Lämmittimen kytkennästä ???

Avatar
Mika 1975
Kokenut kuljettaja
Viestit: 108
Liittynyt: 30 Syys 2014 22:42
Truck: Scania Lahti eagle
Location: Rovaniemi
Member id: 261
Paikkakunta: Rovaniemi

Lämmittimen kytkennästä ???

Viesti Kirjoittaja Mika 1975 »

:?:
Suunnittelen tuohon kulkuriprojektiin lämmitystä. Siinähän on nyt alkuperäinen patteriverkosto, joka lämpiää moottorin käydessä tai vaihtoehtoisesti webastolla.
Paikallisella autopurkaamolla olis purkuun menevä ducaton asuntoauto, jossa on täydellinen alden lämmityspannu. Sehän lämpiää kaasulla, 12V sähköllä tai 220V sähköllä ja lämmittää vesikierron. Nyt tuli idea, että asentaisin sen projektin verkostoon 220V lämmitystä varten.

Mietin vaan voiko niitä kytkeä samaan verkostoon ns. pötköön. Virtaako sen läpi nesteet muiden lämmitysmuotojen aikana ? Pitääkö sinne rakentaa haarottimet eri härpäkkeille ja sulkea hanalla aina se laite jota ei käytetä ? Eikös siinä aldessa ole kuitenkin oma kiertopumppu kiinteästi ? Asennuspaikka olis sivukaapistossa, jossa webastokin on.

Jos homman sais pelaamaan kuten ajattelin, niin silloin patteriverkosto lämpiäis joka tilanteessa.

Onko jollaki heittää kokemuksen syvällä rintaäänellä kommenttia :roll:
Ensimmäinen bussi harjoiteltiin ja hyvää yritettiin. Nyt pukkaa priimaa ;)
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Lämmittimen kytkennästä ???

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Vastaavia ajatuksia pyöri mielessä pelkästä sähköpatruunasta mutta hylkäsin idean kun siinä oli sähköllä 2kw teho. En tiedä sit miten riittäis jos eka vetäis isolla weballa vedet kuumaksi ja koittas pitää ylläpitolämpöä sähköpatruunalla.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Lämmittimen kytkennästä ???

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Se vaunun alde kai ei ole mitotettu moottorin "paineille" mutta kestänee. 2kW riittää -5-0 -kelissä pitämään tuulilasin bussista sulana, huurusta en oo varma. Mutta jos bussissa on 50mm eps ym. muu eristetty 15m3 alue eristettynä niin se pysyy lämpimänä jopa -kelissä jos ilmanvaihto on jotakuinkin kohillaan. 23000W webastolla saa koko bussin lämpimäksi noin 3h (9L dieseliä) -15 kelissä. ihan esimerkiksi kysyjälle =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Lämmittimen kytkennästä ???

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kyllä 2 kw katoaa lehmän henkäyksenä, paras hyöty tuolla teholla saadaan ilmalämpöpumpusta ja huonoin sähköpatruunasta. Alde on ilmeisesti avoin järjestelmä, eli pannun päältä systeemi saa ilmaa ja tarkoittaa että patterivedet tulvii paisuntasäiliöstä pihalle. Vaatii lämmönvaihtimen tai erillisen patteripiirin. Primuspannu onnistuu suoraan bussin vesikiertoon mutta ei ole mikään idioottivarma tapaus. Valmistaudu kylmiin öihin tai eristä bussi ja nuku hyvin.
Tulevaisuus on sähköinen
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Lämmittimen kytkennästä ???

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Mikä malli Alde se on? Minulla on sisusa alden pystypannu tyyppi 2921 siinä on kipinä sytytys priimuksessa on hehkutuppa sytytys ja tuo syttyminen on kaiketi se ongelmakohta priimuksessa.Alde jos ei suostu syttyyn niin sytyttää tulitikulla yhestipiti sytyttää viimekesänä kun hupiakku oli tyhjä ja siinä palaa pieni ylläpito tuli aina kun termostaatti vaatii lämpöä niin se aukasee lisäpolttimeen kaasuhanan.Kokemusta on vasta yheltä kesältä tuommosen huonostieristetyn 5000 ajokin jaksaa pitää ainai nollakelillä 20 astetta sisällä.Mootoria ei varmaan kannata pitää kaasulla lämpimänä noin 1000 kg rautaa vaatii ilman eristystä paljon kilowatteja.
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Lämmittimen kytkennästä ???

Viesti Kirjoittaja AriW »

Kyllä mä en laittais samaan kiertoon moottorin kanssa. Ihan vaan vorstkeis kenaarion takia. Ja on kai muutama muukin järkisyy,ei noi lämpövaihtimet maltaita maksa kuitenkaan.
Avatar
jariautio
Rattimajuri
Viestit: 170
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 173
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Lämmittimen kytkennästä ???

Viesti Kirjoittaja jariautio »

lainaanpa saman otsakon alle kysymyksen STROCOSTA

- tekeekö tuolla härvelillä mitään?

Edellisessä autossa oli WEBASTO ja monet pakkas yöt tarkeni oikein hyvin. Nyt tässä uudessa härvelissä siis STROCO:n lämmitin ja minusta lämpiää niin turkasen hitaasti.
Jotenkin ei vakuuta yllä lämpimän annistaan jos yövyt puskaparkissa vain ton varassa.

Hiljaisempi se on ku Weba, mut saishan se antaa lämpöökin. Nii ja kunnossakin pitäis olla ku on vasta huollettu...
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Lämmittimen kytkennästä ???

Viesti Kirjoittaja neppi »

Vähänhän tää nyt on ala-arvosta, mut mulla ois Webasto kaupan...

Neppi
Vastaa Viestiin