Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
Korjasin tuota aikaisempaa viestiä. Eli älä syötä jännitettä siihen A liitäntään.
Kerrataan tähän vielä säätimen liitännät.
M1 ja M2 - jännite
A + jännite laturilta
F magnetointivirta laturille - jännite
Lo Med tai Hi + jännite laturin B+ navasta
Kokeilitko jo maadoittaa sen F johdon säätimestä.
Kerrataan tähän vielä säätimen liitännät.
M1 ja M2 - jännite
A + jännite laturilta
F magnetointivirta laturille - jännite
Lo Med tai Hi + jännite laturin B+ navasta
Kokeilitko jo maadoittaa sen F johdon säätimestä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
Tarkistin nyt yös Säätimestä koelampulla jännitteet:
M ja M2 -
A antaa - mutta kuten kerroin johto laturilta on poikki laturin sisällä, kts kuva alla
F - tämän se saa releen käämiltä "349 Laddnings lamppa" jonka rinnalla releen käämi "345 Start spärr"
Med + on kytketty laturin paksuun + napaan
M ja M2 -
A antaa - mutta kuten kerroin johto laturilta on poikki laturin sisällä, kts kuva alla
F - tämän se saa releen käämiltä "349 Laddnings lamppa" jonka rinnalla releen käämi "345 Start spärr"
Med + on kytketty laturin paksuun + napaan
- Liitteet
-
- Hiililuukku.JPG (54.63 KiB) Katsottu 19635 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
Vielä kerran
Maadoita se F johto, niin saadaan selvyys kumpi on rikki, säädin vai laturi.
Sanoit, että kuvassa oleva johto on ilmassa, en ymmärrä. Otitko sen irti vai oliko se irti, laita paikoilleen ja testaa.

Maadoita se F johto, niin saadaan selvyys kumpi on rikki, säädin vai laturi.
Sanoit, että kuvassa oleva johto on ilmassa, en ymmärrä. Otitko sen irti vai oliko se irti, laita paikoilleen ja testaa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
Otin johdon pois ja mittasin laturin rungossa olevasta nastasta vastusarvot isoihin + ja - nastoihin näytti molempiin n. 8 Mohm mikä tarkoittais että 24V siitä saisi vain 0,000003 A herätevirran - siitä ilmaisu ei kytketty vaan kelluu ilmassa. tuo nasta on paremmin kytketty ison miinusliittimen vieressa näkyvä vapaaseen liitimeen "R" johon on vastusta 100 000 ohmia.Puu Tiainen kirjoitti:Vielä kerran![]()
Maadoita se F johto, niin saadaan selvyys kumpi on rikki, säädin vai laturi.
Sanoit, että kuvassa oleva johto on ilmassa, en ymmärrä. Otitko sen irti vai oliko se irti, laita paikoilleen ja testaa.
En tänään pääse kokeileen mutta huomenna sitten. Kyllä F- johto on kunnossa vaihdoin jopa releitä ettei niistä johdu. Sen lisäksi kokeilen ensi antaa +:saa A-johdolle koelampulla ja jos ei lataus käynnisty niin vähän kovemmalla kuormalla.
Pitää muistaa tuosta minun aloitusviestistä että ajettuani 20 km rikkinmäistä asvalttitietä alkoi laturi toimia koko ajomatkan ajan (tarkistin että lataa ja jännite on oikein) mutta ei enään koneen sammutuksen jälkeen (ajettiin 200 metriä tasaista tietä).
Tämän perusteella luulen että laturin sisällä on "nastas joka antaa niin pieneen virran vuotaa paksusta + navasta magnetointikäämiin A-nataan ettei releet latausvalo ja startin esto sillä vedä" täytyisi tietää minkä arvoinen tuo "vastus" on.
Huom! minä en tiedä arvailen vain
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
Selvennetään vielä tuota toimintaa.
Hiilipitimen A liitäntään tulee heikko magnetointivirta latauksen merkkilampun tai releen käämin läpi, sun tapauksessa ilmeisesti käämin läpi.
Hiilipitimen A liitäntä on yhteydessä staattorin käämiin, tuo lyhyt musta johto jonka sanoit olevan ilmassa.
Kun laturi lähtee lataamaan indusoituu staattorikäämiin jännite ja se tulee hiilipitimen A liitäntään sitä lyhyttä mustaaa johtoa pitkin ja siitä edelleen säätimen A liitäntään ja merkkivalolle tai merkkivalon releelle.
Toivottavasti tää meni oikein, korjata saa.
Maadoittamalla se F johto säätimeltä saadaan rajattua vika. Voit maadoittaa sen suoraan hiilipitimeltäkin.
Hiilipitimen A liitäntään tulee heikko magnetointivirta latauksen merkkilampun tai releen käämin läpi, sun tapauksessa ilmeisesti käämin läpi.
Hiilipitimen A liitäntä on yhteydessä staattorin käämiin, tuo lyhyt musta johto jonka sanoit olevan ilmassa.
Kun laturi lähtee lataamaan indusoituu staattorikäämiin jännite ja se tulee hiilipitimen A liitäntään sitä lyhyttä mustaaa johtoa pitkin ja siitä edelleen säätimen A liitäntään ja merkkivalolle tai merkkivalon releelle.
Toivottavasti tää meni oikein, korjata saa.
Maadoittamalla se F johto säätimeltä saadaan rajattua vika. Voit maadoittaa sen suoraan hiilipitimeltäkin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
Suunnilleen oikein!Puu Tiainen kirjoitti:Selvennetään vielä tuota toimintaa.
Hiilipitimen A liitäntään tulee heikko magnetointivirta latauksen merkkilampun tai releen käämin läpi, sun tapauksessa ilmeisesti käämin läpi.
Hiilipitimen A liitäntä on yhteydessä staattorin käämiin, tuo lyhyt musta johto jonka sanoit olevan ilmassa.
Kun laturi lähtee lataamaan saa indusoituu kenttäkäämiin jännite ja se tulee hiilipitimen A liitäntään sitä lyhyttä mustaaa johtoa pitkin ja siitä edelleen säätimen A liitäntään ja merkkivalolle tai merkkivalon releelle.
Toivottavasti tää meni oikein, korjata saa.
Maadoittamalla se F johto säätimeltä saadaan rajattua vika. Voit maadoittaa sen suoraan hiilipitimeltäkin.
otetaan ensin A-johdin lähtee maakontaktista - latausvalo releen käämin kautta - lataussäätimen A-nastaan - edelleen Latuin hiililuukun A-nastaan joka kiinni keulimmaisemmassa hiilessä - hiililuukun kannen sisällä johdotettu A-nasta tuohon 5 cm pikään mustaan johtoon liittimessä + merkki - tämä menee laturin sisään ison + liittimen vierestä = = = tämän liittimen takana (laturin sisällä) on katkos
F-johto: mitattu niin vastusmittauksela kuin koelampulla latuin ja säätimen päästä (ei mene muualle) OK! koelamppu palaa kirkkaana on siis miinuksessa.
Staattorin molemmissa päissä A ja F on sama jännite koska hiilikotelon A-nastasta lähtevä musta johto on poikki laturin sisällä (ei siis itse tuo musta johto)
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
Ok, eli siellä on roottorin magnetointivirran syöttö kunnossa. Sitten siellä saattaa olla laturin magnetointidiodi rikki.
Se liitäntä A laturilta pitäisi mennä ensiksi säätimen A napaan ja sieltä latausvalon releen käämiin.
Tässä vaan täytyy huomioida yleismittarin mittapäiden napaisuus, nythän mitataan diodin läpi.
Se liitäntä A laturilta pitäisi mennä ensiksi säätimen A napaan ja sieltä latausvalon releen käämiin.
Tämä mittaus kertoo diodissa olevan jotain häikkää, vastus pitäisi olla erisuuruinen + ja - navoista mitattaessa. Miinusnavasta huomattavasti pienempi, vastus varmaan satoja ohmeja (hatusta tempastu arvo )KajNyy1 kirjoitti:
Otin johdon pois ja mittasin laturin rungossa olevasta nastasta vastusarvot isoihin + ja - nastoihin näytti molempiin n. 8 Mohm mikä tarkoittais että 24V siitä saisi vain 0,000003 A herätevirran
Tässä vaan täytyy huomioida yleismittarin mittapäiden napaisuus, nythän mitataan diodin läpi.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
Täristävällä tiellähän laturivika alkoi,elikkäs johdotuksissa saataisi ehkä sittenkin olla vikaa.
Eikös tuo säädin ole ns.mekaaninen eli releillä toteutettu(ei elekroninen).
Säätimen voisi varovasti avata ja viilata kevyesti kärjet puhtaaksi ja puhdistaa liittimet,ellei peräti
puristelisi uusia lattaliittimiä johtojen päihin.
Eikös tuo säädin ole ns.mekaaninen eli releillä toteutettu(ei elekroninen).
Säätimen voisi varovasti avata ja viilata kevyesti kärjet puhtaaksi ja puhdistaa liittimet,ellei peräti
puristelisi uusia lattaliittimiä johtojen päihin.
Falcon
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
Laturissa on ilmeisesti ns. magnetointi/kenttädiodit jotka ovat laturissa sisällä ja joista tuodaan jännite hiilen A+:aan tuolla "irtojohdolla" ja säädin maadoittaa hiiltä F
Laturista sisältä tulevassa "irtojohdossa" miinusjohtoa vastaan pitäisi yleismittarilla mitattuna olla ääretön vastus ja toisinpäin joku pienehkö vastusarvo.
Noista navoista A ja F voit hiilipitimen paikalla ollessa ja muiden johtimien ollessa irtikytkettynä, varmistaa että sähkö kulkee läpi hiilten ja roottorikäämin.
Laturia olisi hyvä tuon mittauksen aikana pyörittää yksi kierros jotta varmistuu ettei liukurengas ole puhki.
Alkaa kuulostaa tasasuuntain vialta ja se voi olla myös miinusdiodeissa.
Mutta älä pura laturia ennenkuin kaikki muu on moneenkertaan varmistettu
Löydätkö laturista/säätimestä jonkun tyyppinumeron,
noita kun on suuri määrä erilaisia ja eri kytkennöillä.
Laturista sisältä tulevassa "irtojohdossa" miinusjohtoa vastaan pitäisi yleismittarilla mitattuna olla ääretön vastus ja toisinpäin joku pienehkö vastusarvo.
Noista navoista A ja F voit hiilipitimen paikalla ollessa ja muiden johtimien ollessa irtikytkettynä, varmistaa että sähkö kulkee läpi hiilten ja roottorikäämin.
Laturia olisi hyvä tuon mittauksen aikana pyörittää yksi kierros jotta varmistuu ettei liukurengas ole puhki.
Alkaa kuulostaa tasasuuntain vialta ja se voi olla myös miinusdiodeissa.
Mutta älä pura laturia ennenkuin kaikki muu on moneenkertaan varmistettu

Löydätkö laturista/säätimestä jonkun tyyppinumeron,
noita kun on suuri määrä erilaisia ja eri kytkennöillä.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
Juuri näin. Säädin maadoittaa F liitännän kautta roottorin käämin.konenikkari kirjoitti:Laturissa on ilmeisesti ns. magnetointi/kenttädiodit jotka ovat laturissa sisällä ja joista tuodaan jännite hiilen A+:aan tuolla "irtojohdolla" ja säädin maadoittaa hiiltä F
Laturista sisältä tulevassa "irtojohdossa" miinusjohtoa vastaan pitäisi yleismittarilla mitattuna olla ääretön vastus ja toisinpäin joku pienehkö vastusarvo.
Noista navoista A ja F voit hiilipitimen paikalla ollessa ja muiden johtimien ollessa irtikytkettynä, varmistaa että sähkö kulkee läpi hiilten ja roottorikäämin.
Laturia olisi hyvä tuon mittauksen aikana pyörittää yksi kierros jotta varmistuu ettei liukurengas ole puhki.
Alkaa kuulostaa tasasuuntain vialta ja se voi olla myös miinusdiodeissa.
Mutta älä pura laturia ennenkuin kaikki muu on moneenkertaan varmistettu
Löydätkö laturista/säätimestä jonkun tyyppinumeron,
noita kun on suuri määrä erilaisia ja eri kytkennöillä.
Säädin haistelee A navasta tulevaa jännitettä ja tarvittaessa säätää F liitännässä maadoitusta.
Tuossa on vielä erillinen virtasäädin, säätimen M1 ja M2 liitännässä, haistelee latausvirtaa ja säätää tarvittaessa.
Jos laturissa on sisuskalut edes osittain kunnossa, voi hiilipitimen liitäntään A syöttää + jännitteen, F liitäntään maadoitus.
Näin saattaa laturi lähteä lataamaan täysillä.
Vielä yksi kysymys vianhakuun. Vaikka laturin valo toimiikin, tuleeko hiilipitimen A liitäntään varmasti heikko herätevirta
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
Ohessa samankaltaisen laturin kytkis walitan 30W wanhaa laatua
- Liitteet
-
- laturi.JPG (54.85 KiB) Katsottu 19539 kertaa
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
Saatko isommaksi tuon kaavion jonnekin, ei saa oikein selvää.
Mullakin olis juuri tuohon 80A laturiin täydellinen korjausopas, mutta se on muuttorojujen seassa ties missä.
Mullakin olis juuri tuohon 80A laturiin täydellinen korjausopas, mutta se on muuttorojujen seassa ties missä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980






Valmistauduin antamaan koelampulla herätettä A-johtoon kun oli moottori startannut sammuikin latausvalo heti. Tarkastin akkujännitteen 26,8V pelkät parkit pällä siten ajovalot ja keulafletki 26,8V eli laturi lataa (mitattu tyhjänäkäynillä) mutta arvo vähän alhainen pitäis olla 27,6V







Kiitos kaikille vikajahtiin osallistujille, varsinkin meidän Erityisasiantuntijalle
Täytyy mennä vielä auton alle ja uudelleen mitata koelampulla A ja F navat.
Minulla on tämän mallin alustan sähökuva pdf muodossa saisko sen tonne kuvagalleriaan. Kun otin kuvan siitä hiililuukusta niin se otettiin niin taustalla on juuri ao paperinen sähkökuva, jossa näkyy juuri laturi ja säädin (80A säädin on se alempi jonka numero on 328)
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
Tähän liittyen pieni sivukysymys, Voinko vaihtaa 80A CAV laturin tilalle tuosta vaan 115A Lucas laturin? Päällisin puolin samanoloinen möhkäle.
Tulevaisuus on sähköinen
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
Tuo laturin tila on pituussuntaan on rajoitettu josta syystä Volvo suostui myymään kunnostetun laturin minulle 2001 vuonna. Myöskään halkaisijan suhteen ei ole paljoa pelivaraa.Lahti32 kirjoitti:Tähän liittyen pieni sivukysymys, Voinko vaihtaa 80A CAV laturin tilalle tuosta vaan 115A Lucas laturin? Päällisin puolin samanoloinen möhkäle.
Silloin uudempi B10M laturi ei mahtunut sille tarkoitettuun tilaan.

KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
Ei tuosta kytkiksestä saa parempaa,
ku tuo mistä scannasin on jo valokopion valokopion kopio
Huonomman saa helposti kun tuo alkuperäinen paperikin on jo keltainen
ku tuo mistä scannasin on jo valokopion valokopion kopio

Huonomman saa helposti kun tuo alkuperäinen paperikin on jo keltainen

Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
Harmi, kun vikaa ei löytynyt, mutta hyvä kun lataus toimiiKajNyy1 kirjoitti:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Valmistauduin antamaan koelampulla herätettä A-johtoon kun oli moottori startannut sammuikin latausvalo heti. Tarkastin akkujännitteen 26,8V pelkät parkit pällä siten ajovalot ja keulafletki 26,8V eli laturi lataa (mitattu tyhjänäkäynillä) mutta arvo vähän alhainen pitäis olla 27,6V
![]()
![]()
Sammutin moottorin päävirta poikki uusi startti - heti alkoi lataamaan.

Jos sulla on piuha kiinni säätimen Med liitännässä voit vaihtaa sen Hi liitäntään, latausjännitteen pitäisi nousta pikkasen.
Cav 115A on ihan erinäköinen, mutta 120A on hyvin 80A:n näköinen, se saattais olla parempi vaihtoehto.Lahti32 kirjoitti: Tähän liittyen pieni sivukysymys, Voinko vaihtaa 80A CAV laturin tilalle tuosta vaan 115A Lucas laturin? Päällisin puolin samanoloinen möhkäle.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
Tästä mittauksesta voi päätellä jotain, jos tietää laturin sisäisen kytkennän tai ehjän laturin vastusarvot.Puu Tiainen kirjoitti:Ok, eli siellä on roottorin magnetointivirran syöttö kunnossa. Sitten siellä saattaa olla laturin magnetointidiodi rikki.
Se liitäntä A laturilta pitäisi mennä ensiksi säätimen A napaan ja sieltä latausvalon releen käämiin.
Tämä mittaus kertoo diodissa olevan jotain häikkää, vastus pitäisi olla erisuuruinen + ja - navoista mitattaessa. Miinusnavasta huomattavasti pienempi, vastus varmaan satoja ohmeja (hatusta tempastu arvo )KajNyy1 kirjoitti:
Otin johdon pois ja mittasin laturin rungossa olevasta nastasta vastusarvot isoihin + ja - nastoihin näytti molempiin n. 8 Mohm mikä tarkoittais että 24V siitä saisi vain 0,000003 A herätevirran
Tässä vaan täytyy huomioida yleismittarin mittapäiden napaisuus, nythän mitataan diodin läpi.
Diodien tarkempi mittaus vaatii aina laturin purkamisen.
Tässä esimerkki Scanian laturin sisäisestä kytkennastä. D+ ja B- navan välissä on diodit ja zenerdiodit, kuten D+ ja B+ linjassakin. Tässä tapauksessa D+ ja B+ väliltä mitattaessa on vastus huomattavasti suurempi kuin D+ ja B- väliltä.
Tämä mittaustapa ei oikeastaan kerro yhtään mitään, siellä voi olla jokin diodi täysin pimeänä ja sen löytäminen vaatii laturin purkamisen.
- Liitteet
-
- diodimittaus.jpg (121.78 KiB) Katsottu 19405 kertaa
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
Laturin diodisillan pystyy mittaamaan laturia purkamatta.Tuupataan oskilloskooppi kiinni vaikka akkuun,
niin aaltomuodosta nähdään heti onko diodisilta ehjä,elikkä jos löytyy negatiivisia puoliaaltoja on sillassa
diodi rikki.Ns.vaihtovirtalaturit on kolmivaiheisia,eli virtaa tulee vaikka yhden vaiheen diodi on rikki.
Jos taas laturi puretaan,niin diodisilta pitäisi pystyä purkamaan aivan osiksi,mikä yleensä on mahdotonta
sillan rakenteen takia.Diodit pystyy mittaamaan luotettavasti ainoastaan irrallisena,diodi kerrallaan yleismittarilla
kumpaakin suuntaan.Elikkäs toisinpäin diodi johtaa,toisinpäin ei.
Aiheesta tuli väännettyä viikin metroauton korjaamopäällikön kanssa aikoinaan.Kauhia laturin vinkuna
äänilaitteissa oli korjaamokäynnin syy(vanissa oli takuu).Eivät tietenkään uskoneet ennenkun pyysin hakemaan
oskilloskoopin.Verratiin uuden vanin käppyröitä meidän auton käppyröihin,niin laturi vaihtui takuuna.Doidi-
sillassa oli yhden vaiheen diodit rikki.
Sitten pystyi taas kuuntelemaan rokkia ilman vinkumista.Ai muuten,mittaus suoritetaan moottori käynnissä.
niin aaltomuodosta nähdään heti onko diodisilta ehjä,elikkä jos löytyy negatiivisia puoliaaltoja on sillassa
diodi rikki.Ns.vaihtovirtalaturit on kolmivaiheisia,eli virtaa tulee vaikka yhden vaiheen diodi on rikki.
Jos taas laturi puretaan,niin diodisilta pitäisi pystyä purkamaan aivan osiksi,mikä yleensä on mahdotonta
sillan rakenteen takia.Diodit pystyy mittaamaan luotettavasti ainoastaan irrallisena,diodi kerrallaan yleismittarilla
kumpaakin suuntaan.Elikkäs toisinpäin diodi johtaa,toisinpäin ei.
Aiheesta tuli väännettyä viikin metroauton korjaamopäällikön kanssa aikoinaan.Kauhia laturin vinkuna
äänilaitteissa oli korjaamokäynnin syy(vanissa oli takuu).Eivät tietenkään uskoneet ennenkun pyysin hakemaan
oskilloskoopin.Verratiin uuden vanin käppyröitä meidän auton käppyröihin,niin laturi vaihtui takuuna.Doidi-
sillassa oli yhden vaiheen diodit rikki.
Sitten pystyi taas kuuntelemaan rokkia ilman vinkumista.Ai muuten,mittaus suoritetaan moottori käynnissä.
Falcon
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
Ei näihin sentään oskiloskooppia tarvita, laturin merkkivalo, virtakynä ja yleismittari riittää.
Näihin vanhoihin latureihin pystyy vielä vaihtamaan diodit yksitellen, ei välttämättä tarvitse koko diodisiltaa uusia.
Ja tottakai diodit tarkistetaan irallisena, siksi tuo laturin navoista mittaaminen on varsin hyödytöntä.
Näihin vanhoihin latureihin pystyy vielä vaihtamaan diodit yksitellen, ei välttämättä tarvitse koko diodisiltaa uusia.
Ja tottakai diodit tarkistetaan irallisena, siksi tuo laturin navoista mittaaminen on varsin hyödytöntä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980

hyvä mitata jännitteellisenä ja virrallisena

Siksi mittalaitteet jotka kuormittavat ja tuottavat
isohkon jännitteen mittaustilanteessa ovat parempia
Ja ikävä kyllä sataprosenttinen mittaustulos
tasasuuntauksen kunnosta syntyy vain laturi purettuna,
jolloin tapahtuu myös silmämääräinen tarkastelu ja


jota toimenpidettä ei mikään mittalaite korvaa

koska aina diodin ja diodin yhdistää käämi.
Oskilloskoopilla tosin näkyy ns. vaihevirhe, mutta ei se mikä sen aiheuttaa
Eikä se oskilloskooppikaan kerro mikä diodeista on rikki,
ja laturi on siinäkin tapauksessa purettava

Ja jottei liian asialliseksi menisi
haettiin joskus päälisin puolin ehjästä 24V laturista
käämistä vikaa seuraavalla menetelmällä
Venäläiseen sinkkiämpäriin pistettiin laimennettua akkuhappoa
kytkettiin 24V jännite + ämpäriin ja toinen-- käämiin
upotettiin käämi nesteeseen
ja siinä kohtaa jossa käämi oli puhki syntyi kuplia

Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
Useinkin ajoneuvoissa ilmenevät viat ovat seurausta,
varsinkin 24V sähkölaitteissa ilmenevät,
jatkuvasta suolavesihuuhtelusta tienpäällä,
eli liitokset ja laitteet hapettuvat.
Varsinkin eri metallien liitospinnat.
Messinkinen akkukenkä lyijynavassa
kuparinen johtoliitin alumiiniin kiinnitettynä
rautaa oleva ruuvi joka alla kupariliitin liitettynä alumiiniin jne.
varsinkin 24V sähkölaitteissa ilmenevät,
jatkuvasta suolavesihuuhtelusta tienpäällä,
eli liitokset ja laitteet hapettuvat.
Varsinkin eri metallien liitospinnat.
Messinkinen akkukenkä lyijynavassa
kuparinen johtoliitin alumiiniin kiinnitettynä
rautaa oleva ruuvi joka alla kupariliitin liitettynä alumiiniin jne.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
laturi toimi vain ensimmäisenä ajopäivänä, jolloin myös satoi ja auton sähkökulutus oli isompi.
Tässä on sitten yksi hyvä syy lisää että isoin aurinkopaneeli lataa starttiakkuja. Poimin parkkivalojen releen pois ja huomiovalojen polttimot koska en löytänyt relettä. Sää on ollut aurinkoinen ja akut ovat pysyneet täydessä latauksessa.
Korjausta jatketaan kunhan saavumme takaisin Suomeen.
Luxenburgista kaj
http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/Portugal0910Kevat#
Tässä on sitten yksi hyvä syy lisää että isoin aurinkopaneeli lataa starttiakkuja. Poimin parkkivalojen releen pois ja huomiovalojen polttimot koska en löytänyt relettä. Sää on ollut aurinkoinen ja akut ovat pysyneet täydessä latauksessa.
Korjausta jatketaan kunhan saavumme takaisin Suomeen.
Luxenburgista kaj
http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/Portugal0910Kevat#
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
Huomen aamuna tulee viikko täyteen Suomessa. Travesta kun ajoimme laivaan ke 14.4.10 klo 23:50 olin kytkenyt vain parkit päälle, sitä ihmettelin sitä suurta henkilöautomäärää, emme tietäneet tästä tuhkapilven aikaansaamasta kansan liikeestä mitään ennenkuin Helsingissä.
Nyt siis seuraavaksi olisi tarkoitus irroittaa laturi autosta ja avata se. epäilen mutta tarkistan ensin että magnetointijohto on joko poikki laturin sisällä tai muualla mittaan kahteen suuntaan diodien takia.
Eniten epäilen että (mahnetointi)johto on irronnut koska ryhtyi toimimaan rikkinäisellä asvaltilla. Lisäksi on kokeiltava hyppylangalla samainen johto laturin ja säätimen väliltä.
En ole viellä perehtynyt mutta olisiko jollain järkevä työjärjestys laturin irroittamiseen ja purkamiseen?
Nyt siis seuraavaksi olisi tarkoitus irroittaa laturi autosta ja avata se. epäilen mutta tarkistan ensin että magnetointijohto on joko poikki laturin sisällä tai muualla mittaan kahteen suuntaan diodien takia.
Eniten epäilen että (mahnetointi)johto on irronnut koska ryhtyi toimimaan rikkinäisellä asvaltilla. Lisäksi on kokeiltava hyppylangalla samainen johto laturin ja säätimen väliltä.
En ole viellä perehtynyt mutta olisiko jollain järkevä työjärjestys laturin irroittamiseen ja purkamiseen?
- Liitteet
-
- DSC01908.JPG (47.85 KiB) Katsottu 19227 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Laturi ei lataa Volvo B10M vm 1980
Onko sulla laturi keulassa porrasaukon vieressä vai moottorin päällä?
Tulevaisuus on sähköinen