MPPT-vehkeiden laitto
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: MPPT-vehkeiden laitto
Oliko noissa Victronissa ja MPP Solarissa iso ero siinä "paneelien heräämisjännitteessä?" Tuo Victron olisi tietysti kiva, mutta aivan sikakallis. Tuossa MPP Solarissa se on 150VDC +- 10V
Viimeksi muokannut seepra, 24 Helmi 2021 08:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: MPPT-vehkeiden laitto
Turha tupla, voi poistaa
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: MPPT-vehkeiden laitto
Nyt se on victron lanseerannut samanlaisen tuotteen kun mpp solarilla esim on jo ollut tovin, eli tässäkin on paneelijännite oltava korkea että säädin herää ja ominaisuudet on suurinpiirtein samat.
Mutta hinta onkin sitten aivan eri asia
Mutta hinta onkin sitten aivan eri asia
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: MPPT-vehkeiden laitto
Tänään testasin tuon mpp solarin vehkeen, että toimiiko se 4 paneelilla ja TOIMII!! Ei mitään ongelmia
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: MPPT-vehkeiden laitto
Eli paljoko oli jännite että alko vörkkimään?Punanensisu kirjoitti: ↑17 Maalis 2021 17:56 Tänään testasin tuon mpp solarin vehkeen, että toimiiko se 4 paneelilla ja TOIMII!! Ei mitään ongelmia
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: MPPT-vehkeiden laitto
Se on se 120v minkä yli pitää olla että toimii mutta kun laittaa 4*38=150v siellä se pyörii 130v hiutteilla kun mppt säädin paukuttaa virtaa
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: MPPT-vehkeiden laitto
Pitäis koittaa piruuttaan 3kpl että toimiiko mutta epäilen että se ei enää riitäeagless kirjoitti: ↑17 Maalis 2021 18:49Eli paljoko oli jännite että alko vörkkimään?Punanensisu kirjoitti: ↑17 Maalis 2021 17:56 Tänään testasin tuon mpp solarin vehkeen, että toimiiko se 4 paneelilla ja TOIMII!! Ei mitään ongelmia
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: MPPT-vehkeiden laitto
Jos laittaa 5 kpl paneeleita ja niistä tulee se 150+ volttia jännitettä sarjassa, pitääkö tuo koko nippu maadoittaa jotenkin linjurin runkoon? Turvakytkin tietysti pitää olla, mutta pitäisikö kiskoonkin kiskaista joku piuha?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Re: MPPT-vehkeiden laitto
Eiköhän ne paneelit kiinnitysten kautta maadoitu runkoon väkisinkin.
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: MPPT-vehkeiden laitto
Niin sitä luulisi, mutta jos paneelit ovat kiinni puolella neliömetrillä Sika 521UV:ta, niin se ei välttämättä maadoita mitään.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Re: MPPT-vehkeiden laitto
En tiedä, enkä osaa, mutta kattelin Victronin lataussäätimen asennusohjetta ja:
"3.2 Maadoitus
● Akun maadoitus: lataussäädin voidaan kytkeä sekä positiivisesti
negatiivisesti maadoitettuihin järjestelmiin.
Huom: Käytä vain yhtä maadoitusliitäntää (mieluiten lähellä
akkua) järjestelmän vikatoimintojen välttämiseksi.
● Kotelon maadoitus: Kotelon maalle voidaan sallia erillinen
maadoitus koska kotelo on isoloitu sekä positiivisesta että
negatiivisesta liittimestä.
● NEC edellyttää ulkoisen vikavirtasuojan käyttöä. Nämä MPPTlataussäätimet
eivät sisällä sisäänrakennettua vikavirtasuojausta.
Järjestelmän sähköinen negatiivinen puoli
tulisi liittää vikavirtasuojan läpi maihin vain yhdessä kohtaa.
● Lataussäädintä ei saa liittää maadoitettuihin aurinkopaneelei-hin."
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 667
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: MPPT-vehkeiden laitto
Aurinkopaneelin kehys tulee maadoittaa ihan jo normaali määräysten mukaan, bussissa erityisesti, lyö muuten vikatilanteessa (ja joskus muulloinkin kun sopivasti indusoituu sähkövirtaa) ikävästi sormille.
Paneelien - eikä + johdinta saa kumpaakaan maadoittaa.
Paneelien - eikä + johdinta saa kumpaakaan maadoittaa.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki

Re: MPPT-vehkeiden laitto
Tuo akun maadoitushan ei tähän liity, mutta victron tosiaan toimii myös plusmaadoitetuissa systeemeissä.Addica kirjoitti: ↑18 Heinä 2023 11:27
En tiedä, enkä osaa, mutta kattelin Victronin lataussäätimen asennusohjetta ja:
"3.2 Maadoitus
● Akun maadoitus: lataussäädin voidaan kytkeä sekä positiivisesti
negatiivisesti maadoitettuihin järjestelmiin.
Huom: Käytä vain yhtä maadoitusliitäntää (mieluiten lähellä
akkua) järjestelmän vikatoimintojen välttämiseksi.
● Kotelon maadoitus: Kotelon maalle voidaan sallia erillinen
maadoitus koska kotelo on isoloitu sekä positiivisesta että
negatiivisesta liittimestä.
● NEC edellyttää ulkoisen vikavirtasuojan käyttöä. Nämä MPPTlataussäätimet
eivät sisällä sisäänrakennettua vikavirtasuojausta.
Järjestelmän sähköinen negatiivinen puoli
tulisi liittää vikavirtasuojan läpi maihin vain yhdessä kohtaa.
● Lataussäädintä ei saa liittää maadoitettuihin aurinkopaneelei-hin."
Mikäköhän tuo NEC on?
Jokatapauksesss jos negatiivinen pitää maadoittaa ja edellytetään vikistä, sinne pitää sitten laittaa B-tyypin vikavirtasuoja (+400€), tai kenties pelkkä dc suoja, tuo on nyt melko epäselvästi muotoltu.
Tuo viimeisin kohta tarkoittanee että aurinkopaneelin plus tai miinus ei saa olla maata vasten, tai sitten tuota victronia ei saisi käyttää juuri missään maassa, koska paikallisetmääräykset useimmiten edellyttävät paneelin rungon maadoitusta.
Onko Victronin kaikki dokumentaatio noin surkeaa? Laitteet itsessäänhän ovat laadukkaita.
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: MPPT-vehkeiden laitto
Tässä varmaan tulee paras tulos kun maadoittaa tuon kiskon johonkin sopivaan kohtaan auton koria?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: MPPT-vehkeiden laitto
Kiinan hydridi invertteri ja valittu kohta 5 agm.
Antaa suoraan arvot.
26 lausjännite 28.2v
27 ylläpito 27v
29 akkujen irroitus järjestelmästä 21v
Käytössä rahtitilassa 8kpl varavoima amg akkuja 190a/12v.
Onko nuo nyt semmoiset arvot mitkä kannattee antaa olla vai kannattaisiko viilata johonkin suuntaan?
Itseä hirvittää ainakin tuo 21v akkujen irroitus että ovat kyllä silloin ihan tyhjät.
Jos ctec arvoja kattoo niin olis
Lataus 29.4v ja ylläpito 27.2v
Toki tässätapauksessa ei ole lämpötilan kompensointi käytössä.
Antaa suoraan arvot.
26 lausjännite 28.2v
27 ylläpito 27v
29 akkujen irroitus järjestelmästä 21v
Käytössä rahtitilassa 8kpl varavoima amg akkuja 190a/12v.
Onko nuo nyt semmoiset arvot mitkä kannattee antaa olla vai kannattaisiko viilata johonkin suuntaan?
Itseä hirvittää ainakin tuo 21v akkujen irroitus että ovat kyllä silloin ihan tyhjät.
Jos ctec arvoja kattoo niin olis
Lataus 29.4v ja ylläpito 27.2v
Toki tässätapauksessa ei ole lämpötilan kompensointi käytössä.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: MPPT-vehkeiden laitto
Tämmöiset arvot anto suomen akuista eli ei ne ihan optimit oo mitä suoraan antaa automaattisesti.
Hei,
Optimi latausjännite AGM akuille on 14,4V ( jos 24v järjestelmä niin 28,8v)
Säilytyksessä olisi tärkeää ettei akkujen jännitettä päästetä alle 12.4V ( 24.8v). 12.5V (25v) ja alle olisi jo hyvä ladata akut
Ylläpitolatauksessa ainakin Victronin laturi puottaa "varasto" moodiissa jännitteen 13.2v ( 26.4V)
Hei,
Optimi latausjännite AGM akuille on 14,4V ( jos 24v järjestelmä niin 28,8v)
Säilytyksessä olisi tärkeää ettei akkujen jännitettä päästetä alle 12.4V ( 24.8v). 12.5V (25v) ja alle olisi jo hyvä ladata akut
Ylläpitolatauksessa ainakin Victronin laturi puottaa "varasto" moodiissa jännitteen 13.2v ( 26.4V)
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: MPPT-vehkeiden laitto
Ei tuo 21v varmaan yhtään liian matala ole, tai riippuu vähän mitä sulla siinä on kiinni. Pienikin kuorma riittää että jännite notkaa.. sitten kun irrottaa niin puolen tunnin päästä onkin helposti tuo 25V
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 667
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: MPPT-vehkeiden laitto
Itse ainakin olen huomannut sen ongelman, että irroitusjännite pitäisi riippua kuormasta. Minullakin se on vakio jännite, en nyt muista mihin sen laskin viimevuonna, kun meni hermot🫣 mutta pointtina se, että se riippuu käytöstä, akuista, invertteristä, kaapeleista jne ja kannattaa hieman tapauskohtaisesti seurata.
Tilannehan oli siis se lyijyakuilla tuolla mainitulla 21 v, että invertteri puhalsi pelin poikki, kun pisti vedenkeittimen päälle illalla ja samaan aikaan oli muutakin kuormaa. Sitten kun sammutti muut, keitti vedet ja pisti muut takaisin päälle, homma toimi. Aamullakin oli edelleen akuissa virtaa kahvinkeiton jälkeenkin, ennen auringonnousua. Pikkuisen kun laski jännitettä, ei loppuvuonna sammunut vertti kertaakaan "turhaan".
Latauskäyriähän on lyijyakuille erilaisia, jos akku halutaan täyteen lyhyemmässä ajassa, käytetään kovempia jännitteitä ja virtoja. Mutta (ymmärtääkseni) agm akku ei kestä tällaista "keittämistä". Avoimista akuistahan vesi vähenee aika nopeasti pikalatausasetuksilla, ja jos sitä ei lisää, on äkkiä romuakun omistaja.
Tilannehan oli siis se lyijyakuilla tuolla mainitulla 21 v, että invertteri puhalsi pelin poikki, kun pisti vedenkeittimen päälle illalla ja samaan aikaan oli muutakin kuormaa. Sitten kun sammutti muut, keitti vedet ja pisti muut takaisin päälle, homma toimi. Aamullakin oli edelleen akuissa virtaa kahvinkeiton jälkeenkin, ennen auringonnousua. Pikkuisen kun laski jännitettä, ei loppuvuonna sammunut vertti kertaakaan "turhaan".
Latauskäyriähän on lyijyakuille erilaisia, jos akku halutaan täyteen lyhyemmässä ajassa, käytetään kovempia jännitteitä ja virtoja. Mutta (ymmärtääkseni) agm akku ei kestä tällaista "keittämistä". Avoimista akuistahan vesi vähenee aika nopeasti pikalatausasetuksilla, ja jos sitä ei lisää, on äkkiä romuakun omistaja.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki

-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: MPPT-vehkeiden laitto
Oli noissa yläputojännitteissäkin isoja eroja.
Kun 12v etsin oikeaa ylläpitojännitettä niin löyty
Netistä 13.4v
Ctec 13.6v
Viktron 13.8v
Akku valmistaja 13.35
Ehkä turvallisin laittaa hieman alakanttiin niin ei kuivaa kun agm akut kyseessä.
Kun 12v etsin oikeaa ylläpitojännitettä niin löyty
Netistä 13.4v
Ctec 13.6v
Viktron 13.8v
Akku valmistaja 13.35
Ehkä turvallisin laittaa hieman alakanttiin niin ei kuivaa kun agm akut kyseessä.