Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

haaveilija kirjoitti: keskus on kiinteä asennus jossa vaihe ja nolla pitää olla oikein päin. Eli normaalilla suko pistokkeella ei saa syöttää kiinteää keskusta.
Tässä se pointti varmasti on, en epäile, ettei nykysäännöistä löytyisi tuollaista kohtaa. Olisiko jopa tämä uusi sininen pistoke keksitty tuon kohdan takia :?: :?: Kun korirakentaja asentaa autoon / veneeseen / vaunuun sinisen pistokkeen ja antaa mukaan roikan, jossa on samanlainen toisessa päässä, hän voi osoittaa toimineensa pykälien mukaan. Ei voi kytkeä väärin. Spekulaatiota kyllä, mutta voisi olla tottakin... Ja miten päin ne sitten on talon seinässä kytketty - sitä ei tiedä kukaan, mutta vastuu ei ole enää auton valmistajan :lol:

Mutta tällä periaatteella lähes kaikki maasähköä käyttävät autot / veneet / vaunut o(lis)vat nykypykälillä laittomia... Enkä ole kuullut yhdenkään tuollaisen laitteen räjähtäneen, jos töpseli onkin tuikattu seinään väärin päin...

Ja miksi näitä sitten rakennetaan... Kuka miksikin, itse siksi, että autossani vanhana kirjastoautona on jo kaikki olemassa (maasähkön liitäntä, vaihtorele, invertteri, laturi jne...) Pitää vain panna kaikki kuosiin ja kytkeä oikein ja jatkaa sitten sähkölinjat nykytarpeen mukaisiin paikkoihin.

Ja syy uusiin kytkentöihin oli se, että joku aikaisempi "Rane" oli kytkenyt sähköt aika luovasti :mrgreen: mm. maadotus runkoon jätetty kokonaan pois, vaihtorele ohitettu, laturi otti virran 3 peräkkäisen :!: sulakkeen ja yhden vikavirtasuojan läpi ja sokerina pohjalla maasähkö meni suoraan kahteen rinnan kytkettyyn linjaan ja pistorasioihin ilman ainuttakaan sulaketta tai vikavirtasuojaa . :!: :roll: Invertteri toimi jotenkin, joka ei minulle onneksi edes selvinnyt, koska se oli irrotettu - pahimmillaan se olisi voinut jopa työntää töpseliin piikkipäästä virtaa järjestelmään, mutta tästä ei ole näyttöä, kun piuhat oli katkaistu... Luultavasti / toivottavasti se kuitenkin syötti vaan omaa pistorasiaansa :wink: En pysty uskomaan, että koritehdas olisi tuollaista käsistään päästänyt, kyllä sitä on joku vähän asentanut jossain :twisted:
Avatar
blackant
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
Truck: B10M Delta Star
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa
Viesti:

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja blackant »

Lahti32 kirjoitti:En kyllä ole nähnyt puhtaalla siniaallolla tuollaisia, tai jaa, olen mutta hinta oli jotain 1500-2500e joten en kuluttanut aikaani niihin tutustumalla . Ite ratkaisin probleeman laittamalla kaksi invertteriä , toiseksi pieni siniaaltoinvertteri kokonaan erilleen muista systeemeistä ja sellainen 300/500w ei ole kallis jolla joku taulutelkkari tai kannettava toimii. Kustannustehokas paketti syntyy näin. Aika harva laite tarvii puhdasta joten yksi töpseli siinä riittää.
Mutta jos yritetään välttää säätämistä, niin musta kahden invertterin paketti ei oo sitä...
Tarvii toiselta invertteriltä vetää sähköt telkkariin ja toiselta muuhun autoon...
Lisäks hyvällä säkällä kaupan päälle saa kunnon hurinat, jos dvd/kotiteatterin ja telkkarin välille syntyy maalenkki...
Ja toi voi kaiken lisäks tulla kalliimmaaks ku uks kunnon siniaaltoinvertteri ja rakentaa sen lisäks ton maasähkön syötön samaan linjaan...
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Joe Cool kirjoitti:
haaveilija kirjoitti: keskus on kiinteä asennus jossa vaihe ja nolla pitää olla oikein päin. Eli normaalilla suko pistokkeella ei saa syöttää kiinteää keskusta.
Tässä se pointti varmasti on, en epäile, ettei nykysäännöistä löytyisi tuollaista kohtaa. Olisiko jopa tämä uusi sininen pistoke keksitty tuon kohdan takia :?: :?: Kun korirakentaja asentaa autoon / veneeseen / vaunuun sinisen pistokkeen ja antaa mukaan roikan, jossa on samanlainen toisessa päässä, hän voi osoittaa toimineensa pykälien mukaan. Ei voi kytkeä väärin. Spekulaatiota kyllä, mutta voisi olla tottakin... Ja miten päin ne sitten on talon seinässä kytketty - sitä ei tiedä kukaan, mutta vastuu ei ole enää auton valmistajan :lol:

Mutta tällä periaatteella lähes kaikki maasähköä käyttävät autot / veneet / vaunut o(lis)vat nykypykälillä laittomia... Enkä ole kuullut yhdenkään tuollaisen laitteen räjähtäneen, jos töpseli onkin tuikattu seinään väärin päin...

Ja miksi näitä sitten rakennetaan... Kuka miksikin, itse siksi, että autossani vanhana kirjastoautona on jo kaikki olemassa (maasähkön liitäntä, vaihtorele, invertteri, laturi jne...) Pitää vain panna kaikki kuosiin ja kytkeä oikein ja jatkaa sitten sähkölinjat nykytarpeen mukaisiin paikkoihin.
Taisi sähkäri vetää vain hieman liian varman päälle tulkinnan säännöksistä. Kertoili esim. konteista joihin vedetään sähköt (esim. armeijalla) ja niihin sähköt hoidetaan aina erotusmuuntajan kautta - heillä onkin rahaa kuin rosvopäälliköillä ja käyttökin on hieman eri :D Mutta toisaalta jos asennus olisi ns. puoliinteä, ko muuntajaa ei tarvitsisi. Esim jos et pulttaa keskusta kiinni vaan jättää sen muovilaatikon irti niin se olisi ns. puolikiinteä - kumpi on sitten turvallisempi, päätelkööt jokainen itse :wink:
Itse teen sen nyt niin että sininen pistoke kiinni auton kylkeen ja siitä syöttö yhdelle pistorasialle. Vikavirraksi halpahallista ostettu pistorasiaan liitettävä malli. Siitä syöttö akkulaturille ja toinen auton sisäpistokkeisiin - sen voi myös kytkeä manuaalisti invertteriin. Sille sähkötarkastustodistus ja auto muutoskatsastetaan - mitä tapahtuu sen jälkeen hoidetaan suljettujen ovien takana autoilijan omalla vastuulla :lol:
Avatar
blackant
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
Truck: B10M Delta Star
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa
Viesti:

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja blackant »

Meillä ei katsastuksessa olla katteltu mitään sähkövetoja, eikä kyselty mitään invertteristä.
Ei oo omassa asennuksessa pahemmin mitään sähkötarkastustodistusta. Ei sillä, ettenkö sellaista saisi tohon kaverilta, jos tarvetta ilmenee. Kaveri siis on sähkömies.
Onks toi pelkästään matkailuauto juttu, vai johtuuks taas konttorista..?
Meillä siis d1-auto
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

blackant kirjoitti:Onks toi pelkästään matkailuauto juttu, vai johtuuks taas konttorista..?
Meillä siis d1-auto
Matkailuautostapa hyvinkin, siihen pitää muutoskatsastuksessa esittää sähkötarkastustodistus. Linjuriinhan saa vedellä sähköjä ihan vapaasti.
Sinänsä outoa että enempi porukkaa siinä kärventyy jos on kytkennät miten sattuu :lol: Mutta tutkimattomat on lainsäätäjän aivoitukset...
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

haaveilija kirjoitti:
blackant kirjoitti:Onks toi pelkästään matkailuauto juttu, vai johtuuks taas konttorista..?
Meillä siis d1-auto
Matkailuautostapa hyvinkin, siihen pitää muutoskatsastuksessa esittää sähkötarkastustodistus. Linjuriinhan saa vedellä sähköjä ihan vapaasti.
Sinänsä outoa että enempi porukkaa siinä kärventyy jos on kytkennät miten sattuu :lol: Mutta tutkimattomat on lainsäätäjän aivoitukset...
Minä asensin sähköt vasta muutoskatsastuksen jälkeen, eivät ole kyselleet.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tietääkö joku paikan josta voisi ostaa DIN-kiskoon asennettavan energiankulutusmittarin halvalla. Tähän asti löytämäni on maksanut toista sataa järkiään, yksi paikka myy 76 eurolla mutta siinäki puolet liikaa :roll: no entäpä onko olemassa sellaista digitaalista DIN mittaria joka näyttää koko ajan kulutettavan tehon watteina? Sitten siitä releveto johonkin suureen kuluttajaan, esim patruunaan. Tämä voisi olla tarpeellinen kun eihän ne käyttäjät monestikaan tajua ettei kaikkea saa laittaa yhtäaikaa päälle.
Tulevaisuus on sähköinen
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 281
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Tässä oli suunnitelmissa tehdä pienimuotoinen keskus, mutta ongelmaksi taitaa tulla just tää maasähkön shuko syöttäminen, kun vaihe ja nolla voi olla kuinka päin tahansa. vikavirtasuoja ei käsittääkseni huomioi onko se oikein vai väärinpäin, mutta sulakkeen kanssa tulee mietitys, pitäiskö sulake laittaa kumpaankin johtoon, koska jos se on vain toisessa, on mahdollisuus että nolla katkeaa, ja vaihe jää roikkumaan. vikavirtasuoja kaiketi kyllä katkaisee tuon jälkeen, mut onpa ainakin sit vaihejohdossakin sulake.
Onkohan kaksiosaisia sulakkeita, vastaava kuin kolmivaihesulake?

onko invertterillä samanlainen sähkökäyrä kuin maasähköllä, eli toinen on nolla ja toinen vaihtelee +/-? vai onko sähkö tehty molemmilla karvoilla?
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuota kajnyy.n sähkökuvaa tutkimalla vaikuttaisi että siinä ainakin on kaksoissulakkeet, vaihe ja nolla katkeaa samalla hetkellä oli shuko kumminpäin tahansa. Onkohan monessakaan kulkurin keskuksessa kumminkaan kuin yksittäiset sulakkeet. Laitoin kyselyä vetämään sähkömiehelle mikä sulaketyyppi siinä on virallisesti oikein. Jotenki tuntuu että onko tämä jo liioittelua kun ensin talon seinässä on vikavirta ja sulake, sitten autossa on taas vikavirta ja toinen sulake. Ainakin meillä kotona sulakkeet palaa täysin millilleen samalla hetkellä niin bussin taulusta kuin talon taulusta. Kerran yöllä tultiin kotiin, 10 astettaa pakkasta, koko perhe niin sippi reissusta että jäätiin omaan pihaan bussiin nukkumaan. Joku lapsista tieten vähän paleli ja kävi yöllä napsuttelemassa kaikki patterit ja patruunat yhtäaikaa päälle.. kyllä se 16A nalli vähän aikaa kesti 7500 watin kuormaa. Sitten laukesi sulake talosta ja bussista, kävin kääntää molemmat takaisin päälle, otin liian kuorman pois, takaisin nukkumaan, parin tunnin päästä sama rumba, sitte parin tunnin taas mutta silläkertaa talon pääsulake... että ainakin mun unet jäi vähiin
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Eipä toi kaksoissulake varmaan niin paljoo kustanna etteikö kannattas laittaa :wink: eikös sen kanssa saa ton vaihepuolimysteerinkin hoidettua :roll: Ja olen kanssa huomannut että tuppaa tuleen aikas usein sulakkeita sulakkeen perään :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 281
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja jeepster »

meinasin nyt ainakin laittaa 6A sulakkeen. näin talviseisonnassa ois tarkotus pitää ups (ylläpitolaturina akuille) ja mahdollinen valaistus. Ulkopistorasia on 10A posliinisulakkeen takana pihavalon kanssa.
16A sulakkeet lienee bussin keskuksessa aivan turhia, jos ei ota syöttöä 3X32A
10A taitaa useinkin olla syöttönä, jolloin 10A sulakekin olisi turha?

voisko keskustelusta, ja siitä et keskuksessa vaihe ja nolla oikeinpäin päätellä, et tollasia kaksnapaisia automaattisulakkeita käyttäen keskuksen voisi tehdä laillisesti? Näyttää veneliikkeissä moisia myyvän.
http://www.ecuras.fi/luettelo/FI/sahkot ... kukset.pdf
Viimeksi muokannut jeepster, 30 Joulu 2008 15:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ajattelin teettää uuden tilavamman kannellisen keskuksen siten että siihen tulee syöttöshuko kylkeen, vikavirtasuoja, 16A patruunalle, 16A pistorasioille ja valaistukselle, 16A keskuspölynimurille, 10A moottorilämmittimelle ja 10A hupiakkulaturille. Alkuun kilowattituntimittari. Sisäänotto tehdään kuten henkilöautossa keulan läpi sisäpistokkeelle ilman mitään. Sisäpistokkeeseen laitetaan ups-invertterin sisäänmeno töpsöli, ja invertteristä keskuksen kylkeen vanhanmallisella lämmitysroikalla. Sähkömies kertoili että ei ole pakollisia kaksoissulakkeet, eikä pääkytkin jos verkkoa syötetään pistotulpalla koka täyttää pääkytkimen tunnusmerkit. Jos autossa on 1,5mm2 kaapeleita niin niitä linjoja suojataan 10A pienennyssulakkeella. Mutta jos on 2,5mm2 kaapelit niin pienennyssulaketta ei tarvi.
Tulevaisuus on sähköinen
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 281
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja jeepster »

ite kokisin vaaralliseksi, et jos jää vaihe roikkumaan kun sulake katkoo nollan... jätetään siis vikavirtasuojan varaan

kysyisin vaa et jos on 16A syöttö ni miksi laitat monta 16A sulaketta vierekkäin? todennäkösesti sieltä talon päästä laukoo ensiks kuitenkin noilla kuluttajilla.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Eipä tuollainen 10A vaiheen ja nollan katkaiseva koteloitu automaattisulake kovin kalliilta vaikuta . http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/330G.asp. Eipä jää ainakan vaihe mihinkään paikkaan jos sattuu sulake laukeamaan
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Siksi rinnakkain että voin tietyissä tilanteissa käännellä vaikka patruunan pois käytöstä. Kun nuo käyttäjät ei ymmärrä niinku tossa aikasemmassa viestissä. Joskus ajon aikana varakuski kokeilee vähän joka napista mitä tapahtuu, laittaa 3kw patruunan päälle vaikka virtaa tulee vaan 300w invertteristä... Eihän nuo varsinaisia käyttökytkimiä olekaan mutta kyllä se asiansa ajaa. Kansi kiinni niin kakarat ei niitä pääse ropeloimaan ja vain ne linjat käyttöön mitä kulloinkin tarvii eihän lämmittimia kesällä jne
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Sähkökeskuksessa vaihtorele, esim estää lämmityksen inventerillä.
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... at=0&pos=0
Pohjantähti
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Niin ja vikavirtasuoja ei suojaa oikosulkua vastaan, koska se ei tutki nollan ja vaiheen kulutusta...

Koodi: Valitse kaikki

Vikavirtasuoja ei korvaa sulaketta oikosulku- tai ylikuormitustilanteessa, sillä vikavirtasuoja toimii vain, jos virtaa "karkaa" normaalivirtapiiristä johonkin.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 281
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja jeepster »

only4pro kirjoitti:Niin ja vikavirtasuoja ei suojaa oikosulkua vastaan, koska se ei tutki nollan ja vaiheen kulutusta...

Koodi: Valitse kaikki

Vikavirtasuoja ei korvaa sulaketta oikosulku- tai ylikuormitustilanteessa, sillä vikavirtasuoja toimii vain, jos virtaa "karkaa" normaalivirtapiiristä johonkin.
Eli sinänsä turvallista, jos on vikavirtasuoja JA yksikin sulake, koska vaikka sulake ois nollapuolella, laukoo vikavirtasuoja jos vaiheessa on kulutusta. liittyen siis tähän yksittäisen ja tuplasulake mietintään.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

En muista valmistajaa tai merkkiä/mallia, mutta naapurin pesukoppiin laitettiin sellainen vikavirtasuoja missä on 10A sulake samassa, vie 2 DIN paikan verran tilaa, eli sama kun normaali vikavirta. En ole kokeillut/mitannut, että katkeaako molemmat kärjet. Luulisin, mutta voin joskus tarkistaa asian kun käyn tossa sähköliikeessä kokeilemassa mittarilla.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mielenkiintoinen pohdiskelu jossa kumminkin tullaan johtopäätökseen että yksiosainen sulake vikavirran kanssa on turvallinen. Siitä syystä ei kaksiosaiset ole pakollisia.
Tulevaisuus on sähköinen
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 281
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Lahti32 kirjoitti:Mielenkiintoinen pohdiskelu jossa kumminkin tullaan johtopäätökseen että yksiosainen sulake vikavirran kanssa on turvallinen. Siitä syystä ei kaksiosaiset ole pakollisia.
joo, tyhmälle kaikki pitää vääntää rautalangasta :oops:
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minulta äänet kaksiosaiselle automaattisulakkeelle ja vikavirtasuojalle. Yksiosaisessa on se huono puoli - 50/50 todenäköisyydellä vaihe jää johtoihin kun katkaisee virran sulakkeesta.

Edullisimmin tuollaisen D-kiskoversion saa kolmivaihemallista - jää yksi yli, mutta N ja L1 katkevat samasta vivusta (8eur-> esim Biltema).
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tytärten hevostallilla on 8 kpl vikavirtasuojaa joista 4 kpl ei toiminut 1 vuoden päästä asennuksesta. :( Tästä syystä ehdottomasti molemmat navat katkaiseva automaattisulake.

Onko kukaan oikeasti tarkistanut onko autoasennuksessa sallittu vain jomman kumman johdon katkaiseva sulake? :?

UUDEN VUODEN ATTO-ILTA on pimentynyt Olhaon kaupunki aikoo järjestää kautta-aikojen suurimman ilotulituksen 24 tonnia raketteja taivaalle. 8)
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Invertterin ja maasähkön 230V linjat autossa?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kysyin aivan aikuisten oikeasti sähköteknikolta tätä asiaa ja hän otti työryhmänsä kanssa selvää ajoneuvojen uusimmista sähkömääräyksistä. Tieto sieltä suunnalta riittää minulle miten tehdään ja mitä ei ja saan tarkastuksen ja siitä paperit myös. Jokainen voi halutessaan etsiä tiedon kyllä muualtakin jos kokee tarpeelliseksi. Eikä se sähkö tuttuja pure, jos ei hommia hallitse niin ei pidä ryhtyä mitään tekemään. Minä luotan ammattilaisiin. Ei millään pahalla mutta ei nämä sähköt mitään rakettitiedettä ole.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin