Hupisähköt 12 vai 24V?
Hupisähköt 12 vai 24V?
Onko 24V hupisähköstä muuta iloa kuin että sitä voi ladata auton omalla laturilla?
12V löytyisi paljon helpommin valaisimia, telkkareita, autohifejä yms hupijuttuja kuin 24V mallisena eikä 24->12V muunnos ainakaan paranna energiatehokkuutta.
12V löytyisi paljon helpommin valaisimia, telkkareita, autohifejä yms hupijuttuja kuin 24V mallisena eikä 24->12V muunnos ainakaan paranna energiatehokkuutta.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
Ainakin yksi minkä keksin on ohuemmat kaapelit vedossa piisaa. Vs 12v.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
No mitenkäs sitä 12V akkua sitten ladattaisiin? Kyllähän se tuo juuri se 24V hupiakun ajatus on. Vähän tyhmää jos pelkästään maasähköllä saa ladattua, kun 24V akusto latautuisi itsestään siirtymien aikana. Sitten taas jos mietit ihan mitä vaan ajonaikaista 12V laturia, päästään tuohon "ei 24->12V muunnos ainakaan paranna energiatehokkuutta"..Jule kirjoitti:Onko 24V hupisähköstä muuta iloa kuin että sitä voi ladata auton omalla laturilla?
12V löytyisi paljon helpommin valaisimia, telkkareita, autohifejä yms hupijuttuja kuin 24V mallisena eikä 24->12V muunnos ainakaan paranna energiatehokkuutta.

Eli helpoin se on laittaa niin paljon 24V laitteita kuin mahdollista, jää sitten tuo 24V->12V muuntimen työ mahdollisimman pieneksi. Jos akutkin on 12V niin pitäisi olla aika järeä 24V->12V että saisi ajon aikana ladattua, ja tehoa menee hukkaan paljon enemmän..
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
Jaa niin ja 12V valaisimia voi kyllä laitella kaksi sarjaan ja 24V sisään, pitää vaan olla prikulleen samanlaiset valaisimet.
Mutta toimii ihan 12V ledinauhatkin jos yhtä pitkät pätkät vetäisee ja sarjaan..

- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
voihan sinne laittaa oman laturin moottorin kylkeen !
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
Röllissä 12v latautuu verkkovirtalaturilla invertterin kautta. Puskassa laturi irti. 12v hupiakku riittää vesipumpuile ja ledilampuille viikkokausiksi. Taitaa olla 100Ah akku tuossa käytössä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Cyborgi
- Rattiamiraali
- Viestit: 256
- Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
- Truck: Volvo b10m, Kutter 9
- Location: Imatra
- Member id: 235
- Paikkakunta: Imatra
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
Miulla kans verkossa inventterilaturissa. Ajon aikan oma 12V laturi. Hyvin on piisannut, eikä tarvii erillisiä jännitteen alentimia. Itse tein 12V puolen vielä jaettuna eli hupilaitteille oma akku ja invertterille, vesipumpulle oma akku. Ajon aikana saan vaihtokytkimellä valittua mitä akkuja latailen. Saisi varmaan toteutettua releillälin, vaan joutuu tekee edullisimman mukaan.
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
Kyllähän tätä aihetta on jo aiemmin hierottu tavalla jos toisellakin. Oma mielipide on että hupisähköt 12v. Huomattavasti helpompi tosiaan löytää laitteet 12. järjestelmään,ja ne muuntimet ei tosiaan paranna energiatehokkuutta millään tavalla. Hassu homma,mutta ei ne muuntimet ole ilmaisia. Kyllä joo voi lamppuja laitella sarjaankin,kannattaako sitten kun niitä ripottelee pitkin autoa? Ehkä.
Ei se 12v. lataus mikään ongelma ole,systeemejä on tarjolla monenmoisia.
Itse lähdin automaattisesti siitä oletuksesta,että hupisähköt tulee 12v. Sattui vielä vertterikin tukemaan sitä ajatusta,vaikka ei sillä mitään väliä ollut ku 24v:kin on tuplana (eli neljänä akkuna). Johtojen paksuus ei näillä ämpäreillä vaikuta tuon taivaallista,kuhan vertille ei tartte kamalaa matkaa vedellä,50 neliöinen riittää metrin vedolle mainiosti.
Sit se lataaminen,toi waeco (pieni) lataa sen mitä oon saanu kulutettua. Maksaa sen parisataa,on älyllinen,toimintavarma ja ei riko patteria läheskään niin helposti ku älytön ylilataava. Ei sen latausvoimalla nyt perunoita keitä kypsiksi,mutta ei kyllä keitä 24v. mallillakaan.
Etunahan on tietty se että patteristoa voi kayttää akku kerrallaan,24v. tietty vaatii aina kaksi patteria eikä amppeerit juurikaan tuppaa muuttumaan.
Kyllähän mä laitan jonkun sataamppeerisen tohon koneen kylkeen,tai laitan rinnalle isomman waecon hoitamaan hupipuolen latausta. Samaan systeemiin kun ei oikein tahdo saada pelaamaan,ellei tee jotain nappikatkaisijapatenttia minkä hyöty taitaa olla kuitenkin lähemmäs nollaa.
Tarkoitus oli laittaa jääkaappi pelaamaan 24v. vertterillä,mut ku se pelaa nykyiselläkin systeemillä ei taida jaksaa muutella enään. Itsellä ei ole yhtään uutta patteria hupipuolella,kaikki on käytettyjä 24v. järjestemästä. Eli olen säästänyt rahaa vaikka tommosiin jonninjoutaviin latureihin olen tuhlannutkin.
Vielä kun heittää mahdollisen aurinkoenergian mukaan peliin,minusta rupee 12v. järjestelmälle olemaan jotain perusteitakin. No ainakin mun mielestä.
Ei se 12v. lataus mikään ongelma ole,systeemejä on tarjolla monenmoisia.
Itse lähdin automaattisesti siitä oletuksesta,että hupisähköt tulee 12v. Sattui vielä vertterikin tukemaan sitä ajatusta,vaikka ei sillä mitään väliä ollut ku 24v:kin on tuplana (eli neljänä akkuna). Johtojen paksuus ei näillä ämpäreillä vaikuta tuon taivaallista,kuhan vertille ei tartte kamalaa matkaa vedellä,50 neliöinen riittää metrin vedolle mainiosti.

Sit se lataaminen,toi waeco (pieni) lataa sen mitä oon saanu kulutettua. Maksaa sen parisataa,on älyllinen,toimintavarma ja ei riko patteria läheskään niin helposti ku älytön ylilataava. Ei sen latausvoimalla nyt perunoita keitä kypsiksi,mutta ei kyllä keitä 24v. mallillakaan.
Etunahan on tietty se että patteristoa voi kayttää akku kerrallaan,24v. tietty vaatii aina kaksi patteria eikä amppeerit juurikaan tuppaa muuttumaan.
Kyllähän mä laitan jonkun sataamppeerisen tohon koneen kylkeen,tai laitan rinnalle isomman waecon hoitamaan hupipuolen latausta. Samaan systeemiin kun ei oikein tahdo saada pelaamaan,ellei tee jotain nappikatkaisijapatenttia minkä hyöty taitaa olla kuitenkin lähemmäs nollaa.
Tarkoitus oli laittaa jääkaappi pelaamaan 24v. vertterillä,mut ku se pelaa nykyiselläkin systeemillä ei taida jaksaa muutella enään. Itsellä ei ole yhtään uutta patteria hupipuolella,kaikki on käytettyjä 24v. järjestemästä. Eli olen säästänyt rahaa vaikka tommosiin jonninjoutaviin latureihin olen tuhlannutkin.
Vielä kun heittää mahdollisen aurinkoenergian mukaan peliin,minusta rupee 12v. järjestelmälle olemaan jotain perusteitakin. No ainakin mun mielestä.
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
Aurinkopaneeleja voi kytkeä sarjaan myös, eli se ei oo este eikä hidaste.
Ite tekisin ehdottomasti 12V hupisähköt just ton runsaamman tarjonnan takia.
Ite tekisin ehdottomasti 12V hupisähköt just ton runsaamman tarjonnan takia.
Rosmo
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
Mulla hupisähkö sekä 24v että 12v.
2 x 180ah =24v ja 100ah = 12v.
24 voltista lataan tuota 12 volttista akkua just Waecolla, suunnilleen tollainen laite:
http://www.thedometiccentre.co.uk/waeco ... erter.html
Ylläpitolaturi on starttiakuissa, josta motonetin latausreleellä siirto 24 v hupiakkuihin = kun lähtee reissuun ja auto on seissyt pidempään pihassa, kaikki 24v akut on täynnä, mutta tuolla ei ylläpitolaturilla pikaladata.
Ajon aikana auton oma laturi lataa noita 24 akkuja (siis startti + hupi).
12 v akkulle (kuten muillekin ) on jännitteen näyttö, ja voin napista laittaa milloin vaan tuon 12v lataukseen ton waecon kautta, jos jännitteet siinä putoo.
Niinpä mulla on 24v ja 12v ledejä sulassa sovussa.
2 x 180ah =24v ja 100ah = 12v.
24 voltista lataan tuota 12 volttista akkua just Waecolla, suunnilleen tollainen laite:
http://www.thedometiccentre.co.uk/waeco ... erter.html
Ylläpitolaturi on starttiakuissa, josta motonetin latausreleellä siirto 24 v hupiakkuihin = kun lähtee reissuun ja auto on seissyt pidempään pihassa, kaikki 24v akut on täynnä, mutta tuolla ei ylläpitolaturilla pikaladata.
Ajon aikana auton oma laturi lataa noita 24 akkuja (siis startti + hupi).
12 v akkulle (kuten muillekin ) on jännitteen näyttö, ja voin napista laittaa milloin vaan tuon 12v lataukseen ton waecon kautta, jos jännitteet siinä putoo.
Niinpä mulla on 24v ja 12v ledejä sulassa sovussa.
peltiliiteri.com
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
Onkos kukaan kokeillut aurinkosähkö säätimen käyttöä 24-12V järjestelmässä
Auton laturi laitaisi suuoraan 24V käynnistysakkuihin ja säätimen kautta 12V hupipuolelle.
Myös maasähkölauturin voisi ohjata säätimen kautta, jolloin molemmat akkuryhmät latautuisi yhtäaikaa
http://www.solarpower.fi/products.php?p=7711ee
Auton laturi laitaisi suuoraan 24V käynnistysakkuihin ja säätimen kautta 12V hupipuolelle.
Myös maasähkölauturin voisi ohjata säätimen kautta, jolloin molemmat akkuryhmät latautuisi yhtäaikaa
http://www.solarpower.fi/products.php?p=7711ee
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
Mulla oli ajatuksena että jos laittaa 12V hupisähkön, niin pulttaa koneen kylkeen niille oman 12V laturinsa. Huomattavasti edullisempaa kuin laittaa jokin 24-12V latausmuunnin sinne.
Sen huonon keksin nyt tässä että jos alustan akut ovat kuolleet niin 12V akustosta apuvirran otto on kertaluokkaa työläämpää, mutta eiköhän se perusajatus nyt kuitenkin olisi että kone lähtee tulille omien akkujensa voimin.
Sen huonon keksin nyt tässä että jos alustan akut ovat kuolleet niin 12V akustosta apuvirran otto on kertaluokkaa työläämpää, mutta eiköhän se perusajatus nyt kuitenkin olisi että kone lähtee tulille omien akkujensa voimin.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
Mulla on ollut valaistus (led) 12V irto akulla ja on menny aaina kesä helposti enempää lataamatta, mut jos siihen laittaa pumppuja ja muuta niin joku lataussysteemi tarvii kyllä kehitellä ja toi lisälaturi on kyllä hyvä.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
Kyllä,on totta että amppeerit tulee edullisemmin koneen kyljestä lataamalla. On vaan sitten pidemmällä juoksulla sillai eri juttu,kun hupiakut imuroidaan verrattaen tyhjiks. Niinku nyt joskus tuppaa käymään,niin silloin se koneen kyljessä möllöttävä laturi pukkaa virtaa aikalailla reilulla kädellä. Pari kolme isoa puolivajaata patteria ottaa aika kivasti virtaa,ja laturi antaa nopeasti. Eikö?Jule kirjoitti:Mulla oli ajatuksena että jos laittaa 12V hupisähkön, niin pulttaa koneen kylkeen niille oman 12V laturinsa. Huomattavasti edullisempaa kuin laittaa jokin 24-12V latausmuunnin sinne.
Sen huonon keksin nyt tässä että jos alustan akut ovat kuolleet niin 12V akustosta apuvirran otto on kertaluokkaa työläämpää, mutta eiköhän se perusajatus nyt kuitenkin olisi että kone lähtee tulille omien akkujensa voimin.
No silloinhan akun kannalta olisi parempi työntää virtaa hiukan kevyemmällä kapasiteetilla,kö? Siinä kohtaa kun akun aika koittaa romuun päin,ja uusiminen tulee ajankohtaiseksi kääntyy säästö toiseen suuntaan.
No,pari muuttujaa on yllättäen tässäkin hommassa mutta näin mä asiaa olen laskenut kannattavuuslaskurilla.
Siksipä itse koitan suunnitella molemmat sopivaan symbioosiin.
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
Miksi lataan 24v akuista 12v akkua? Mulla pyörii tuon 12v akun takana ilmaweba. Eli jos tarvii ladata, ei tarvii kurmauttaa konetta käyntiin ja savuttaa lähiympäristöä, vaan lisälataus onnistuu napista painamalla. Siksi en päätynyt 12v lisälaturin virittämiseen koneen kylkeen.
nii ja tuosta auringosta, tuossa mulla vois korvata (kesällä) ton ylläpitolaturin aurinkokennoilla ja niiden säätimellä. Silloin toi koko ketju noita akkuja pysyis iskussa.
ai, nii, nii ton 24v takana on 5.2 kw:n invertteri
nii ja tuosta auringosta, tuossa mulla vois korvata (kesällä) ton ylläpitolaturin aurinkokennoilla ja niiden säätimellä. Silloin toi koko ketju noita akkuja pysyis iskussa.
ai, nii, nii ton 24v takana on 5.2 kw:n invertteri
Viimeksi muokannut pelti, 20 Loka 2015 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
peltiliiteri.com
-
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
Meillä on toisessa autossa 12v hupisähköt ja toisessa 24v. Molemmissa on asennettu oma laturi konehuoneeseen lataamaan hupiakkuja ajon aikana. Tolppasähkössä ylläpitolaturi alkaa heti huolehtia akkujen varauksesta. Toisessa autossa 12v 25 ampeerin CTEK ja toisessa Reddewililtä hankittu 24V invertterilaturiyhdistelmä. Näissä meidän tapauksissa nuo hupiakustot on täysin irrallaan auton omista akustoista. Tuossa 24v versiossa on kuitenkin hupiakkujen pääkytkimessä on hieno "emergency - combine batteries" toiminto jolla saa kuitenkin halutessaan molemmat akustot yhteen. Tämä pääkytkimen asento on kaiketi tarkoitettu tilanteisiin joissa ajoakusto on purkautunut ja näin hupipuolen akustosta mahdollistetaan starttaus. Meillä tuota asentoa voi käyttää halutessaan toisinkin, koska kytkimeltä lähtevä, akustot yhdistävä johto on kytketty ajoakuston pääkytkimen takapuolelle (startille tulevaan johtoon). Eli siis silloin kun hupiakkujen pääkytkin on "combine batteries" asennossa ja auton oma pääkytkin kojetaulusta on nollilla, voidaan auton kaikkia mahdollisia sähkölaitteita käyttää huoletta myös hupiakkujen puolelta. Hankala selostaa, mutta harvinaisen toimiva systeemi.
Alkuperäiseen kysymykseen sanoisin että ehdottomasti 12v hupisähköt. On tosin työläämpi, koska vaatii koneeseen lisälaturin. Mietin tässä jo itsekin että miksi ne tuli 24 voltilla tehtyä tuohon uuteen kamppeeseen... Ai niin, inventtereitä oli paremmin saatavana 24 volttisena 3kw kokoluokassa ja alkujaan tarkoitus oli käyttää asumiseen isoa orggis 24v webastoa. Kuitenkin laitteita on siunaantunut 12 volttisia ainakin Wallasliesi, painevesipumppu, musalaitteet ja sisävalaistus. Nyt jos hommaan alkaisin niin tekisin varmasti 12 volttisena.
Alkuperäiseen kysymykseen sanoisin että ehdottomasti 12v hupisähköt. On tosin työläämpi, koska vaatii koneeseen lisälaturin. Mietin tässä jo itsekin että miksi ne tuli 24 voltilla tehtyä tuohon uuteen kamppeeseen... Ai niin, inventtereitä oli paremmin saatavana 24 volttisena 3kw kokoluokassa ja alkujaan tarkoitus oli käyttää asumiseen isoa orggis 24v webastoa. Kuitenkin laitteita on siunaantunut 12 volttisia ainakin Wallasliesi, painevesipumppu, musalaitteet ja sisävalaistus. Nyt jos hommaan alkaisin niin tekisin varmasti 12 volttisena.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
Kyllä 24v hupipuoli on parempi. Mikä on se laite joka oikeesti tarvii 12v?
• radio
• wallas liesi
Kaikkia muita saa 24v ja esim valaistus ja jääkaapit toimii 10-30v. Radiolle on jännitteenalennin useimmiten valmiina ja ei kaikki laita wallaksen kalliita liesiä.
24v etuja
• tehokkaat invertterit
• ohuemmat johdot
• isot akkupaketit
• ei erillistä laturia hihnoineen
• pakkostartti mahdollisuus
• helppo rakentaa
Mulla on kummallakin tavalla tehtyjä busseja. Vaikka päätyisitkin kumpaan vaan niin mielestäni olennaisempaa on erilaisten lataussysteemien helppokäyttöisyys. Jos voit unohtaa jotain, unohdat varmasti. Esim kytkeä laturin päälle ja huomaat perillä että hupiakut on valmiiksi tyhjiä. Elikkä suosittelen automaattisia systeemejä
• radio
• wallas liesi
Kaikkia muita saa 24v ja esim valaistus ja jääkaapit toimii 10-30v. Radiolle on jännitteenalennin useimmiten valmiina ja ei kaikki laita wallaksen kalliita liesiä.
24v etuja
• tehokkaat invertterit
• ohuemmat johdot
• isot akkupaketit
• ei erillistä laturia hihnoineen
• pakkostartti mahdollisuus
• helppo rakentaa
Mulla on kummallakin tavalla tehtyjä busseja. Vaikka päätyisitkin kumpaan vaan niin mielestäni olennaisempaa on erilaisten lataussysteemien helppokäyttöisyys. Jos voit unohtaa jotain, unohdat varmasti. Esim kytkeä laturin päälle ja huomaat perillä että hupiakut on valmiiksi tyhjiä. Elikkä suosittelen automaattisia systeemejä
Tulevaisuus on sähköinen
- Zippo
- Rattiamiraali
- Viestit: 359
- Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
- Truck: Scania K113 Falcon
- Location: Kouvola
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
Mulla on 24v ja 12v, 12v tuli koska wc tarvii sitä ja ottaa aika paljon virtaa pumpatessa. Kaikki led valaistuskin tuli sitten 12v akun perään.. 180ah 12v piirin akku riittää monen päivän reissuun joten olen ladannut sen aina verkkosähköllä..
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
Wc pytty tarvii johonkin 12v
oisko kasetin täyttöastemittariin . Senkin kytken vessan valokatkaisimen jälkeen niin ei syö muunnin virtaa turhaan. Ledin tunnelmavalot saa rakkeneltua ite, 24v, eikä kulu vastuksiin turhaan. Kyllä kaikki tulee 24v systeemillä,. Ei ole käynyt mielessäkään, että väsäisin 12 v sydeemin rinnalle. T. Ari

#048
- Zippo
- Rattiamiraali
- Viestit: 359
- Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
- Truck: Scania K113 Falcon
- Location: Kouvola
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
Tollainen, haukkaa 16 amppeeria huuhtelupumpun ja silppuripumpun pyörittämiseen.. http://www.biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Ka ... 000036307/ Ois löytynyt varmaan jostain veneliikkeestä 24v mallikin mut hinta ois ollut vähintään tuplaten..B9M kirjoitti:Wc pytty tarvii johonkin 12v![]()
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
https://www.reimo.com/fi/662621-dometic ... 7l_tankki/ joku tommonen omalla säiliöllä liiterissä on, eikä puhuta missään mistään virrantarpeesta , mutta johonki tarvii , oisko sitten huuhtelupumppuun. Tuskin silppuria on, kun Paskan tarvii vaan holahtaa alspäin kasettiinZippo kirjoitti:Tollainen, haukkaa 16 amppeeria huuhtelupumpun ja silppuripumpun pyörittämiseen.. http://www.biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Ka ... 000036307/ Ois löytynyt varmaan jostain veneliikkeestä 24v mallikin mut hinta ois ollut vähintään tuplaten..B9M kirjoitti:Wc pytty tarvii johonkin 12v![]()

T. Ari
#048
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
Laittaa pyöriin 12v moottorin 24vZippo kirjoitti:Tollainen, haukkaa 16 amppeeria huuhtelupumpun ja silppuripumpun pyörittämiseen.. http://www.biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Ka ... 000036307/ Ois löytynyt varmaan jostain veneliikkeestä 24v mallikin mut hinta ois ollut vähintään tuplaten..B9M kirjoitti:Wc pytty tarvii johonkin 12v![]()

- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
Joskus näkee työkoneissa 12V majakoita ja pyöriivät aika sypäkästi, mut näkyyvät kestävän. Polttimo varmaan oikeenlainen, mut peilin moottori ei.
Rosmo
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
Niissä mekaanisesti heijastinta pyörittävissä majakoissa on aina 24V sähkömoottori sitä pyörittämässä, auton/koneen jännitteestä riippuen sitten valitaan oikeankokonen hihnapyörä /hammasratas joka heijastinta pyörittää. Moniko konekuski sen ohjelappusen jaksaa tavata läpi? Kyllähän se majakka toimii sillein vinhasti pyörimällä yhtälailla, mutta laakeri kuluu paljon nopeemmin.
Ja radion ajattelin jakaa niin että kuskilla on omansa ja asunnossa oma jota voi soitella ajossa ja parkissa.. tai jotenkin silleen. Kuitenkin niin että asunto radio on autoaradio joka toimii liikkeessäkin, hanskaa rds kanavanvaihdot jne..
Ja esim valaistuksessa ne 12V vermeet ovat yleensä halvempia, vaikka 24V suht helppo onkin saada toteutettua.
Ja sen koneenkylkeen pultattavan 12V laturinhan laittaa tietysti toimimaan jonkun alustan kautta tulevan releen ohjaamana niin että se lataa automaattisesti kun koneen lyö tulille.
Onko niissä inverttereiden hyötysuhteissa tosiaan etu 24V? Ajattelin että se ei juurikaan hyötysuhteeseen vaikuta nostetaanko jännitettä 390 vai 400volttia.
Telkkarissa ainakin 24V tuntuu olevan hankala löytää. 12V on vähän siellätäällä myynnissä. Toisaalta on kai joissain telkkariessa ulkoinen muuntaja ja käyttöjännite jossain lähempänä 24Volttia.Lahti32 kirjoitti:Kyllä 24v hupipuoli on parempi. Mikä on se laite joka oikeesti tarvii 12v?
• radio
• wallas liesi
Ja radion ajattelin jakaa niin että kuskilla on omansa ja asunnossa oma jota voi soitella ajossa ja parkissa.. tai jotenkin silleen. Kuitenkin niin että asunto radio on autoaradio joka toimii liikkeessäkin, hanskaa rds kanavanvaihdot jne..
Ja esim valaistuksessa ne 12V vermeet ovat yleensä halvempia, vaikka 24V suht helppo onkin saada toteutettua.
Akkujen koossahan ei ole mitään eroa, ei kai sillä ole merktiystä ktykeekö akut sarjaan vai rinnan, saman verran ne tilavuutta vie.Kaikkia muita saa 24v ja esim valaistus ja jääkaapit toimii 10-30v. Radiolle on jännitteenalennin useimmiten valmiina ja ei kaikki laita wallaksen kalliita liesiä.
24v etuja
• tehokkaat invertterit
• ohuemmat johdot
• isot akkupaketit
• ei erillistä laturia hihnoineen
• pakkostartti mahdollisuus
• helppo rakentaa
Mulla on kummallakin tavalla tehtyjä busseja. Vaikka päätyisitkin kumpaan vaan niin mielestäni olennaisempaa on erilaisten lataussysteemien helppokäyttöisyys. Jos voit unohtaa jotain, unohdat varmasti. Esim kytkeä laturin päälle ja huomaat perillä että hupiakut on valmiiksi tyhjiä. Elikkä suosittelen automaattisia systeemejä
Ja sen koneenkylkeen pultattavan 12V laturinhan laittaa tietysti toimimaan jonkun alustan kautta tulevan releen ohjaamana niin että se lataa automaattisesti kun koneen lyö tulille.
Onko niissä inverttereiden hyötysuhteissa tosiaan etu 24V? Ajattelin että se ei juurikaan hyötysuhteeseen vaikuta nostetaanko jännitettä 390 vai 400volttia.
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Hupisähköt 12 vai 24V?
Jos sulla on vaikka 1500 wattinen induktioliesi. 12 voltin akun perästä invertteri huutaa luokkaa 125 ampeeria ja 24 voltin akun perässä reilut 60 ampeeria. Tuolla on kyllä eroa ja tulee esiin vaikka huonoissa liitoksissa.
peltiliiteri.com