Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Verkkosähkön kevi pitäisi ruuvata runkoon. Ennenkuin ruuvaan, meneeköhän tämä 9700 Volvon väyläpurkkitekniikka häiriöön vai jätänkö kelluvaksi verkkosähköjärjestelmäksi?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kevi runkoo ja vikuri sinne tuloon, tai invertterin perään jos sellanen tuloo. Ei se CAN siitä suutu eikä se muutenkaan mikään piru ole, ihan vaan kälynen dataväylä ;)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät

Viesti Kirjoittaja motoku »

Reddewil kirjoitti:Kevi runkoo ja vikuri sinne tuloon, tai invertterin perään jos sellanen tuloo. Ei se CAN siitä suutu eikä se muutenkaan mikään piru ole, ihan vaan kälynen dataväylä ;)
Oliskohan nuo parantuneet aikojen saatossa? Silloin 1999 kun ne ensimmäiset tuli Hkl-bussiliikenteelle, ne ei pelannu yhtään eikä kukaan osannut niitä korjata. Esim vieläkin kiinnostaisi tietää, mikä häiriö sammutti yhdenkin aina vantaalla mikkolassa 100m sisään samalla kohdalla. Päävirrat pois ja uudelleen tulille niin toimi joko helsingin tai kulomäen pään moitteitta. Tästäkään ei kukaan koskaan mitään vikaa löytänyt.

olihan se kiva kertoa pokalle pimeään bussiin että puolen minuutin päästä jatketaan. Tää volvo vaan on tällainen et se vaan sammuu aina tässä.

Can-väylä osaa ottaa häiriön mistä vaan. Toivottavasti onnistuu kytkentä. Ehkä kysyisin volvolta? Voitashan me veikata mikä toiminto katoaa tai tuleeko peräti joku uusi toiminto. Jännää on......
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Auton runko kiinni keviin. Ei taida löytyä muita turvallisia tapoja.

Viallinen sähkölaite tai kytkentä voi muuten saada auton rungon jännitteiseksi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Varhaiset väyläsysteemit oli aika surkeita. Eräs Volvo sai jostain ulkoa häiriön ja teki pyyhkimillä ylimääräisen kierroksen, tiksautti vilkun ääntä ja väläytti pitkiä. Ja vuoden päästä tasan samassa paikassa ajaen teki saman uudestaan. Muuten toimi kyllä hienosti. Nykyään niitä osataan jo korjatakin eikä tarvitse niin pelätä. Minä uskalsin henkilöautostani takavalojen väyläpurkulta tulevista johdoista releistää vetokoukulle sähköt, hyvin toimii.
man123
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Syys 2014 13:19
Truck: -
Location: tuusula

Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät

Viesti Kirjoittaja man123 »

Kevi runkoon kiinni vaan niinkuin kuuluu. En usko että väylät siitä suuttuu. Ainut ongelma jonka tiedän, on ukkonen. Kuullut venepuolelta, että ukonilmalla kannattaa ottaa "maasähkö" irti, ettei tule salaman aiheuttamia piikkejä piuhaa pitkin. Veneissä joskus hajoaa moottorinohjainyksikkö ukkosella. Syynä ilmeisesti piikki maasähkön kevin kautta moottorin runkoon, josta maa piuhaa pitkin ohjausyksikköön. Esim. Selänteen veneestä poksahti toisen moottorin aivo. (Moottorit 2kpl MAN V10 1000hp)
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Kannattaa se autokin irrottaa seinästä ukkosella. Itellä hajos webaston piirilevy ko oli akku latauksessa ukonilmalla :p
Rosmo
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Sähkäreitä ilmeisesti, koska näitä asennuksia teette.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mistä se raja vedetään. Koulut alalle käyty kyllä ja alan firmaakin pyöritetty mutta tarkastuksen tekee virallisesti pätevä herra sähkötarkastusasiantuntija kaikkine riittävine oikeuksineen. Sähköhommiahan saa käytännössä tehdä kuka vaan jos osaa ja on asiantunteva työkaveri. Tämän kysymyksen esitti minulle raitiovaunujen sähkösuuunnittelija joten jäin hiukan empimään tätä väylä asiaa. Kelluvakin ratkaisu olisi ihan laillinen.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Samat luvat mitä tarvitaan kiinteistöjen sähköasennuksissa.
Jos tarkistajalla on luvat ja laittaa nimen paperiin niin homma on ok.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
man123
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Syys 2014 13:19
Truck: -
Location: tuusula

Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät

Viesti Kirjoittaja man123 »

Uskon että kelluvakin järjestelmä olisi laillinen, mutta itse en ole vakuuttunut sen turvallisuudesta. Ihmettelin samaan tossa joku aika sitten haettuani uuden ison rälläkän jossa ei ole keviä, mutta on alumiinikuoret kulmavaihteessa. Merkki Skill.
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät

Viesti Kirjoittaja ansa »

man123 kirjoitti:Kevi runkoon kiinni vaan niinkuin kuuluu. En usko että väylät siitä suuttuu. Ainut ongelma jonka tiedän, on ukkonen. Kuullut venepuolelta, että ukonilmalla kannattaa ottaa "maasähkö" irti, ettei tule salaman aiheuttamia piikkejä piuhaa pitkin. Veneissä joskus hajoaa moottorinohjainyksikkö ukkosella. Syynä ilmeisesti piikki maasähkön kevin kautta moottorin runkoon, josta maa piuhaa pitkin ohjausyksikköön. Esim. Selänteen veneestä poksahti toisen moottorin aivo. (Moottorit 2kpl MAN V10 1000hp)
siis eihän toi esihistoriallinen hidas ja tyhmä "can"-väylä oo mtään muuta kun ihan tavallista sähköjohtoa, sen sijaan siellä tietoa jakavat ja lukevat purkit ovatkin sitten paljon vika-alttiimpia, työhistoriani, 18v. aikana ollu kaks vikaa itse väylässä, toisella kerralla oli pääevastus kärähtäny ja toisella kerralla hapettunu johtosarja esti tiedon kulun, muut johdot tuntuvat olevan paljon vikaherkempiä ,olisko syynä että normi johdoissa kulkee paljon suurempia virtoja ;-)
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Volvoissa on käytössä muistaakseni kuutta eri väylää. Kaikki on kierrettyä parikaapelia, toiset nopeampia ja toiset hitaampia, riippuu väylästä.
Ihan samoja johtovikoja niihin tulee kuin mihin hyvänsä johtoon. Väylässä ei yleensä ole jatkoksia purkkien välillä joten ne hapettumat ei vaikuta.
On tässä väyliä korjailtu silloin tällöin, ei mikään harvinainen vika, varsinkaan urealaitteissa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Vastaa Viestiin