Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
Bussiin tarkoitus laittaa 12v toimimaan led valot ja pari kappaletta vesipumppuja.
Nyt miettinyt että laitanko näille erillisen akun jota lataan sitten kotosalla ollessa vai laitanko jännitteen alentimen ja otan virran 24v akuista?
Onko ollut ongelmia jännitteen alentimen kanssa ja millaisia suosittelisitte!?
Erillistä 12v laturia en ala rakentaa koneeseen kun on tuota puuhaa nytkin tarpeeksi!
Ja 12v siks että on lamput ja pumput jo valmiina enkä vihtisi ennen alkaa osteleen vastaavia 24v versioita
:/
Nyt miettinyt että laitanko näille erillisen akun jota lataan sitten kotosalla ollessa vai laitanko jännitteen alentimen ja otan virran 24v akuista?
Onko ollut ongelmia jännitteen alentimen kanssa ja millaisia suosittelisitte!?
Erillistä 12v laturia en ala rakentaa koneeseen kun on tuota puuhaa nytkin tarpeeksi!
Ja 12v siks että on lamput ja pumput jo valmiina enkä vihtisi ennen alkaa osteleen vastaavia 24v versioita
:/
Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
viewtopic.php?f=13&t=3372
On olemassa 24v sta latauslaitteita 12 v iin , mutta ei tuntemusta eikä kokemusta.
Jos kulutus pieni vois riittää laturiksi verkkovirtalaturi 240v~ >>>12v= aina kun
auto johdonpäässä esim
Sama mitetintä meneillään ,, pumppujen kanssa 12 v on jokinverran edullisempia hankkia ,
pikku vebastot ym .
12 v laitteita
On olemassa 24v sta latauslaitteita 12 v iin , mutta ei tuntemusta eikä kokemusta.
Jos kulutus pieni vois riittää laturiksi verkkovirtalaturi 240v~ >>>12v= aina kun
auto johdonpäässä esim
Sama mitetintä meneillään ,, pumppujen kanssa 12 v on jokinverran edullisempia hankkia ,
pikku vebastot ym .
12 v laitteita
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
Dometic DCDC2412 20A invertteri 2 kpl lataa -starttiakusta 12V ja voi siihen laittaa 12V akun. Näillä menty 17 vuotta. Lataa aina 14.0V jos pitkään päällä niinkiehuttaa akkua joten korkillinen startti akku tähän on paras akkutyyppi. Minulla erilliset kataisijat jolla saan käskeä koska ladataan. AGM akku ei kestänyt kuin 1 - 3 votta niin kuivui 3 kpl..
PS! en löytänyt tuotetta enään Dometic tuotteista.
PS! en löytänyt tuotetta enään Dometic tuotteista.
- Liitteet
-
- Akkujärjestelmät_new.jpg (62.95 KiB) Katsottu 21956 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
mulla on 24V>12V jännitteenalennin 40A.
lataus normaalisti auton latureilla 24V ja ne laitteet, joita ei 24V saa, on sitten alentimen takana.
hupiakut ja ajoakut (2*24V) kytken ajon ajaksi ylimääräisellä bussin päävirtareleellä rinnan.
halutessani voin startata 4 akulla, jos ajoakut on tyhjät.
on niin yksinkertainen ja hyvä systeemi että.
lataus normaalisti auton latureilla 24V ja ne laitteet, joita ei 24V saa, on sitten alentimen takana.
hupiakut ja ajoakut (2*24V) kytken ajon ajaksi ylimääräisellä bussin päävirtareleellä rinnan.
halutessani voin startata 4 akulla, jos ajoakut on tyhjät.
on niin yksinkertainen ja hyvä systeemi että.
- Miikka_R
- Kippari
- Viestit: 56
- Liittynyt: 10 Helmi 2016 23:25
- Truck: Layland
- Location: Vantaa/Martinlaakso
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
Itselle saapui juuri tänään kiinanmaalta 24v->12v converttereja. 60W tehoisia. Testiin hankin ja käyttö tosiaan laitekohtaiseksi kuten peruutuskameraan yms.
Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
Aattelin kokeilla linkin mukaista alenninta, luulis tuon 20m ledi nauhalle ja parille vesipumpuille riittävän!
https://www.swextra.fi/tuote/victron-or ... onvertteri
https://www.swextra.fi/tuote/victron-or ... onvertteri
Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
Ledinauhat kyllä kannattaa hankkia ennemmin 24Volttisena. Vaikka tuollainen alennin olisi hyvälläkin hyötysuhteella, se on silti huonompi kuin suoraan nimellisjännitteellä toimiva laite. Bonusena se 24V lednauha antaa tasaisemman valon kuin vastaava 12V.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
Tarviiko olla galvaanisesti erotettu? Jos ei niin, tämä tavallinen toimii paremmalla hyötysuhteella: https://www.swextra.fi/tuote/victron-or ... onvertteri. Mutta ei riitä "parille" vesipumpulle...Mata76 kirjoitti:Aattelin kokeilla linkin mukaista alenninta, luulis tuon 20m ledi nauhalle ja parille vesipumpuille riittävän!
https://www.swextra.fi/tuote/victron-or ... onvertteri
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
60W= U*I
60/12 = 5 A
60/12 = 5 A
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
Ostin Motonetistä tai Biltemasta 15A jännitteenalentimen ja kytkin perään radion + vähän ledivaloja (ehkä 30W yhteensä). Parin päivän testauksen jälkeen päätin kokeilla kädellä, kuumeneeko alennin. Nyt on rivan kuva kämmenessä 
Infrapunalämpömittarilla mittailin myöhemmin alentimen lämpöjä, niin 85° - 105°, riippuen kuormituksesta. Ei siis mikään kovin energiatehokas laite jännitteenalennukseen

Infrapunalämpömittarilla mittailin myöhemmin alentimen lämpöjä, niin 85° - 105°, riippuen kuormituksesta. Ei siis mikään kovin energiatehokas laite jännitteenalennukseen

Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
Ne perinteiset zenerillä toimivat jännitteen alentimet lämpenevät juuri yhtä paljon kuin mitä siellä on kuormatehoa takana. Vähän luukuttaa stereoita ja jotain valoja yms siihen päälle niin ollaankin jossain 300W paikkeilla. Eli se muuntaja tuottaa lämpöä saman verran kuin sellainen 300W työmaahalogeeniheitin. Pitelepä sellaista kädessä.. 

- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
Aika pitkään riittää virtaa 12 v akussa, meillä cetek lataa 12 v hupiakkua.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
12V ledivaloja kun laittaa kaksi sarjaan niin voi ajaa suoraan 24V:llä. Toimii ledinauhallakin kun jakaa nauhan keskeltä kahteen yhtä suureen pätkään, ja sitten pätkät sarjaan.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
Ikeasta hommasin näitä: https://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/30400935/ , naks muuntajat pois ja piuhat 12V jännitteenalentimeen kii. Niitä pystyy yhdistää vaikka kilometrin toisiinsa eikä oo kalliita. Aika ku kävi Ikeassa piti ostaa niitä keltasia pattereita (ne pesi TM testissa kauan sitte kaikki muut 6-0!) ja näitä Lediasioita...
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
Unohdinko jottai? Vai sattuko paska alentaja?
Laitoin tämmösiä https://www.motonet.fi/fi/tuote/9000317 ... 00-K-65-lm ledejä 15+15+19 rimpsut, eli yhteensä 49 kappaletta. 0,72wx49= 35,28w eli laskennallinen 1,16666 A
Pistin tämmösen alentimen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/455708/ ... -24-12V-8A (tuo on oikeesti 10A)
Tuo muuntaja lämpes aikansa (paljon) ja ihailin valoja, kunnes POKS! Muuntaja toast.
Tarkistin kytkennät ja mittasin 12V akulla ja yleismittarilla ledien todellisen tehon tarpeen: 2.31A. Mittasin myös tulojännitteen 27V.
Ei kai tuossa voi muukaan mennä vituiksi ? Aika iso teoreettisen tehon ja tuon mitatun välillä, mutta ei selitä poksausta.
Mankalle laitoin tuon alentimen isoveljen (15A) viimekesänä ja se toimii hyvin, eikä lämpenekään kuin nimeksi.
Laitoin tämmösiä https://www.motonet.fi/fi/tuote/9000317 ... 00-K-65-lm ledejä 15+15+19 rimpsut, eli yhteensä 49 kappaletta. 0,72wx49= 35,28w eli laskennallinen 1,16666 A
Pistin tämmösen alentimen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/455708/ ... -24-12V-8A (tuo on oikeesti 10A)
Tuo muuntaja lämpes aikansa (paljon) ja ihailin valoja, kunnes POKS! Muuntaja toast.

Tarkistin kytkennät ja mittasin 12V akulla ja yleismittarilla ledien todellisen tehon tarpeen: 2.31A. Mittasin myös tulojännitteen 27V.
Ei kai tuossa voi muukaan mennä vituiksi ? Aika iso teoreettisen tehon ja tuon mitatun välillä, mutta ei selitä poksausta.
Mankalle laitoin tuon alentimen isoveljen (15A) viimekesänä ja se toimii hyvin, eikä lämpenekään kuin nimeksi.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
En tiedä mikä muuntajan rikkoi, mutta eikö noita kannattaisi laittaa aina kaksi sarjaa pötköön ja ajella suoraan 24V:llä?
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
Kerkesin tällä välillä hakemaan takuuseen toisen muuntajan. Kuumenee samalla tavalla. Mittasin tulopuolelta 4,2A ja menopuolelta 4A eli käyttää 0,2 A lämmitykseen. Aikamoisia eroja saan noissa amppeerimittauksissa.
Sarjaan laitossa joutuu vähän kehittelemään. Nuo 15+15 kpl on keittiön ylä- ja alapuolella ja nehän on helppo kytkee sarjaan, kun vetää yhteen toisesta päästä. Tuo 19 kpl on käytävässä ja aiheuttaa enempi päänvaivaa: Lisätään yks että on parillinen ja vetäsee piuhalla eessuntaassun sarjaan..?
Tällähän pääsis eroon tuosta muuntajasta.. tai minun sähköymmärryksen tason tuntien ehkä jopa koko bussista..?
Sarjaan laitossa joutuu vähän kehittelemään. Nuo 15+15 kpl on keittiön ylä- ja alapuolella ja nehän on helppo kytkee sarjaan, kun vetää yhteen toisesta päästä. Tuo 19 kpl on käytävässä ja aiheuttaa enempi päänvaivaa: Lisätään yks että on parillinen ja vetäsee piuhalla eessuntaassun sarjaan..?
Tällähän pääsis eroon tuosta muuntajasta.. tai minun sähköymmärryksen tason tuntien ehkä jopa koko bussista..?

-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
Sähkö on kyllä monipuolinen keksintösilvarello kirjoitti: ↑14 Touko 2019 11:14 Kerkesin tällä välillä hakemaan takuuseen toisen muuntajan. Kuumenee samalla tavalla. Mittasin tulopuolelta 4,2A ja menopuolelta 4A eli käyttää 0,2 A lämmitykseen. Aikamoisia eroja saan noissa amppeerimittauksissa.
Sarjaan laitossa joutuu vähän kehittelemään. Nuo 15+15 kpl on keittiön ylä- ja alapuolella ja nehän on helppo kytkee sarjaan, kun vetää yhteen toisesta päästä. Tuo 19 kpl on käytävässä ja aiheuttaa enempi päänvaivaa: Lisätään yks että on parillinen ja vetäsee piuhalla eessuntaassun sarjaan..?
Tällähän pääsis eroon tuosta muuntajasta.. tai minun sähköymmärryksen tason tuntien ehkä jopa koko bussista..?![]()

- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
Mikähän siinä on että porukka jaksaa kikkailla,kun toi waeco/dometic perfect power on keksitty? Ei se kuitenkaan 10/20A malli kuukiviä maksa,ja sit olis älyllistä sähöö vaikka laittais akunkin latautumaan.
Mulla on,ja ei tulis mieleenkään laittaa mitään muuta.
Mulla on,ja ei tulis mieleenkään laittaa mitään muuta.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
Tästähän menis koko maku jos nää ois suunniteltu alkujaan oikein ajatuksella. Nyt vejetään tunnelmavaloo tunteella 24vja 12v ihansekasin pitkin seiniä ja lattioita.
Tälleen ku eletään hetkessä, ei kerkee mittää tilailemaan- laitetaan sitä mitä käteen sattuu, vaikka se nelikulmainen palikka ei menis siihen pyöreeseen reikään ku hakkaamalla.

Mie kokkeilen tuota sarjatulta- miinukset puolessa välissä plussiin ja äkkiä karkuun.
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
No se on kyllä totta,ei tullut itellä mieleen.
Toi ristiinnaittaminenhan on ihan ok,mutta minusta ongelma on silti liian korkea jännite. Ainakin käydessä. Mulla rupes ledit sinertää,vaan sitten laitoin pwm säätimen väliin jännitettä tasaamaan. Ei ollu kyllä mitään laatu ledinauhaa...
Toi ristiinnaittaminenhan on ihan ok,mutta minusta ongelma on silti liian korkea jännite. Ainakin käydessä. Mulla rupes ledit sinertää,vaan sitten laitoin pwm säätimen väliin jännitettä tasaamaan. Ei ollu kyllä mitään laatu ledinauhaa...
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
Kattovalot toteutin tavan nauhalla ja niille onkin joku kiinan jännitteentasaaja. Löysin pussillisen diodeja jotka oon joskus tilannut. Eikös niillä saa kaitsettuu ylijännitettä jotenkii? Sarjaan tulopiuhaan tai rinnan kumpaankin taskuun.
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 470
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
Tuo on väärä tapa laskea alentimen aiheuttama häviö.silvarello kirjoitti: ↑14 Touko 2019 11:14 Kerkesin tällä välillä hakemaan takuuseen toisen muuntajan. Kuumenee samalla tavalla. Mittasin tulopuolelta 4,2A ja menopuolelta 4A eli käyttää 0,2 A lämmitykseen. Aikamoisia eroja saan noissa amppeerimittauksissa.
Jos lasketaan nyt näin teoriassa asia niin:
Alentimelta tulee 12V ja sitä kuormitetaan 4A virralla. Eli alentimelta otetaan 48W.
Alentimelle menee 24V ja 4A. se on siis 96W. 96W-48W=48W. Eli tuo ylimääräinen 48W muuntautuu lämmöksi.
Ja sitten kun auto käynnissä jännite onkin 28V, niin hukattavaa tehoa onkin jo 64W.
Suosittelen laittamaan sellaisen hakkuritekniikalla toteutetun alentimen. Niissä on hyötysuhde jotain 80-90%.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
Nonni. Ei peltiseppä ajattele noin kaksiuloitteisesti kun pelti on litteää.
Nuo Victronit taitaa olla hakkurimalleja? https://www.swextra.fi/tuote/victron-or ... onvertteri
Ei ainakaan lämpiä kovin paljoo- yks tuommonen on laitettu liesituulettimen yhteyteen. Hyötysuhde näyttäs kanssa hyvältä.
Helpoin olisi nyt tosiaan löytää vain toimiva laite, niin ei tarvi kuin kytkeä.
Nuo Victronit taitaa olla hakkurimalleja? https://www.swextra.fi/tuote/victron-or ... onvertteri
Ei ainakaan lämpiä kovin paljoo- yks tuommonen on laitettu liesituulettimen yhteyteen. Hyötysuhde näyttäs kanssa hyvältä.
Helpoin olisi nyt tosiaan löytää vain toimiva laite, niin ei tarvi kuin kytkeä.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen
https://www.dometic.com/fi-fi/fi/tuotte ... 0-_-152909
Tällä, tai 40A mallilla hoituu koko 12 v järjestelmä, osaa myös ladata akkua.
Hintava, mutta hintansa arvoinen.
Tällä, tai 40A mallilla hoituu koko 12 v järjestelmä, osaa myös ladata akkua.
Hintava, mutta hintansa arvoinen.