BussMAN kirjoitti:Jotain todettuja, ja epäilyjä en tiedä onko apua ,,mutu tietoutta, talven jäljeltä kosteus/ hapettuma
aika yleisiä ongelmia, paineilmajärj . anturit ja ventiilit ( molempia tuli kuorma autoon viime talviaikana)
Ensimmäisenä koputtelisin kevyesti releitä ja tark kaikki sulakkeet kori/ auto ohj myös akkulaatikon
yhteydessä olevat.
Carruksen systeemissä oven (ainakin yks )/kytkentä yhditetty käsijarruun =jos käsijarru pois päältä oven ulko ja ovipielen sisänappi ei toimi, vain kulj napista ovi toimii, ts releitä ***on välillä korilaitteet/ autonjärj,voi olla muitakin,,, tämä havainto 98 vm autosta.
Volvossa ( muissakin merkeissä ) jos keskushälyvalo vilkku, mahd myös summeri ( via tason mukaan)jokin merkkivalon pitäis kerto vian kohteen esim jarrupaine alhainen,jousitus,niiaaus,
jäähd neste, öljynpaine ym, testi toimiiko kaikkimerkivalot ja mahd jarrupainemittarit joissa voi olla paineraja anturit.Luukkujen tunnistus ym( ehkä ei yhditetty keskuhälyyn)
Onko autossa palovarolaitteet ts lämpöanturit joissa vika, merkkivalo ja vois ollaomat summerit.
Tuo (oletus jarrupaine ?) summerien toiminta vaikka virrat katkaistu? ***(rele tarttunut)
käytännössä korinsulake;taulussa virta päällä, ja onhan virtalukon syöttöjännite koelaudassa sekä
( pääkytkin avattunakin tulee esim sähköisen pääkytkimen ,ajopiirturin kellon ym virtoja.)
Sähkökaavio alustan on näillä palstoilla, jossain ?
Maadotus ja hapettuma viat tahtovat olla vaiketa löytää tai edes paikallistaa , ne on sähkömiesten hallinnassa.Nuo sulaketaulun pohjat niin kori / auto jotka rakennettu ”piirilevy tyyppisesti” herkkiä
myös hapettumille ja kosteus vioille.
Jep, kosteus / jäätyminen tuntuu tekevän kaikkea pientä kivaa, varsinkin kun autoa on lämmitetty pakkasilla jolloin kaikki pinnat valuu vettä

Releitä on irroiteltu / vaihdeltu paikkaa varmiistaakseni että toimii ainakin ne jotka kulloinkin sattuu vetämään.
Akkulaatikon boksiin pääsen vasta kun kinokset häviää sen verran että saan auton pois seinän vierestä. Öljynpaineet on ainakin mittarin mukaan kunnossa. Ovien kaikki napit toimii, riippumatta käsijarrun asennosta.
Merkkivalot on kaikki tsekattu, kun kone käy ja paineet saatu, vain oven- ja ABS valo( sammuu kait kun lähtee liikkeelle, toivon ) jää palamaan.
Merkkivalojen testi-asentoa en ole tästä mallista löytänyt. luukkujen piuhat on poistettu kun ovat muutoinkin työnalla ) Merkkivalo luukuille löytyy ja saavat jännitteen, syttyy kunhan saavat maadoituksen tulevaisuudessa.
Palovarolaitteita ei mielestäni ole....
Tuon summerin historia: Sen liitin oli ostettaessa irroitettu. Laitoin kiinni ja se toimi "normaalisti", pimputti kun oli joku syy mutta oli muutoin hiljaa. Eikä ollenkaan ilman että virta oli avaimesta päällä.
Sitten havaitsin oven merkkivalon jäävän palamaan, vaikka ovet on kiinni, mielestäni summeri oli silloinkin hiljaa vaikka päävirrat oli kytketty.
Jossain vaiheessa pimputus alkoi. Ensin se oli kiihkeämpää muta kun korjasin summerin kyljessä olevan maadoituskytkennän, muuttui pimputus rauhallisemmaksi tahdiltaan, lopetti pimputtamasta kun kone on käynnissä, mutta edelleen harva kilkatus käy vaikka päävirtaa lukuunottamatta kaikki on pimeenä.
Kilkutus ei ole suuri ongelma, viskaan summerin vantaan jokeen tarvittaessa, mutta tuon oven merkkivalon haluaisin sammuvan, koska se ehkä on se miksi punaiset varoituskolmiot vilkkuu kokoajan kojetaulussa.
Tänään ihmettelin kyseistä vikaa ja kaikkea sohineena sain kaikki merkkivalot pimeäksi. Ajattelin että hyvin pyyhkii
No, yhdestä piirikortista löytyi kolme lasiputkisulaketta joista yksi kärähtänyt. Sen kun vaihdon merkkivalot palasivat, samoin oven valon vika.
P.S. Rintapellin etupuolella on paineantureita. Yksi niistä pihisee hiljalleen johtoliitoksen luota? Jännite siihen tulee ja paineisena anturi on auki, ehkä paineettomana kiinni? ( tutkin myöhemmin ) Oikosuljin johdot mutta en löytänyt mitään mihin olisi vaikuttanut? Onkohan siellä paljonkin sellaisia huvikseen laittettuja tarkoituksettomia antureita.
