Kuulostaa ihan hyvältä suunnitelmalta. Miten tuon voisi toteuttaa mielellään automaattisesti? Vai pitääkö tehdä joku kytkinratkaisu?Jule kirjoitti: ↑08 Elo 2020 17:49Mun mielestä olsii järkevintä että startti akut olisivat ihan omanaan, ja akut yhteen vain esim ajossa kun laturi lataa niitä kaikkia.seepra kirjoitti: ↑08 Elo 2020 08:43 Mulla on Tupos Expressissä 4 x 225 Ah Bosch TE088:t eli 450 Ah näyttää tulevan 24 V jännitteellä. Lisäksi siinä on CTEK MXT14 ylläpitämässä noita. Olen tässä kaavaillut, että josko laittaisi joko starttiboosterin erikseen tai sitten pari pienempää lisäakkua starttiakuiksi. Kysymys kuuluu:
Jos laittaa pienemmät noiden isojen lisäksi starttiakuiksi, voiko niitä kytkeä sarjaan noiden isompien akkujen kanssa ollenkaan vai tarviiko väliin jonkun erotusreleen? Olisi kätevää, jos saisi akut toimimaan jonkunlaisella 1, 2, 1+2 -yhdistelmällä, jotta virtaa piisaa. Voisi tietysti ostaa vielä kaksi noita samanlaisia akkuja, mutta kalliiksi käy jo.
Mun käsittäkäseni erikokoisia tai eri ikäisiä lyijyakkuja ei suositella kytkettäväksi rinnakkain (ja vielä vähemmän sarjaan), mutta ei niiden lataaminen rinnakkain ole ongelma jos latausjännite vaan pysyy kokoajan akkujen jännitettä korkeampana.
Akut
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Akut
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Akut
Tuli mieleen tästä keskustelusta että jos on rinnan samankokoisia mutta eri ikäisiä akkuja niin uusimmissahan on potkua enempä jäljellä kspasiteetistä.
Nyt kun niitä käytetään ja lataillaan niin onko vaarana että tuhoutuu ne uudet vai vanhat akut.
Eli mikäs siinä nyt on mekanismi mikä aiheuttaa vaaratekijän ennenaikaiselle tuhoutumiselle?
Nyt kun niitä käytetään ja lataillaan niin onko vaarana että tuhoutuu ne uudet vai vanhat akut.
Eli mikäs siinä nyt on mekanismi mikä aiheuttaa vaaratekijän ennenaikaiselle tuhoutumiselle?
Re: Akut
Mä en kyllä tiedä miksi niitä eri-ikäisiä ja kokoisia akkuja ei saa, tai ei suositella laitettavaksi rinnakkain. Järki sanoo että sillä ei pitäisi olla merkitystä, mutta ammattilaiset eivät sitä suosittele.. Vai haluavatko vaan myydä kierroksen uusia akkuja.
Se nyt ainakin että jos siellä on seassa jokin akku jossa on kova sisäinen purkautuminen, se purkaa samalla myös niitä rinnalla olevia akkuja, joten ainakin sen seka-akuston kuntoa pitää tarkkailla paljon aktiivisemmin.
Tuossa on siis ideana se että jos jompikumpi akustoista on vähintään 26V (eli esim moottori käy, tai pienempi laturi on saanut jo jommankumman akusoista suht täyteen) yhdistetään ne yhteen, kun jännite putoaa 25,5V ne erotetaan toisistaan.. Eli tavallaan kun kumpikin akusto on täynnä ne ovat yhdessä, mutta käynnistysakkua ei saa vahingossa tyhjennettyä liikaa.
Noissa on hieman eri jännitteitä riippuen valmistajasta, mutta toimintaperiaate on yleensä sama. Katso vaan että on 24V ja malli jossa jännitteen tunnistus on kummallakin puolella (paitsi jos haluet että hupipuolen laturi ei lataa ajoakkua).
esim tuossa on eka google tulos esimerkkinä:
https://maritimshops.fi/fi/tuote/933881 ... 45608426/1
Se nyt ainakin että jos siellä on seassa jokin akku jossa on kova sisäinen purkautuminen, se purkaa samalla myös niitä rinnalla olevia akkuja, joten ainakin sen seka-akuston kuntoa pitää tarkkailla paljon aktiivisemmin.
Tuo kyllä kuulostaa ennemminkin siltä että siellä on nyt jostain syystä jokin joka syö kokoajan virtaa. Ei täyteen ladattu lyijyakku vuodessa itsekseen vajene kuin ehkä max 20%, jos sieltä ei virtaa oteta - eikä se ole aivan törkyisen likainen.
Semmoinen automaattinen latausrele laitetaan vaan hupi- ja starttiakkujen + napojen väliin.
Tuossa on siis ideana se että jos jompikumpi akustoista on vähintään 26V (eli esim moottori käy, tai pienempi laturi on saanut jo jommankumman akusoista suht täyteen) yhdistetään ne yhteen, kun jännite putoaa 25,5V ne erotetaan toisistaan.. Eli tavallaan kun kumpikin akusto on täynnä ne ovat yhdessä, mutta käynnistysakkua ei saa vahingossa tyhjennettyä liikaa.
Noissa on hieman eri jännitteitä riippuen valmistajasta, mutta toimintaperiaate on yleensä sama. Katso vaan että on 24V ja malli jossa jännitteen tunnistus on kummallakin puolella (paitsi jos haluet että hupipuolen laturi ei lataa ajoakkua).
esim tuossa on eka google tulos esimerkkinä:
https://maritimshops.fi/fi/tuote/933881 ... 45608426/1
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Akut
IKH:lla näyttää olevan suht edullisesti tuollaisia kans. Onko tuo jotenkin huonompi kuin tuo aiemmassa viestissä ollut:
https://www.ikh.fi/fi/erotusrele-24v-140a-st0265-24
https://www.ikh.fi/fi/erotusrele-24v-140a-st0265-24
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Akut
Blue Sea releessä on startintunnistus. Se on hyvä olla, ettei käynnistysvirta mene releen läpi. hupiakut eivät silloin kyykäytä invertteriä.
Muuten tuo HC cargo vaikuttaa ihan laatutuotteelta. Blue Sea on saanut pursiseuralisä hintaansa. Joskus niitä sai 70-80 eurolla. Sekin oli mielestäni kiskurihintataso.
Muuten tuo HC cargo vaikuttaa ihan laatutuotteelta. Blue Sea on saanut pursiseuralisä hintaansa. Joskus niitä sai 70-80 eurolla. Sekin oli mielestäni kiskurihintataso.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Akut
Viimeks ku kävin (alkaa olla kohta jo aikaa...) Motonetissä, oli BlueSea-rele paljo halvempi ku sen osti semmosen päävirtajakoerotusyhistys-kytkimen kanssa. Päävirtajakoerotusyhistys-kytkinki oli paljo halvempi ku sen osti siinä paketissa. Molemmat oli halvempia toisensa kanssa. En ostanu.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Akut
Nuo venepalikoiden hinnat arvotaan ihan eri arvonnassa mihin kylähullut osallistuvat. Olen tuollaiseen 30hp Marineriin etsimässä trimmin hydrauliikkamoottoria - luulin, että pesetat ovat palanneet käyttöön espanjalaisessa verkkokaupassa.
Samaan hintaryhmään myin vanhan veneeni kahden projektikoneen kanssa. Se oli kuitenkin pihassa ei järven pohjassa.
Giljotiiniventtiili löytyy myös eri harrastajille eri hintaan. Pitäisi tuohon Avon Sea Rider RIBiin saada turkin tyhjentämiseen joku sofistikaatisempi tyhjennysmekanismi. Crocsit kastuu, peräaalto muuttaa sisään nopeutta pudotettaessa. Siinä on kahvikupin kokoinen reikä perälaidassa ja sadetakkikangassukka poistoventtiilinä. No se on ollut edellisessä elämässään pelastustehtävissä ja sammakkomiehen jalat saavat ilmeisesti kastua.
On Topic: tämäkään ei taida liittyä akkuihin.
Samaan hintaryhmään myin vanhan veneeni kahden projektikoneen kanssa. Se oli kuitenkin pihassa ei järven pohjassa.
Giljotiiniventtiili löytyy myös eri harrastajille eri hintaan. Pitäisi tuohon Avon Sea Rider RIBiin saada turkin tyhjentämiseen joku sofistikaatisempi tyhjennysmekanismi. Crocsit kastuu, peräaalto muuttaa sisään nopeutta pudotettaessa. Siinä on kahvikupin kokoinen reikä perälaidassa ja sadetakkikangassukka poistoventtiilinä. No se on ollut edellisessä elämässään pelastustehtävissä ja sammakkomiehen jalat saavat ilmeisesti kastua.
On Topic: tämäkään ei taida liittyä akkuihin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun