MPPT-vehkeiden laitto

Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 533
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja seepra »

Oliko noissa Victronissa ja MPP Solarissa iso ero siinä "paneelien heräämisjännitteessä?" Tuo Victron olisi tietysti kiva, mutta aivan sikakallis. Tuossa MPP Solarissa se on 150VDC +- 10V
Viimeksi muokannut seepra, 24 Helmi 2021 08:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 B10M-C700
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 533
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja seepra »

Turha tupla, voi poistaa
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 B10M-C700
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Nyt se on victron lanseerannut samanlaisen tuotteen kun mpp solarilla esim on jo ollut tovin, eli tässäkin on paneelijännite oltava korkea että säädin herää ja ominaisuudet on suurinpiirtein samat.
Mutta hinta onkin sitten aivan eri asia🤣
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Tänään testasin tuon mpp solarin vehkeen, että toimiiko se 4 paneelilla ja TOIMII!! Ei mitään ongelmia
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 803
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja eagless »

Punanensisu kirjoitti: 17 Maalis 2021 17:56 Tänään testasin tuon mpp solarin vehkeen, että toimiiko se 4 paneelilla ja TOIMII!! Ei mitään ongelmia
Eli paljoko oli jännite että alko vörkkimään?
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Se on se 120v minkä yli pitää olla että toimii mutta kun laittaa 4*38=150v siellä se pyörii 130v hiutteilla kun mppt säädin paukuttaa virtaa
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

eagless kirjoitti: 17 Maalis 2021 18:49
Punanensisu kirjoitti: 17 Maalis 2021 17:56 Tänään testasin tuon mpp solarin vehkeen, että toimiiko se 4 paneelilla ja TOIMII!! Ei mitään ongelmia
Eli paljoko oli jännite että alko vörkkimään?
Pitäis koittaa piruuttaan 3kpl että toimiiko mutta epäilen että se ei enää riitä
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Tässä on GK mallin specsit
Liitteet
Screenshot_20210317-200903_copy_600x1400.png
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 533
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja seepra »

Jos laittaa 5 kpl paneeleita ja niistä tulee se 150+ volttia jännitettä sarjassa, pitääkö tuo koko nippu maadoittaa jotenkin linjurin runkoon? Turvakytkin tietysti pitää olla, mutta pitäisikö kiskoonkin kiskaista joku piuha?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 B10M-C700
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2620
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Jule »

Eiköhän ne paneelit kiinnitysten kautta maadoitu runkoon väkisinkin.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 533
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja seepra »

Niin sitä luulisi, mutta jos paneelit ovat kiinni puolella neliömetrillä Sika 521UV:ta, niin se ei välttämättä maadoita mitään.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 B10M-C700
Addica
Rattimajuri
Viestit: 181
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Addica »

seepra kirjoitti: 18 Heinä 2023 10:17 Niin sitä luulisi, mutta jos paneelit ovat kiinni puolella neliömetrillä Sika 521UV:ta, niin se ei välttämättä maadoita mitään.

En tiedä, enkä osaa, mutta kattelin Victronin lataussäätimen asennusohjetta ja:

"3.2 Maadoitus
● Akun maadoitus: lataussäädin voidaan kytkeä sekä positiivisesti
negatiivisesti maadoitettuihin järjestelmiin.
Huom: Käytä vain yhtä maadoitusliitäntää (mieluiten lähellä
akkua) järjestelmän vikatoimintojen välttämiseksi.
● Kotelon maadoitus: Kotelon maalle voidaan sallia erillinen
maadoitus koska kotelo on isoloitu sekä positiivisesta että
negatiivisesta liittimestä.
● NEC edellyttää ulkoisen vikavirtasuojan käyttöä. Nämä MPPTlataussäätimet
eivät sisällä sisäänrakennettua vikavirtasuojausta.
Järjestelmän sähköinen negatiivinen puoli
tulisi liittää vikavirtasuojan läpi maihin vain yhdessä kohtaa.
● Lataussäädintä ei saa liittää maadoitettuihin aurinkopaneelei-hin."
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 667
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Aurinkopaneelin kehys tulee maadoittaa ihan jo normaali määräysten mukaan, bussissa erityisesti, lyö muuten vikatilanteessa (ja joskus muulloinkin kun sopivasti indusoituu sähkövirtaa) ikävästi sormille.

Paneelien - eikä + johdinta saa kumpaakaan maadoittaa.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2620
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Jule »

Addica kirjoitti: 18 Heinä 2023 11:27
seepra kirjoitti: 18 Heinä 2023 10:17 Niin sitä luulisi, mutta jos paneelit ovat kiinni puolella neliömetrillä Sika 521UV:ta, niin se ei välttämättä maadoita mitään.

En tiedä, enkä osaa, mutta kattelin Victronin lataussäätimen asennusohjetta ja:

"3.2 Maadoitus
● Akun maadoitus: lataussäädin voidaan kytkeä sekä positiivisesti
negatiivisesti maadoitettuihin järjestelmiin.
Huom: Käytä vain yhtä maadoitusliitäntää (mieluiten lähellä
akkua) järjestelmän vikatoimintojen välttämiseksi.
● Kotelon maadoitus: Kotelon maalle voidaan sallia erillinen
maadoitus koska kotelo on isoloitu sekä positiivisesta että
negatiivisesta liittimestä.
● NEC edellyttää ulkoisen vikavirtasuojan käyttöä. Nämä MPPTlataussäätimet
eivät sisällä sisäänrakennettua vikavirtasuojausta.
Järjestelmän sähköinen negatiivinen puoli
tulisi liittää vikavirtasuojan läpi maihin vain yhdessä kohtaa.
● Lataussäädintä ei saa liittää maadoitettuihin aurinkopaneelei-hin."
Tuo akun maadoitushan ei tähän liity, mutta victron tosiaan toimii myös plusmaadoitetuissa systeemeissä.

Mikäköhän tuo NEC on?

Jokatapauksesss jos negatiivinen pitää maadoittaa ja edellytetään vikistä, sinne pitää sitten laittaa B-tyypin vikavirtasuoja (+400€), tai kenties pelkkä dc suoja, tuo on nyt melko epäselvästi muotoltu.

Tuo viimeisin kohta tarkoittanee että aurinkopaneelin plus tai miinus ei saa olla maata vasten, tai sitten tuota victronia ei saisi käyttää juuri missään maassa, koska paikallisetmääräykset useimmiten edellyttävät paneelin rungon maadoitusta.

Onko Victronin kaikki dokumentaatio noin surkeaa? Laitteet itsessäänhän ovat laadukkaita.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 533
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja seepra »

Mikaeli kirjoitti: 18 Heinä 2023 11:42 Aurinkopaneelin kehys tulee maadoittaa ihan jo normaali määräysten mukaan, bussissa erityisesti, lyö muuten vikatilanteessa (ja joskus muulloinkin kun sopivasti indusoituu sähkövirtaa) ikävästi sormille.

Paneelien - eikä + johdinta saa kumpaakaan maadoittaa.
Tässä varmaan tulee paras tulos kun maadoittaa tuon kiskon johonkin sopivaan kohtaan auton koria?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 B10M-C700
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2620
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Jule »

seepra kirjoitti: 18 Heinä 2023 15:20
Tässä varmaan tulee paras tulos kun maadoittaa tuon kiskon johonkin sopivaan kohtaan auton koria?
Juu, jos tarkoitat jotain kiskoa johon ne paneelit kiinnitetään.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 803
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja eagless »

Kiinan hydridi invertteri ja valittu kohta 5 agm.
Antaa suoraan arvot.
26 lausjännite 28.2v
27 ylläpito 27v
29 akkujen irroitus järjestelmästä 21v

Käytössä rahtitilassa 8kpl varavoima amg akkuja 190a/12v.
Onko nuo nyt semmoiset arvot mitkä kannattee antaa olla vai kannattaisiko viilata johonkin suuntaan?
Itseä hirvittää ainakin tuo 21v akkujen irroitus että ovat kyllä silloin ihan tyhjät.

Jos ctec arvoja kattoo niin olis
Lataus 29.4v ja ylläpito 27.2v
Toki tässätapauksessa ei ole lämpötilan kompensointi käytössä.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 803
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja eagless »

Tämmöiset arvot anto suomen akuista eli ei ne ihan optimit oo mitä suoraan antaa automaattisesti.

Hei,

Optimi latausjännite AGM akuille on 14,4V ( jos 24v järjestelmä niin 28,8v)

Säilytyksessä olisi tärkeää ettei akkujen jännitettä päästetä alle 12.4V ( 24.8v). 12.5V (25v) ja alle olisi jo hyvä ladata akut

Ylläpitolatauksessa ainakin Victronin laturi puottaa "varasto" moodiissa jännitteen 13.2v ( 26.4V)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Ei tuo 21v varmaan yhtään liian matala ole, tai riippuu vähän mitä sulla siinä on kiinni. Pienikin kuorma riittää että jännite notkaa.. sitten kun irrottaa niin puolen tunnin päästä onkin helposti tuo 25V
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 667
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Itse ainakin olen huomannut sen ongelman, että irroitusjännite pitäisi riippua kuormasta. Minullakin se on vakio jännite, en nyt muista mihin sen laskin viimevuonna, kun meni hermot🫣 mutta pointtina se, että se riippuu käytöstä, akuista, invertteristä, kaapeleista jne ja kannattaa hieman tapauskohtaisesti seurata.

Tilannehan oli siis se lyijyakuilla tuolla mainitulla 21 v, että invertteri puhalsi pelin poikki, kun pisti vedenkeittimen päälle illalla ja samaan aikaan oli muutakin kuormaa. Sitten kun sammutti muut, keitti vedet ja pisti muut takaisin päälle, homma toimi. Aamullakin oli edelleen akuissa virtaa kahvinkeiton jälkeenkin, ennen auringonnousua. Pikkuisen kun laski jännitettä, ei loppuvuonna sammunut vertti kertaakaan "turhaan".

Latauskäyriähän on lyijyakuille erilaisia, jos akku halutaan täyteen lyhyemmässä ajassa, käytetään kovempia jännitteitä ja virtoja. Mutta (ymmärtääkseni) agm akku ei kestä tällaista "keittämistä". Avoimista akuistahan vesi vähenee aika nopeasti pikalatausasetuksilla, ja jos sitä ei lisää, on äkkiä romuakun omistaja.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 803
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja eagless »

Oli noissa yläputojännitteissäkin isoja eroja.
Kun 12v etsin oikeaa ylläpitojännitettä niin löyty
Netistä 13.4v
Ctec 13.6v
Viktron 13.8v
Akku valmistaja 13.35

Ehkä turvallisin laittaa hieman alakanttiin niin ei kuivaa kun agm akut kyseessä.
Vastaa Viestiin