Aurinkopaneelit

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tällaista käyttökokemusta tässä on kaivattukin. Taidan laittaa tilaukseen 2,4kw mallin. Ilmaisenergian sivut kannattaa lukea, on monenlaista kokemusta siellä.
Tulevaisuus on sähköinen
Sipe
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 26 Loka 2014 08:06
Location: Internet

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Sipe »

Hienoa että tämä nähtiin hyödylliseksi. Enimmäkseen olen itse viettänyt aikaa "bajamajoissa" eli vaunuissa joten niiltä pohjilta ajatus lähti että täällä voisi olla tällaiselle tuotteelle tarvetta. Tosin tietynlainen pelko oli että millainen moderointi-linjaus täällä on, ja että tietty riski olemassa että viesti katoaa bittitaivaaseen. Pohjimmaisena tarkoituksena on tarkoitus tuoda esille mitä maailmalta on saatavilla sillä Suomen hintatasot johtavat västämättä siihen että hilut pitää tilata käytännössä kaikki ulkomailta.

Hajaa-ammunnalla itse tilasin tuo sillä kyseinen rahamäärä on sen verran pieni verrattuna 60A MPPT säätimeen, 2kW siniaaltoinvertterin, akkumonitori ja automaatti AC-laturi generaattorin ohjauksella olisivat yhteensä maksaneet reilun 3500 euroa. Valitettavasti Victronin tuotteet ovat ylihintaisia vaikkakin laadukkaita.

Toivoisin että ko. hybridin saisi myös Suomeen myyntiin. Käytännössä se olisi velä ostettavissa n. 600 euron hintaan ennemin Suomesta kannattaen suomalaista yrittämistä. Täällä käsittääkseni on myös olemassa tahoja jotka tähän mahdollisesti pystyisivät?
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Nää on ihan samoja laitteita, joita tuolta Ebaysta jo itselleni katselin. Minuun teki vaikutuksen se että katsomani laite on vain keltainen, eikä sii nä ollut minkäänlaista hologrammitarraa, tai muuta kaunistusta minua kosiskelemassa. Tuo irroitettava käyttöpaneeli on varmasti hyvä olemassa. Saa laite olla ruumassa ja paneeli asunnossa.
Laite näytti sisältäkin ihan asialliselta. Ei ollut liian tiukkaan pakattu, ilma pääsee kiertämään ja laite jäähtyy.

Toivottavasti tuommoinen on ensi keesänä jo omassakin autossa.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

http://www.aliexpress.com/item/PIP-2424 ... 27602.html

Lähti tilaukseen. Kokeilen ja tilaan sitten muutaman lisää. Vaihdan tuohon jäämeriautoon tämän jos on kerran hyvä ja siihen tarvii tosiaan tuon 60A säätimen isolle paneelikentälle. Siellä on nyt Tracerin 30A pukkaamassa 12V patteristoon ja tällä tuupataan sitten 24V systeemiin ihan tosissaan.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tilasin tämän laitteen kaveriksi 12 kpl Avanciksen ohutkalvopaneeleja joilla saa katolta 1260 wattia sähköä. Laitamma kesähelteellä ilmalämpöpumpun jäähdyttelemään.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Lahti32 kirjoitti:Tilasin tämän laitteen kaveriksi 12 kpl Avanciksen ohutkalvopaneeleja joilla saa katolta 1260 wattia sähköä. Laitamma kesähelteellä ilmalämpöpumpun jäähdyttelemään.
Mulla on ollu kiloWatin verran paneeleja (ihan hyviä ja ja). Tuo on saavutettavissa optimaalisissa olosuhteisa ja paneeli suoraan aurinkoon, puhtaana! Eli 3-4h noilla paneeleilla veikkaan 800-900Wh... Mutta sillä ilppi pyörii sen ajan kun arska möllöttää sinne päin... Isot akut ja kyllä se sillä!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Ootteko ottanu huomioon sen tosiseikan että kesähelteellä aurinkopaneeli tuottaa vähemmän sähköä kun vastaavassa auringonpaisteessa kylmällä kelillä. Paneelia pitäs jäähdyttää että tuotto pysys samana. Eli jos paneelimäärän mitotus on niukka, niin kesähelteellä teho ei piisaakkaan.
Rosmo
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Vaan ku ei mahdu enempää. Ilmastointi laite haukkaa ison osan katosta.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Lahti32 kirjoitti:Vaan ku ei mahdu enempää. Ilmastointi laite haukkaa ison osan katosta.
Jos laittas kahteen kerrokseen? :lol:
Lisää kennoja kylkiin. Ikkunoiden taakse. Kai ne sielläkin jotain tuottaa.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Wilcox
Rattimajuri
Viestit: 193
Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
Truck: Wilcox/Volvo F610
Location: Jönköping / Sweden

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Wilcox »

Eikähän niitä tule piakkoin markkinoille ikkunoitten tummennuskalvoja ja yliteippauskalvoa
mistä saa ottaa virtaa ulos ja ladata akkuja.
Sipe
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 26 Loka 2014 08:06
Location: Internet

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Sipe »

Rantarosvo kirjoitti:Ootteko ottanu huomioon sen tosiseikan että kesähelteellä aurinkopaneeli tuottaa vähemmän sähköä kun vastaavassa auringonpaisteessa kylmällä kelillä. Paneelia pitäs jäähdyttää että tuotto pysys samana. Eli jos paneelimäärän mitotus on niukka, niin kesähelteellä teho ei piisaakkaan.
Ei ole juurikaan mitään merkitystä tuoton suhteen jos panelit on asennettu "ilmavasti". Lämpötila pysyy 40 asteen tienoilla. Pakkaskelillä on suurempi vaikutus positiivisesti sähköntuotantoon kun saatava sätelyteho on pienempi sillä kennoston lämpötila voi laskea jopa 30 asteeseen. Panelin arvo ilmoitetaan 20 asteen lämpötiloissa jolloin kesäisin lämpötilaero jää +20 asteeseen ja talvella jopa tuohon -50 asteeseen.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Auton katolle toi ilmava on ehkä hankala toteuttaa. Miun tieto asiasta perustuu tuuli/aurinko sähkö foorumeilla harrastajien tekemiin mittauksiin. Niiden mukaan suurimmat tuotot saadaan kevättalvesta.
Rosmo
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Nyrkkisääntö paaneelessa on 40% saanto keskimäärin kun paneeli on asennettu vaakasuoraan asentoon katolle. Tämä silooin kun mikään ei varjosta ja ovat puhtaat. Katolla on 385W kennoja joiden vuosituotanto oli
94 kWh ajalla 1.5.2012-30.4.2013
104 kWh ajalla 1.5.2013-30.4.2014

keskimäärin 0,27 kWh per vuorokausi. Oleellisesti myös se vähentää tuottoa että kulutus on pienempi kuin tuotto. Kun akku on täynä et voi saada enempää tuottoa. Jos se olisi toisipäin edessä olisi usein akkujen uusinta.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Sipe
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 26 Loka 2014 08:06
Location: Internet

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Sipe »

Rantarosvo kirjoitti:Auton katolle toi ilmava on ehkä hankala toteuttaa. Miun tieto asiasta perustuu tuuli/aurinko sähkö foorumeilla harrastajien tekemiin mittauksiin. Niiden mukaan suurimmat tuotot saadaan kevättalvesta.
Ei nyt sentään suurimpia tuottoja mutta suurimmat tehot kyllä. Sopivalla pakkaskelillä voidaan saada jopa 10% enemmän kuin mitä nimellinen teho on. Syyn kerroin jo tuossa edellä. Silti eniten tuottoa silti saadaan vieläkin keskellä kesää. Jos on PWM-säädin niin säällä ei ole merkitystä saatuun tehoon joka saadaan akkuun mutta vaikutus on huomattavissa MPPT-säätimellä. Toki myös edesauttavana tekijänä on tuore lumi joka heijastaa myös auringon säteilytehoa jos panelit ovat sopivassa asetelmassa lumen pintaan nähden.

Käytännössä puhuminen pakkaskelien suuremmista tehoista ei juuri ole järkevää argumentointia sillä ajallisesti auringonsäteilyä on saatavilla niin lyhyitä aikoja ettei tästä suuremmasta tehosta ole käytännössä mitään todellista merkitystä. Sen vaikutus vuosituottoon nähden on n. 0,5% luokkaa. Tällöin myös panelit pitää aina mekaanisesti puhdistaa kuurasta sekä lumesta jos tämä hyöty halutaan saada. Esimerkkinä 1kWh panelisto keväällä, päivässä aurinkotunteja 1,5 jolloin kirkkaalla kelillä saa n. 120Wh enemmän vuorokaudessa tuottoa ja vuorokauden kokonaistuotto n. 1450Wh mukaan laskettuna lämpötilasta aiheutuva hyöty.

Jos paneleista haluaa saada parhaan tuoton niin ne on suunnattava. Pakostakin siis asennuksesta tulee "ilmava" koska paikalla oltaessa panelit pitää suunnata keskipäivän aurinkoon nosten ne kulmaan tai jopa seuraajalla seuraamaan auringon liikettä. Kiinteästi ei juuri paneleita kannata kattoon pultata sillä tuotto romahtaa huomattavasti sillä näin saadaan parhaaseen kellonaikaan täysheijastuskulma jolloin panelit heijastavat kaiken auringon valon pois kennoilta ja näin tuottoa ei juurikaan tule. Näin siis kannattaa suunnitella niin että saa panelit sopivaan kulmaan nostettua kun auto on paikoillaan.

Seuraajalla voidaan saada 20-25% tuotto vuodessa lisää tosin tällöin matkailuajoneuvolle tulisi olla paikka joka on käytännössä puuton.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ei me lähe liian vaikeasti tekemään, katto täyteen ohutkalvoa jolla on paras tuotto vaaka-asennuksessa. Kokeilin viime kesänä suuntausta ja sen hyöty oli sen verran vähäinen näissä että annan telineiden olla ja liimata lätkäisen 12 neliötä kattoon, kai sieltä tehoja saadaan kun kevät koittaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Sipe
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 26 Loka 2014 08:06
Location: Internet

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Sipe »

KajNyy1 kirjoitti:Oleellisesti myös se vähentää tuottoa että kulutus on pienempi kuin tuotto. Kun akku on täynä et voi saada enempää tuottoa. Jos se olisi toisipäin edessä olisi usein akkujen uusinta.
Tämä on juuri se pointi joka useasti unohtuu.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää mitoituksessa: Jos käyttö viikonloppuisin akuston koko pitää olla keskimääräinen vuorokausikulutus*3*1,5 kerroin= akuston koko Ah ja paneliston tehoksi sellainen että se kerkeään ladata 5 päivässä akuston täyteen. Taas jos käyttö on viikottaista/jatkuvaa akuston koko pitää olla keskimääräinen vuorokausikulutus*5*1,5 kerroin ja paneliston pitäsi viidesessä päivässä saada akku täyteen kulutuksesta huolimatta.

Lienee esimerkin paikka:
-Viikonloppukäyttö kulutus 20Ah/vrk akuston koko vähintään 90Ah ja panelin teho vähintään 50W
-Viikonkäyttö/jatkuvaa kulutus 20Ah/vrk akuston koko vähintään 150Ah ja panelin teho vähintään 150W

Esimerkeissä on käytetty optimaalista asentoa joten jos kiinnitetään suoraan katolle jolloin kannattaa huomioida tuo tehonaleneminen on luokkaa 50-60%.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

No juu, taas ilmasin itteeni epäselvästi. En tarkottanu vuorokautista tuottoa vaan vertailua yhtäpitkänä ajanjaksona esim 4h. Siis vastaava keli ja aika, ainoastaan paneelin ympäristön lämpötila eri.
Ilmavasta asennuksesta bussin katolla tulee erittäin ilmava heti kun eka rekka tulee vastaan. Jos ei tuu, niin melkonen määrä rautaa pitää olla katolla. Tätä tarkoitin hankalalla toteutuksella ja sillon ko tuottoa tarvitaan paneeleista, seisoo auto parkissa ja ilman vaihtuminen on paikasta ja tuulista kiinni joka tapauksessa. Ite asentasin samoin ko Lahti32.
Rosmo
Sipe
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 26 Loka 2014 08:06
Location: Internet

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Sipe »

Rantarosvo kirjoitti:No juu, taas ilmasin itteeni epäselvästi. En tarkottanu vuorokautista tuottoa vaan vertailua yhtäpitkänä ajanjaksona esim 4h. Siis vastaava keli ja aika, ainoastaan paneelin ympäristön lämpötila eri.
Ilmavasta asennuksesta bussin katolla tulee erittäin ilmava heti kun eka rekka tulee vastaan. Jos ei tuu, niin melkonen määrä rautaa pitää olla katolla. Tätä tarkoitin hankalalla toteutuksella ja sillon ko tuottoa tarvitaan paneeleista, seisoo auto parkissa ja ilman vaihtuminen on paikasta ja tuulista kiinni joka tapauksessa. Ite asentasin samoin ko Lahti32.
Eihän toki, kyllä se aivan ymmärrettävää oli. Kuten jo edellä totesin ja näytin toteen esimerkillä että sen merkitys on marginaalinen ettei sitä edes kannata käyttää argumenttina. Toki itselleen voi asian suhteen valehdella miten paljon haluaa. :mrgreen:

N.30-50mm ilmaväli kannattaa aina jättää sinne panelin ja katon väliin. Mikäli ilmaväliä ei jätetä jää panelin taakse hyvin eristävä ilmapatja joka nostaa panelin pintalämpötilaa merkittävästi. Myös kiinnitys kannattaa suorittaa niin että huomioi myös materiaalien erilaisen lämpölaajenemisen. Useampi on rikkonut panelinsa liian jäykällä kiinnityksellä. Mahdollisuudet on aika vähäiset katolla jos katsotaan työmäärään kiinnityksen ja rakenteen osalta.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tämä 12 neliötä tulee tuohon 9700 projektiin ja Jäämeri Expressiin teen kaikenkaikkiaan 22 neliötä. Noissa vanhoissa korimalleissa ei ole katolla mitään turhia tötsiä ja skuuppeja estämässä helppoa asennusta.
Tulevaisuus on sähköinen
Sipe
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 26 Loka 2014 08:06
Location: Internet

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Sipe »

Lisäisin muuten tuohon jos kulutusta on vähemmän kuin tuottoa niin sen ongelman voi ratkaista sillä että ohjaa ylijäämän vastuksen kautta boilerille. Tähän tarkoitukseen soveltuu diversiteetti säädin vallan mainiosti ja on kohtuu helppo sekä edullinen rakentaa mosfetillä. Lämmintä vettä kuitenkin tarvitaan ja sen tekeminen reissussa on aina kustannuskysymys. Tällä kustannuksia voi vähän karsia saaden samalla koko tuoton käyttöön.

Kytkentäkaavio 24V akusto
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Lämpimän veden kannattaa tehdä ajamalla ja ylläpitää sähköllä, kaasulla tai webastolla. Tilasin Isotempin varaajan joka hyödyntää kaikkia ja sähkövastus on pienitehoinen. Toki tämä on vaikein mahdollinen ja kallein mutta todella toimiva.
Tulevaisuus on sähköinen
Sipe
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 26 Loka 2014 08:06
Location: Internet

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Sipe »

Lahti32 kirjoitti:Lämpimän veden kannattaa tehdä ajamalla ja ylläpitää sähköllä, kaasulla tai webastolla. Tilasin Isotempin varaajan joka hyödyntää kaikkia ja sähkövastus on pienitehoinen. Toki tämä on vaikein mahdollinen ja kallein mutta todella toimiva.
Siinä olen samaa mieltä että vesi lämpenee kyllä ajaessa varsin edullisesti siinä sivussa. Optimaalisin tilanne olisi jos varaajan koko olisi enemmän kuin reilu mutta taitaa tila sekä paino rajoittaa koon n. 20-50 litraan. Tuo lämmön ylläpito on sitten se ongelmallisin kustannuksiltaan tai jos ollaan pitempään samoilla sijoilla veden lämmitys. Tuollaisen 50 litran lämmittämiseen vaaditaan sen 4-5kWh eli löpöä n. 5-7 desiä tai kaasua 350-550grammaa kun se ajetaan kylmäksi. Ylläpidollisista kulutuksista ei minulla ole minkäänlaista tietoa tällaisissa sovellutuksissa. Riittääkö vuorokaudessa 0,5kWh?

Toki osallahan on aggrekaatit myös käytössä jolloin pakokaasujen avulla voi lämmittää käyttövettä lämmönvaihtimen kautta. Liekkö kukaan ottanut aggrekaattia tällaiseen käyttöön?

Oman näkemyksen ja tietämyksen perusteella väittäisin että lämmitystarvetta voi pienentää jonkin verran käyttämällä ylijäämä käyttöveden lämmitykseen. Hankintakustannukset ovat luokkaa 50-80 euroa vastuksineen kun itse kolvaa piirin kasaan. Käytännössä säästöt tulevat siitä että saa ylijäämän käyttöön. Paneleilta tuleva ylijäämä on sitä arvokkainta sähköä mitä voi olla ja se kannattaisi käyttää jollain tapaa aina hyödyksi ja käyttöön.

Täytyisi paneutua vähän enemmän teidän ratkaisuihin näissä LVI-ratkaisuissa sillä taitavat olla varsin kekselijäitä monessa tapauksessa poikkeuksellisesta asennuspaikasta johtuen.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Asennuspaikasta johtuen? Eiku kylähulluuvesta johtuen :)
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Sipe kirjoitti:
Optimaalisin tilanne olisi jos varaajan koko olisi enemmän kuin reilu mutta taitaa tila sekä paino rajoittaa koon n. 20-50 litraan.
6000kg on noin se paino jota voi ottaa kyytiin, eli varaaja voi olla reiluhko :lol:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
man123
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Syys 2014 13:19
Truck: -
Location: tuusula

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja man123 »

Peräkärryyn varaaja... :shock:
Vastaa Viestiin