Kytkyt solenoidin kautta aurinkopaneelista ja invertterille
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1453
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Kytkyt solenoidin kautta aurinkopaneelista ja invertterille
Hupiakuista (perälautanosturi) virta 1 solenoidille napaan1B (Ei pääkytkintä) ja navasta kaapeli 2 solenoidille napaan 2B. (1B napaan/navasta 3kaapelia Yhdestä ei tietoa? ) Perälautanostimen käyttökannen avaaminen kytkee virran navan 1A kautta hydraulipumpulle . Auton ajoakun päävirtakytkimestä virta 2 solenoidille napaan 2A ja käynnissä lataa hupiakkuja navan 2B kautta solenoidi 2kytkimen asennosta riippumatta. Vaikka ajoakkujen päävirtakykin off asennossa solenoidin 2 kytkimestä saa hupiakuista virtaa ajoakuille.
Jos aurinkopaneeliin (3x250W) MPPT säädin 40A +napa kytketään solenoidien 1B/2B napaan. Lataako suoraan hupiakkuja ja tarvittaessa solenoidin 2 kytkimen kautta ajoakkuja. Jos ajoakuissa päävirta off asennossa vauriottaako jotain Kannataako reddevil invertterille ottaa virta navoista 1B/2B. Olis vaan kaikki sitten tuolla sähkökeskuksessa -vai miten kannattaisi kykeä T. Ari
#048
-
- Kuski
- Viestit: 23
- Liittynyt: 07 Joulu 2011 22:02
- Location: Kittilä
Re: Kytkyt solenoidin kautta aurinkopaneelista ja invertteri
Eli siis 2. solenoidille tulee latausgeneraattorilta ohjaus joka pakottaa sen päälle moottorin käydessä, ja lisäksi se on mahdollista tuon kytkimen avulla kytkeä päälle myös silloin, kun moottori ei ole käynnissä?
Vai tarkoitatko, että solenoidi yhdistää hupiakut ajoakkuihin mutta ajoakkujen syöttämiin virtapiireihin ei kuitenkaan saada virtaa jos ajoakkujen pääkytkin on off-asennossa. Eli kummalle puolelle ajoakkujen pääkytkintä se kaapeli tuosta solenoidista menee, akkujen vai kuorman puolelle?
Eli siis tarkoitatko, että tuossa tilanteessa hupiakuilta voi syöttää ajoakkujen syöttämiä virtapiirejä, eli kytkemällä tuon solenoidin 2 päälle, kaikki sähkölaitteet saa sähköä hupiakuilta vaikka ajoakkujen päävirtakytkin on off? Ajoakuthan on tuossa tapauksessa kuitenkin irti hupiakuista.Vaikka ajoakkujen päävirtakykin off asennossa solenoidin 2 kytkimestä saa hupiakuista virtaa ajoakuille.
Vai tarkoitatko, että solenoidi yhdistää hupiakut ajoakkuihin mutta ajoakkujen syöttämiin virtapiireihin ei kuitenkaan saada virtaa jos ajoakkujen pääkytkin on off-asennossa. Eli kummalle puolelle ajoakkujen pääkytkintä se kaapeli tuosta solenoidista menee, akkujen vai kuorman puolelle?
Lataa suoraan hupiakkuja ja jos solenoidi kytketään päälle tuosta kytkimestä erikseen niin sitten luonnollisesti myös ajoakkuja. Riippuen edeltävän kohdan vastauksesta, niin jos kaapeli solenoidilta menee akkujen puolelle pääkytkintä, ajoakut latautuu ilman että ajoakkujen pääkytkin on päällä, mutta jos kaapeli jääkin kuorman puolelle niin silloin myös ajoakkujen pääkytkin täytyy olla päällä että ajoakut latautuu.Jos aurinkopaneeliin (3x250W) MPPT säädin 40A +napa kytketään solenoidien 1B/2B napaan. Lataako suoraan hupiakkuja ja tarvittaessa solenoidin 2 kytkimen kautta ajoakkuja.
Ei vaurioita, onhan siihen säätimeen joka tapauksessa hupiakut yhteydessä. En tiedä, mitä käy jos ei ole mitään akkuja ja aurinko paistaa, pystyykö säädin pitämään jännitteen kurissa vai tuleeko mahdollisesti vaurioita.Jos ajoakuissa päävirta off asennossa vauriottaako jotain
Tällöinhän se tulee ilmeisesti hupiakuilta, joten näkisin tämän kytkennän järkeväksi.Kannataako reddevil invertterille ottaa virta navoista 1B/2B.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1453
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Kytkyt solenoidin kautta aurinkopaneelista ja invertteri
Pitää huomenna kokeilla, tänään työt haittaa harrastustoimintaa Kytkin on ollut rikki koko ajan vasta eilen huomasin kun yhdistin liittimet suoraan. 2B syötti virtaa 2A:lle kun ajoakkujen pääkytkimeltä kuulu vinkasu. En osaa sanoa kummalle puolelle virta menee Pitää vielä tarkistaa 1B kolmannen kaapelin tarkoitus Laturilla virtaa hupiakkujen puolelta, ajoakuista helppo mitata, mutta mistä sais helpoiten tuon kuorman puolen jännitteen mitattua. T. Ari
#048
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1453
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Kytkyt solenoidin kautta aurinkopaneelista ja invertteri
Siellä ne nyt lepää 3x250W
Ei mitään Kokkolan Energiaa ...tai onhan se tavallaan Kokkolasta. 157W taivaalta Tiesi kone automaattisesti,
että lyijyakut. 250Ah on mutta ilmotti 270Ah.
Lataa kyllä solenoidin kautta hupiakkuja Ajoakuille ei saa virtaa meneen oli pääkykin päällä tai ei
T. Ari
Ei mitään Kokkolan Energiaa ...tai onhan se tavallaan Kokkolasta. 157W taivaalta Tiesi kone automaattisesti,
että lyijyakut. 250Ah on mutta ilmotti 270Ah.
Lataa kyllä solenoidin kautta hupiakkuja Ajoakuille ei saa virtaa meneen oli pääkykin päällä tai ei
T. Ari
#048
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kytkyt solenoidin kautta aurinkopaneelista ja invertteri
Laita siihen automaattinen erotusrele - niin pysyvät molemmat akustot tikissä auringolla, auton laturilla ja maasähkölaturilla.
Vaatii ilmeisesti jonkinmoisen reiän otsoonikerrokseen ennen kuin suostuu tuottamaan spexien mukaista tehoa...
Vaatii ilmeisesti jonkinmoisen reiän otsoonikerrokseen ennen kuin suostuu tuottamaan spexien mukaista tehoa...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Kytkyt solenoidin kautta aurinkopaneelista ja invertteri
jo kuitenkin puolivoitoa! ja kiina watti on kuin naisen euro....
peltiliiteri.com