Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 23 Loka 2014 20:49

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kulkurin sähköistä
ViestiLähetetty: 29 Marras 2007 23:26 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Viestit: 131
Paikkakunta: Vantaa
Kulkuriauto: Setra S210H '87,
Paikkakunta: Vantaa
Olen tässä miettinyt eilaisia vaihtoehtoja tuohon juuri hankkimamme bussin sähköihin. Koska kyseessä on keikkabussi eikä varsinainen matkailuauto, niin sähköä tarvitaan korin puolelle lähinnä ainoastaan moottorin käydessä.
Mikähän mahtais olla kannattavin/paras/yksinkertaisin/luotettavin vaihtoehto? :roll:

1. Suora invertteri 24v bussin varsinaisista akuista.
- Pystyyköhän laturi pitämään akkujen jännitteen korkeana jos koko matkan 1000w invertteri vääntää sähköä dvd:lle ja televisiolle ja saattaa olla samalla parikin tietokonetta päällä yhtäaikaa. Vai ollaanko seuraavana aamuna pulassa tyhjien akkujen kanssa?

2. Koriakku järjestelmä 12v tai 24v. Kytketäänkö saman laturin perään vai pitäiskö laittaa oma laturi hihnalle joka lataa näitä hupiakkuja? Saako yhtä laturia käyttämällä tehtyä kytkennän joka priorisoi latauksen käynnistysakuille?

3. Agregaatti huutamaan jonnekin vatsaluukkujen taakse

4. 240 volttinen generaattori vanhasta sähkömoottorista joka kytketään hihnalla pyörimään laturin tavoin moottorin käydessä. Koituukohan muuttuva kierrosnopeus ongelmaksi? Muuttuuko jännite vai teho kierrosluvun mukaan? Voiks sitä 240v tasata tai varastoida mitenkään esim akkuun. :shock:

...siinä vaihtoehtoja joita oon miettiny. Mitäs ootte mieltä? - toi generaattori on varmaan vähän liian erikoinen projekti, mutta sellanen olis varmaan kaikista energiatehokkain, kun ei tartte joka välissä muuttaa energiaa muodosta toiseen

- ilari


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kulkurin sähköistä
ViestiLähetetty: 29 Marras 2007 23:49 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Viestit: 1760
Paikkakunta: Jokela
Paikkakunta: Jokela
Jäsennumero: 015
Jos tarviitte vaan ajon aikana "sähköä" niin kannattaa tehä invertterillä :D mulla on 600w siniaaltoinvertteri ja se riittää tv:lle, dvd:lle ja jääkaapille :D ( virran kulutus on kilpien mukaan: 110w, 55w ja 80w = 245w) olen tosin ottanut virran hupiakuista kun ollaan myös paikoillaan :mrgreen: ja ladataan hupiakkuja ajon aikana diodeilla tehdyn "latausjännitteenjakajan" kanssa :shock: :lol:

_________________
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kulkurin sähköistä
ViestiLähetetty: 30 Marras 2007 10:14 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 05 Helmi 2005 16:35
Viestit: 1051
Paikkakunta: Kokkola
Kulkuriauto: Volvo FH12 380 XL
Paikkakunta: Kokkola
Jäsennumero: 048
Kunnon invertteri (Victron) ja varalle pieni siirrettävä generaattori akkujen "hätä" latausta varten. Tv. Ari

_________________
#048


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kulkurin sähköistä
ViestiLähetetty: 04 Joulu 2007 17:22 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Viestit: 131
Paikkakunta: Vantaa
Kulkuriauto: Setra S210H '87,
Paikkakunta: Vantaa
Kiitos vastauksista. Mulla onkin tapana usein lähteä merta edemmäs kalaan, mutta onneksi viisaammat osaa vähän jarrutella. :mrgreen:
Eli siniaalto-invertteri on vissiin se ratkaisu. - on tullut vastaan joitain inverttereitä jotka ei suostu antamaan virtaa mm. mun Power Bookille. Ulkoiset kovalevyt sen sijaan futaa ihan hyvin.

Mitenkäs tuollainen diodi-systeemi akkujen latauspuolelle tehdään? :shock:

- ilari


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kulkurin sähköistä
ViestiLähetetty: 04 Joulu 2007 21:38 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 15:10
Viestit: 1065
Kulkuriauto: Neoplan Skyliner
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Phase7 kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Mulla onkin tapana usein lähteä merta edemmäs kalaan, mutta onneksi viisaammat osaa vähän jarrutella. :mrgreen:
Eli siniaalto-invertteri on vissiin se ratkaisu. - on tullut vastaan joitain inverttereitä jotka ei suostu antamaan virtaa mm. mun Power Bookille. Ulkoiset kovalevyt sen sijaan futaa ihan hyvin.
Mitenkäs tuollainen diodi-systeemi akkujen latauspuolelle tehdään? :shock:
- ilari


Latausdiodin saa kaupasta, tässä hyvä(kallis) http://www.ostokset.fi/pd/ba6533e3/

Sun kannattaa laskea se virrankulutus tai jopa mitata niin kuin itte tein. Paikallisesta sähköyhtiöstä nääs saa ilmaiseksi lainaan mittaria muutamaksi päiväksi. Eli tuikkaat kaikki läppärit sun muut asennettavat vempaimet samaan nippuun ja kurkkaat mittarista paljon wirtaa kuluu. Toki voi ne mittailla erikseenkin.. Sen mukaan sitten hankit siniaaltoinvertterin. Pelivaraakin kannattaa varata jokunen watti ettei se hypi pois päältä.

Esim tuossa G5 Mac "lepotilassa" PowerBook syö tosin varmaan 100w max.

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kulkurin sähköistä
ViestiLähetetty: 08 Tammi 2008 00:07 
Tosi harrastaja
Avatar

Liittynyt: 29 Huhti 2007 18:41
Viestit: 41
Kulkuriauto: Scania Delta Star301
Paikkakunta: Lumijoki
Piirtelin tuossa huvikseni meidän bussin sähköt. :)

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kulkurin sähköistä
ViestiLähetetty: 08 Tammi 2008 01:21 
Ajoneuvos

Liittynyt: 25 Joulu 2006 23:33
Viestit: 512
Kulkuriauto: scania f112 wiima303
Paikkakunta: uusimaa
latureista vielä, moottorin jakopäähän voi lisätä hupilaturin, jolloin varsinainen auton sähkö ja hupisähkö pysyvät erillään. eikä tarvita diodijakajia, (jotka toimivat tai eivät jännitehäviöiden takia).
kannattaa laittaa erillisille hihnoille, koska omilla hihnoilla kuormitus yleensä valmiiksi 100%. jos jakopäässä ei ole tyhjää hihnauraa, hihnapyörä irti ja sorvissa sovittaa lisähihnapyörän. kysy mahd tekijä yv. (ko. hihnapyörä kannattaa ottaa mahd iso, jotta 12v laturi pyörisi riittävän lujaa hidaskierroksisessa bussinkoneessa)
generaattoria, joka muodostaisi 230v 50hz, ei suoraan voi moottoriin kytkeä, koska ajossa kierrokset vaihtelevat ettei hertsejä saa osumaan kohdalleen.
eli invertterillä, aggrekaatilla tai maasähköllä käytännössä joutuu 230v-sähköt tekemään.
itse tekisin ehdottomasti hupisähköille oman laturin vaan kun tuo scaniani on jo 2*24v/55A laturilla ja runkoaisojen välissä alkaa olla tilat vähissä. siksi f:läisissä 2*55A laturit, koska 110A laturi ei mahdu mihinkään :( :(
muista riittävän paksut johdot :!: :!:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kulkurin sähköistä
ViestiLähetetty: 08 Tammi 2008 21:42 
Rattimajuri

Liittynyt: 31 Heinä 2007 13:49
Viestit: 163
Paikkakunta: Kauhava
Kulkuriauto: Scania 80 vm.1975
Paikkakunta: kauhava
Itselläni on 1700 wattinen inventteri (käytän sitä vain ajettaessa). Ei ole ollut käynnistys ongelmia. Ajon aikana pyörii tv,dvd,cd, 2* jääkaapit, kahvinkeitin tai mikro (ei yhtä aikaa), pyörittää jopa pölynimuria. Leirintäalueella 230 järjestelmä.
Ensi kesänä laitan tueksi bensaagregaatin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kulkurin sähköistä
ViestiLähetetty: 08 Tammi 2008 23:12 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Viestit: 1760
Paikkakunta: Jokela
Paikkakunta: Jokela
Jäsennumero: 015
Jep :D mullakin on tollanen bensa-aggrekaatti tuolla autossa mukana :wink: ja kesällä retuuttelin sitä pitkin poikin pihaa etsien "hiljaisinta"paikkaa pitää sitä (oli välillä koneen kanssa auton alla :shock: ) mut sit tuolla Neste rallissa ei jaksettu enään vikalla kerralla raahata pois tuolta sivukotelosta :oops: niin laitettiin sinne rouskuttaan ja OHO kun olikin hiljainen :shock: :lol: ei häirinnyt sisälläoloa :wink: no ehkei vois ihan sellasenaan pitää nukkuessa :lol: mut sijoituspaikkana yllättävän hyvä :mrgreen:

_________________
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kulkurin sähköistä
ViestiLähetetty: 09 Tammi 2008 08:23 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 08 Maalis 2007 22:23
Viestit: 1473
Paikkakunta: Espoo
Kulkuriauto: B10M, Ajokki 7000
Paikkakunta: (Algarve Portugal)talvella
Jäsennumero: 061
Tässä piirustus täysin lailisesta 230V sähkön syötöstä siinnä on myös tuo 24V --> 12V lataus mukana joka on toteutettu siten että kun auton moottori on käynistetty ja lataus tomiin niin rele vetää ja kytkee 24V-->12V laturin päälle. Lisäksi kojelautaan olen laittanut kytlkimen jolla saan tämän käyttöön muutenkin.
Autosähkökeskus
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =69&pos=22
Kuva keskuksesta.


Liitteet:
DSC00088.JPG
DSC00088.JPG [ 40.74 KiB | Katsottu 2306 kertaa ]

_________________
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kulkurin sähköistä
ViestiLähetetty: 09 Tammi 2008 13:47 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Viestit: 1760
Paikkakunta: Jokela
Paikkakunta: Jokela
Jäsennumero: 015
Mitenköhän on ton 12V laturin koko jos rakentas hupipuolen sellaseksi :roll: eli millanen laturi millasille akuille :oops: :wink: onko olemassa jotain "kaavaa" :shock:

_________________
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kulkurin sähköistä
ViestiLähetetty: 09 Tammi 2008 15:57 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Viestit: 411
Kulkuriauto: Ajokin varakuski
Paikkakunta: Rauma
:D Laturin tehon olis hyvä kaikissa olosuhteissa, ylittää maksimi kuormat (sitä kuinka paljon busseissa on yleensä 12V kuormaa täytyy kysyä muilta, kokeneemmilta) + esim. 180Ah akuille se 18A joka on suositeltu varausvirta, eli Ah määrä jaettuna 8-10:llä.
Aivan turhaa on pistää kauheesti ylisuurta laturia, kun kiinteäjännitteisellä laturilla akut kuitenkin, itse "päättää" kuinka paljon sitä varausvirtaa vastaanottavat.

_________________
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kulkurin sähköistä
ViestiLähetetty: 09 Tammi 2008 20:01 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 08 Maalis 2007 22:23
Viestit: 1473
Paikkakunta: Espoo
Kulkuriauto: B10M, Ajokki 7000
Paikkakunta: (Algarve Portugal)talvella
Jäsennumero: 061
Toinen tekijä laturin tehon mitoitukseen on se missä ajassa haluaa puretun tehon palauttaa takaisin akkuun.
Tämä on hatusta keksitty esim. laskettuna kahdella eri laturilla. Lasketaan yksinkertaistaen. Akku 12V 100 Ah max kulutusvirta 15A vuorokauden keski kulutus 2A/h = 48/vuorokausi. voit seistä ilman latausta (24V-->12V) n. kaksi vuorokautta. jos sinulla on 15A laturi niin karkeasti 80% hyötysuhteella 80% lataustilaan tarvitsee ladata n. 9 tuntia. samoin laskettuna 40A laturilla se kestää n. 3 tuntia.

Tällä ei ole merkitystä silloin kuin voit jatkuvasti ladata esim. 230V IVO:a on saatavissa ja lataat sillä 24V starttiakkua ja siitä otat sitten 24V-->12 laturilla latauksen hupiakulle.

_________________
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kulkurin sähköistä
ViestiLähetetty: 10 Tammi 2008 20:53 
Kippari

Liittynyt: 12 Marras 2007 18:58
Viestit: 55
Kulkuriauto: ????
Paikkakunta: kokkola
meillä on 2500 wattinen invertteri ajon ajaksi,ja tietty parkissakin tilanteen mukaan,mahan alla huutaa 6kw dieselagrigaatti,ja se todellakin huutaa :lol: :lol:
vaikkakin ei se unia oo häirinnyt,jos ei saa nukuttua niin ei väsytä,yksinkertaista 8)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kulkurin sähköistä
ViestiLähetetty: 04 Helmi 2008 17:23 
Kuski

Liittynyt: 02 Helmi 2008 22:19
Viestit: 29
Paikkakunta: Suomi
Miulla on käynnistyspuoli ihan erillään.

Koneessa toinen laturi ja hupiakut.

Yksi virrantuottaja on omatekemä generaattori eli normaali 24v laturi ja sitä pyörittää sähkömoottori ja yksi on tehty ruohonleikkurin moottorista ja 24v laturista. Pistorasioita on laitettu sisälle ja sähkö tulee 2,5kW invertterin kautta. Invertteri on kytketty kontaktorilla ja kun pistetään bussi 230v verkkoon kontaktori vetää ja invertteri irtoaa. Noissa ruohonleikkurin moottorista ja sähkömoottorista tulevat laturit on kytketty jakodiodiin ja ne lataavat myös starttiakkuja toimiessaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kulkurin sähköistä
ViestiLähetetty: 04 Helmi 2008 20:30 
Kippari
Avatar

Liittynyt: 14 Elo 2006 10:55
Viestit: 69
Kulkuriauto: Scania 93 Vähamaa
Paikkakunta: Mynämäki
Laturin teho

Jos 24 V järjestelmä ja laturi tuotta vaikka 30A latausvirta teho on = 24V x 30A = 720W

Jos ajaessa käytät vaikka 1600W invertteriä (täyteen kuormitettuna)
Ei akut lataannu lainkaan, vaan purkaantuu!

Lataus 720W - (miinus) Kulutus 1600W = Ajon aikana akkuja todellisuudessa puretaan 880W teholla.

Jo 600W invertteri otaa virtaa akuista 600W / 24V = 25A

_________________
Scania 93 vm 90


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kulkurin sähköistä
ViestiLähetetty: 04 Helmi 2008 23:45 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 06 Helmi 2007 21:30
Viestit: 143
Paikkakunta: Salo
Yleensä bussin laturit on luokkaa 80, 100, 120, 2 x 80 A jne eli kahdesta neljään kilowattia.

_________________
Jykä


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com