230V sähköjen rakentelu kulkuriin
Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin
Se mainitsi että lyijyakun kunto on aika tärkeä, eli sen 13,2v tasolla tapahtuvan ylläpitovirran suuruus pitäö tarkistaa, jotta se täydellä akulla on vain sen 0,5A tms. Muutenhan se lyijyakku imee ylläpitoonsa sen litiumakun kuivaksi.
Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin
Tähän nyt itselleni vastaan kun tuli tajusin...Jule kirjoitti: ↑29 Loka 2021 17:08Ihan normaali vikavirtasuoja kyllä toimii.
Sen vikiksen on tarkoitus katkaista sähkö jos sähköä vuotaa virtapiirin ulkopuolelle. Lähtökohtaisesti invertterin kanssa tuo ei ole edes mahdollista, mutta jos esim invertteri jotenkin vioittuu ja se vaikka kytkee sisäisesti jommankumman lähtönsä akun kautta auton koriin, niin ihan tavallinen vikavirtasuojakytkin kyllä estää sähköiskun tuossa tapauksessa (kunhan se on vertin jälkeen).
Vikavirtasuojaa ei voi mitata normaalilla mittarilla jos sähkö tulee vertistä, mutta se ei sinänsä ole vikiksen vika, vaan se mittari ei vaan kykene luomaan sitä vikiksen laukaisevaa vikatilaa kun se vertin jännite on maahan nähden kelluva.
Jos invertteriin tulee vika joka yhdistää akun + navan ja vertin tuottaman 230V sähkön, eikä invertteri itse tuota tilannetta tajua, niin siinä tilanteessa tavallinen (A-tyypin) vikavirtasuojakytkin ei välttämättä suojaa jos käyttää viallista sähkölaitetta josta saa sähköiskun. Jos tahluaa suojautua myös tuolta vikaskenaariolta niin pitää asentaa B-tyypin vikavirtasuoja joka havaitsee myös viat joissa on tasavirtakomponentti mukana.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin
Tämmöinen vähän tyhmä kysymys:
Miten tämmöisessä kiinan hybridi-invertterissä toimii sähkön "läpijuoksutus"?
https://www.electrotori.net/product/311 ... v-mppt-60a
Eli kun invertterin teho on 3000W, niin onko se myös maksimi output-teho?
Vai jos laite on samalla maasähkössä kiinni, niin onko output 3000W + 10A*230V = 5300W?
Vaikuttaa oleellisesti siihen, teenkö hellalevylle ja ILPille oman 230V johdotuksen joka olisi erillään muista.
Miten tämmöisessä kiinan hybridi-invertterissä toimii sähkön "läpijuoksutus"?
https://www.electrotori.net/product/311 ... v-mppt-60a
Eli kun invertterin teho on 3000W, niin onko se myös maksimi output-teho?
Vai jos laite on samalla maasähkössä kiinni, niin onko output 3000W + 10A*230V = 5300W?
Vaikuttaa oleellisesti siihen, teenkö hellalevylle ja ILPille oman 230V johdotuksen joka olisi erillään muista.
Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin
Victron multiplus on tietääkseni ainoa vertti joka osaa avustaa maasähköä, esi esim 2200w + 3000w.
Normaali toimintamalli on että sähkö tulee vaan sellaisenaan läpi, manuaalissa voi olla ilmoitettu suurin läpikytkettävä virta.
Normaali toimintamalli on että sähkö tulee vaan sellaisenaan läpi, manuaalissa voi olla ilmoitettu suurin läpikytkettävä virta.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
- Truck: Man 22.360
- Location: Ylivieska
Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin
Kyllä tässä ainakin luvataan käyttöohjeessa että osaa käyttää maasähköä ja aurinkosähköä sekä akkuja kaikkia yhtä aikaa ja priorisoi niin että ottaa maasähköstä max määrän ja loput paneeleista tai jos ei aurinkopaista niin akuista, ja jos on tulollaan virtaa ovista ja ikkunoista niin lopuilla lataa akkuja
Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin
No hemmetti... No luonnollistahan se tietysti on että jos victron tuollaisen jipon osaa, niin jossainkohtaa sen kilpailijatkin kopioi.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 667
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin
Kai tuo löytyy melkein kaikista? Mulle tuleva 3kW/24v phocos antaa ulos verkkokäytössä maks 30A, eli 6900W, käytännössähän tuo on 2300+3000W tai 3600+3000W verkon rajoitteiden takia (10a tai 16a).
off-grid käytöllä 3000W jatkuvaa ja 6000W tehoa kestää alle 5 sek "käynnistysvirran" ajan.
off-grid käytöllä 3000W jatkuvaa ja 6000W tehoa kestää alle 5 sek "käynnistysvirran" ajan.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin
Meinaatko tätä laitetta? https://www.onninen.fi/phocos-pv-offgri ... d/p/CLK050Mikaeli kirjoitti: ↑05 Huhti 2022 22:26 Kai tuo löytyy melkein kaikista? Mulle tuleva 3kW/24v phocos antaa ulos verkkokäytössä maks 30A, eli 6900W, käytännössähän tuo on 2300+3000W tai 3600+3000W verkon rajoitteiden takia (10a tai 16a).
off-grid käytöllä 3000W jatkuvaa ja 6000W tehoa kestää alle 5 sek "käynnistysvirran" ajan.
Joko on kokemuksia?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 667
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin
Ei oo viel kokemuksia, ollu liikaa kaikkee muuta tekemistä. Yksi ongelma löytyi jo nyt, ei täytä uusia verkkoon syöttävän mikrotuotannon vaatimuksia ilman erillistä verkonvalvontarelettä, jotka on kohtuullisen kalliita. Eli ongelma on ratkaistavissa mut 5 paneelilla vähän siinä ja siinä, että kannattaako, jos enemmän saa paneeleita sopimaan niin kannattaa paremmin.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki

- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin
Palatakseni tähän vanhaan aiheeseen, olen aikeissa viritellä 24V ledinauhat bussiin. Haluaisin ottaa voiman niille tuosta MPPSolar 3024GK:sta suoraan niistä 24V navoista niin, että akut ovat pois päältä. Onnistuuko tämä? Akut ovat mulla virtakytkimen takana.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700