuttujia on paljon pelkän lämpötilan takia.
Esim.videokameran linssi huurussa.
videossa.En jaksanut katsoa loppuun,koska muutama vuosi sitten piti työkseen korjata toisten tekemiä
ohjelmia.
En lähtisi tekemään tuota kytkentää ainakaan bussiin,koska ohjaukset,indikoinnit ja mittaukset pakkasessa
vaihtelee lämpötilan mukaan.
Ajatelkaa "umpijäässä"olevaa 11 litraista dieseliä joka on pakkasten lauhduttua puolen sentin huurrekerroksen
sisällä? Johtoliitokset?
Tuo järjestelmä pysähtyy anturivikaan.
Paitsi jos automatiikan ohjelmoi pyytämään käyntiluvan käyttäjältä,joka vahtii etävalvontana videokuvan
perusteella miten kone pyörii,niin sitten ehkä toimii tai ei,koska muuttujia on paljon pelkän lämpötilan takia.
Esim.videokameran linssi huurussa.

Falcon
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Tässähän on mahdollisuus laittaa kojelautaan autostartin pääkatkaisin jota painamalla systeemi käynnistetään standby tilaan ja toimii vain silloinFalcon kirjoitti: En lähtisi tekemään tuota kytkentää ainakaan bussiin,koska ohjaukset,indikoinnit ja mittaukset pakkasessa
vaihtelee lämpötilan mukaan.
Ajatelkaa "umpijäässä"olevaa 11 litraista dieseliä joka on pakkasten lauhduttua puolen sentin huurrekerroksen
sisällä? Johtoliitokset?
Tuo järjestelmä pysähtyy anturivikaan.
Paitsi jos automatiikan ohjelmoi pyytämään käyntiluvan käyttäjältä

Mikä anturi pysäyttää tämän


Ei sillä ettei epäillä saa toimiiko ja on hyvä että tulee ajateltavia yksityiskohtia esille. Kokeilen kumminkin osaanko tällaisen tehdä ja siinä on se mukava että saa nyherrellä kaikkea pientä ja kiinnostavaa


Tulevaisuus on sähköinen
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Sitä tarkoitin että jos käytetään olemassa olevia antureita,niin niiden toimintaa pidän epävarmana.
Ajattelen asiaa käytänössä esim.meidän Scaniaa,jossa merkkivalot toimii osittain kosteuden mukaan.
Hyvä ettei tuulen suuntakin vaikuta merkkivalojen määrään,kun virrat laittaa päälle.
Johtuu moottorin vieressä olevasta sähkökaapista.Sulakkeet pitäisi vaihtaa koko autoon pohjineen.
Ei kulje virta ei.(no useimmiten toimii)
Tekisin koko järjestelmän omilla antureilla,mieluummin optoerottimilla ja galvaanisesti erotettuna auton sähköistä.
Pitää kyllä tunnustaa,että on mielenkiintoinen projekti,jonka saa onnistumaan.
Laita kuvat ohjauksista palstalle kun saatte valmiiksi.
Ajattelen asiaa käytänössä esim.meidän Scaniaa,jossa merkkivalot toimii osittain kosteuden mukaan.
Hyvä ettei tuulen suuntakin vaikuta merkkivalojen määrään,kun virrat laittaa päälle.

Johtuu moottorin vieressä olevasta sähkökaapista.Sulakkeet pitäisi vaihtaa koko autoon pohjineen.
Ei kulje virta ei.(no useimmiten toimii)
Tekisin koko järjestelmän omilla antureilla,mieluummin optoerottimilla ja galvaanisesti erotettuna auton sähköistä.
Pitää kyllä tunnustaa,että on mielenkiintoinen projekti,jonka saa onnistumaan.
Laita kuvat ohjauksista palstalle kun saatte valmiiksi.
Falcon
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Kyllähän noissa sähköjen toteutuksissa on monenlaisia juttuja. Volvon sähkökeskus joka on siis Volvolla siihen joskus laitettu, on toiminut täysin moitteetta viimeiset 8 vuotta. Mutta koritehtaan sähkökeskus on toteutettu vanhanmallisilla posliinisulakkeilla joita saa pyöritellä, voidella ja kiristellä vähän päästä, eikä ole kumma vaikka joskus takavalo tai pyyhkimet on mykkiä. Olenkin hiljalleen alkanut korvata noita sulakkeita lattamallisilla mutta iso työmaa se on.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Tämän päivän Kauppalehdessä oli juttua hybridiautoista. Monet PHEV hybridit toimivat juuri niin että jännitteen laskiessa polttomoottori käynnistyy. Kunhan saadaan bussi käyntiin niin seuraavaksi porukalla hybridibussia tekemään
kuka ilmoittautuu
tekniikkahan on jo pitkällä 



Tulevaisuus on sähköinen
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Jaa, että sitä on alettu kauko-ohjausta rakentaa. Helpompi ja turvallisempi vaihtoehto (ainakin minulle) on tietysti vaihtaa etunimi Kaukoksi ja se on siinä Kauko-ohjaus.
.
Vaan tuo uusissa busseissa oleva ohjelma, jolla kaikkien valojen ja vilkkujen toiminnan voi tarkistaa yksin autoa kiertämällä on tosi näppärä keksintö. Eli ohjelma toistaa tietyssä järjestyksessä kunkin valon ja toimimaton valo on helppo todeta omin silmin. Siinähän sitä olis tulipalopakkasilla, mitä uuninpäällä suunnittelis, vaikka joskus vuonna keppi.

Vaan tuo uusissa busseissa oleva ohjelma, jolla kaikkien valojen ja vilkkujen toiminnan voi tarkistaa yksin autoa kiertämällä on tosi näppärä keksintö. Eli ohjelma toistaa tietyssä järjestyksessä kunkin valon ja toimimaton valo on helppo todeta omin silmin. Siinähän sitä olis tulipalopakkasilla, mitä uuninpäällä suunnittelis, vaikka joskus vuonna keppi.

--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
minun isä olisi valmiiksi Kauko mutta sille ei passaa antaa "ohjaus" lisänimeä koska ei hällä kortti riitäVictorjussi kirjoitti:Jaa, että sitä on alettu kauko-ohjausta rakentaa. Helpompi ja turvallisempi vaihtoehto (ainakin minulle) on tietysti vaihtaa etunimi Kaukoksi ja se on siinä Kauko-ohjaus..

Tulevaisuus on sähköinen
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
"Kauko-ohjain" on tietenkin sen Kaukon vaimo.
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Jostakin luin siitä karavaanarista, joka oli ostamassa vaunuunsa parempaa peruutustutkaa tai kameraa "kun entinen ei toimi sateella"...
Ex-Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
No niin, nyt on ohjelman teko menossa. Onpahan muuten aikalailla uutta minulle, tarvii näköjään keskittyä aivan tosissaan että tajuaa ohjelmoinnin. Kaikki inputit ja outputit on määritelty ja joitakin aikaohjelmia saatu jopa toimimaan 

Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Millä sä nyt aloit koodaamaan sitä? Iitellä pyörii tuossa arduino uno ja sille pitäs keksiä tehtävä, mielessä oli automaattinen lämmön valvonta, 3x webasto jne...
-Koska sen voi tehdä myös itse-