Volvo B57 Sähköonkelma.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
Volvo B57 Sähköonkelma.
Terveppä terve.
Onkohan kellään kokemusta tällasesta viasta.
Maantieristeilijään on tullu sellanen ongelma, että virrat eivät kytkeydy kojetaululle/ virtalukolle asti. Päävirran, kun vääntää päälle kojetaulun vas reunasta, niin ainakin joku rele vetää siellä boksissa keskellä autoa, mutta virrat ei tule perille asti. Kaikki sulakkeet ovat ehjät ja johdot kiinni. Toisinaan tekee sen, että virrat tuleeki perille asti ja kaikki pelaa. Uskoisin, että vika jollain muotoa on siellä isossa relelaatikossa. Siellä on ne isot sulakkeet ehjät. Itellä se releboksi on niin hankalassa paikassa, että olisi melkeen hyvä tietää ensin varmuudella vika, kun sen joudun irrottamaan kokonaan, että pääsee käsiksi.
Kiitos jo etukäteen.
Jani
Onkohan kellään kokemusta tällasesta viasta.
Maantieristeilijään on tullu sellanen ongelma, että virrat eivät kytkeydy kojetaululle/ virtalukolle asti. Päävirran, kun vääntää päälle kojetaulun vas reunasta, niin ainakin joku rele vetää siellä boksissa keskellä autoa, mutta virrat ei tule perille asti. Kaikki sulakkeet ovat ehjät ja johdot kiinni. Toisinaan tekee sen, että virrat tuleeki perille asti ja kaikki pelaa. Uskoisin, että vika jollain muotoa on siellä isossa relelaatikossa. Siellä on ne isot sulakkeet ehjät. Itellä se releboksi on niin hankalassa paikassa, että olisi melkeen hyvä tietää ensin varmuudella vika, kun sen joudun irrottamaan kokonaan, että pääsee käsiksi.
Kiitos jo etukäteen.
Jani
Volvo b-57
Re: Volvo B57 Sähköonkelma.
Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa se päävirtarele. Olettaen siis että siellä on päävirtarele. Sen voi tarkistaa siitä kojelaudan päävirtakytkimestä - jos siitä lähtee alle sormen paksuiset johdot, niin siellä on päävirtarele. ON siis mahdollista että vakuuttavasta tömähdyksestä huolimatta kärjet eivät yhdisty. Ihan sähkökynällä voi testata, päävirta päällä kumpaankin pulttiin sutlee sähkö, päävirta poissa vain toiseen. Jos kumpaankaan pulttiin ei tule sähköä, niin silloin se on maapuolella, ja säkökynän hauenleuka pitää kytkeä plussaan, muuten testi menee samoin.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
Re: Volvo B57 Sähköonkelma.
On siellä releet. Mikskähän siellä on kaks niitä relettä. Hankala yksin testata (kuunnella) vetääkö molemmat. Mulla on palkkia vasten pöljästi se laatikko kylettäin, niin siinä on 10 cm rako, josta näkee ne releet. Pitääpä ruveta tosiaan niiden koskettimet tutkiin. Minusta ne tais vaan olla valettuja "paketteja"
Volvo b-57
Re: Volvo B57 Sähköonkelma.
Ainakin B10M:ssä on kaksi relettä, koska toinen on päävirtarele, ja toinen "starttirele" jolla ohitetaan pääsulake starttauksen ajaksi.. Tai ok, se voi olla että se ohittaa sulakkeen siksi aikaa kun virrat on päällä, mutta idea on kuitenkin se että siellä on pääsulake, mutta käytännössä mikään hyödyllisen kokoinen sulake ei kestä starttivirtaa.
Re: Volvo B57 Sähköonkelma.
viewtopic.php?f=2&t=6437
Tuossa aiheeseen liittyvää, samasta löytyy sähkökaaviokin helpottaa etsintää.
Julen vistiin jatkoa ::::
Jos välillä toimii ei sulakevika olis, kontakti puolella päävirta tai ohjaus
Epäily ns ykkös pääkytkin ei yhdistä päävirtapiiriä tai sen ohjausvirtapiiri katkoksia/ hapettumia,tuossa pääkytkimen solenoidissa voi olla myös vika siinä kaksi käämiä, vetokäämi joka vapautuu kytk yhteydessä ja pitokäämi jää , oletus käämivika tai niiden ohjauskärjissä vika, noita kun pääsee mittailemaan niin vika selvinnee. Joissain malleissa tuo pääkytkin kotelo oli akkulaatikon yhteydessä
sai vedettyä ulos? kun akkuja vaihtoi, muistelen.
Tuossa aiheeseen liittyvää, samasta löytyy sähkökaaviokin helpottaa etsintää.
Julen vistiin jatkoa ::::
Jos välillä toimii ei sulakevika olis, kontakti puolella päävirta tai ohjaus
Epäily ns ykkös pääkytkin ei yhdistä päävirtapiiriä tai sen ohjausvirtapiiri katkoksia/ hapettumia,tuossa pääkytkimen solenoidissa voi olla myös vika siinä kaksi käämiä, vetokäämi joka vapautuu kytk yhteydessä ja pitokäämi jää , oletus käämivika tai niiden ohjauskärjissä vika, noita kun pääsee mittailemaan niin vika selvinnee. Joissain malleissa tuo pääkytkin kotelo oli akkulaatikon yhteydessä
sai vedettyä ulos? kun akkuja vaihtoi, muistelen.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
Re: Volvo B57 Sähköonkelma.
Tänään lauhtu keli sen verran, että piti ruveta tutkiin. Mulla on se laatikko, jossa ne releet tosiaan kiinni runkopalkissa ja osoittaa akkukoteloon. Ite oon sen laittanu siihen, kun johdot eivät muuten yltäny ja se oli alun perin sisällä lattiassa alkup bussin penkin alla.
Eli lähtötilanne oli, että eilen naksahti ainaki toinen niistä releistä, mutta avaimesta käännettäessä ei tullu mittaristoon mitään. Eikä ylipäänsä jännitettä kojelaudan sulaketauluun. Tänään kokeillessa ei naksunu se ainutkaan rele, kun käänsi päävirtaa...
Avasin molemmat isot releet, otin sen käämi-kosketinpaketin ihan pihalle, mittailin ja testasin jännitelähteellä, että ne vetää, crc.tä laitoin kaikkiin kosketinpintoihin. Samalla pyörittelin posliinisulakkeet sieltä boksista, sekä käytin pois ne kaksi tavallista vaihtorelettä, jotka siellä on., että jos niissä hapettumaa, mutta hyvältä vaikutti. Kaikkiin kosketinpintoihin pieni hankaus ja crc:tä.
Ja kas kummaa värkki alkoi pelaamaan.. Tosin varmuutta asialle ei ole, kun vika jäi varsinaisesti havainnoimatta. No nyt ainaki tiän, mihin syötän akulta jännitettä, jos bussi jää välille ton takia
Eli lähtötilanne oli, että eilen naksahti ainaki toinen niistä releistä, mutta avaimesta käännettäessä ei tullu mittaristoon mitään. Eikä ylipäänsä jännitettä kojelaudan sulaketauluun. Tänään kokeillessa ei naksunu se ainutkaan rele, kun käänsi päävirtaa...
Avasin molemmat isot releet, otin sen käämi-kosketinpaketin ihan pihalle, mittailin ja testasin jännitelähteellä, että ne vetää, crc.tä laitoin kaikkiin kosketinpintoihin. Samalla pyörittelin posliinisulakkeet sieltä boksista, sekä käytin pois ne kaksi tavallista vaihtorelettä, jotka siellä on., että jos niissä hapettumaa, mutta hyvältä vaikutti. Kaikkiin kosketinpintoihin pieni hankaus ja crc:tä.
Ja kas kummaa värkki alkoi pelaamaan.. Tosin varmuutta asialle ei ole, kun vika jäi varsinaisesti havainnoimatta. No nyt ainaki tiän, mihin syötän akulta jännitettä, jos bussi jää välille ton takia

Volvo b-57
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo B57 Sähköonkelma.
Mulla on joskus kummitellut B58 samoin, lähinnä pitkän käyttämättömyyden jälkeen, liekö hapettuvat. Oon korjannut ihan vaan naksuttelemalla aikansa niin on alkanut paukkumaan kunnolla ne releet.
Kerran käynnistin B6F Volvon joka oli ihan kuolias mykkä. Sano se omistaja mulle että sinä se kuulemma saat kaikki bussit käyntiin. Luottamuksen velvoittamana viiden minuutin naksutus päävirtarelettä ja sama virta-avaimella. Lopulta lähti kun piti virta-avainta startilla pidempään. Taitaa tuo vähäinen käyttö aiheuttaa suurimman osan noista pimenevistä sähköistä
Kerran käynnistin B6F Volvon joka oli ihan kuolias mykkä. Sano se omistaja mulle että sinä se kuulemma saat kaikki bussit käyntiin. Luottamuksen velvoittamana viiden minuutin naksutus päävirtarelettä ja sama virta-avaimella. Lopulta lähti kun piti virta-avainta startilla pidempään. Taitaa tuo vähäinen käyttö aiheuttaa suurimman osan noista pimenevistä sähköistä
Tulevaisuus on sähköinen
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: Volvo B57 Sähköonkelma.
minkäs takia mulla on sellainen käsitys noista volvon päävirtareleistä ja niiden tarkoituksesta, että toinen kytkee noi päävirrat päälle ja toinen kytkee startti virran mikäli ei ole lataus tietoa, aina kun auto lataa niin tualla startti releellä estetään tahaton tai tahallinen starttaus kun startille ei mene silloin virtaa, voin olla väärässäkin, mutta olis sellainen tuntuma kun joskus aikoinaan noiden kans piti tehdä tuttavuutta
Re: Volvo B57 Sähköonkelma.
Ainakin mulla on siinä lataus/startti releen pulttien välissä sulakeliuska, niin että startille ja laturille menee kyllä virta kokoajan, mutta varsinaista starttimoottorin kuormaa se ei kestä.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Volvo B57 Sähköonkelma.
Minulla on sähkökuvat B10M vm 1980 runko 65 eli mulla on tässä suhteessa B58 sähkösysteemit laitan tuon akunerotuskontaktori osa 342 piirustuksen. Sen mukaan akulta tuleva plus johto on kytketty nastaan 1 kontaktorin kytkimessä. Toinen nasta 2 siitä menee johto starttimoottoriin osa 654 ja laturille osa 655 /660 sulakkeen osa 51 kautta (sulake on 75A, 100A tai 150A riippuen laturin tehosta).
Piirustukset on pdf muodossa mutta tänne ei pdf liitteitä saa laittaa. tein siitä ensin JPEG kuvan ja sen saa tänne.
Piirustukset on pdf muodossa mutta tänne ei pdf liitteitä saa laittaa. tein siitä ensin JPEG kuvan ja sen saa tänne.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- hankiaki
- Varakuski
- Viestit: 5
- Liittynyt: 20 Syys 2012 11:18
- Truck: B10M carrus 501 -91
- Location: Joensuu
Re: Volvo B57 Sähköonkelma.
Itellä B10M tiputtaa satunnaisesti mm. mittaristosta virrat.. Himppu ikävä kun vaihteetkin häviää samalla.. (EGS) Voiskohan vika olla tuossa päävirtareleessä?
Tosin mittariston mittarit elävät ajoittain omaa elämää, näyttävät mitä sattuu.. et oiskohan vika kuitenkin toisaalla.. Kierroslukumittarikin alkaa pidemmän päälle ajossa tippumaan pois pelistä... Kone kyllä käy ja kukkuu moitteetta... Onkohan tuo mittareiden heittely muuten yleistä? Kumma kun ei jarrupaineenmittarit temppuile kaikki muut enempi ja vähempi...
Tosin mittariston mittarit elävät ajoittain omaa elämää, näyttävät mitä sattuu.. et oiskohan vika kuitenkin toisaalla.. Kierroslukumittarikin alkaa pidemmän päälle ajossa tippumaan pois pelistä... Kone kyllä käy ja kukkuu moitteetta... Onkohan tuo mittareiden heittely muuten yleistä? Kumma kun ei jarrupaineenmittarit temppuile kaikki muut enempi ja vähempi...
Volvo B10M Carrus Star 501