Akkujen hankinta
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Akkujen hankinta
Minä kyselin firman sähköinsinööreiltä tosta virran rajoittimesta.
Vastasi että se läpimenevän virran rajoittaminen vaatii pirun kalliita sähkökomponentteja jotka maksaa älyttömästä.
Joten veikkaan että nuo satkun bms:sät ei kyllä sitä tee.
Vastasi että se läpimenevän virran rajoittaminen vaatii pirun kalliita sähkökomponentteja jotka maksaa älyttömästä.
Joten veikkaan että nuo satkun bms:sät ei kyllä sitä tee.
Re: Akkujen hankinta
No ei se oikeastaan vaadi erityisen kalliita komponentteja. Noissa BMS laitteissa on jo FETeillä ohjattu se virrankulku, eikä se ole puhtaasti komponenttitasolla mikään ihmeellinen juttu rakentaa feteille PWM ohjaus jolla virtaa rajoitetaan.
Tuo on teknisesti sen tasoinen juttu että se keikkuu siinä rajoilla pystyisinkö mä sellaisen tekemään itse, mä en kuitenkaan ole tehoelektroniikan kanssa ikinä tekemisissä siellä komponenttitasolla, joten vaikka mä sen pystyisinkin itse tekemään, se ei ole enää ajankäytöllisesti järkevää, suhteutettuna valmiisiin toteutuksiin.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Akkujen hankinta
Ok
No sitte alko muaki kiinnostaan minkämallin bms onnistuu kytkeä että kestää ajossa omalla laturilla ladata.
Jos löytyy semmonen malli niin ilmottele.
Akut on nykyään jo tosi edullisia kiinanmaalla ja bms:sät kans että kilpailee lyijyakkujen kans mutta tuo lataus auton omalla laturilla ois kyllä ehdoton olla.
No sitte alko muaki kiinnostaan minkämallin bms onnistuu kytkeä että kestää ajossa omalla laturilla ladata.
Jos löytyy semmonen malli niin ilmottele.
Akut on nykyään jo tosi edullisia kiinanmaalla ja bms:sät kans että kilpailee lyijyakkujen kans mutta tuo lataus auton omalla laturilla ois kyllä ehdoton olla.
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Akkujen hankinta
Daly smart bmsJule kirjoitti: ↑11 Huhti 2021 12:29Mä olen nyt yrittänyt noita tutkia, viitsitkö vinkata BMS:ää joka hanskaisi nuo virran rajoitukset?
Re: Akkujen hankinta
Kiitos.. Kun noita selailin niin mulle jäi epäselväksi että onko tuo latausvirta tosiaan rajoitettavissa.
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Akkujen hankinta
https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paris ... 512348905/
Onko tuollaista akuista muuta etua kuin kevyempi kantaa,, 300Ah ja n7 Kwh ja hintaa n1500€.
Onko tuollaista akuista muuta etua kuin kevyempi kantaa,, 300Ah ja n7 Kwh ja hintaa n1500€.
Re: Akkujen hankinta
Ei nuo minusta kyllä mitään keveitä ole. Käytetään akku toimisissa henkilönostimissa noita.
-
- Varakuski
- Viestit: 5
- Liittynyt: 16 Heinä 2020 01:45
- Truck: B10M Carrus
- Location: Kuopio
Re: Akkujen hankinta
Punasensisun kanssa tehtiin yhteishankintaa akuista ja viikon päästä pitäs saada setti paikoilleen. Meikäläisen tarpeilla lähetään rakentamaan pakkaa hyvin simppelisti, silleen että auton laturia ei tässä tarvita vaan lifepoakut lataillaan sit verkosta, auringolla tai tehokkaalla agregaatilla.Punanensisu kirjoitti: ↑17 Huhti 2021 18:32Kyllä se pitäs senkin rajoittaa, vielä ei oo käytännön kokemusta :/
Re: Akkujen hankinta
Nuohan ovat ihan tavallisia lyijyakkuja, mutta lyijylevyjen muotoilussa on menty syklinen käyttö edellä, eli kestää paremmin purkusyklejä maksimi virran ollessa huomattavasti pienempi.BussMAN kirjoitti: ↑23 Huhti 2021 17:35 https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paris ... 512348905/
Onko tuollaista akuista muuta etua kuin kevyempi kantaa,, 300Ah ja n7 Kwh ja hintaa n1500€.
Todennäköisesti nuo kestävät sylistä käyttöä sen verran paremmin että tulevat elinkaarikustannuksissa halvemmaksi kuin starttiakut.. tai ainakaan ei ole kalliimpia, jolloin säästö tulee huoltokuluissa.
Re: Akkujen hankint
Samoin totesin purkausprosentti riittäviä 300 Ah kokoluokassa,kun jakaantuu 4 kpl painoa tarkoitin yksikkö paino siirrellessä alle 40 kg, hinta kuitenkin 2 x kertainen norm akkuun verrattuna.Jule kirjoitti: ↑24 Huhti 2021 12:23Nuohan ovat ihan tavallisia lyijyakkuja, mutta lyijylevyjen muotoilussa on menty syklinen käyttö edellä, eli kestää paremmin purkusyklejä maksimi virran ollessa huomattavasti pienempi.BussMAN kirjoitti: ↑23 Huhti 2021 17:35 https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paris ... 512348905/
Onko tuollaista akuista muuta etua kuin kevyempi kantaa,, 300Ah ja n7 Kwh ja hintaa n1500€.
Todennäköisesti nuo kestävät sylistä käyttöä sen verran paremmin että tulevat elinkaarikustannuksissa halvemmaksi kuin starttiakut.. tai ainakaan ei ole kalliimpia, jolloin säästö tulee huoltokuluissa.
((nuo 24V/225Ahakun ainakin hakalaan paikkasn asennus ( yli 60 kg) tahtoo olla ylisuuri, oma kokemus kun sovitteli
pyöräkuormaajaan aikoinaan ahdaskotelo ja selkä ei täysin kunnossa, hyviä puolija kestää 5=10 v ja aina virtariittää,
niin ja varkaillekkin liianpainavis, kotelot oli avattu montulla mutta akkuja ei viety jostain syystä?,, ”amerikan patteri”
pynaiset akut kyllä lähti matkaan joita käytin muun koneen käynnistykseen))
Re: Akkujen hankinta
Heh, tietysti elinkaarikustannuksiin vaikuttaa suotuisasti jo se että niitä ei varasteta.. 
Yksi joka noissa lisää (käsittääkseni) kestävyyttä on se että ne latautuvat paremmin kuin starttiakut, eli sitä akkua ei säilytetä niin vajaana kuin perinteisiä starttiakkuja. Lyijyakuthan ei yleisesti pidä siitä että ne eivät ole täydessä latingissa, ja normaalit auton latausjärjestelmät eivät lyijyakkuja käytännössä tahdo täyteen saada.

Yksi joka noissa lisää (käsittääkseni) kestävyyttä on se että ne latautuvat paremmin kuin starttiakut, eli sitä akkua ei säilytetä niin vajaana kuin perinteisiä starttiakkuja. Lyijyakuthan ei yleisesti pidä siitä että ne eivät ole täydessä latingissa, ja normaalit auton latausjärjestelmät eivät lyijyakkuja käytännössä tahdo täyteen saada.
Re: Akkujen hankinta
Voi olla sarjassamme tyhmä kysymys mut kysympä silti
Tuota keskustelua kun seuraa niin tunnutte puhuvan 12v akuista
auton starttiakuthan on on 24v niin mitenkäs se auton laturilla hupiakun lataus onnistuu
vai onnistuuko ees
Sorry jo etukäteen tyhmyyteni
Tuota keskustelua kun seuraa niin tunnutte puhuvan 12v akuista
Sorry jo etukäteen tyhmyyteni
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Akkujen hankinta
Starttiakut on 2kpl 12v akkua sarjassa niin ovat 24v.
Kannattee hupipuolikin tehä samalla kaavalla niin pystyy ajossa lataamaan.
Kannattee hupipuolikin tehä samalla kaavalla niin pystyy ajossa lataamaan.
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Akkujen hankinta
Jos haluaa ladata hupiakut suoraan ajossa tai ylipäätään suoraan starttiakkujen rinnalla, silloin on syytä sitten pysyä samassa akkutekniikassa kuin starttiakutkin, eli tavallisissa neste/märkäakuissa (lyijyhappoakut).
Jos hankkii tietyiltä ominaisuuksiltaan parempia (esim. deep cycle, eli kestää 80% kapasiteetin käytön vs 50% normaaliakussa) AGM-akkuja hupiakuiksi kuten itse tein, silloin hupiakkujen lataaminen on syytä erottaa kokonaan irralleen tai ne AGM:t saa tapettua parissa vuodessa koska moottorin "älytön" laturi ei osaa huomioida niiden oikeanlaista lataamista (täällä foorumilla ainakin parilla rakentelijalla on kokemusta tästä).
Jos tuollaiset AGM-hupiakut haluaa latautumaan ajon aikana vanhassa bussissa, väliin tarvitsee mielellään erillisen laturin kuten esim. Victronin Orion-Tr Smart tai vastaavan. Täältä löytyneestä vinkistä hankin itselleni jossain vaiheessa kokeiltavaksi erään kiinalaisen vihreän MPPT-laturina myytävän halpishärvelin joka tuohon saattaisi myös kelvata - jää nähtäväksi.
Jos hankkii tietyiltä ominaisuuksiltaan parempia (esim. deep cycle, eli kestää 80% kapasiteetin käytön vs 50% normaaliakussa) AGM-akkuja hupiakuiksi kuten itse tein, silloin hupiakkujen lataaminen on syytä erottaa kokonaan irralleen tai ne AGM:t saa tapettua parissa vuodessa koska moottorin "älytön" laturi ei osaa huomioida niiden oikeanlaista lataamista (täällä foorumilla ainakin parilla rakentelijalla on kokemusta tästä).
Jos tuollaiset AGM-hupiakut haluaa latautumaan ajon aikana vanhassa bussissa, väliin tarvitsee mielellään erillisen laturin kuten esim. Victronin Orion-Tr Smart tai vastaavan. Täältä löytyneestä vinkistä hankin itselleni jossain vaiheessa kokeiltavaksi erään kiinalaisen vihreän MPPT-laturina myytävän halpishärvelin joka tuohon saattaisi myös kelvata - jää nähtäväksi.

Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Akkujen hankinta
Onnistusko bussiin laittaa sähköauton akku, esim Nissan Leafista saa purettua koko paketin, alkaen 1500€. Bussin keulaan Type2 ja Chademo 50kW pikalatausportti. Virtaa on sitten mukana 20kWh tai enemmän. Vaasassa on firma josta vois löytyä osat ja osaaminen.
Kotilatauksella täyteen ja pikalaturista reissussa?
Kotilatauksella täyteen ja pikalaturista reissussa?
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Akkujen hankinta
Kyllähän tuo mahdollista on, mutta jos haluat pikalataus mahdollisuuden säilyttää täytyy se akuston jännite pitää siellä yli 300voltissa, vai mitä se leafin akku nyt onkaan.
Leafin akuista voi koota myös 24v akuston, huolehtii vaan kunnollisesta bms järjestelmästä. Nuo nmc ja nca akut innostuvat vähän liikaa jos niitä kohtelee väärin.
Leafin akuista voi koota myös 24v akuston, huolehtii vaan kunnollisesta bms järjestelmästä. Nuo nmc ja nca akut innostuvat vähän liikaa jos niitä kohtelee väärin.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Akkujen hankinta
Type2:lla lataisi vaikka lyijyakkuja, sehän on vaan hassun näköinen kolmivaihetöpseli oikeasti. Mulla on sähködatsuniin askarreltu välijohto missä on type2 toisessa päässä ja Defan lohkolämppäriliitin toisessa päässä.. Ja kaverille tein ihan Suko-adapterin. 
Vähän tietty vaatisi pokeria parkkeerata bussia sähköautoruutuun. Toisaalta taas, yleensähän nuo on maksullisia ja vielä melko kovalla kwh-hinnalla, että ei siinä ehkä sinänsä mitään väärää ole. Lähinnä jos on sähköautoja jono vieressä ja bussissa sähkösauna kuumana ja miehet juoksee munasilteen uimaan.

Vähän tietty vaatisi pokeria parkkeerata bussia sähköautoruutuun. Toisaalta taas, yleensähän nuo on maksullisia ja vielä melko kovalla kwh-hinnalla, että ei siinä ehkä sinänsä mitään väärää ole. Lähinnä jos on sähköautoja jono vieressä ja bussissa sähkösauna kuumana ja miehet juoksee munasilteen uimaan.

- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Akkujen hankinta
Eipä tuolla vielä ole jonoja näkynyt, kerran on ollut superilla 7 Teslaa jonossa, onneksi ehdin viimeiseen vapaaseen. Kotonahan tuo ehtisi ladata ja Type2 pöntöstä 6kW teholla. Pitkä johto keulaan
Tulevaisuus on sähköinen
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Akkujen hankinta
Nyt löytyis lifepo4 akkuja jos tarvii pieneen pakettiin paljo virtaa eikä tarvii miettiä kestääkö purkamista ja lataamista
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Akkujen hankinta
Minkä kokosia ja hinta?
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Akkujen hankinta
No yleensähän bussikäytössä on 8kpl vähintään että saa 24v järjestelmään.
Toki on osalla 12v hupipuoli.
Eli 8kpl 3.2v/200ah esim.
Toki on osalla 12v hupipuoli.
Eli 8kpl 3.2v/200ah esim.
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Akkujen hankinta
Tämmönen 24v 200ah paketti (4kwh käytettävissä!!)
1800€
Sis. 200a bms:än Bluetooth ominaisuudella ja laajoilla säädöillä
1800€
Sis. 200a bms:än Bluetooth ominaisuudella ja laajoilla säädöillä
Re: Akkujen hankinta
kwh noin 2 ( tai yli ) x lyijyakku pakettin verrattuna, miten tuon jäähdytys hoituu jos purkaus max lukemissa.