Sivu 1/1

Kulkurin sähköistä

Lähetetty: 29 Marras 2007 22:26
Kirjoittaja Phase7
Olen tässä miettinyt eilaisia vaihtoehtoja tuohon juuri hankkimamme bussin sähköihin. Koska kyseessä on keikkabussi eikä varsinainen matkailuauto, niin sähköä tarvitaan korin puolelle lähinnä ainoastaan moottorin käydessä.
Mikähän mahtais olla kannattavin/paras/yksinkertaisin/luotettavin vaihtoehto? :roll:

1. Suora invertteri 24v bussin varsinaisista akuista.
- Pystyyköhän laturi pitämään akkujen jännitteen korkeana jos koko matkan 1000w invertteri vääntää sähköä dvd:lle ja televisiolle ja saattaa olla samalla parikin tietokonetta päällä yhtäaikaa. Vai ollaanko seuraavana aamuna pulassa tyhjien akkujen kanssa?

2. Koriakku järjestelmä 12v tai 24v. Kytketäänkö saman laturin perään vai pitäiskö laittaa oma laturi hihnalle joka lataa näitä hupiakkuja? Saako yhtä laturia käyttämällä tehtyä kytkennän joka priorisoi latauksen käynnistysakuille?

3. Agregaatti huutamaan jonnekin vatsaluukkujen taakse

4. 240 volttinen generaattori vanhasta sähkömoottorista joka kytketään hihnalla pyörimään laturin tavoin moottorin käydessä. Koituukohan muuttuva kierrosnopeus ongelmaksi? Muuttuuko jännite vai teho kierrosluvun mukaan? Voiks sitä 240v tasata tai varastoida mitenkään esim akkuun. :shock:

...siinä vaihtoehtoja joita oon miettiny. Mitäs ootte mieltä? - toi generaattori on varmaan vähän liian erikoinen projekti, mutta sellanen olis varmaan kaikista energiatehokkain, kun ei tartte joka välissä muuttaa energiaa muodosta toiseen

- ilari

Re: Kulkurin sähköistä

Lähetetty: 29 Marras 2007 22:49
Kirjoittaja Bussiton
Jos tarviitte vaan ajon aikana "sähköä" niin kannattaa tehä invertterillä :D mulla on 600w siniaaltoinvertteri ja se riittää tv:lle, dvd:lle ja jääkaapille :D ( virran kulutus on kilpien mukaan: 110w, 55w ja 80w = 245w) olen tosin ottanut virran hupiakuista kun ollaan myös paikoillaan :mrgreen: ja ladataan hupiakkuja ajon aikana diodeilla tehdyn "latausjännitteenjakajan" kanssa :shock: :lol:

Re: Kulkurin sähköistä

Lähetetty: 30 Marras 2007 09:14
Kirjoittaja B9M
Kunnon invertteri (Victron) ja varalle pieni siirrettävä generaattori akkujen "hätä" latausta varten. Tv. Ari

Re: Kulkurin sähköistä

Lähetetty: 04 Joulu 2007 16:22
Kirjoittaja Phase7
Kiitos vastauksista. Mulla onkin tapana usein lähteä merta edemmäs kalaan, mutta onneksi viisaammat osaa vähän jarrutella. :mrgreen:
Eli siniaalto-invertteri on vissiin se ratkaisu. - on tullut vastaan joitain inverttereitä jotka ei suostu antamaan virtaa mm. mun Power Bookille. Ulkoiset kovalevyt sen sijaan futaa ihan hyvin.

Mitenkäs tuollainen diodi-systeemi akkujen latauspuolelle tehdään? :shock:

- ilari

Re: Kulkurin sähköistä

Lähetetty: 04 Joulu 2007 20:38
Kirjoittaja Jone
Phase7 kirjoitti:Kiitos vastauksista. Mulla onkin tapana usein lähteä merta edemmäs kalaan, mutta onneksi viisaammat osaa vähän jarrutella. :mrgreen:
Eli siniaalto-invertteri on vissiin se ratkaisu. - on tullut vastaan joitain inverttereitä jotka ei suostu antamaan virtaa mm. mun Power Bookille. Ulkoiset kovalevyt sen sijaan futaa ihan hyvin.
Mitenkäs tuollainen diodi-systeemi akkujen latauspuolelle tehdään? :shock:
- ilari
Latausdiodin saa kaupasta, tässä hyvä(kallis) http://www.ostokset.fi/pd/ba6533e3/

Sun kannattaa laskea se virrankulutus tai jopa mitata niin kuin itte tein. Paikallisesta sähköyhtiöstä nääs saa ilmaiseksi lainaan mittaria muutamaksi päiväksi. Eli tuikkaat kaikki läppärit sun muut asennettavat vempaimet samaan nippuun ja kurkkaat mittarista paljon wirtaa kuluu. Toki voi ne mittailla erikseenkin.. Sen mukaan sitten hankit siniaaltoinvertterin. Pelivaraakin kannattaa varata jokunen watti ettei se hypi pois päältä.

Esim tuossa G5 Mac "lepotilassa" PowerBook syö tosin varmaan 100w max.

Kuva

Re: Kulkurin sähköistä

Lähetetty: 07 Tammi 2008 23:07
Kirjoittaja JussiK
Piirtelin tuossa huvikseni meidän bussin sähköt. :)

Kuva

Re: Kulkurin sähköistä

Lähetetty: 08 Tammi 2008 00:21
Kirjoittaja motoku
latureista vielä, moottorin jakopäähän voi lisätä hupilaturin, jolloin varsinainen auton sähkö ja hupisähkö pysyvät erillään. eikä tarvita diodijakajia, (jotka toimivat tai eivät jännitehäviöiden takia).
kannattaa laittaa erillisille hihnoille, koska omilla hihnoilla kuormitus yleensä valmiiksi 100%. jos jakopäässä ei ole tyhjää hihnauraa, hihnapyörä irti ja sorvissa sovittaa lisähihnapyörän. kysy mahd tekijä yv. (ko. hihnapyörä kannattaa ottaa mahd iso, jotta 12v laturi pyörisi riittävän lujaa hidaskierroksisessa bussinkoneessa)
generaattoria, joka muodostaisi 230v 50hz, ei suoraan voi moottoriin kytkeä, koska ajossa kierrokset vaihtelevat ettei hertsejä saa osumaan kohdalleen.
eli invertterillä, aggrekaatilla tai maasähköllä käytännössä joutuu 230v-sähköt tekemään.
itse tekisin ehdottomasti hupisähköille oman laturin vaan kun tuo scaniani on jo 2*24v/55A laturilla ja runkoaisojen välissä alkaa olla tilat vähissä. siksi f:läisissä 2*55A laturit, koska 110A laturi ei mahdu mihinkään :( :(
muista riittävän paksut johdot :!: :!:

Re: Kulkurin sähköistä

Lähetetty: 08 Tammi 2008 20:42
Kirjoittaja volvo240
Itselläni on 1700 wattinen inventteri (käytän sitä vain ajettaessa). Ei ole ollut käynnistys ongelmia. Ajon aikana pyörii tv,dvd,cd, 2* jääkaapit, kahvinkeitin tai mikro (ei yhtä aikaa), pyörittää jopa pölynimuria. Leirintäalueella 230 järjestelmä.
Ensi kesänä laitan tueksi bensaagregaatin.

Re: Kulkurin sähköistä

Lähetetty: 08 Tammi 2008 22:12
Kirjoittaja Bussiton
Jep :D mullakin on tollanen bensa-aggrekaatti tuolla autossa mukana :wink: ja kesällä retuuttelin sitä pitkin poikin pihaa etsien "hiljaisinta"paikkaa pitää sitä (oli välillä koneen kanssa auton alla :shock: ) mut sit tuolla Neste rallissa ei jaksettu enään vikalla kerralla raahata pois tuolta sivukotelosta :oops: niin laitettiin sinne rouskuttaan ja OHO kun olikin hiljainen :shock: :lol: ei häirinnyt sisälläoloa :wink: no ehkei vois ihan sellasenaan pitää nukkuessa :lol: mut sijoituspaikkana yllättävän hyvä :mrgreen:

Re: Kulkurin sähköistä

Lähetetty: 09 Tammi 2008 07:23
Kirjoittaja KajNyy1
Tässä piirustus täysin lailisesta 230V sähkön syötöstä siinnä on myös tuo 24V --> 12V lataus mukana joka on toteutettu siten että kun auton moottori on käynistetty ja lataus tomiin niin rele vetää ja kytkee 24V-->12V laturin päälle. Lisäksi kojelautaan olen laittanut kytlkimen jolla saan tämän käyttöön muutenkin.
Autosähkökeskus
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =69&pos=22
Kuva keskuksesta.

Re: Kulkurin sähköistä

Lähetetty: 09 Tammi 2008 12:47
Kirjoittaja Bussiton
Mitenköhän on ton 12V laturin koko jos rakentas hupipuolen sellaseksi :roll: eli millanen laturi millasille akuille :oops: :wink: onko olemassa jotain "kaavaa" :shock:

Re: Kulkurin sähköistä

Lähetetty: 09 Tammi 2008 14:57
Kirjoittaja konenikkari
:D Laturin tehon olis hyvä kaikissa olosuhteissa, ylittää maksimi kuormat (sitä kuinka paljon busseissa on yleensä 12V kuormaa täytyy kysyä muilta, kokeneemmilta) + esim. 180Ah akuille se 18A joka on suositeltu varausvirta, eli Ah määrä jaettuna 8-10:llä.
Aivan turhaa on pistää kauheesti ylisuurta laturia, kun kiinteäjännitteisellä laturilla akut kuitenkin, itse "päättää" kuinka paljon sitä varausvirtaa vastaanottavat.

Re: Kulkurin sähköistä

Lähetetty: 09 Tammi 2008 19:01
Kirjoittaja KajNyy1
Toinen tekijä laturin tehon mitoitukseen on se missä ajassa haluaa puretun tehon palauttaa takaisin akkuun.
Tämä on hatusta keksitty esim. laskettuna kahdella eri laturilla. Lasketaan yksinkertaistaen. Akku 12V 100 Ah max kulutusvirta 15A vuorokauden keski kulutus 2A/h = 48/vuorokausi. voit seistä ilman latausta (24V-->12V) n. kaksi vuorokautta. jos sinulla on 15A laturi niin karkeasti 80% hyötysuhteella 80% lataustilaan tarvitsee ladata n. 9 tuntia. samoin laskettuna 40A laturilla se kestää n. 3 tuntia.

Tällä ei ole merkitystä silloin kuin voit jatkuvasti ladata esim. 230V IVO:a on saatavissa ja lataat sillä 24V starttiakkua ja siitä otat sitten 24V-->12 laturilla latauksen hupiakulle.

Re: Kulkurin sähköistä

Lähetetty: 10 Tammi 2008 19:53
Kirjoittaja jiipee73
meillä on 2500 wattinen invertteri ajon ajaksi,ja tietty parkissakin tilanteen mukaan,mahan alla huutaa 6kw dieselagrigaatti,ja se todellakin huutaa :lol: :lol:
vaikkakin ei se unia oo häirinnyt,jos ei saa nukuttua niin ei väsytä,yksinkertaista 8)

Re: Kulkurin sähköistä

Lähetetty: 04 Helmi 2008 16:23
Kirjoittaja Sähkö ja putkimies
Miulla on käynnistyspuoli ihan erillään.

Koneessa toinen laturi ja hupiakut.

Yksi virrantuottaja on omatekemä generaattori eli normaali 24v laturi ja sitä pyörittää sähkömoottori ja yksi on tehty ruohonleikkurin moottorista ja 24v laturista. Pistorasioita on laitettu sisälle ja sähkö tulee 2,5kW invertterin kautta. Invertteri on kytketty kontaktorilla ja kun pistetään bussi 230v verkkoon kontaktori vetää ja invertteri irtoaa. Noissa ruohonleikkurin moottorista ja sähkömoottorista tulevat laturit on kytketty jakodiodiin ja ne lataavat myös starttiakkuja toimiessaan.

Re: Kulkurin sähköistä

Lähetetty: 04 Helmi 2008 19:30
Kirjoittaja Risto
Laturin teho

Jos 24 V järjestelmä ja laturi tuotta vaikka 30A latausvirta teho on = 24V x 30A = 720W

Jos ajaessa käytät vaikka 1600W invertteriä (täyteen kuormitettuna)
Ei akut lataannu lainkaan, vaan purkaantuu!

Lataus 720W - (miinus) Kulutus 1600W = Ajon aikana akkuja todellisuudessa puretaan 880W teholla.

Jo 600W invertteri otaa virtaa akuista 600W / 24V = 25A

Re: Kulkurin sähköistä

Lähetetty: 04 Helmi 2008 22:45
Kirjoittaja jykä
Yleensä bussin laturit on luokkaa 80, 100, 120, 2 x 80 A jne eli kahdesta neljään kilowattia.