mikä tuli...mistä vikaa etsimään.

transpot
Rattiamiraali
Viestit: 262
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus 502
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

mikä tuli...mistä vikaa etsimään.

Viesti Kirjoittaja transpot »

Auto Scania Carrus 11l VM.90. N.2sek starttauksen jälkeen lipsahti avain ja kun koitin uudestaan startata niin ei enää starttaa ollenkaan.virrat tulee päälle.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.

Viesti Kirjoittaja mikko »

Lipsahti? Niinku jotenkin jäi kesken vai mitä kummaa?

Kömmi nyt ekana alle ja anna startille suoraan virtaa yhdistämällä virtakaapelin ja herätepiuhan. Jos starttaa, ni vika olis jossain kohdassa herätepiuhan ja virtalukon pohjan tienoilla. Jos ei starttaa, ni voisit tuumia onko virtakaapelin ja akun välissä sulake joka olis kyykähtany.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
transpot
Rattiamiraali
Viestit: 262
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus 502
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.

Viesti Kirjoittaja transpot »

Voisko olla kuitenkin että akut tyhjät. Mittasin jännitteen näytti 23.4V. Pitäiskö tuolla pyörittää? Meinasin vaan että jos ei olisikaan avain lipsahtanut vaan yksinkertaisesti starttasi sen 2sek jonka jälkeen hyytyi?

auto vaan sellaisessa paikkaa ettei ole sähköä latausta varten.
60-80kg akkuja ei viitsisi huvikseen kanniskella lataukseen jos ei olekkaan virrasta kiinni kun ei starttaa.
transpot
Rattiamiraali
Viestit: 262
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus 502
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.

Viesti Kirjoittaja transpot »

Sulakkeet katsoin sieltä akkujen vierestä näytti olevan ehjiä
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.

Viesti Kirjoittaja mikko »

Pitäs mielestäni ainakin yrittää startata, ainakin naksahdella. Etkä sä siihen kuorma-auton akkuja tartte, kaks ehjää pikkuauton akkua riittää aivan hyvin.

Kokeile kuitenkin startata suoraan ennen ku harkitaan kalliimpia vikoja. Ruuvimeisselillä vaikka yhdistät herätepiuhan ja kaapelin. Tätä ennen täydemmillä akuilla avaimesta.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4283
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ja oliko virtalukko sellainen että pitää avain kääntää aivan alkuun ennenkuin starttaa?
Tulevaisuus on sähköinen
transpot
Rattiamiraali
Viestit: 262
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus 502
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.

Viesti Kirjoittaja transpot »

Taisin selvitä säikähdyksellä. Otin toisen akuista irti ja lukema 9.2V.laitoin toisen uuden 100ah akun kaapeleilla kiinni ja pyörähti tosi laiskasti ja hyytyi (surkeat bilteman halvimmat kaapelit). Toisessa akussa näytti mittarilla 13,2V. Miten nämä akut kun toinen on 12V 220ah 1400a ja tyhjäksi mennyt 12v 190ah 1050a. Pitäisikö / olisiko järkevä hommata pariksi samankokoiset akut?
transpot
Rattiamiraali
Viestit: 262
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus 502
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.

Viesti Kirjoittaja transpot »

Aika kuumana käy tuo intelligent laturi 12V 25A/24V 12.5A
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Nuo sun akut on melkolailla saman kokoiset, onhan se akuille parempi että ne olis saman kokoiset mutta olen joskus itsekkin pitänyt hieman eri kokoisia akkuja parina, saattaa lyhentää akkujen ikää tai sitten ei. Tärkeämpi taitaa olla akkujen kunto eli pitäis olla molemmat hyviä
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
mosku
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
Truck: Volvo B9M
Location: Lohja

Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.

Viesti Kirjoittaja mosku »

Meillä oli samankaltaista oiretta...
Syyksi selvisi niinkin yksinkertainen kuin, akkujen välijohto oli tullut tiensä päähän. Välillä toimi hyvin kun taas toisinaan ei lainkaan.
ScaniaK114
Kuski
Viestit: 23
Liittynyt: 07 Joulu 2011 22:02
Location: Kittilä

Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.

Viesti Kirjoittaja ScaniaK114 »

Nuo akut pitäisi olla samanlaisia molemmat, samasta erästä samaan aikaan ostettuja. Jos toinen on erilainen tai heikommassa kunnossa niin silloin kuormitettaessa jännite notkahtaa huonomman / pienemmän akun takia sekä ladattaessa jännite jakautuu epätasaisesti akkujen kesken ja akkujen ikä lyhenee.

Sama käy jos otetaan 12v kuormia toiselta akulta, se on silloin aina tyhjempi mutta ei kuitenkaan lataannu kunnolla koska toinen täysi akku rajoittaa latausvirtaa. Silloin myös sillä täydemmällä akulla on korkea jännite ja kiehuu pikkuhiljaa kuiviin, toinen taas kärsii alilatauksesta.

Siksi pitäisi käyttää aina 24/12 jännitteenmuunninta eikä ottaa toiselta akulta.

Nyt tässä tilanteessa kun se toinen akku on ihan tyhjä ja toinen täynnä niin jos käynnistät apukaapeleilla ja mittaat sen jälkeen jännitteet, tyhjempi akku on alijännitteinen ja täydempi saa ylijännitettä, tämä siis mikäli se tyhjempi ylipäätään ottaa virtaa vastaan. Jännite on niin matala että saattaa olla kennoja oikosulussa jne. taas loput saa ylijännitettä.

Jos akut on olleet sarjaankytkennässä ilman noita 12v ulosottoja, niin silloin se tyhjempi akku on pilalla. Normaalisti ei voi käydä niin että toinen akku on tyhjä ja toinen täynnä.

Saat auton käyntiin kun annat apuvirtaa tuohon huonompaan akkuun vaikka henkilöautosta, toinen akku näyttäisi olevan täynnä. Tarvittaessa apuvirtaa voi ottaa kahdesta henkilöautosta tai lataa vuorotellen molempia henkilöauton laturin avulla.
Vastaa Viestiin