haaveilija kirjoitti: keskus on kiinteä asennus jossa vaihe ja nolla pitää olla oikein päin. Eli normaalilla suko pistokkeella ei saa syöttää kiinteää keskusta.
Tässä se pointti varmasti on, en epäile, ettei nykysäännöistä löytyisi tuollaista kohtaa. Olisiko jopa tämä uusi sininen pistoke keksitty tuon kohdan takia

Kun korirakentaja asentaa autoon / veneeseen / vaunuun sinisen pistokkeen ja antaa mukaan roikan, jossa on samanlainen toisessa päässä, hän voi osoittaa toimineensa pykälien mukaan. Ei voi kytkeä väärin. Spekulaatiota kyllä, mutta voisi olla tottakin... Ja miten päin ne sitten on talon seinässä kytketty - sitä ei tiedä kukaan, mutta vastuu ei ole enää auton valmistajan
Mutta tällä periaatteella lähes kaikki maasähköä käyttävät autot / veneet / vaunut o(lis)vat nykypykälillä laittomia... Enkä ole kuullut yhdenkään tuollaisen laitteen räjähtäneen, jos töpseli onkin tuikattu seinään väärin päin...
Ja miksi näitä sitten rakennetaan... Kuka miksikin, itse siksi, että autossani vanhana kirjastoautona on jo kaikki olemassa (maasähkön liitäntä, vaihtorele, invertteri, laturi jne...) Pitää vain panna kaikki kuosiin ja kytkeä oikein ja jatkaa sitten sähkölinjat nykytarpeen mukaisiin paikkoihin.
Ja syy uusiin kytkentöihin oli se, että joku aikaisempi "Rane" oli kytkenyt sähköt aika luovasti

mm. maadotus runkoon jätetty kokonaan pois, vaihtorele ohitettu, laturi otti virran 3 peräkkäisen

sulakkeen ja yhden vikavirtasuojan läpi ja sokerina pohjalla maasähkö meni suoraan kahteen rinnan kytkettyyn linjaan ja pistorasioihin
ilman ainuttakaan sulaketta tai vikavirtasuojaa .

Invertteri toimi jotenkin, joka ei minulle onneksi edes selvinnyt, koska se oli irrotettu - pahimmillaan se olisi voinut jopa työntää töpseliin piikkipäästä virtaa järjestelmään, mutta tästä ei ole näyttöä, kun piuhat oli katkaistu... Luultavasti / toivottavasti se kuitenkin syötti vaan omaa pistorasiaansa

En pysty uskomaan, että koritehdas olisi tuollaista käsistään päästänyt, kyllä sitä on joku vähän asentanut jossain
