Siis ne sun tilaamat LiFePO4 kennot?Punanensisu kirjoitti: ↑15 Maalis 2021 20:51 Ja on muuten hyviä akkuja perkale että irtoovirtoo pikku paketista ei voi muuta sanoo
Akkujen hankinta
Re: Akkujen hankinta
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Akkujen hankinta
Juu kyllä, tilasin niitä firmalle ihan myyntihommille lisää
Re: Akkujen hankinta
Ei liity aloitustextiin mutta akkujen hyödyntämiseen, kun oon maalainen kertokaa mihin tarkoitukseen isossa veneessä tarvitaan ajoakusto , ymmärrän pienveneet,uistelu sekä pien järvet/ lammet joissa voi olla polttomoottorilla ajokielto.
Kyseessä iso tehdasvalmisteinen vene hybrid tekniikka uutuus n60’ alu n35 ton kokop
- veneessä normaali volvon D 6 / 380 hv 2 kpl ja perässä generaattorit ja potkuritekniikka sähköinen ( kuten nyky laivoissa)
lisäksi on sähköhenkilöauton akuston kokoluokkaa kwh? sähkövarasto, oletan että melko pienen mailimäärän pääsee
akuilla, tun kokoluokan vene tarvii ajossa n200 -300hv jatkuvan tehon hyöty ? (en tiedä käytetäänkö samaa akustoa myös ” huvipuolella” vai onko erilliset ), vene on puoliliukuva ettei ns liukukynnyksen ylitykseen / kiihdytys vaiheessa tarvita ehkä enemmän kuin volvot tuottaa.
Onko satamissa jotain rajoitteita esim monaco , Räikkönen sinne tulee 3 moottoridella sunseekkerillä (yli 100’)
n4000 hv teholuokalla, elkei oo saanut myytyä ( taitaa nyt olla espanjassa) vai hinataanko nuo laituriin.
Kertokaa sähkö/ akku/ vene asiantuntijat!
Kyseessä iso tehdasvalmisteinen vene hybrid tekniikka uutuus n60’ alu n35 ton kokop
- veneessä normaali volvon D 6 / 380 hv 2 kpl ja perässä generaattorit ja potkuritekniikka sähköinen ( kuten nyky laivoissa)
lisäksi on sähköhenkilöauton akuston kokoluokkaa kwh? sähkövarasto, oletan että melko pienen mailimäärän pääsee
akuilla, tun kokoluokan vene tarvii ajossa n200 -300hv jatkuvan tehon hyöty ? (en tiedä käytetäänkö samaa akustoa myös ” huvipuolella” vai onko erilliset ), vene on puoliliukuva ettei ns liukukynnyksen ylitykseen / kiihdytys vaiheessa tarvita ehkä enemmän kuin volvot tuottaa.
Onko satamissa jotain rajoitteita esim monaco , Räikkönen sinne tulee 3 moottoridella sunseekkerillä (yli 100’)
n4000 hv teholuokalla, elkei oo saanut myytyä ( taitaa nyt olla espanjassa) vai hinataanko nuo laituriin.
Kertokaa sähkö/ akku/ vene asiantuntijat!
Re: Akkujen hankinta
Olisiko se akusto siellä vaan jonkinlaisena puskurina?
Tosin pienellä nopeudellahan isokin vene kulkee yllättävän pienellä voimalla, silti kyllä mielenkiintoista jos siellä on tosiaan yli 50kWh akustokin pelkkää ajoa varten.
Tosin pienellä nopeudellahan isokin vene kulkee yllättävän pienellä voimalla, silti kyllä mielenkiintoista jos siellä on tosiaan yli 50kWh akustokin pelkkää ajoa varten.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Akkujen hankinta
Paljoko jäi euroissa hintaa kokonaiselle systeemille oheislaitteineen €/kwh.Punanensisu kirjoitti: ↑15 Maalis 2021 20:51 Ja on muuten hyviä akkuja perkale että irtoovirtoo pikku paketista ei voi muuta sanoo
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Akkujen hankinta
Tarkoitatko oheislaitteita vain akun laitteistoaeagless kirjoitti: ↑19 Maalis 2021 09:57Paljoko jäi euroissa hintaa kokonaiselle systeemille oheislaitteineen €/kwh.Punanensisu kirjoitti: ↑15 Maalis 2021 20:51 Ja on muuten hyviä akkuja perkale että irtoovirtoo pikku paketista ei voi muuta sanoo
Se pyörii siellä 400-550€ kWh. Vähä riippuu kokoonpanosta
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Akkujen hankinta
Siis koko paketti.
Ku pelkillä akuillahan ei pelkästään tee pitemmän päälle mitään vaan vaatii toimiakseen niitä muita härpäkkeitä päälle.
Aattelin vain että vois kokonaisuutena verrata lyijyakkuihin
Ku pelkillä akuillahan ei pelkästään tee pitemmän päälle mitään vaan vaatii toimiakseen niitä muita härpäkkeitä päälle.
Aattelin vain että vois kokonaisuutena verrata lyijyakkuihin
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Akkujen hankinta
Laskinko oikein?
Jos on 3.2v/310ah lifepo4 akkuja 8kpl
tekee yks akku 992w.
Ja nuo sarjaan 24v järjestelmään niin melkein 8kw käytössä?
Jos laskee että käytössä 100%-0%
Lyijyakkuja tohon samaan menis jopa 6kpl 12v/225ah kun käyttöalue 100%-50%.
Jos on 3.2v/310ah lifepo4 akkuja 8kpl
tekee yks akku 992w.
Ja nuo sarjaan 24v järjestelmään niin melkein 8kw käytössä?
Jos laskee että käytössä 100%-0%
Lyijyakkuja tohon samaan menis jopa 6kpl 12v/225ah kun käyttöalue 100%-50%.
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Akkujen hankinta
Kyllä laskit oikein ! Noin äkkiä katsottuna, ite laskin 90% purkauksella kun se on realistinen
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Akkujen hankinta
Tai oikeestaan vähemmän laskin että 200ah lennosta otetaan 170ah
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Akkujen hankinta
No kyllä liputan toistaiseksi varmuuden vuoksi lyijyakkujen puolesta kunnes aika näyttää noitten lifepojen keston.
Jos ottaa verrokiksi vaikka ton 8kwh.
Lyijyakuilla kustannus 1500€ eikä vaadi muuta.
Kestoikä 5-10v
Lifepo4 kustannus 3200€-4400€ ja vaatii omat säätöjuttunsa toimiakseen ja ettei akusto tuhoudu kertalaakista.
Kestoiälle ei vielä varmaan kukaan uskalla antaa takeita.
Toki ajanmyötä noi lifepot halpenee ja tekniikkaparanee myös.
Mitä kiinanmaalta kattelin niin alta tonnin jo tänäpäivänä saa akut tommoseen edellämainuttuun laskelmaan mutta kun niillä ei normikäytössä tee mitään vaan vaativat bms,latauksen rajoittimia yms muuta hienomekaniikkaa jotka taas tuovat lisä vikapaikkoja mukanaan.
Jos ottaa verrokiksi vaikka ton 8kwh.
Lyijyakuilla kustannus 1500€ eikä vaadi muuta.
Kestoikä 5-10v
Lifepo4 kustannus 3200€-4400€ ja vaatii omat säätöjuttunsa toimiakseen ja ettei akusto tuhoudu kertalaakista.
Kestoiälle ei vielä varmaan kukaan uskalla antaa takeita.
Toki ajanmyötä noi lifepot halpenee ja tekniikkaparanee myös.
Mitä kiinanmaalta kattelin niin alta tonnin jo tänäpäivänä saa akut tommoseen edellämainuttuun laskelmaan mutta kun niillä ei normikäytössä tee mitään vaan vaativat bms,latauksen rajoittimia yms muuta hienomekaniikkaa jotka taas tuovat lisä vikapaikkoja mukanaan.
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Akkujen hankinta
En ota vielä asiaan kantaa vaikka niitä aloitan myymään kun koske ei ole vielä kokemusta sanoa asiaa 100%varmuudella
Mutta jos purkukertoja lifepo4 kestää niinkuin lupaa niin halvemmalla loppujen lopuksi niillä pääsee
Mutta jos purkukertoja lifepo4 kestää niinkuin lupaa niin halvemmalla loppujen lopuksi niillä pääsee
Re: Akkujen hankinta
Lifepo4 kennolle laskennallisia käyttösyklejä on 10 kertaa enemmän kuin lyijyakulle, teoriassa elinikäkin on 10x, mutta mitenpä sen olisi voinut käytännössä vielä todeta.
Aika monellahan se todellinen tarve sille akulle on niin pieni ettei ole mitään järkeä ostaa muuta kuin pari tavallista halpaa lyijyakkua, mutta jos tosiaan tulee tarve hankkia 8kWh akusto, eli 8kpl ~180Ah lyijyakut, niin kyllä niiden kaveriksi kannattaa jo hommata vähintään hyvä akkumonitori, ja lämpötilakompensoiva latauslaitteisto, vaikkei nuo ihan pakollisia olekaan.. Toisaalta eipä se BMS ja lämpörajoittimet ole pakollisia noilla lifepo kennoillekaan, kunhan niitä vahtii jotenkin muuten. Noitahan käytetään kuitenkin ensisijaisesti siksi kun se akusto on sen verran arvokas.
Aika monellahan se todellinen tarve sille akulle on niin pieni ettei ole mitään järkeä ostaa muuta kuin pari tavallista halpaa lyijyakkua, mutta jos tosiaan tulee tarve hankkia 8kWh akusto, eli 8kpl ~180Ah lyijyakut, niin kyllä niiden kaveriksi kannattaa jo hommata vähintään hyvä akkumonitori, ja lämpötilakompensoiva latauslaitteisto, vaikkei nuo ihan pakollisia olekaan.. Toisaalta eipä se BMS ja lämpörajoittimet ole pakollisia noilla lifepo kennoillekaan, kunhan niitä vahtii jotenkin muuten. Noitahan käytetään kuitenkin ensisijaisesti siksi kun se akusto on sen verran arvokas.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Akkujen hankinta
Itse taas katellut että itse akustohan on halvempi kuin perinteiset lyijyakut.
Mutta juuri tuo muu elektroniikka jota ne tarvii niin on ilmeisesti aika arvokasta.
Lyijyakut 6kpl 12v/225ah joissa käytettävä kapasiteetti 8kwh hinta 1200-1500€ paikasta riippuen.
Eli 150-200€/kwh
Lifepo4 8kpl 3.2v/310ah käytettävä kapasiteetti 7kwh hinta noin 1000€.
Eli 143€/kwh.
Eli lifepo akusto halvempi kuin lyijylliset akut.
Mutta tuohan ei riitä vaan tarvii esim:bms 8s 200a joka noin150€
Ja sehän vain huolehtii akkujen tasauksen sekä vissiin yli ja alivirtarajat.
Lämpötilan säätösysteemit vielä päälle,tosin paketin oikealla sijoittamisella sen voi varmaan jättää pois.
Hinta ?€
Ongelmahan on vielä ajonaikainen latauksen rajaus.
Jos sitä ei rajata niin auton oma laturihan kyrvähtää aika nopeaa kun täysillä latais lifepoja.
Eli jokin järjestelmä sille täytyy tehdä jollei jätä akkuja vain invertterilaturin antamiin sähköihin.
Hinta?
Eli oisko ne tossa tärkeimmät vai pitääkö olla jokin oma reaalikäytönaikainen akkujen seuranta päälle?
Hinta?
Nämä oli vain suuntaa antavia laskelmia kun omatieto sähköstä on melkein se perinteinen että sinistä ja käy kipeää.
Mutta juuri tuo muu elektroniikka jota ne tarvii niin on ilmeisesti aika arvokasta.
Lyijyakut 6kpl 12v/225ah joissa käytettävä kapasiteetti 8kwh hinta 1200-1500€ paikasta riippuen.
Eli 150-200€/kwh
Lifepo4 8kpl 3.2v/310ah käytettävä kapasiteetti 7kwh hinta noin 1000€.
Eli 143€/kwh.
Eli lifepo akusto halvempi kuin lyijylliset akut.
Mutta tuohan ei riitä vaan tarvii esim:bms 8s 200a joka noin150€
Ja sehän vain huolehtii akkujen tasauksen sekä vissiin yli ja alivirtarajat.
Lämpötilan säätösysteemit vielä päälle,tosin paketin oikealla sijoittamisella sen voi varmaan jättää pois.
Hinta ?€
Ongelmahan on vielä ajonaikainen latauksen rajaus.
Jos sitä ei rajata niin auton oma laturihan kyrvähtää aika nopeaa kun täysillä latais lifepoja.
Eli jokin järjestelmä sille täytyy tehdä jollei jätä akkuja vain invertterilaturin antamiin sähköihin.
Hinta?
Eli oisko ne tossa tärkeimmät vai pitääkö olla jokin oma reaalikäytönaikainen akkujen seuranta päälle?
Hinta?
Nämä oli vain suuntaa antavia laskelmia kun omatieto sähköstä on melkein se perinteinen että sinistä ja käy kipeää.
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Akkujen hankinta
Bms yksikkö voi hoitaa kaikkia nämä asiat kerralla, eikä maksa paljon yli 200€eagless kirjoitti: ↑20 Maalis 2021 22:41 Itse taas katellut että itse akustohan on halvempi kuin perinteiset lyijyakut.
Mutta juuri tuo muu elektroniikka jota ne tarvii niin on ilmeisesti aika arvokasta.
Lyijyakut 6kpl 12v/225ah joissa käytettävä kapasiteetti 8kwh hinta 1200-1500€ paikasta riippuen.
Eli 150-200€/kwh
Lifepo4 8kpl 3.2v/310ah käytettävä kapasiteetti 7kwh hinta noin 1000€.
Eli 143€/kwh.
Eli lifepo akusto halvempi kuin lyijylliset akut.
Mutta tuohan ei riitä vaan tarvii esim:bms 8s 200a joka noin150€
Ja sehän vain huolehtii akkujen tasauksen sekä vissiin yli ja alivirtarajat.
Lämpötilan säätösysteemit vielä päälle,tosin paketin oikealla sijoittamisella sen voi varmaan jättää pois.
Hinta ?€
Ongelmahan on vielä ajonaikainen latauksen rajaus.
Jos sitä ei rajata niin auton oma laturihan kyrvähtää aika nopeaa kun täysillä latais lifepoja.
Eli jokin järjestelmä sille täytyy tehdä jollei jätä akkuja vain invertterilaturin antamiin sähköihin.
Hinta?
Eli oisko ne tossa tärkeimmät vai pitääkö olla jokin oma reaalikäytönaikainen akkujen seuranta päälle?
Hinta?
Nämä oli vain suuntaa antavia laskelmia kun omatieto sähköstä on melkein se perinteinen että sinistä ja käy kipeää.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Akkujen hankinta
Eli bms voi määrittää latausrajat ja tehot lämpötilaan perustuen?
Ja bms voi rajoittaa ettei auton laturi pukkaa 3kw voimalla yhtäsoittoa virtaa akuille?
Jos tuo yks laite yksistään hoitaa kaiken niin taitaa laskennat kääntyä lifepojen puoleen.
Ja bms voi rajoittaa ettei auton laturi pukkaa 3kw voimalla yhtäsoittoa virtaa akuille?
Jos tuo yks laite yksistään hoitaa kaiken niin taitaa laskennat kääntyä lifepojen puoleen.
Re: Akkujen hankinta
Perus BMS rajaa vain yli ja alijännitteen, sekä kennojen välisen tasauksen. Paremmissa on lisäksi nuo lämpötilasuojat, mutta se lämpötilakontrollikin on monessa laitteissa vain ylilämmön varalle, kun ainakin suomalaisissa olosuhteissa se suurempi ongelma on pakkasessa lataaminen, jota pitää rajoittaa reilusti. Latausvirtaa normilämmössä rajoittavia bms laitteita ei tietääkseni ole, purkuvirtaa ei sinänsä ole edes tarvetta rajoittaa, muuten kuin sulakkeen muodossa.
Verkkosähköstä latauksessa ei mielestäni ole erityistä tarvetta rajoittaa virtaa, se latauslaite tekee sen rajoituksen itsekseen, lähinnä se on se auton oman laturin kautta tuleva sähkö jota pitää hallita jotenkin, mutta kyllähän senkin voi tehdä jollain yksinkertaisemmalla relesysteemillä, jos ei varsinaista virranrajoitinta investoi.
Litium akun latausongelma auton laturillahan muodostaa kaksi ongelmaa. Ensimmäinen on se että ilmajäähdytteisen laturin jäähdytys ei käytännössä ole riittävä tyhjäkäynnillä, mutta ei se varsinaisesti ajossa pitäisi mikään ongelma olla. Toinen on se että kun hupiakku imee kaiken virran mikä laturista lähtee, ajoakku ei lataudu. No periaatteessa kolmas ongelma on johtimien lämpeneminen, mutta tuo on pikemminkin asentajan luoma ongelma, sillä se ei ole ongelma kun johtimet ovat riittävän paksuja.
Verkkosähköstä latauksessa ei mielestäni ole erityistä tarvetta rajoittaa virtaa, se latauslaite tekee sen rajoituksen itsekseen, lähinnä se on se auton oman laturin kautta tuleva sähkö jota pitää hallita jotenkin, mutta kyllähän senkin voi tehdä jollain yksinkertaisemmalla relesysteemillä, jos ei varsinaista virranrajoitinta investoi.
Litium akun latausongelma auton laturillahan muodostaa kaksi ongelmaa. Ensimmäinen on se että ilmajäähdytteisen laturin jäähdytys ei käytännössä ole riittävä tyhjäkäynnillä, mutta ei se varsinaisesti ajossa pitäisi mikään ongelma olla. Toinen on se että kun hupiakku imee kaiken virran mikä laturista lähtee, ajoakku ei lataudu. No periaatteessa kolmas ongelma on johtimien lämpeneminen, mutta tuo on pikemminkin asentajan luoma ongelma, sillä se ei ole ongelma kun johtimet ovat riittävän paksuja.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Akkujen hankinta
Jos akut asuintilassa niin lämpötilaongelmaa ei oo.
Mutta tuo lifepojen lataus ajossa olisi hyvä olla mahdollista.
Olisihan ratkaisu periaatteessa vaihtoreleellä että voit kytkeä manuaalisesti lifepot ajoakkuihin ajonaikana tai sitten ohjaus ajoakuilta kun ovat täynnä.
Parkkitilanteessa lifepot kytkeytys vain hupikäyttöön
Mutta tuo lifepojen lataus ajossa olisi hyvä olla mahdollista.
Olisihan ratkaisu periaatteessa vaihtoreleellä että voit kytkeä manuaalisesti lifepot ajoakkuihin ajonaikana tai sitten ohjaus ajoakuilta kun ovat täynnä.
Parkkitilanteessa lifepot kytkeytys vain hupikäyttöön
Re: Akkujen hankinta
No, se lämpötila-asiahan on vaan sellainen joka pitää ottaa huomioon, eihän se mikään valtava ongelma ole. Eihän se asuntilassaoleva akkukaan ole ratkaisu jos asuintilassa on pakkasta kun autoa ei käytetä, eli jos sitä virrankatkaisua ei ole automatisoitu, pitää käyttäjän itse huolehtia siitä ettei lataa sitä akustoa ennen kuin sen lämpötila on yli 0°C.
Tuo ajonaikainen akkujen lataaminen on mielestäni se suurempi haaste, johon on olemassa myös monenlaisia ja monentasoisia ratkaisuja, yksinkertaisin on vaan jokin pääkytkin hupiakuston ja laturin välissä, ja toisessa päässä varaus- ja lämpötilaohjattu PWM säätyvä lataus, tai ihan oma generaattorinsa hupiakustolle.
Tuo ajonaikainen akkujen lataaminen on mielestäni se suurempi haaste, johon on olemassa myös monenlaisia ja monentasoisia ratkaisuja, yksinkertaisin on vaan jokin pääkytkin hupiakuston ja laturin välissä, ja toisessa päässä varaus- ja lämpötilaohjattu PWM säätyvä lataus, tai ihan oma generaattorinsa hupiakustolle.
Re: Akkujen hankinta
https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paris ... YPrw0TM1-k
Saman painoinen kuin 250 Ah 12 V lyijyakku, mutta hintaa on.
Saman painoinen kuin 250 Ah 12 V lyijyakku, mutta hintaa on.
Jule kirjoitti: ↑19 Maalis 2021 07:45 Olisiko se akusto siellä vaan jonkinlaisena puskurina?
Tosin pienellä nopeudellahan isokin vene kulkee yllättävän pienellä voimalla, silti kyllä mielenkiintoista jos siellä on tosiaan yli 50kWh akustokin pelkkää ajoa varten.
Luin uudelleen ( guugle avusti) 200 kWh akusto , riittää 23 mmailin päiväajeluun, tarkoitus kai laiturissa ladata ja pitkillä sivuilla dieselillä.eikä tuo ole puoliliukuva vaan ajetaan runkonopeudella 8-10 s ns ’uppouma”, tarvii 50 kw verran akselitehoa, vaikka pohja on puoliplaanarin , vaikuttaa melko kalliita hybr rakentelulta, ei selvinnyt onko hupiakut erikseen tuollaiset välimerellä tarvii jäähd tekniikkaa n70.000 btu koneet sisätiloille, ajo ”vastaava tekniikka ”kuin suv puolen hybr mitsu o landeri ( ei kardaaniakseleita’)
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Akkujen hankinta
Kyllä hoitaa kun on oikea laite
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Akkujen hankinta
BussMAN kirjoitti: ↑21 Maalis 2021 20:50 https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paris ... YPrw0TM1-k
Saman painoinen kuin 250 Ah 12 V lyijyakku, mutta hintaa on.
Tässä Victoronin hinnassa ei ole mitään tolkkuaJule kirjoitti: ↑19 Maalis 2021 07:45 Olisiko se akusto siellä vaan jonkinlaisena puskurina?
Tosin pienellä nopeudellahan isokin vene kulkee yllättävän pienellä voimalla, silti kyllä mielenkiintoista jos siellä on tosiaan yli 50kWh akustokin pelkkää ajoa varten.
Luin uudelleen ( guugle avusti) 200 kWh akusto , riittää 23 mmailin päiväajeluun, tarkoitus kai laiturissa ladata ja pitkillä sivuilla dieselillä.eikä tuo ole puoliliukuva vaan ajetaan runkonopeudella 8-10 s ns ’uppouma”, tarvii 50 kw verran akselitehoa, vaikka pohja on puoliplaanarin , vaikuttaa melko kalliita hybr rakentelulta, ei selvinnyt onko hupiakut erikseen tuollaiset välimerellä tarvii jäähd tekniikkaa n70.000 btu koneet sisätiloille, ajo ”vastaava tekniikka ”kuin suv puolen hybr mitsu o landeri ( ei kardaaniakseleita’)
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: Akkujen hankinta
Punanensisu kirjoitti: ↑22 Maalis 2021 18:59Perinteisesti ylihintaisen ostajaa on moitittu hulluks, mutta ehkä täs tapaukses pyytäjäkin on jo hieman suuruuden hullu?BussMAN kirjoitti: ↑21 Maalis 2021 20:50 https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paris ... YPrw0TM1-k
Saman painoinen kuin 250 Ah 12 V lyijyakku, mutta hintaa on.
Tässä Victoronin hinnassa ei ole mitään tolkkuaJule kirjoitti: ↑19 Maalis 2021 07:45 Olisiko se akusto siellä vaan jonkinlaisena puskurina?
Tosin pienellä nopeudellahan isokin vene kulkee yllättävän pienellä voimalla, silti kyllä mielenkiintoista jos siellä on tosiaan yli 50kWh akustokin pelkkää ajoa varten.
Luin uudelleen ( guugle avusti) 200 kWh akusto , riittää 23 mmailin päiväajeluun, tarkoitus kai laiturissa ladata ja pitkillä sivuilla dieselillä.eikä tuo ole puoliliukuva vaan ajetaan runkonopeudella 8-10 s ns ’uppouma”, tarvii 50 kw verran akselitehoa, vaikka pohja on puoliplaanarin , vaikuttaa melko kalliita hybr rakentelulta, ei selvinnyt onko hupiakut erikseen tuollaiset välimerellä tarvii jäähd tekniikkaa n70.000 btu koneet sisätiloille, ajo ”vastaava tekniikka ”kuin suv puolen hybr mitsu o landeri ( ei kardaaniakseleita’)
Re: Akkujen hankinta
Suunnilleen samassa suhteessahan nuo victronin lifepo4 akut maksaa mitä niiden lyijyakutkin.
Toisaalta, kun ostaa Victronin, niin voi olla melko varma että ne akun sisällä olevat kennot ei ole jostain random alibaba toimittajalta tilattuja, vaan siellä on hieman vahdittu ja mietittu mitä sen oman tuotemerkin alla kehdataan myydä.
Toisaalta, kun ostaa Victronin, niin voi olla melko varma että ne akun sisällä olevat kennot ei ole jostain random alibaba toimittajalta tilattuja, vaan siellä on hieman vahdittu ja mietittu mitä sen oman tuotemerkin alla kehdataan myydä.
Re: Akkujen hankinta
Mä olen nyt yrittänyt noita tutkia, viitsitkö vinkata BMS:ää joka hanskaisi nuo virran rajoitukset?