Akku asiaa.
Akku asiaa.
No niin.näyttäis nyt siltä ,että olis lähdettävä ostamaan akkuja tuohon omaan projektiin.. Startti akkuja oishan se hyvä saada käyntiin ilman kampea.
Nyt on paikallaan 2 x 220 Ah (1300A) Exiden akkuja. toinen aivan loppu ja toinen 85% kunnossa,syy miksi akut on tuossa kunnossa on tiedossa,eli akkuja ei ole huollettu/ladattu kolmeen vuoteen lainkaan.Edellinen omistaja vaan ihmetteli että kun ei lähde käyntiin.....
No asiaan.
Onko kukaan laittanut bussiinsa Optiman akkuja startti puolelle? Ja kuinka ovat toimineet, oma pointti on lähinnä se että saisi painoa pois ja akut pienempään tilaan.
Ominaisuudet niissä on ainakin kohdallaan käynnistysvirtojen kohdalta. Hinnat on taas suurinpiirtein samoissa luokissa perinteisiin akkuihin verrattuna mutta paino ja koko on optimalla parempi.
On kuitenkin sen verran hintava investointi laittaa uudet patterit, että mielipiteitä ja kokemuksia kuunnellaan mielellään. Talvi starttteja autolle tuskin tulee joten kävi jopa härskisti mielessä josko laittaisen perinteiset akut ja paljon pienempänä ajattelin n. 130 Ah akkuja. Kannattaako?!?
Merkeistä ja valmistajista on kokemuksia ja niistä(kin) voi esittää mielipiteitä ja kannanottoja..
Pääsääntöisestihän näille isoille akuille ei saa/ole kuin vuoden takuu..yksi myyjä antaa 3 v takuun.
Lähinnä kertokaa nyt kokeneemmat että kannattaako laittaa optimat vai perinteiset akut ja kuinka syvänojan kaivan itselleni jos vaihdan noi akut pienempiin akkuihin..(tosin se ojan kaivaminen on jo aloitettu kun ton rohjan hommasin )
Anteeksi ja kiitos.
Nyt on paikallaan 2 x 220 Ah (1300A) Exiden akkuja. toinen aivan loppu ja toinen 85% kunnossa,syy miksi akut on tuossa kunnossa on tiedossa,eli akkuja ei ole huollettu/ladattu kolmeen vuoteen lainkaan.Edellinen omistaja vaan ihmetteli että kun ei lähde käyntiin.....
No asiaan.
Onko kukaan laittanut bussiinsa Optiman akkuja startti puolelle? Ja kuinka ovat toimineet, oma pointti on lähinnä se että saisi painoa pois ja akut pienempään tilaan.
Ominaisuudet niissä on ainakin kohdallaan käynnistysvirtojen kohdalta. Hinnat on taas suurinpiirtein samoissa luokissa perinteisiin akkuihin verrattuna mutta paino ja koko on optimalla parempi.
On kuitenkin sen verran hintava investointi laittaa uudet patterit, että mielipiteitä ja kokemuksia kuunnellaan mielellään. Talvi starttteja autolle tuskin tulee joten kävi jopa härskisti mielessä josko laittaisen perinteiset akut ja paljon pienempänä ajattelin n. 130 Ah akkuja. Kannattaako?!?
Merkeistä ja valmistajista on kokemuksia ja niistä(kin) voi esittää mielipiteitä ja kannanottoja..
Pääsääntöisestihän näille isoille akuille ei saa/ole kuin vuoden takuu..yksi myyjä antaa 3 v takuun.
Lähinnä kertokaa nyt kokeneemmat että kannattaako laittaa optimat vai perinteiset akut ja kuinka syvänojan kaivan itselleni jos vaihdan noi akut pienempiin akkuihin..(tosin se ojan kaivaminen on jo aloitettu kun ton rohjan hommasin )
Anteeksi ja kiitos.
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: Akku asiaa.
mun kokemukset noista optimoista on muodostunut sellaiseksi että mihinkään normaalikäyttöön en niitä laita ,ainoastaan erittäin kovassa tärinässä ovat ainoita kestäviä. latausjännite pitäis noille olla n.0,5 volttia korkeampi jotta pysyvät latauksessapali kirjoitti:No niin.näyttäis nyt siltä ,että olis lähdettävä ostamaan akkuja tuohon omaan projektiin.. Startti akkuja oishan se hyvä saada käyntiin ilman kampea.
Nyt on paikallaan 2 x 220 Ah (1300A) Exiden akkuja. toinen aivan loppu ja toinen 85% kunnossa,syy miksi akut on tuossa kunnossa on tiedossa,eli akkuja ei ole huollettu/ladattu kolmeen vuoteen lainkaan.Edellinen omistaja vaan ihmetteli että kun ei lähde käyntiin.....
No asiaan.
Onko kukaan laittanut bussiinsa Optiman akkuja startti puolelle? Ja kuinka ovat toimineet, oma pointti on lähinnä se että saisi painoa pois ja akut pienempään tilaan.
Ominaisuudet niissä on ainakin kohdallaan käynnistysvirtojen kohdalta. Hinnat on taas suurinpiirtein samoissa luokissa perinteisiin akkuihin verrattuna mutta paino ja koko on optimalla parempi.
On kuitenkin sen verran hintava investointi laittaa uudet patterit, että mielipiteitä ja kokemuksia kuunnellaan mielellään. Talvi starttteja autolle tuskin tulee joten kävi jopa härskisti mielessä josko laittaisen perinteiset akut ja paljon pienempänä ajattelin n. 130 Ah akkuja. Kannattaako?!?
Merkeistä ja valmistajista on kokemuksia ja niistä(kin) voi esittää mielipiteitä ja kannanottoja..
Pääsääntöisestihän näille isoille akuille ei saa/ole kuin vuoden takuu..yksi myyjä antaa 3 v takuun.
Lähinnä kertokaa nyt kokeneemmat että kannattaako laittaa optimat vai perinteiset akut ja kuinka syvänojan kaivan itselleni jos vaihdan noi akut pienempiin akkuihin..(tosin se ojan kaivaminen on jo aloitettu kun ton rohjan hommasin )
Anteeksi ja kiitos.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Akku asiaa.
Kova hype, mut en oo montaa positiivista käyttäjäkokemusta kuullu.
Itse pysyn romulava-akuissa. Ü
N
Itse pysyn romulava-akuissa. Ü
N
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Akku asiaa.
Mitenkäs on, saako noista akuista mitenkään järkevästi hupiakku patteristoa? Eli on sellainen satsi kuin : 2 x 170Ah, 2 x 180Ah, 2 x 200Ah, 2 x 220Ah ja 2 x 225Ah Ajatus olisi saaha 4-akun satsi ainakin.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Akku asiaa.
220 ja 225 on noista paras yhdistelmä. 225 taantuu 220 tasolle, mut eipä oo iso ero...
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Akku asiaa.
Näin vähän ittekkin aattelin, jännän lähelle noi ampeeritunnit menee mut ei osu kohilleen
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Akku asiaa.
Starttiakut loppuivat toissa talvena Portugalissa kapasiteetti oli enään 15 - 20 Ah. Joten ajoin Volvon huoltoon ja pyysin uudet paikoilleen laitettuna. Napaisuus oli 35 vuoden aikana muuttunut. Tarvittiin uusi välikaapeli ja Pääkontaktorilla uusi suorempi läpivienti että riitti + navalle.
Yhteishinta kahdelle 225Ah Volvo akulle 750€ sis alv 23% ja työt
Viime talvena uusin kaikki hupiakut (2 kpl) 115 Ah Volvo starttiakuilla Portugalissa. Akut loppuvat siellä missä niitä eniten käytetään.
Yhteishinta kahdelle 225Ah Volvo akulle 750€ sis alv 23% ja työt
Viime talvena uusin kaikki hupiakut (2 kpl) 115 Ah Volvo starttiakuilla Portugalissa. Akut loppuvat siellä missä niitä eniten käytetään.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: Akku asiaa.
ONko joku ynnännyt kannattaako hupiakuiksi laittaa ennemmin vapaa-ajan akut vai starttiakut?
Samalla rahalla saa sunnilleen puolet starttiakun kapasiteetista, mutta vastaavasti akun pitäisi kestää paremmin tuota purkukäyttöä kuin starttiakut, jotka ovat suunniteltu lähinnä kovia lyhyitä virtoja varten.
Samalla rahalla saa sunnilleen puolet starttiakun kapasiteetista, mutta vastaavasti akun pitäisi kestää paremmin tuota purkukäyttöä kuin starttiakut, jotka ovat suunniteltu lähinnä kovia lyhyitä virtoja varten.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Akku asiaa.
Ei starttiakut oikein jaksa tätä meidän touhua.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Akku asiaa.
Mikäli uusia olet menossa ostamaan, osta vapaa-ajan akkuja. Joka tapauksessa käytät niitä invertterilla tai suoraan 12v-laitteilla - tyhjiksi ne tulee ajettua.
Tuo invertteri tietenkin suojaa niitä, koska se katkaisee virrat ennen kuin akku on ihan kuiva. Asuntovaunussa on tullut ajettua 12v-hupiakkuja aivan totaalisen tyhjiksi. Kyllä ne silti saa laturilla elvytettyä. Starttiakkuja ei.
Tuo invertteri tietenkin suojaa niitä, koska se katkaisee virrat ennen kuin akku on ihan kuiva. Asuntovaunussa on tullut ajettua 12v-hupiakkuja aivan totaalisen tyhjiksi. Kyllä ne silti saa laturilla elvytettyä. Starttiakkuja ei.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Akku asiaa.
Oon ostanut viimeisen kahden vuoden aikana 22kpl bussin isoja 230-250ah akkuja. Näistä takuuseen on vaihdettu 4kpl AGM akkuja. Starttiakuissa on aina virtaa eikä ne ole rikkoutuneet.
Tulevaisuus on sähköinen
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Akku asiaa.
Exiden agm akkuja olen tohon rangee ja defeen vaihattunu takuuseen , sit nappasin optimoita kiinni ja ollaan oltu taas tyytyväisiä. (Enne oli aina optimoita )
Purkaamoakkuja olen hupipuolele laitellu ite ja käynnistyspuolelle ostin uudet.
Purkaamoakkuja olen hupipuolele laitellu ite ja käynnistyspuolelle ostin uudet.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Re: Akku asiaa.
Korjatkaa, mutta ei kai AGM akku ole yhtä kuin vapaa-ajan akku?Lahti32 kirjoitti:Oon ostanut viimeisen kahden vuoden aikana 22kpl bussin isoja 230-250ah akkuja. Näistä takuuseen on vaihdettu 4kpl AGM akkuja. Starttiakuissa on aina virtaa eikä ne ole rikkoutuneet.
Mä olen käsittänyt että AGM akut ovat niitä huoltovapaita akkuja joita vai kallistella, ja vapaa-ajan akut voivat olla yhtälailla nesteakkuja, mutta kennorakenne on jotenkin erilainen?
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Akku asiaa.
jep toi AGM on vaan "kuvaus" siitä miten hapot majailee akussa.
Avoin akku (FV, Free Ventilated)
Avoin akku on ns. standardi akku, jossa akkuhappo peittää levyt. Latauskaasut johdetaan ulos korkkien tai kannessa olevien venttiilien kautta. Joissain akuissa on avattavat korkit, jotka voidaan avata ja mahdollistavat nesteen lisäämisen tarvittaessa. Huoltovapaissa akuissa on suljettu kansi. Tämän tyyppisissä akuissa on tarkastussilmä, joka näyttää varaustilan.
Venttiiliohjattu akku (VR, Ventil Regulated)
Venttiiliohjatuissa akuissa ei ole vapaata elektrolyyttiä (happoa), vaan se on sidottu geeliin tai lasivillaerottimeen (AGM). Molemmat tyypit ovat roiske- ja vuotosuojattuja. Akun vahingoittuessa tai kotelon murtuessa ei happovuotoa synny. Venttiiliohjatuissa akuissa varauksessa syntyvä kaasu muuntuu akun sisällä vedeksi. Tästä johtuen vain pieniä kaasuja vapautuu normaalin käsittelyn aikana. Turvaventtiili avautuu jos paine akun sisällä kasvaa liian suureksi esim. ylivarauksen takia. Venttiiliohjatut akut ovat suljettuja, eikä niitä saa avata.
AGM-akku
AGM tulee sanoista Absorbent Glass Matt (imeytetty lasivillamatto). AGM-akku on venttiiliohjattu akku, jossa lasivillamatto toimii erottimena. Koko elektrolyytti (happo) on imeytetty erottimiin ja levyihin. Tämä mahdollistaa alhaisen vastuksen ja antaa suuren käynnistystehon. AGM-akut kestävät toistuvia varauksia ja purkauksia paremmin kuin ns. tavalliset avoimet akut. AGM-akun ominaisuudet mahdollistavat se käytön autoissa joissa on Start&Stop järjestelmä.
Geeli-akku
Geeli-akku on venttiiliohjattuakku, jossa akkuhappoon on lisätty hyytelöksi jähmettävää piiliuosta. Geeliakut ovat tekniseltä rakenteeltaan kiinteitä ja sietävät hyvin syväpurkauksia, mutta korkeamman sisäisen vastuksen takia käynnistysteho jää pienemmäksi kuin AGM- ja avoimilla akuilla.
Avoin akku (FV, Free Ventilated)
Avoin akku on ns. standardi akku, jossa akkuhappo peittää levyt. Latauskaasut johdetaan ulos korkkien tai kannessa olevien venttiilien kautta. Joissain akuissa on avattavat korkit, jotka voidaan avata ja mahdollistavat nesteen lisäämisen tarvittaessa. Huoltovapaissa akuissa on suljettu kansi. Tämän tyyppisissä akuissa on tarkastussilmä, joka näyttää varaustilan.
Venttiiliohjattu akku (VR, Ventil Regulated)
Venttiiliohjatuissa akuissa ei ole vapaata elektrolyyttiä (happoa), vaan se on sidottu geeliin tai lasivillaerottimeen (AGM). Molemmat tyypit ovat roiske- ja vuotosuojattuja. Akun vahingoittuessa tai kotelon murtuessa ei happovuotoa synny. Venttiiliohjatuissa akuissa varauksessa syntyvä kaasu muuntuu akun sisällä vedeksi. Tästä johtuen vain pieniä kaasuja vapautuu normaalin käsittelyn aikana. Turvaventtiili avautuu jos paine akun sisällä kasvaa liian suureksi esim. ylivarauksen takia. Venttiiliohjatut akut ovat suljettuja, eikä niitä saa avata.
AGM-akku
AGM tulee sanoista Absorbent Glass Matt (imeytetty lasivillamatto). AGM-akku on venttiiliohjattu akku, jossa lasivillamatto toimii erottimena. Koko elektrolyytti (happo) on imeytetty erottimiin ja levyihin. Tämä mahdollistaa alhaisen vastuksen ja antaa suuren käynnistystehon. AGM-akut kestävät toistuvia varauksia ja purkauksia paremmin kuin ns. tavalliset avoimet akut. AGM-akun ominaisuudet mahdollistavat se käytön autoissa joissa on Start&Stop järjestelmä.
Geeli-akku
Geeli-akku on venttiiliohjattuakku, jossa akkuhappoon on lisätty hyytelöksi jähmettävää piiliuosta. Geeliakut ovat tekniseltä rakenteeltaan kiinteitä ja sietävät hyvin syväpurkauksia, mutta korkeamman sisäisen vastuksen takia käynnistysteho jää pienemmäksi kuin AGM- ja avoimilla akuilla.
peltiliiteri.com
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Akku asiaa.
Juu. Agm vaan kestää niinku semmosta rääkkiä enempi.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Akku asiaa.
Niin minäkin luulin ja tuhansien eurojen akut laitoin. Kunnes kuolivat yksi toisensa jälkeen. Akkukauppias meinasi että kyllä niissä eroa on mutta isoissa akuissa ei juurikaan koska isot bussinakut on kuitenkin tehty erittäin raskaaseen käyttöön muutenkin.Pukaatti kirjoitti:Juu. Agm vaan kestää niinku semmosta rääkkiä enempi.
AGM oli huonoin akku. Paras tähän astisista Exiden tavallinen starttiakku.
Tulevaisuus on sähköinen
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Akku asiaa.
Tuossa on pelastuslaitoksella täällä kaikissa just optimoita agm ja ei ole ollut ongelmia. Varmasti löytyy niissäkin laaatueroja.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- jomi609
- Tosi harrastaja
- Viestit: 177
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
- Truck: MB 609 kasten
- Location: Salo
- Member id: 024
Re: Akku asiaa.
Niin oli mullakin neljä 135 ah AGM:ää kuolivat yksitellen , ensimmäinen neljän vuoden jälkeen
Kolmas räjähti päästä halki , nyt on 2 kpl 185 ah Motonetin tavallisia hupiakkuja . Auto 24 v .
Kolmas räjähti päästä halki , nyt on 2 kpl 185 ah Motonetin tavallisia hupiakkuja . Auto 24 v .
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Akku asiaa.
Meillä on linkkiaseman vanhat geeliakut, 6 V ja 300 ah kytketty sarjaan 24 V, painaa 70 kg kpl ja 3 kesä menossa ja ei tietoa kuinka vanhoja ovat, eli tällä kokemuksella laitan seuraavaksi myös geeliakut.
Startti puolella Scanian 140 ah orkkis akut.
Startti puolella Scanian 140 ah orkkis akut.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Re: Akku asiaa.
Onko kukaan saanu käsiinsä näitä akkuja http://simpliphipower.com/products/ oli tuossa TM:n rakennusmaailmassa juttua aika kovat specsit tosin vissiin hinta sen mukainen, mutta noista sais rakennettua mukavat hupiakut. Kodin akkujärjestelmiä käsitelty eli Teslat yms. mukana, mutta noi olis käteviä.
- Koskenkorva
- Kippari
- Viestit: 58
- Liittynyt: 24 Loka 2016 03:29
- Truck: mercedes 608 1969
- Location: Keski-Suomi
Re: Akku asiaa.
SimpliPhi PHI3.4 Smart-Tech Battery - 24VMaco81 kirjoitti:Onko kukaan saanu käsiinsä näitä akkuja http://simpliphipower.com/products/ oli tuossa TM:n rakennusmaailmassa juttua aika kovat specsit tosin vissiin hinta sen mukainen, mutta noista sais rakennettua mukavat hupiakut. Kodin akkujärjestelmiä käsitelty eli Teslat yms. mukana, mutta noi olis käteviä.
$3,999.00
http://realgoods.com/simpliphi-phi3-4-s ... attery-24v
Tuolla hinnalla taidan kuitenkin talsia halpahallin patteri hyllylle
"Ei oo kaunis eikä kestävä, Mutta ite tehty"
Re: Akku asiaa.
$3500 tuolla on hintana, mutta silti mulle jää kyllä vähän arvoitukseksi mikä tuon idea on. tuo on kuitenkin vaan 24V 135Ah akku tappiin ladattuna 3,4kWh, eihän tuossa hinta/tehosuhteessa ole mitään tolkkua. Siis mihin käyttöön nuo on tarkoitettu?Koskenkorva kirjoitti:SimpliPhi PHI3.4 Smart-Tech Battery - 24VMaco81 kirjoitti:Onko kukaan saanu käsiinsä näitä akkuja http://simpliphipower.com/products/ oli tuossa TM:n rakennusmaailmassa juttua aika kovat specsit tosin vissiin hinta sen mukainen, mutta noista sais rakennettua mukavat hupiakut. Kodin akkujärjestelmiä käsitelty eli Teslat yms. mukana, mutta noi olis käteviä.
$3,999.00
http://realgoods.com/simpliphi-phi3-4-s ... attery-24v
Tuolla hinnalla taidan kuitenkin talsia halpahallin patteri hyllylle
Jos vertaa tuota siis vaikka johonkin dx:n tai vastaavan "kalliin" kiinankaupan tuotteisiin, niin 0,4e/Wh pääsee jo valitsemaan. Tolla kaavalla 3,4kWh kapasiteetille tulisi hintaa 1360e. Oikeasti tuollaisen määrän saisi jo puoleen hintaan helpostikin..
-
- Rattimajuri
- Viestit: 180
- Liittynyt: 27 Elo 2013 00:08
- Truck: Volvo B57
- Location: Turku
- Paikkakunta: Turku
Re: Akku asiaa.
Onkos kukaan virosta ostellut akkuja? Pitäisi itselle ostella useampaankin linjuriin starttiakkuja.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Akku asiaa.
Ei taida maksaa vaivaa kun poikkeet lähimpäään raskassarja liikkeeseen niin saa aika sopuhinnalla tarjous akkuja.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Akku asiaa.
Vastaan vanhaan viestiin kun huomasin vasta. Jos nuo 12V akkuja on, kyllähän nuo voi kytkeä käyttöön vaikka koko patteriston.. Sarjassa olevat akut pitää olla samanlaisia, mutta rinnan voi olla mitä vaan.Bussiton kirjoitti:Mitenkäs on, saako noista akuista mitenkään järkevästi hupiakku patteristoa? Eli on sellainen satsi kuin : 2 x 170Ah, 2 x 180Ah, 2 x 200Ah, 2 x 220Ah ja 2 x 225Ah Ajatus olisi saaha 4-akun satsi ainakin.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.