mikä tuli...mistä vikaa etsimään.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 262
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
mikä tuli...mistä vikaa etsimään.
Auto Scania Carrus 11l VM.90. N.2sek starttauksen jälkeen lipsahti avain ja kun koitin uudestaan startata niin ei enää starttaa ollenkaan.virrat tulee päälle.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.
Lipsahti? Niinku jotenkin jäi kesken vai mitä kummaa?
Kömmi nyt ekana alle ja anna startille suoraan virtaa yhdistämällä virtakaapelin ja herätepiuhan. Jos starttaa, ni vika olis jossain kohdassa herätepiuhan ja virtalukon pohjan tienoilla. Jos ei starttaa, ni voisit tuumia onko virtakaapelin ja akun välissä sulake joka olis kyykähtany.
Kömmi nyt ekana alle ja anna startille suoraan virtaa yhdistämällä virtakaapelin ja herätepiuhan. Jos starttaa, ni vika olis jossain kohdassa herätepiuhan ja virtalukon pohjan tienoilla. Jos ei starttaa, ni voisit tuumia onko virtakaapelin ja akun välissä sulake joka olis kyykähtany.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 262
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.
Voisko olla kuitenkin että akut tyhjät. Mittasin jännitteen näytti 23.4V. Pitäiskö tuolla pyörittää? Meinasin vaan että jos ei olisikaan avain lipsahtanut vaan yksinkertaisesti starttasi sen 2sek jonka jälkeen hyytyi?
auto vaan sellaisessa paikkaa ettei ole sähköä latausta varten.
60-80kg akkuja ei viitsisi huvikseen kanniskella lataukseen jos ei olekkaan virrasta kiinni kun ei starttaa.
auto vaan sellaisessa paikkaa ettei ole sähköä latausta varten.
60-80kg akkuja ei viitsisi huvikseen kanniskella lataukseen jos ei olekkaan virrasta kiinni kun ei starttaa.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 262
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.
Sulakkeet katsoin sieltä akkujen vierestä näytti olevan ehjiä
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.
Pitäs mielestäni ainakin yrittää startata, ainakin naksahdella. Etkä sä siihen kuorma-auton akkuja tartte, kaks ehjää pikkuauton akkua riittää aivan hyvin.
Kokeile kuitenkin startata suoraan ennen ku harkitaan kalliimpia vikoja. Ruuvimeisselillä vaikka yhdistät herätepiuhan ja kaapelin. Tätä ennen täydemmillä akuilla avaimesta.
Kokeile kuitenkin startata suoraan ennen ku harkitaan kalliimpia vikoja. Ruuvimeisselillä vaikka yhdistät herätepiuhan ja kaapelin. Tätä ennen täydemmillä akuilla avaimesta.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.
Ja oliko virtalukko sellainen että pitää avain kääntää aivan alkuun ennenkuin starttaa?
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 262
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.
Taisin selvitä säikähdyksellä. Otin toisen akuista irti ja lukema 9.2V.laitoin toisen uuden 100ah akun kaapeleilla kiinni ja pyörähti tosi laiskasti ja hyytyi (surkeat bilteman halvimmat kaapelit). Toisessa akussa näytti mittarilla 13,2V. Miten nämä akut kun toinen on 12V 220ah 1400a ja tyhjäksi mennyt 12v 190ah 1050a. Pitäisikö / olisiko järkevä hommata pariksi samankokoiset akut?
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 262
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.
Aika kuumana käy tuo intelligent laturi 12V 25A/24V 12.5A
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.
Nuo sun akut on melkolailla saman kokoiset, onhan se akuille parempi että ne olis saman kokoiset mutta olen joskus itsekkin pitänyt hieman eri kokoisia akkuja parina, saattaa lyhentää akkujen ikää tai sitten ei. Tärkeämpi taitaa olla akkujen kunto eli pitäis olla molemmat hyviä
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.
Meillä oli samankaltaista oiretta...
Syyksi selvisi niinkin yksinkertainen kuin, akkujen välijohto oli tullut tiensä päähän. Välillä toimi hyvin kun taas toisinaan ei lainkaan.
Syyksi selvisi niinkin yksinkertainen kuin, akkujen välijohto oli tullut tiensä päähän. Välillä toimi hyvin kun taas toisinaan ei lainkaan.
-
- Kuski
- Viestit: 23
- Liittynyt: 07 Joulu 2011 22:02
- Location: Kittilä
Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.
Nuo akut pitäisi olla samanlaisia molemmat, samasta erästä samaan aikaan ostettuja. Jos toinen on erilainen tai heikommassa kunnossa niin silloin kuormitettaessa jännite notkahtaa huonomman / pienemmän akun takia sekä ladattaessa jännite jakautuu epätasaisesti akkujen kesken ja akkujen ikä lyhenee.
Sama käy jos otetaan 12v kuormia toiselta akulta, se on silloin aina tyhjempi mutta ei kuitenkaan lataannu kunnolla koska toinen täysi akku rajoittaa latausvirtaa. Silloin myös sillä täydemmällä akulla on korkea jännite ja kiehuu pikkuhiljaa kuiviin, toinen taas kärsii alilatauksesta.
Siksi pitäisi käyttää aina 24/12 jännitteenmuunninta eikä ottaa toiselta akulta.
Nyt tässä tilanteessa kun se toinen akku on ihan tyhjä ja toinen täynnä niin jos käynnistät apukaapeleilla ja mittaat sen jälkeen jännitteet, tyhjempi akku on alijännitteinen ja täydempi saa ylijännitettä, tämä siis mikäli se tyhjempi ylipäätään ottaa virtaa vastaan. Jännite on niin matala että saattaa olla kennoja oikosulussa jne. taas loput saa ylijännitettä.
Jos akut on olleet sarjaankytkennässä ilman noita 12v ulosottoja, niin silloin se tyhjempi akku on pilalla. Normaalisti ei voi käydä niin että toinen akku on tyhjä ja toinen täynnä.
Saat auton käyntiin kun annat apuvirtaa tuohon huonompaan akkuun vaikka henkilöautosta, toinen akku näyttäisi olevan täynnä. Tarvittaessa apuvirtaa voi ottaa kahdesta henkilöautosta tai lataa vuorotellen molempia henkilöauton laturin avulla.
Sama käy jos otetaan 12v kuormia toiselta akulta, se on silloin aina tyhjempi mutta ei kuitenkaan lataannu kunnolla koska toinen täysi akku rajoittaa latausvirtaa. Silloin myös sillä täydemmällä akulla on korkea jännite ja kiehuu pikkuhiljaa kuiviin, toinen taas kärsii alilatauksesta.
Siksi pitäisi käyttää aina 24/12 jännitteenmuunninta eikä ottaa toiselta akulta.
Nyt tässä tilanteessa kun se toinen akku on ihan tyhjä ja toinen täynnä niin jos käynnistät apukaapeleilla ja mittaat sen jälkeen jännitteet, tyhjempi akku on alijännitteinen ja täydempi saa ylijännitettä, tämä siis mikäli se tyhjempi ylipäätään ottaa virtaa vastaan. Jännite on niin matala että saattaa olla kennoja oikosulussa jne. taas loput saa ylijännitettä.
Jos akut on olleet sarjaankytkennässä ilman noita 12v ulosottoja, niin silloin se tyhjempi akku on pilalla. Normaalisti ei voi käydä niin että toinen akku on tyhjä ja toinen täynnä.
Saat auton käyntiin kun annat apuvirtaa tuohon huonompaan akkuun vaikka henkilöautosta, toinen akku näyttäisi olevan täynnä. Tarvittaessa apuvirtaa voi ottaa kahdesta henkilöautosta tai lataa vuorotellen molempia henkilöauton laturin avulla.