Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Addiktio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
Truck: Ford Transit tdci
Location: Estonia

Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Viesti Kirjoittaja Addiktio »

Auto oli merkkiliikkeessä ( Viro ) vikakoodien tutkinnassa. Palanut yksi sulake. Lisäksi joku pakokaasun kierrätyssysteemi :?: menee uusiksi, on liikkeen mukaan tukossa. Vaikutus on se ettei ole täysiä tehoja, näin todettiin. Tietokone (liike) ei anna kuitata vikaa pois koska on kyseinen vika. Näin myös todettiin. :(
Kyselin että jättääkö taipaleelle kun lähdemme Espanjaan? Ei kuulema jätä, mutta kone ei anna täysiä tehoja. Pääsee myös takaisinkin. :D Puhdistamisesta ei ole hyötyä, myös näin todettiin.
Totesin että ajan Saksassa sen mitä kulkee, aukeaako tukokset, ei oli vastaus.

Itse en taas ole huomannut mitään eroa tehoissa koskaan. Myös kulutus ei ole muuttunut auton meillä ollessa. Kulutus on aivan linjassa kuten yleinen kulutustaso on.
Olemme ajaneet liki 22 000km. Nyt mittarissa aika tarkalleen 100 000km.
Auto on "uitettu" Italiasta. Katsastettiin ja rekisteröitiin Virossa. Ei ollut mitään ongelmaa mm, päästöissäkään.

Merkkiliikkeen hinta 468 euroa + työt + tiivisteet + yms.
Löytyyköhän Euroopasta matkan varrelta edullisemmin tuo kyseinen osa? Olisiko kenelläkään suuntaa antavaa vinkkiä?

Kyseessä on Ford Transit TDCI 2.2 vm.2009
- Addiktio -
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Hiukkasloukko hevon ja koodaus..
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä auto kertoo sitten itse, kun se haluaa lisää osia. Mikäli kulkee normaalisti - antaisin olla. Katsastukseen viimeistään pitää saada tuo vikakoodi pois. Takaisinkierrätys = marginaalipiperrystä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Viesti Kirjoittaja neppi »

Siis onks se EGR-venttiili vai joku muu? Egrhän tulpataan joka tapauksessa ja tulppauksella on yleensä vähän piristävä vaikutus. Ü

Sit jos se on joku pakoputken nokisiivilä, sen poistaminen etenki piristää vehjettä. Suburbanissa oli semmonen ja aivan tukossa. Eihän sieltä pääse pakokaasu läpi - vehe ei kulje. Saattaa tuntua normaalilta ajossa, mut muutosten / korjaamisen jälkeen normaali on määritelty uusiks.

N
Addiktio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
Truck: Ford Transit tdci
Location: Estonia

Re: Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Viesti Kirjoittaja Addiktio »

neppi kirjoitti:Siis onks se EGR-venttiili vai joku muu? Egrhän tulpataan joka tapauksessa ja tulppauksella on yleensä vähän piristävä vaikutus. Ü

Sit jos se on joku pakoputken nokisiivilä, sen poistaminen etenki piristää vehjettä. Suburbanissa oli semmonen ja aivan tukossa. Eihän sieltä pääse pakokaasu läpi - vehe ei kulje. Saattaa tuntua normaalilta ajossa, mut muutosten / korjaamisen jälkeen normaali on määritelty uusiks.

N
Kyseessä on vapaamuotoisesti kuvailtuna muodoltaan sellainen "paketti" kuin auton starttimoottori, noin karrikoidusti. Systeemi :?: kuuluu pakoputkistoon. Merkkiliikkeen mukaan, siihen ei saa yksittäisiä osia, vaan koko paketti. Liike antoi A 4 kokoisen kaaviokuvan tästä "esineestä."
Eilen iltapäivällä / illalla selvittelin tätä mysteeria internetistä.
Kyseessä lienee hiukkassuodatin :?: Jos näin on, ainoa lääke lienee vaihdattaa se ennen seuraavaa katsastusta.

Kun aurinko on kiertänyt riittävän määrän mäntyä ympäri, asia selviää. :D
Ajelen siis nyt noin. Katselen matkan varrella jos kohdalle osuisi jossakin valtiossa kyseinen osa. Minulla on tuo A 4 kokoinen kaaviokuva, josta selviää millaisesta osasta on kyse.
Kuva sisältää alla olevan tekstin.
TT Transit 2006-(TT9)>>T22DD0P 2.2 Duratorq TC >> 3 Powertrain >> 0308 Engine Emissions >> Exhaust Gas Recirculation

Suuret kiitokset kaikille, asiaan kantaa ottaneille.

- Addiktio -
- Addiktio -
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Viesti Kirjoittaja neppi »

No juurikin noista sanoista tuo EGR-lyhenne tulee. Systeemeissä saattaa olla eroja, mut jos siihen purkkiin ei liity sähköasioita, sen voi useinki hävittää. eBayssa kattelin just mielenkiinnosta Partneriin EGR:n tulppaa, 4£ ois maksanu. Tein ite. Vei tunnin eikä maksanu mitään.

Google hakua vaik EGR blanking, blocking, deactivating tms ja transit, ni saattais selvitä asia. Monissa vehkeissä ton pystyy myös niin paljon purkaa, et bräkleenillä saa putsailtua ja taas toimii buikki.

N
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Tuossa tapauksessa ei oo varmaan ongelma EGR vaan joku hiukkassuodatin. Maksaa mansikoita kun tukkeutuu ja valmistajat pitää tietenkin tahallaan hinnat korkealla. onneksi sen saa rautakangella hakattua hyvinkin läpihengittäväksi niin ettei tukkeudu enään ikinä. Yleensä vaatii sitten jonkun virityspajan ohjelmoinnin päälle jotta toimii eikä enään herjaile.
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Viesti Kirjoittaja Carman »

Kyllä EGR voi mennä tukkoon, ja kun mitattu ilmamassa (puhdas ilma) ei pienene kierrätyksen avauduttua niin moottorinohjaus heittää vikatilaan.

En tunne transitin egr:n rakennetta mutta kyllä ne yleensä on puhdistettavissa.
Paras vaihtoehto olisi tulpata egr kokonaan ja teettää asiansa osaavalla ohjelmoijalla uusi softa moottorille josta koko kierrätys on poistettu.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
man123
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Syys 2014 13:19
Truck: -
Location: tuusula

Re: Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Viesti Kirjoittaja man123 »

Ainakin ensimmäisissä Man kuorma-auton hiukkasloukuissa oli se ongelma, ettei järjestelmässä ollut pakokaasunvastapaineanturia.
Auto ei tiennyt mistään onko pönttö tukossa vai ei, eikä osannut mennä regerointitilaan ja polttaa pönttöä puhtaaksi.
Penkitin yhtä 480 heppasta josta saatiin noin 380 ulos. Ihmeteltiin kauheaa vihellystä. Ahtovuotoja ei löytynyt. Pakoputken liitoksen välistä ennen pönttöä vihelsi. Otettiin pakoputki irti pöntöstä, ja penkitettiin jotain 490 heppaa. Meteli oli jonkinmoinen noin metrin pitkällä suoralla putkella. Auto oli EURO 3 jossa ei edes olisi tarvinnut olla hiukkasloukkua, mutta tehdas ilmeisesti testaili järjestelmää jo vähän aijemmin.

Mielipiteeni: agr/egr tulppaus, loukku pois, normaali vaimennin tilalle jos edes tarvitsee.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mersun henkilöautot ne vasta juonittelee jos henkitorvi ei vedä kunnolla. Cdi koneissa systeemi menee vikatilaan ja tietenkin kesken rekan ohitusta kierrokset putoaa kolmeen tonniin ja voima on poissa. Oikein nopea sammuttaa ja käynnistää uudelleen rekan rinnalla ja päästelee ohi. Korjaamolla tarjosivat juurikin rautakankea noille ylimääräisille pöntöille. Kun kysyin mitä teitte niin kuulemma "lähestyimme ongelmaa rautakangella". Kunnes tuli lisää ja lisää ongelmia, aina vaan, 8 kertaa korjaamolla peräkkäin ja Mersu vaihtui Volvoon. Ja kankia on käytetty eri tarkoituksiin
Tulevaisuus on sähköinen
Addiktio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
Truck: Ford Transit tdci
Location: Estonia

Re: Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Viesti Kirjoittaja Addiktio »

On hienoa lukea tallaista palstaa. Lahti 32:lle special tekstistä erikois kiitokset. Hienosti kuvailit sanallisesti "toimenpiteet." Nauroin että vedet tuli silmistä, myös vaimolle luin ääneen kannanottosi.

Noista vikakoodeista: Liikkeessä todettiin ettei vikakoodia voi poistaa ennen kuin kyseinen "paketti" on
vaihdettu, koska tetokone ei "hyväksy" vian nollaamista. Itse vika ei ilmene auton mittarin näytössä. (vielä)
Edellä oli ehdotuksia tulpata ja poistaa koko systeemi käytöstä. Tämä on hyvä geissi. Kun aikanaan olen Espanjassa, otan asian tapetille korjaamossa jossa olen asioinut useamman kerran 5 vuoden aikana.
Korjaamossa on uskoakseni sellaiset tietokone ohjelmat jolla vikakoodin saa poistettua.

Vuonna 2010 meillä oli Mitsubishi GDI kun tulimme Espanjasta. Luulen siinä olleen samaa ongelmaa koska oli paljon lyhyitä / kaupunki ajoa. Auto oli huollossa josta soittivat ja pyysivät tulemaan korjaamolle. Siellä todettiin jonkun osan olevan uusilla. (kielivaikeus) Hinta 1400 euroa. Kysyin, jättääkö auto tielle? Ei, oli vastaus.
Ostin polttoaineen sekaan sellaista ainetta jonka pitäisi puhdistaa / voidella ja tehdä kaikkea hyvää autolle.
( Feufert)
Lähdimme matkaan.
Kulutus oli noin 1-1,5 litraa normaalia enempi ajotietokoneen mukaan kun lähdimme Espanjasta. Ajoin, pyrkien pitämään koko ajan moottoriteiden nopeuksia päällä / hieman yli. Saksan bahnalla pyrin ajamaan sen mitä autolla oli mahdollista ajaa. Tämän kaiken jälkeen ( Puola) kun paluu "arkeen" oli edessä, huomasin kulutuksen pudonneen edellä mainitun määrän.
Ajoin kyseisellä autolla matkan jälkeen varmaan vuoden, ilman mitään ongelmia.

Edelleen paljon kiitoksia teille kaikille jotka olette asiaan "vihkiytyneet" omalla panoksellanne.
- Addiktio -
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Viesti Kirjoittaja Carman »

Mielenkiinnon vuoksi hiukan tutustuin aiheeseen...

Tuon mallisessa transitissa on enemmän kuin normaalia tuon egr-venttiilin vikaantuminen.
Hammaskato iskee rattaisiin, eikä korjaannu kuin venttiilin vaihtamalla.
Tai sitten tulppaus ja ohjelman muutos, lastutusfirmat tekevät näitä.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Itse EGR-venttiili voi likaantua jumiin, toinen hauskuus siinä on se imusarjaan kierrätetty nokinen pakokaasu. Siinä voi imusarjakin olla umpitukossa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mulla just Partnerista tunnin putsailin imusarjaa ton takia!

N
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Viesti Kirjoittaja b12m »

EGR - tuo jo lähtökohtaisesti itsensä perkeleen keksintö...

Ei vaan maalaisjärjen mukaan voi olla hyväksi moottorille se, että pakokaasuja tuupataan imusarjan kautta uudelleen "ääntä kohti". Ei ihminenkään omaa paskaansa yleensä syö ;)
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Viesti Kirjoittaja Carman »

b12m kirjoitti:EGR - tuo jo lähtökohtaisesti itsensä perkeleen keksintö...

Ei vaan maalaisjärjen mukaan voi olla hyväksi moottorille se, että pakokaasuja tuupataan imusarjan kautta uudelleen "ääntä kohti". Ei ihminenkään omaa paskaansa yleensä syö ;)

Niinpä...

Tuo sama järjestelmä kuuluis tehdä sen keksijälle itselleen :mrgreen:
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Savu kertoo voiman määrästä. Eihän nuo uudet väännä tyhjäkäynnillä yhtään. Sammuvat vanhanliiton kuskilta valoihin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Viesti Kirjoittaja b12m »

Rosvolinna kirjoitti:Savu kertoo voiman määrästä. Eihän nuo uudet väännä tyhjäkäynnillä yhtään. Sammuvat vanhanliiton kuskilta valoihin.
Autoihin päivitetään ECU:a ja muuta ohjainsoftaa - wanhan liiton ajurin pitää myös päivittää oma keskusyksikkönsä kaluston uudistuessa :lol:
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Savu ei kerro mitää muuta kuin että osaaminen on pielessä tai tekniikka vanhaa...
Ugh, ku tänään kävin pri-alavus-pri lenkin 906 -11 rintterillä niin joko volvo-kuskit oli humalassa tai sitten raidetangoissa on vikaa. Olisin päästäny kaikista ohi mutta... No siviiliajot ajan lastutetulla 530D:llä ja maiseman vaihtaminen ei ole silloin ongelma ;) On muuten paras yli 3t auto mitä oon ajanu tuo rintteri! Tuloo kuvia ku saan ens viikolla alotettua rakentamisen ;) Korkein ja ylipitkä vai miten nuo menikään?
https://www.dropbox.com/s/p4h3lckaxdbcv ... 9.mp4?dl=0
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Addiktio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
Truck: Ford Transit tdci
Location: Estonia

Re: Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Viesti Kirjoittaja Addiktio »

Löytyi infoa pakokasun kierrätysongelmasta. Tuntuu olevan aika yleistä ja järjestelmän poistaminen Suomessa kielletty!!!

" Poistamme ohjelmallisesti hiukkassuodattimen polton, tunnistuksen, ohjauksen ja tyhjennämme itse suodattimen mekaanisesti eli autosta poistetaan koko systeemi ja DPF ongelmat ovat ohitse.
Hiukkaussuodattimen poistaminen on kuitenkin laiton toimenpide, jonka jälkeen autosi ei täytä katsastuksen vaatimia vaatimuksia."

http://www.optimoiautosi.fi/

Ongelmista keskustelua enemmän:

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaist ... =107492399
- Addiktio -
Addiktio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
Truck: Ford Transit tdci
Location: Estonia

Re: Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Viesti Kirjoittaja Addiktio »

Addiktio kirjoitti:Auto oli merkkiliikkeessä ( Viro ) vikakoodien tutkinnassa. Palanut yksi sulake. Lisäksi joku pakokaasun kierrätyssysteemi :?: menee uusiksi, on liikkeen mukaan tukossa. Vaikutus on se ettei ole täysiä tehoja, näin todettiin. Tietokone (liike) ei anna kuitata vikaa pois koska on kyseinen vika. Näin myös todettiin. :(
Kyselin että jättääkö taipaleelle kun lähdemme Espanjaan? Ei kuulema jätä, mutta kone ei anna täysiä tehoja. Pääsee myös takaisinkin. :D Puhdistamisesta ei ole hyötyä, myös näin todettiin.
Totesin että ajan Saksassa sen mitä kulkee, aukeaako tukokset, ei oli vastaus.

Itse en taas ole huomannut mitään eroa tehoissa koskaan. Myös kulutus ei ole muuttunut auton meillä ollessa. Kulutus on aivan linjassa kuten yleinen kulutustaso on.
Olemme ajaneet liki 22 000km. Nyt mittarissa aika tarkalleen 100 000km.
Auto on "uitettu" Italiasta. Katsastettiin ja rekisteröitiin Virossa. Ei ollut mitään ongelmaa mm, päästöissäkään.

Merkkiliikkeen hinta 468 euroa + työt + tiivisteet + yms.
Löytyyköhän Euroopasta matkan varrelta edullisemmin tuo kyseinen osa? Olisiko kenelläkään suuntaa antavaa vinkkiä?

Kyseessä on Ford Transit TDCI 2.2 vm.2009

Palaan yllä olevaan ongelmaan. :?: :?: :?:

Viime lauantaina vuosikatsastin auton. Auto meni katsastuksesta läpi ilman mitään ongelmaa, mukaan lukien yllä oleva ongelma. :shock: :shock: :shock:

Onko teillä tietoa kuinka tällaiset asiat menee :?: Vai olisiko merkkiliikkeellä ollut tarkoitus rahastaa :?: :?:

Vai onko merkitystä "kovalla" ajamisella jota harrastin viime syksynä Espanjaan / Portugaliin mennessä Saksan autobanhalla :?: :?: Eli mahdollisuuden puitteissa kaasupohjassa. :) :) :)
- Addiktio -
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ei tuo katsurin lukulaite mitään huomaa, jos tuo laite on poistettu ohjelmallisesti. Ei anna vikakoodia.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Addiktio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
Truck: Ford Transit tdci
Location: Estonia

Re: Pakokaasun kierrätyksessä ongelma.

Viesti Kirjoittaja Addiktio »

Rosvolinna kirjoitti:Ei tuo katsurin lukulaite mitään huomaa, jos tuo laite on poistettu ohjelmallisesti. Ei anna vikakoodia.

Mutta kun en tehnyt / teettänyt autolle muuta kuin ajoin Saksan baanalla mahdollisuuksien mukaan "nastalaudassa." :?: :?: :lol: :lol:
- Addiktio -
Vastaa Viestiin